beantwoord

Internet voor Windows10 thuis gebruikers

• 7 december 2016
  • 22 reacties
  • 1484 keer bekeken

Badge +1
  • Voormalig moderator
  • 4213 reacties
Het is gebleken dat bij een kleine groep gebruikers van Windows 10 (versie 1607) na 5 december problemen zijn ontstaan met het verbinden met internet. Dit geldt zowel voor wifi, als voor een vaste verbinding. Dit probleem is in samenwerking met Microsoft onderzocht.

Microsoft biedt een zogeheten ‘workaround’ aan via blogs.microsoft.nl.

Kies je niet voor deze optie? Dan kun je telefonisch contact opnemen met de Microsoft Supportdesk via telefoonnummer + 31 20 500 1500 (openingstijden: ma. t/m vr. 08:00 - 17:00).
  • optie 1 (thuisgebruiker)
  • optie 3 (technische support)
  • optie 1 (voor alle versies van Windows)
  • optie 1 (Hulp bij Windows installatie/download)

Houd ook de storingspagina van Telfort.nl in de gaten.

Update 13-12-2016:

De belangrijkste workaround op de website van Microsoft is het herstarten van de computer. Microsoft heeft hiervoor onderstaande procedure opgesteld.
Internetverbinding herstellen: door de computer opnieuw opstarten
1. Klik op Start
2. Klik op Aan/Uit
3. Klik op Opnieuw Opstarten
4. maak opnieuw verbinding met Wifi of bekabelde internet (gebeurd meestal automatisch)
icon

Beste antwoord door Leon 7 december 2016, 17:29

Hi Enterprise,

Hier een eerste update! Onderstaand de software upgrade versie:

1. Edition Windows 10 Home
Version 1607
OS Build 14393.447

2. Wat kind of updates from Microsoft do we see?
De KB nummers verschillen wel hier en daar. De meest voorkomende is KB3200970 en we zien KB3127889 vaak terug.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Hoi Leon,

Is bekend om welke update (kb1234567) het gaat..?
Ik heb vanmorgen een hele rits updates binnengehengeld, dan kan ik eens meekijken en wellicht meedenken... ;)

Hier zou een leuke discussie kunnen ontstaan over het (verplichte opt-out) driver-update programma van Microsoft want ik vermoed zomaar dat het probleem zit in een foute update van een bepaald merk en/of type van één of meer netwerkkaarten.
Het uitschakelen van de driver-updates is altijd aan te bevelen nadat je een goed werkende driver voor je kaart hebt gevonden, want Windows blijft deze ongevraagd vervangen door een nieuwere, soms niet goed werkende driver uit de generieke WHQL driver database

Als tijdelijke oplossing is het mogelijk om de functionaliteit "terugzetten vanaf een systeemherstelpunt" toe te passen zoals beschreven op de volgende Microsoft pagina: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options. Kies een herstelpunt voor 5 december..

Dat wordt een uitdaging om dat mijn vader van 85 jaar, die op 140 km van mijn vandaan woont, uit te gaan leggen zonder TeamViewer ;-)

We gaan de uitdaging aan, bedankt!
Reputatie 8
Badge +19

Dat wordt een uitdaging om dat mijn vader van 85 jaar, die op 140 km van mijn vandaan woont, uit te gaan leggen zonder TeamViewer ;-)

Succes... 😉
Badge +1
@swa.dek,

Mocht je niet voor deze optie willen kiezen, dan kan je ook contact kunt opnemen met Microsoft via Tel: + 31 20 500 1500:
- optie 1 (thuisgebruiker)
- optie 3 (technische support)
- optie 1 (voor alle versies van Windows)
- optie 1 (Hulp bij Windows installatie/download).

Microsoft is op de hoogte van het probleem en kan je hiermee ook verder helpen.

@Enterprise,

Een antwoord op jouw vraag staat nog uit en daar wacht ik nog op een concreet antwoord. (mogelijk heeft Microsoft al eerder een antwoord dan ik)
Badge +1
Hi Enterprise,

Version 1607
OS Build 14393.447

De KB nummers verschillen wel hier en daar. De meest voorkomende is KB3200970 en we zien KB3127889 vaak terug.
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt Leon, ik duik er vanavond eens in... 😉
Begrijpen jullie dit?
Mijn vader heeft dus geen internet. Maar..... hij krijgt wel de WhattsApp binnen, terwijl zijn mobiele data uit staat (dat hebben we samen bekeken, hij heeft nl prepaid bellen)
Reputatie 8
Badge +19
Hi Enterprise,

Version 1607
OS Build 14393.447

KB3200970 is een grote cumulatieve update (naar build 447) en deze is meer dan 800 MB groot.
Het is goed mogelijk dat hierin meerdere driverupdates ziijn opgenomen maar exacte informatie hierover kan ik niet vinden.
Deze update heeft op meerdere fronten (wederom..!) voor de nodige problemen gezorgd en deze keer wordt dus ook de internetverbinding bij sommige klanten verstoord.
Dit is reeds de derde buildversie-update achtereen die veel problemen oplevert..!
Microsoft, ga je schamen...

