beantwoord

Internet valt elke nacht uit

• 3 januari 2015
  • 68 reacties
  • 8233 keer bekeken

Sinds medio december 2014 maak ik in mijn nieuwe woning in Amsterdam gebruik van Telfort Internet (en TV). De eerste paar dagen heb ik geen last ondervonden, maar sinds ongeveer een week valt de internetverbinding 's nachts uit en moet ik 's ochtends de modem rebooten om weer internet te krijgen. Het gekke is dat, als ik de modem reboot, ik weer een hele dag probleemloos kan internetten. De ochtend erop moet ik echter weer rebooten om op internet te kunnen.

Hieronder wat informatie over de situatie en over wat ik al heb geprobeerd.

Ik gebruik een Arcadyan VGV7519 (Experiabox V8) met firmware 02.00.132v2W4.

Als ik in de security log van de modem kijk, zie ik (voor zo ver als ik kan terugkijken) dat urenlang "Send Discover"s worden gevolgd door "Could not find DHCP daemon to get information".

Het "Internet"-lampje van de modem gaat uit. De andere lampjes (w.o. wireless, broadband en tv) doen het wel gewoon.

Ik kan wel met alle apparatuur (2 PC's, 2 telefoons, 1 tablet) draadloos contact maken met de modem, maar dus niet meer op internet.

Er is één telefoonkabel (meegeleverd door Telfort) op het ISRA-punt aangesloten (althans, dit lijkt mij het ISRA-punt. Aangezien hij het overdag wel doet, lijkt me het probleem hier niet in zitten) en er zitten verder geen splitters in de verbinding.

Ik heb de modem al meerdere keren een gereset met een paperclip.

De problemen deden zich voor de eerste keer voor nadat ik een Smart TV draadloos met het netwerk verbond. Ik heb de Smart TV echter ook weer naar de fabrieksinstellingen teruggezet en niet meer aangesloten op het netwerk, dus dat kan het denk ik niet zijn.

Ik heb met inSSIDer gecontroleerd of ik op een druk kanaal zit, maar dat is niet het geval. Ik heb nu net het kanaal toch maar veranderd; misschien dat ik er vannacht niet wordt uitgegooid (al vraag ik me af of het aan het kanaal ligt indien het internetlampje op de router uitgaat).

Ik heb zojuist nog een virusscan gedaan, maar mijn apparaten zijn schoon.

Ik heb geen andere modem om te proberen.

Zoals gezegd is het gekke (voor mij, maar ik ben vrij beperkt in mijn kennis hierin) dat ik probleemloos kan internetten na een reboot, een hele dag lang. Dan lijkt mij dat er geen problemen kunnen zitten in de bekabeling of aansluiting o.i.d. Het lijkt erop dat de verbinding tussen mijn modem en het internet wegvalt nadat er een tijdje geen gebruik van wordt gemaakt (al staat mijn iPhone 's nachts gewoon aan met Wifi-verbinding). Het baart me wel zorgen dat dan ook het internetlampje uitvalt.

Iemand enig idee hoe dit valt op te lossen? Ik heb voor zover ik kan zien alle relevante fora erop nageslagen en de troubleshooters gevolgd, maar tot nu toe zonder resultaat. Elke ochtend moeten rebooten is niet ideaal en het vervelende is dat ik net een jaarcontract heb afgesloten.

Bij voorbaat dank voor de hulp!
icon

Beste antwoord door Michael 10 juni 2015, 15:29

@berend.vd.molen,

Bedankt voor de terugkoppeling. Wat fijn dat er eindelijk schot in de zaak komt. Ik zie dat er een ticket loopt bij KPN om dit na te kijken.
Indien het noodzakelijk is om op locatie te komen dan zal er contact met je worden opgenomen op een afspraak te maken.

Laat je mij hoe dan ook weten wat hier uit komt?

Michael
Bekijk reactie

68 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hoi Spruitjesvla, welkom op het forum.

Het lijkt erop dat de modem iedere nacht probeert om de firmware te updaten, waarna het misgaat en deze de verbinding verliest.
Dit gebeurt zo rond 04.00 uur.
Maar je hebt de meest recent firmware erop staan, deze is in de nacht na het aansluiten naar de modem gepushed maar daar is vermoedelijk toch iets niet goed gegaan.

