Internet valt regelmatig even weg.


Sinds ongeveer 2 dagen valt het internet telkens uit. In het begin om de paar minuten, nu blijft het zo nu en dan een uur of meer goed. Meestal is de verbinding na een paar minuten wel weer hersteld, maar het gaat gepaard met wat andere vreemde problemen. Zo lijkt hij af en toe problemen te hebben met het resolven van de DNS (eindeloos server zoeken), en met meer activiteit is de kans schijnbaar groter dat hij uitvalt.

Modem al gereset en de RJ11 kabel al vervangen, maar geen resultaat voor alsnog. Modem is een Experiabox 8, en daarvoor nooit klachten gehad. Modem is aangesloten via de telefoonaansluiting. Kan helaas niet bij de meterkast, die deel ik met andere bewoners van mijn appartementencomplex, en geen sleutel van.

Een greep uit de logs:
code:


02/12/2018 07:18:05 DSL Media Up !
02/12/2018 07:16:38 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
02/12/2018 07:16:35 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 07:16:32 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 07:16:30 DSL Media Down !
02/12/2018 07:16:29 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 07:16:26 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 07:16:25 DHCP Client: [ATM3]Could not find DHCP daemon to get information
02/12/2018 07:16:22 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
02/12/2018 07:16:13 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
02/12/2018 07:16:13 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
02/12/2018 07:16:10 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 07:16:01 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 07:16:00 DSL Media Up !
02/12/2018 07:14:30 DHCP Client: [ATM3]Send Release
02/12/2018 07:14:29 DSL Media Down !
02/12/2018 07:14:28 DHCP Client: [ATM1]Send Release
02/12/2018 06:46:26 DSL Media Up !
02/12/2018 06:45:00 DHCP Client: [ATM3]Could not find DHCP daemon to get information
02/12/2018 06:44:51 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
02/12/2018 06:44:50 DSL Media Down !
02/12/2018 06:44:48 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
02/12/2018 06:44:48 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
02/12/2018 06:44:45 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 06:44:36 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
02/12/2018 06:44:36 DSL Media Up !
02/12/2018 06:43:06 DHCP Client: [ATM3]Send Release
02/12/2018 06:43:06 DSL Media Down !

29 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo Siebe, welkom op het forum! Wat vervelend dat je problemen ervaart met het internet. Kun je de telefoonaansluiting aan de muur open schroeven en controleren op roest of oxidatie? Graag ook even kijken of de gekleurde kabeltjes goed zitten aangesloten. In afwachting op jouw reactie.
Ik weet niet precies hoe hoe het hoort, maar het lijkt wel aardig vast te zitten. heb even een andere draad een stukje gestript, maar qua kleur verschilt dat niet heel erg van wat ik bij de andere kabels zie. En een draad even losgehaald en weer vast gezet.

Voor de zekerheid nog even wat foto's gemaakt. Misschien valt jullie nog wat op?
Reputatie 8
Badge +19
Dat extra rode kabeltje moet er sowieso vanaf.
Is de rode kabel links ook goed gestript want die lijkt op wat plastic te hangen..?
En beiden echt stevig vastdraaien.

Reputatie 8
Badge +11
En rood linksboven zit niet toevallig half met de mantel tussen de klem? Dat gaat ten koste van het contact.

Laat maar, was Enterprise ook al opgevallen.
Ga ik even proberen, dank voor de tips! Vond het ook al een rare constructie zo op het eerste gezicht, maar het heeft al die tijd zo gewerkt, dus ging er vanuit dat het wel klopte.
Reputatie 8
Badge +19
SiebedeBoer schreef:

Ga ik even proberen, dank voor de tips! Vond het ook al een rare constructie zo op het eerste gezicht, maar het heeft al die tijd zo gewerkt, dus ging er vanuit dat het wel klopte.


Dat extra rode kabeltje was vroeger voor een extra belsignaal (EB) van de telefoon, en omdat deze nu samen met het blauwe kabeltje zit aangesloten kan dit de verbinding negatief beïnvloeden.
Belangrijk is dat het rode kabeltje goed gestript wordt en stevig onder het contact wordt vastgezet.
Goed, rode draad weggehaald, andere rode draad gestript en alles goed vastgezet. Nu even afwachten. Dank voor alle hulp alvast. Mocht het misgaan, is het dan de moeite waard om de telefoonstekker nog te vervangen? Zag er op het eerste gezicht wel goed uit van binnen, maar die draadjes zijn volgens mij nog iets minder stevig...
Reputatie 8
Badge +19
SiebedeBoer schreef:

Goed, rode draad weggehaald, andere rode draad gestript en alles goed vastgezet. Nu even afwachten. Dank voor alle hulp alvast. Mocht het misgaan, is het dan de moeite waard om de telefoonstekker nog te vervangen? Zag er op het eerste gezicht wel goed uit van binnen, maar die draadjes zijn volgens mij nog iets minder stevig...


