beantwoord

Internet valt steeds even weg

• 24 november 2017
  • 9 reacties
  • 1707 keer bekeken

Het is mij opgevallen dat mijn internet regelmatig even een paar seconden wegvalt. Dit speelt al sinds ik klant ben van Telfort (3 maanden).

Wat gebeurd er:
Tijdens normaal gebruik van het internet valt het internet ineens even een paar seconden weg. Aan de Experiabox zie ik dat het internet lampje dan rood is en het service lampje oranje. Ik heb op dat moment even geen internet over de kabel of over wifi. Na ongeveer 10 seconden is dit hersteld.

Hoe vaak gebeurd dit:
Ik ben met een externe server mijn eigen internetverbinding via ICMP gaan pollen. Hiermee heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat mijn internet gister om deze tijden is weggevallen:
11:38, 14:18, 18:32, 19:20, 19:24, 19:28, 19:58, 20:04, 20:06, 20:12, 20:13, 21:01, 21:54, 22:03, 22:04, 22:53, 23:03
(Om 11:38 en 14:18 was ik niet thuis. Op alle andere tijdstippen wel.)

Ik vind het vrij ernstig dat het internet zo vaak zonder reden wegvalt. Ik heb namelijk glasvezel en daarbij is packetloss vrijwel niet gebruikelijk. Ik zie in de router ook nooit dat deze langer dan 5 uur verbonden is met het internet, terwijl ik gewend ben dat ik weken lang zonder interrupties verbonden ben.
Het wegvallen van de verbinding is zeer storend voor mij omdat ik tv kijk via IPTV. Als hierbij de verbinding wegvalt zie ik direct dat mijn stream ermee kapt en het opnieuw opzetten van de stream lukt niet automatisch.

Wat heb ik al geprobeerd:
Router resetten
Glasvezel modem resetten
Andere router (lukte niet omdat ik me hiermee niet bij Telfort kan authenticeren)

Ik heb daarom de volgende twee vragen:
1. Hoe kan het dat mijn internetverbinding zo vaak een paar seconden wegvalt?
2. Hoe kan ik de internetverbinding testen met een andere router dan de geleverde Experiabox?
icon

Beste antwoord door RHDG 4 december 2017, 13:00

Inmiddels had de 2e lijns mij gebeld en nog een paar dingen gevraagd. Op basis daarvan hadden zij besloten om een nieuwe router toe te sturen. Terwijl deze router onderweg was heb ik het volgende kunnen concluderen: de internet vebinding viel weg zodra ik de verlichting van de badkamer in of uitschakelde (ja echt).
Mijn vermoedens gingen uit naar de UTP kabel die enigzins in de buurt van de lichtschakelaar liep. Ik had echter weinig tijd en middelen om hier goed mee te testen, dus dat liet ik even voor wat het was.
Vrij snel was de nieuwe router van Telfort binnengekomen (complimenten voor de snelle levering!) zodat ik daarmee verder kon kijken.
Met de nieuwe router vindt het probleem niet plaats. Zelfs op de oude adapter en op dezelfde internet aansluiting werkte hij goed.
Ik had daarna nog even de oude router geprobeerd, maar die bleef problemen geven, dus ik wist daarmee zeker dat het probleem in die oude router zat.

Nu ben ik 4 dagen verder en is de internetverbinding nog niet weggevallen. Bedankt voor het meedenken en de nieuwe router!
Bekijk reactie

9 reacties

Staat je klantnummer al in je forumprofiel? Dan kan webcare je verbinding bekijken. En zien of het probleem (want dat is het) in de lijn of bij je thuis zit.
En heb je het kabeltje tussen je glasvezel modem en de router al eens vervangen?
Staat je klantnummer al in je forumprofiel? Dan kan webcare je verbinding bekijken. En zien of het probleem (want dat is het) in de lijn of bij je thuis zit.
En heb je het kabeltje tussen je glasvezel modem en de router al eens vervangen?

M'n klantnummer stond nog niet in m'n profiel, bedankt voor de tip.
Ja ik had de kabel tussen de modem en de router ook al vervangen. Dat maakte geen verschil.
Geen dank!
Ik denk dat je het beste even kan wachten tot webcare je topic oppakt.
Voor de duidelijkheid: zoals jouw verbinding werkt is niet zoals het hoort.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi RHDG, welkom terug. Bedankt voor het toevoegen van je klantnummer aan je gegevens. Wat vervelend dat je sinds je verhuizing tegen dit probleem aanloopt. Zulke onderbrekingen zijn niet fijn. Als ik ga kijken naar je verbinding, dan zie ik dat je glasvezel NT al 21 dagen online. Hoe of wanneer heb je de reset uitgevoerd? Om te controleren of er een probleem speelt op je verbinding heb ik een melding doorgezet naar de collega's van het netwerkteam. Zie je nog kans om dit weekend je glasvezel NT een keer stroomloos te maken?
Bedankt voor de reactie @Wie weet,
De problemen spelen al een tijdje, dus ik heb de NT al een tijdje niet herstart.
Ik zal dat nu alsnog even doen.

Bovendien ging het hier niet om een overstap, maar om een verhuizing 😉
Reputatie 7
Badge +7
Dat heb ik aangepast. Had al het vermoeden dat je het een tijdje terug al gedaan had, zeker gezien de duur van de klacht. Ik weet uit ervaring dat mijn collega's hier altijd kritisch naar kijken. Fijn dat je het nog een keertje herhaalt. Na het weekend(maandag/dinsdag) hoop ik meer te weten, dan kom ik er bij je op terug.

Heb ook even mijn eerdere reactie aangepast. 😉
Inmiddels had de 2e lijns mij gebeld en nog een paar dingen gevraagd. Op basis daarvan hadden zij besloten om een nieuwe router toe te sturen. Terwijl deze router onderweg was heb ik het volgende kunnen concluderen: de internet vebinding viel weg zodra ik de verlichting van de badkamer in of uitschakelde (ja echt).
Mijn vermoedens gingen uit naar de UTP kabel die enigzins in de buurt van de lichtschakelaar liep. Ik had echter weinig tijd en middelen om hier goed mee te testen, dus dat liet ik even voor wat het was.
Vrij snel was de nieuwe router van Telfort binnengekomen (complimenten voor de snelle levering!) zodat ik daarmee verder kon kijken.
Met de nieuwe router vindt het probleem niet plaats. Zelfs op de oude adapter en op dezelfde internet aansluiting werkte hij goed.
Ik had daarna nog even de oude router geprobeerd, maar die bleef problemen geven, dus ik wist daarmee zeker dat het probleem in die oude router zat.

Nu ben ik 4 dagen verder en is de internetverbinding nog niet weggevallen. Bedankt voor het meedenken en de nieuwe router!
@Wieger - Telfort, Hiermee is vraag 2 nog niet beantwoord. Ik zou graag een eigen router willen gebruiken i.p.v. de geleverde experiabox.
Reputatie 7
Badge +7
Voor het aansluiten van een eigen router, verwijs ik je graag naar een paar van onze toppers, dat wordt vanuit Telfort zelf niet ondersteund. @Babylonia of @Enterprise hebben hier ervaring mee. Kunnen jullie RHDG op weg helpen?

Reageer