Heb je de modem als volgt gereset: resetbutton achterop de modem ca. 10 seconden ingedrukt houden tot je een klik hoort en de lampjes even uitgaan, daarna start de modem vanzelf weer op.
Dag Enterprise, dank voor je reactie. Ik vraag me af of dat het is. Soms gebeurt het al om 23:45 uur. Ik heb hem meermaals gereset zoals jij aangeeft. Andere suggesties?
Na het kanaal te hebben verwisseld is het twee nachten goed gegaan, maar helaas is er vandaag overdag iets misgegaan. Toen ik thuis kwam deed het internet het niet meer en brandde het internetlampje op de modem ook niet meer.

Iemand?
Reputatie 8
Badge +10
[...]
en brandde het internetlampje op de modem ook niet meer.

Het lijkt me toch een probleem in de aansluiting zelf.
Kan je eens omschrijven welk type ISRA-punt je hebt en hoe (en waar) deze je woning binnenkomt en hoe de modem daarop is aangesloten (kabellengte)..?
Rechtstreeks (begane grond) of doorgetrokken vanaf een meterkast op de begane grond..?

Kan je een foto plaatsen van deze situatie..?
Het lijkt mij sterk dat het aan het ISRA-punt ligt; als ik de modem gewoon reboot (niet reset, maar reboot via 192.168.2.254) dan doet hij het een tijd probleemloos. Daarnaast ook geen problemen met Telfort-TV.

Het ISRA-punt is het enige aansluitpunt voor een telefoon. In de meterkast kan ik niets ontdekken wat op een ISRA-punt lijkt.

Ik woon in een appartement (1 verdieping) op de vierde etage.

Ik zal eens een foto plaatsen van de aansluiting.
Reputatie 8
Badge +2
@Spruitjesvla,

Vreemde zaak inderdaad! De boots waar je naar refereert kan ik inderdaad zien, dat is niet fijn en daar moet een concrete oorzaak voor zijn.
Uit je verhaal maak ik op dat de 'internet-sessie' verloren gaat. Dit komt vaak door bepaalde inactiviteit waardoor het modem geen IP-adres meer krijgt.

Een directe oorzaak heb ik hier niet voor. Aanvankelijk zou ik je willen vragen het modem te resetten, maar ook dát heb je gedaan.
Om deze redenen ga ik het modem voor jou vervangen voor een nieuwe. Meestal wordt deze binnen 2-3 werkdagen bij jou aangeboden.

Laat je weten wat je ervan vindt?

Michael
Dag Michael,

Dank voor je bericht. Ik heb de nieuwe modem gisteren aangesloten. Het televisiesignaal viel gisteren al twee keer uit na een periode stotterend beeld te hebben gehad. Hij deed het na een korte periode wel vanzelf weer zonder dat ik iets hoefde te resetten oid. Ik zal de komende periode bezien of het internetsignaal stabiel blijft.

Ik begin overigens wel twijfels te krijgen over het IS/RA punt. Meer dan de enige wandcontactdoos heb ik in eerste instantie niet kunnen vinden, maar ik heb van de week (volgens mij) het IS/RA punt van mijn buren zien hangen in het trappenhuis op een plek waar zij hem onmogelijk zien. Zij hebben namelijk geen toegang tot dat gedeelte van het trappenhuis.

Dat heeft mij aan het denken gezet, namelijk dat het ook wel eens zo zou kunnen zijn dat ik mijn IS/RA punt niet kan zien omdat het in het trappenhuis van de buren hangt, waar ik geen toegang toe heb. Het klinkt gek, maar ik denk dat dit klopt. Ik ben namelijk op een stoel gaan staan en heb met veel moeite een foto kunnen nemen van het IS/RA punt dat naar mijn appartement leidt.

Ik zal spoedig foto's uploaden.

Het lijkt er in ieder geval op alsof het IS/RA punt niet gesplitst is.

Zou dat kunnen, nu ik wel gewoon internet- en tvsignaal ontvang (dat eens in de zoveel dagen wegvalt en na een reboot weer terugkomt)?
En, wat als het punt niet gesplitst blijkt, zou er dan iemand van Telfort langskomen om het punt te splitsen of heb ik dan pech? De monteur zal dan op een ladder op de trap moeten staan; lijkt mij niet geheel risicoloos.

Dank bij voorbaat voor de reacties.