Je kan voor de zekerheid de stekker en het dsl-kabeltje vervangen, ik heb wel gekkere oorzaken gezien van het steeds wegvallen van de verbinding.
Telefoonstekker nog vervangen, alles nog eens goed gestript en aangedraaid, maar vooralsnog geen verbetering. Zo ziet het er nu uit.
Reputatie 8
Badge +19
SiebedeBoer schreef:

Telefoonstekker nog vervangen, alles nog eens goed gestript en aangedraaid, maar vooralsnog geen verbetering. Zo ziet het er nu uit.


Dan zal het ISRA-punt in de meterkast gecontroleerd moeten worden.
Ik zit in een appartementencomplex, waar de meterkast achter een slot zit waar volgens mij alleen de woningstichting een sleutel van heeft. Ik heb wel een stoppenkast en kan het water afsluiten, maar volgens mij zit daar geen ISRA punt

Is het zo dat als ik een probleem zou hebben met het ISRA punt er meer bewoners last van zouden moeten hebben? Ik neem aan dat de KPN dat dan ook zou kunnen zien? Volgens mij zit hier geen glasvezel.
Reputatie 8
Badge +19
SiebedeBoer schreef:

Ik zit in een appartementencomplex, waar de meterkast achter een slot zit waar volgens mij alleen de woningstichting een sleutel van heeft. Ik heb wel een stoppenkast en kan het water afsluiten, maar volgens mij zit daar geen ISRA punt

Is het zo dat als ik een probleem zou hebben met het ISRA punt er meer bewoners last van zouden moeten hebben? Ik neem aan dat de KPN dat dan ook zou kunnen zien? Volgens mij zit hier geen glasvezel.


Dan moet de woningstichting ingeschakeld worden en met een sleutel komen.
Ze zijn verplicht om mee te werken als nutsbedrijven en andere dienstverleners werkzaamheden moeten verrichten.

Andere bewoners kunnen ook last hebben maar het kan ook een probleem zijn met jouw eigen aansluiting tussen al die andere aansluitingen en kabeltjes.
Ook daar kan corossie inzitten of loszittende kabeltjes.

Ik zou maar eens aan Telfort vragen of ze een monteur willen laten komen...
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Siebe, wat vervelend dat de handelingen geen verbeterd resultaat hebben opgeleverd. Ik heb een ticket ingeschoten bij de Guidion monteurs.
Als je dit nummer: 088 2000 137 belt, je postcode en huisnummer doorgeeft en ook aangeeft dat er een ticket is aangemaakt dan zal er een afspraak worden ingepland.
Laat je dat dan even hier weten ter bevestiging? Bij voorbaat dank!
Stephen - Telfort schreef:

Hallo Siebe, wat vervelend dat de handelingen geen verbeterd resultaat hebben opgeleverd. Ik heb een ticket ingeschoten bij de Guidion monteurs.
Als je dit nummer: 088 2000 137 belt, je postcode en huisnummer doorgeeft en ook aangeeft dat er een ticket is aangemaakt dan zal er een afspraak worden ingepland.
Laat je dat dan even hier weten ter bevestiging? Bij voorbaat dank!



Twee maanden geleden is mijn huisnummer veranderd (ik woon nog steeds in hetzelfde appartement). Ik wilde dat wijzigen op jullie site, maar het betreft hier geen 'verhuizing' en was bang dat er dan weer een installatiepakket voor de deur zou staan. Gaat dat nog problemen opleveren met de monteur, aangezien er nog een (inmiddels niet meer bestaand) oud huisnummer bij jullie staat geregistreerd?
Is al opgelost, afspraak is gemaakt. Ik laat weten of het is opgelost. In ieder geval dank iedereen voor de hulp en tips.
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor het melden! We horen graag van je zodra de monteur is geweest.
Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

Telfort monteur

Maandag is de monteur van Telfort (Guidion) langsgeweest. Hij heeft de kabel nagemeten, en zag dat er een vreemde fluctuatie in de kabel zat. Het zou kunnen liggen aan de lekkages die zijn geweest in het appartementencomplex. Volgens hem moest er een nieuwe kabel ingelegd worden, maar dat was volgens hem een klus van de woningstichting.

