beantwoord

Internet verbinding traag / valt weg

• 16 juli 2018
  • 10 reacties
  • 478 keer bekeken

Sinds een aantal maanden hebben wij last van internet die traag is / weg valt (modem: experia box V8). Hiervoor werkte het perfect.

Tijdens het tv kijken loopt de tv vast en moet die herladen dit gebeurd ook tijdens een serie kijken. Daarnaast heb ik boven haast geen bereik meer op mijn telefoon en laptop. Ik heb het wifi kanaal naar 11 veranderd om te kijken of dat helpt, dit lijkt ook niet te helpen. Via speedtest.net komt het volgende eruit: ping/ms 4, download mps 31,87 en uploads 14,73.

Daarnaast zat ik er aan te denken om de modem te verplaatsen maar glasvezel kastje zit in de meterkast hierdoor wordt het lastig om hem te verplaatsen. Daarnaast heeft het altijd goed gewerkt dus dat lijkt ook niet de oplossing.

Heeft iemand nog enig idee? of is het kastje verouderd? Ik weet niet goed meer wat ik moet doen
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 26 juli 2018, 10:07

Fijn dat het tv signaal stabieler lijkt te zijn nu. Ik kan me voorstellen dat het apart lijkt, maar het is wel mogelijk. WiFi is een signaal dat door de lucht gaat, waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. Door verschillende kanalen te proberen kan je het meest ideale kanaal vinden. Op de pagina in mijn vorige bericht kan je kijken welk kanaal het beste zou moeten zijn, heb je dat al geprobeerd?
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo sungirly, als zowel de tv als het internet de verbrekingen vertonen kan er ook iets anders spelen dan het wijzigen van het kanaal. Het kanaal heeft namelijk alleen effect op draadloos internet, niet op apparaten die met de kabel zijn aangesloten. Op het moment dat de verbinding wegvalt, wat gebeurt er dan met de lampjes op de Experia Box en het glasvezelkastje? Veranderen die of blijven die gelijk?
Ook ben ik benieuwd hoe beide tv-ontvangers aangesloten zijn op de Experia Box, is dat met een directe netwerkkabel of gaat die via een draadloze verbindingsset (witte kastjes in het stopcontact)?
Ik hoor het graag van je, dan kunnen we er samen verder naar kijken.
Hey Jasper, de tv ontvanger is met een directe netwerkkabel aangesloten. Ik heb nooit gechecked wat er met de lampjes gebeurd, ook omdat de verbinding vaak een paar seconden weg valt. Voordat ik bij het kastje ben is het probleem al verholpen. Ga er proberen op te letten.
Reputatie 8
Badge +11
Als het dan alweer werkt, klinkt het alsof de Experia Box zelf de verbinding wel houdt met het netwerk maar dat er iets anders niet goed gaat. Als ik de verbinding van de Experia Box nakijk zie ik ook geen verbrekingen in het netwerk terug. Is het ook mogelijk om een computer met een kabel aan te sluiten op de Experia Box en dan een speedtest te doen? Daarmee zien we (beter dan via draadloos) hoeveel snelheid de modem verwerkt.
Aangezien je hebt aangegeven dat het kanaal niet uitmaakt heb ik deze weer terug gezet naar de instelling hoe deze stond (dit is auto).

Als ik mijn laptop aansluit met een internet kabel direct op de experia box is de speedtest als volgt: ping/ms 7, download mps 95,39 en uploads 121,12. Daarna alleen wifi getest terwijl ik naast de router zit, is de speedtest: ping/ms 9, download mps 48,30 en uploads 32,23.

Dit verschil is wel erg groot 😮
Reputatie 8
Badge +11
Ik dacht inderdaad dat het kanaal geen effect had, omdat je zowel op de tv als via WiFi verbrekingen merkte. TV gaat niet via de WiFi namelijk. De bekabelde meting geeft een heel goed resultaat, de draadloze zit daar wel veel vanaf. Een draadloze test zal vrijwel altijd een lager resultaat geven doordat het signaal door de lucht gaat, hiervoor kan het kanaal wijzigen juist wel een verschil geven. Via de tips op deze pagina kan je kijken welk kanaal voor jou het beste is.
In je laatste bericht noem je de tv verbrekingen niet meer, heb je die sindsdien nog gemerkt?
Tv verbreking heb ik niet meer gemerkt wel dat die gister even happerde in zijn verbinding, dan loopt de tv even 1 a 2 seconden vast en gaat weer verder.

Kanaal wisselen blijkt niet uit te maken want mijn eerste reactie was (met topic start) met kanaal 11 toen had ik een lagere speed dan ik hem op auto heb staan.

Ik vind het nogal apart dat het altijd goed heeft gewerkt en nu ineens de wifi waardeloos is.
Reputatie 8
Badge +11
Fijn dat het tv signaal stabieler lijkt te zijn nu. Ik kan me voorstellen dat het apart lijkt, maar het is wel mogelijk. WiFi is een signaal dat door de lucht gaat, waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. Door verschillende kanalen te proberen kan je het meest ideale kanaal vinden. Op de pagina in mijn vorige bericht kan je kijken welk kanaal het beste zou moeten zijn, heb je dat al geprobeerd?
Beste Jasper,

Sorry voor mijn late reactie ik ben namelijk een tijd op vakantie geweest. Op jullie pagina geven jullie voor ios apparaten WiFi kanaal scanner via Network Analyzer Lite aan. Alleen via deze app wordt mij niet duidelijk welk kanaal het beste is, daarnaast heb ik nog andere programma`s geprobeerd maar hierin word niet duidelijk wat de beste optie is...

Daarnaast heb ik het kanaal op auto ingesteld, dan hoort die toch al de beste te pakken?

Reputatie 8
Badge +11
Helemaal geen slechte keuze hoor. Hij zou als het goed is dan vanzelf het beste moeten pakken en zelfs tussendoor 'verhuizen' als dat nodig is. Dat laatste gaat niet altijd even soepel, maar heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.
Reputatie 8
Badge +11
Welkom terug van vakantie, sungirly :)
Als je de kanaalselectie op automatisch hebt staan zou die theoretisch het beste kanaal moeten kiezen.
Doordat het niet lukt om te kijken welk kanaal het beste is, zou je de verschillende kanalen kunnen proberen en kijken met welke je het beste resultaat hebt.

Reageer