Ik kan in ieder geval geen vinger krijgen achter de mogelijke oorzaak, mijn vermoeden dat het een foute driverupdate voor netwerkkaarten betreft kan ik dus niet staven...
Reputatie 8
Badge +17
Begrijpen jullie dit?
Mijn vader heeft dus geen internet. Maar..... hij krijgt wel de WhattsApp binnen, terwijl zijn mobiele data uit staat (dat hebben we samen bekeken, hij heeft nl prepaid bellen)

Dat zal dan via de WIFI van het modem gaan

Als tijdelijke oplossing is het mogelijk om de functionaliteit "terugzetten vanaf een systeemherstelpunt" toe te passen zoals beschreven op de volgende Microsoft pagina: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options. Kies een herstelpunt voor 5 december..

T is gelukt! Bedankt voor de oplossing!
Begrijpen jullie dit?

Geen internet betekent niet automatisch ook geen wifi?
Reputatie 8
Badge +19
Microsoft brengt patch uit voor internetproblemen Windows 10.

https://tweakers.net/nieuws/118839/microsoft-brengt-patch-uit-voor-internetproblemen-windows-10.html?nb=2016-12-09&u=2000
Badge +1
Hi Enterprise,

Super, bedankt voor het delen! 😃
Reputatie 8
Badge +19
Hi Enterprise,

Super, bedankt voor het delen! :D

Graag gedaan... ;)
Zoals ik al vermoedde toch een probleem met netwerkkaarten die het IP-adres na een nieuwe lease niet wilde verversen... :8
Badge +1
Update:

De belangrijkste workaround op de website van Microsoft is het herstarten van de computer. Microsoft heeft hiervoor onderstaande procedure opgesteld.
Internetverbinding herstellen: door de computer opnieuw opstarten
1. Klik op Start
2. Klik op Aan/Uit
3. Klik op Opnieuw Opstarten
4. maak opnieuw verbinding met Wifi of bekabelde internet (gebeurd meestal automatisch)

@Enterprise,

Dit werd in jouw link ook al aangegeven, maar nu dus ook officieel vanuit Windows.
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt Leon... ;)
Ik vrees alleen dat dit het probleem oplost zolang de IP-lease geldig is.
Afhankelijk van de leasetijd van het type modem dien je dit ritueel dan wel te herhalen omdat na het verlopen van de lease de netwerkkaart geen nieuwe IP-lease accepteert.
Dat is althans wat ik begrijp uit de probleemstelling van Microsoft.

Het deert me persoonlijk overigens niet want het probleem doet zich hier niet voor... 🙂
Badge +1
Je verwacht dus dat er steeds maar eenmalig een lease-periode aangevraagd kan worden en dat er daarna weer herstart moet worden?
Reputatie 8
Badge +19
Je verwacht dus dat er steeds maar eenmalig een lease-periode aangevraagd kan worden en dat er daarna weer herstart moet worden?
Yep... zoals Microsoft het probleem omschrijft wel ja.
De ZyXEL doet 2 uur met een lease en de V10 zelfs 24 uur, maar ik zie hier berichten van modems (V8..?) die iedere 600 seconden de lease vernieuwen.
Maar ik weet ook niet zeker hoe de modem en/of PC omgaat met een vervolglease dus 'your guess is as good as mine'... 😉
Reputatie 8
Badge +17
Die 600 seconden is de WAN kant van het SNI-F netwerk.
Dus de DHCP lease van de modem om een Internet adres te krijgen. En aangezien de DHCP server in hetzelfde subnet staat (althans, zo lijkt het) is een korte lease periode mogelijk, maar omdat in het SNI-F netwerk het IPadres aan de lijn gekoppeld is ipv aan de modem zou de leaseperiode net zo goed een dag/week/maand kunnen zijn...

De DHCP lease is niet modem afhankelijk maar subnet afhankelijk.

DHCP lease-tijd in de LAN kant kan je zélf instellen.
Reputatie 8
Badge +19

De DHCP lease is niet modem afhankelijk maar subnet afhankelijk.

Maar geldt dit ook voor de klanten op het WBA-E netwerk..?

DHCP lease-tijd in de LAN kant kan je zélf instellen.

Dat weet ik, maar weet de doorsnee klant dat ook..?
En kan dat in alle door Telfort uitgegeven modems..?
Badge
Begrijpen jullie dit?

Dat denk ik ook. Had vorige week ook zo mijn vader aan de lijn. Geen internet op zijn laptop en dan vraagt ie of ik er bij kan komen (kilometer of 75 verderop), maar ja, als er geen internet is werkt Teamviewer ook niet. Maar had wel wifi op zijn telefoon. Uitgelegd dat dat onafhankelijk is van zijn Windows10-laptop. ;-)
Bedenk ik me dat ik hem nog moet vragen of het inmiddels al weer, al dan niet spontaan, werkt, want hij zou iemand anders vragen.
Badge +1
Hi all, aangezien de reacties hier uitblijven, ga ik er vanuit dat de mijn hulp hier niet meer nodig is. Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op!