Woningstichting

Toen zijn er twee mensen van de woningstichting langsgeweest om de draad te checken. Zij konden inderdaad ook de fluctuaties in de wattage meten, maar ze stonden uiteraard niet meteen te springen om een nieuwe draad door 4 appartementen aan te leggen. Zij hebben ook aangeklopt bij een aantal buren om hun lijnen te meten, en die hadden dezelfde fluctuaties maar geen problemen met het internet (en ze hadden ook internet via Telfort).

Ze hebben nog de aders anders aangesloten, alles getest en volgens hen lag het dus niet aan de kabel, aangezien de kabels van de buren dezelfde symptomen hadden maar geen problemen hadden met het internet. De buren hadden wel een nieuwer model modem (Experia 10 vs. Experia 😎.

Hoe dan ook, het is dus nog niet opgelost. Ik heb nu twee tegengestelde verhalen. Zou het kunnen dat het toch aan de modem ligt?
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Siebe, bedankt voor de terugkoppeling. Wat vervelend dat het probleem nog niet is opgelost. Ik ga even intern bespreken hoe nu verder en kom er vandaag of morgen op terug.
Reputatie 8
Badge +16
Beste Siebe, na jouw case te hebben overlegd is er besloten om jou een V10 modem te sturen. Als het bij je buren goed werkt dan zou dit ook bij jou het geval moeten zijn. Het modem mag je na het weekend van ons verwachten. Laat je dan even weten hoe deze functioneert? Bij voorbaat dank!
Klein mysterie, maar vanaf vanmorgen half 7 werkt 't weer prima, om onverklaarbare redenen.

code:


02/24/2018 06:36:46 DSL Media Up !
02/24/2018 06:35:13 DHCP Client: [ATM3]Send Release
02/24/2018 06:35:13 DSL Media Down !
02/24/2018 06:35:11 DHCP Client: [ATM1]Send Release
02/24/2018 06:33:20 DSL Media Up !
02/24/2018 06:31:46 DHCP Client: [ATM3]Send Release
02/24/2018 06:31:46 DSL Media Down !
02/24/2018 06:31:44 DHCP Client: [ATM1]Send Release
02/24/2018 06:28:41 DSL Media Up !
02/24/2018 06:27:08 DHCP Client: [ATM3]Send Release
02/24/2018 06:27:07 DSL Media Down !



En vanaf toen is het niet meer uitgevallen. Geen idee wat er vanaf toen gebeurd is. Ik hou het in de gaten. Misschien is het weer opgelost, maar ik kan er geen enkele verklaring voor bedenken, aangezien waarschijnlijk iedereen nog sliep toen het 'opgelost' is. Snelheid is ook weer continu prima (daarvoor ging vooral het server opzoeken met horten en storen).
Het was te mooi om waar te zijn. Vannacht viel hij weer uit...

code:


02/25/2018 03:46:18 DSL Media Up !
02/25/2018 03:43:59 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
02/25/2018 03:43:59 TR069:Sending 4 VALUE CHANGE inform.
02/25/2018 03:43:51 DHCP Client: [ATM3]Send Release
02/25/2018 03:43:50 DSL Media Down !
02/25/2018 03:43:49 DHCP Client: [ATM1]Send Release

Reputatie 8
Badge +16
Hallo Siebe, dat is jammer. Het V10 modem mag je vanaf morgen van ons verwachten.
Stephen - Telfort schreef:

Hallo Siebe, dat is jammer. Het V10 modem mag je vanaf morgen van ons verwachten.



Hartelijk dank! Zou je nog even kunnen checken of het adres klopt? Mijn huisnummer is veranderd een tijdje terug (appartement is nog hetzelfde), van 5-9 naar 5-7. Ik heb het doorgegeven aan de monteur vorige week, maar weet niet of dat ook naar jullie gaat. Voor de zekerheid zal ik het ook wel even op de deurbel vermelden.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Siebe, wat goed dat je dit aankaart. In ons systeem staat er nog steeds 5-9 aangegeven. Ik moet even navragen hoe dit gewijzigd kan worden omdat dan ook je aansluiting technisch gewijzigd wordt. Ik kom hier morgen op terug.
Prima, dank!

Het is overigens puur dat er een ander cijfer naast de deur staat, voor de rest is alles hetzelfde. Er zijn 2 huisnummers weggevallen en toen hebben ze alles 2 naar beneden genummerd. Handig is het niet in ieder geval.

Reageer