internet zeer traag, niets hept : aan nieuw modem toe?

  • 27 februari 2014
  • 8 reacties
  • 399 keer bekeken

Goedenavond,

Sinds lange tijd heb ik in toenemende mate steeds meer en vaker last van zeer trage internetverbinding, intussen dagelijks.
ik ben het zo zat, alles wat geadviseerd wordt meestal al geprobeerd : modem resetten, aan/uit, maar daar kan ik dan wel mee bezig blijven elke dag,
dit is niet leuk meer!
Nu heb ik m'n modem al vrij lang intussen, kan het zijn dat ik aan een nieuw modem toe ben?
zo ja, kan ik die dan kosteloos ontvangen voor de oude?

vr. groet,
Jet

8 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Het probleem zit 'm dus in de wifi-ontvangst begrijp ik..?
Dan heeft het resetten van je modem weinig zin vrees ik...
Het is mogelijk dat je op een erg druk kanaal zit dat door veel andere draadloze netwerken bij jou in de buurt wordt gebruikt.

Je kan met een (draadloze) windows laptop of PC het programma 'inSSIDer Office' downloaden en installeren.
Deze laat alle netwerken in de omgeving zien (ook jouw netwerk) en je kan dan bepalen welk kanaal het meest rustig en geschikt is om in te stellen.
Je kan dit ook met een iPhone, een Android phone of tablet doen, hieronder staan wat links met verwijzingen naar progjes hiervoor.

Voor Windows en Mac: http://www.metageek.net/support/downloads/
Voor iPhone: https://www.google.com/search?q=wifi+analyzer+voor+iphone
Voor Android phone en tablet: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl

Als je hebt bepaald welk kanaal het meest geschikt is dan ga je naar de modeminterface http://192.168.1.254 (voor de ZyXEL modem) of naar http://192.168.2.254 (voor de Experiabox) (beide hebben wachtwoord 1234) en dan naar 'Networksetting/Wireless' (of WLAN/Settings voor de Experiabox).
Hier stel je het gewenste kanaal in en klik je op 'Apply'.
Hartelijk  dank voor de reakties,
ik heb net contact gehad met Telfort en in elk geval klopt de upload-download snelheid bij mijn abonnement,
sorry ik heb daar niet zoveel verstand van, mogelijk bij het verkeerde type abonnement gekeken
Modem weer gereset en ik wacht dit even af, ga dan eerst nog kijken zonodig naar pc /laptop
en of Norton internetsecurity mogelijk vertragend werkt

Mijn oorspronkelijke vraag kan voor dit moment stopgezet worden

iedereen enorm bedankt!
Reputatie 8
Badge +10
Een (beloofde?) upload van 3 Mbps past niet bij de downloadsnelheid die je nu zegt te hebben (10 Mbps).
Ik vermoed dat je met het 'Internet Standaard' abonnement (tot 30 Mbps down/3 Mbps up) maar nèt boven de bovengrens van het 'Internet Instap' abonnement van 8 Mbps down/1 Mbps up uitkomt.
3 Mbps upload is alleen haalbaar met een VDSL-verbinding.

Even voor de duidelijkheid, welke haalbare snelheid geeft de postcodecheck aan op jouw adres..?
Ik heb mijn internetsnelheid gecontroleerd op www .speedtest.net,
met wifi:  download speed 10.24 Mbps, upload 0.93 Mbps
met kabel: downloadspeed: 10.30 en upload 0.96 Mbps

Ik heb een standaard internet abonnement  upload - 3 Mbits !!
Dus een enorm verschil tussen nu 0.93/96 en de beloofde 3 Mbits,
al zou het wat lager uit kunnen vallen, dit verschil is wel ERG GROOT!

Hoor graag van Telfort of ik inderdaad een nieuw modem nodig heb of andere oplossing (resetten al gedaan dus!, )
Geen idee of het nu bruikleen of koopmodem is, heb helemaal in het begin eens een nieuwe gekregen
Reputatie 8
Badge +16
Als je een bruikleenmodem hebt, dan wordt dit kostenloos vervangen als het defect is.

Als je een koopmodem hebt (uit de Tiscali-tijd) moet je eigenlijk een nieuw jaarcontract afsluiten... daarbij krijg je een nieuw modem in bruikleen.
Een Zyxel P2602 HW-D1A modem
moet al aardig oud zijn, ooit van Tiscali gehad
Reputatie 8
Badge +16
Welk modem (merk en type) heb je precies?

Reageer