Groet,

Spruitjesvla
Hij heeft het twee weken goed gedaan, gisteren uit het niets viel tv en internet uit. Na reboot doet hij het nu weer. Misschien een incident!
Reputatie 8
Badge +16
@Spruitjesvla,

Excuses voor de late reactie. Wat vreemd dat de verbinding het een tijdje goed doet en daarna weer niet. Zou je aub de foto's kunnen uploaden? Verder ben ik ook benieuwd of je in de tussentijd weer een wegvallende verbinding hebt ervaren. In afwachting van jouw reactie.

Stephen
De verbinding valt weer dagelijks weg. Na een reboot doet hij het weer één tot twee dagen.

Hieronder de foto's. Ik zie twee draden van de buitenkant van mijn appartement lopen naar de plek in het appartement waar de wandcontactdoos (foto 1) zit. Een van de draden komt uit het vierkante doosje (foto 2) en een van uit het ronde doosje (volgen mij het IS/RA punt, foto 3 en 4).

Ik vraag mij af of het aan het IS/RA punt kan liggen als hij het twee weken na aansluiting gewoon doet en ook na een reboot weer enige (beperkte) tijd werkt.

Het wisselen van kanaal maakt het overigens ook niet beter.

Gisteren viel hij toevallig ook rond 23:30 uur uit. Verder lijkt het behoorlijk random.

Ik woon in Amsterdam West; misschien is het iets lokaals.
Reputatie 8
Badge +2
@Spruitjesvla,

De aansluiting op het eerste plaatje lijkt het daadwerkelijke IS/RA-punt. Hoelang is de kabel die daaruit komt precies?

Michael
Ik gebruik gewoon de kabel die ik van Telfort geleverd heb gekregen. Ik neem aan dat die van de juiste lengte is. Anders ontvang ik graag een kabel die wel voldoet.

Het internet valt nu met hogere frequentie uit. Vanaf gister 18:00 uur tot zojuist heb ik de modem 3x moeten rebooten om internet te krijgen.
Reputatie 8
Badge +2
@Spruitjesvla,

Heel vervelend dat het nóg erger wordt. De kabel van Telfort is inderdaad prima.

Zou je het modem eens een harde reset kunnen geven door het verzonken resetknopje ingedrukt te houden met een paperclip? De lampjes gaan dan uit en je zou een 'klik' moeten horen.
Ik zie dat dit nog niet eerder (op de juiste wijze) gebeurd is.

Laat je weten als je het hebt uitgevoerd? Dan kijk ik opnieuw naar de status.
Dag Michael,

Ik zal de router een harde reset geven de volgende keer als internet/tv wegvalt. Overigens is dat sinds zaterdag 18:00 uur niet meer gebeurd, dus de frequentie van uitvallen lijkt wel weer af te nemen.

Zodra ik de reset heb uitgevoerd, meld ik mij weer.
Reputatie 8
Badge +2
@Spruitjesvla,

Prima hoor. Ik zie het tegemoet. :)

Michael
Ik heb de modem gereset, maar beter is het niet van geworden.

De ene keer doet hij tv en internet het drie dagen, de andere keer moet ik de modem drie keer per dag rebooten.

Het begint nu wel een beetje irritant te worden.
Reputatie 8
Badge +2
@Spruitjesvla,

Ik zie dat het modem inderdaad gerest hebt. Al kan ik helaas mededelen dat er nu een nare bijkomstigheid speelt. Ik stuur jou een nieuw modem toe aangezien ik ervan uitga dat het exemplaar die je nu hebt inderdaad te wensen over laat.
Meestal heb je deze binnen 2 á 3 dagen in huis.

Laat je weten of de problemen daarmee verholpen zijn? (uiteraard de storing waar ik naar refereerde in ogenschouw genomen).

Michael
Beste mensen!

Ik heb exact dit probleem, zo lijkt het, en al maanden lang.
Bij mij staat een experia box v8 en die verwerkt een internet abbonement, geen TV.

Laatst met een medewerker getelefoneerd die een stel mooie tips had.
Die stelde dat voor zover het WIFI betrof ik in het modem/router, kon inloggen en proberen channel te wisselen, snooping uitzetten, van netwerk wisselen.Dat werkt meestal een tijdje, maar soms ook niet en dan moet er weer gereset worden.

Zoals zojuist. Deze email tip ik via mijn telefoon die ik als modem gebruik.
Via mijn desktop raadpleeg ik na de inlog in het modem het log:
could not find dhcp daemon to get information.

03/02/2015 23:22:59 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
03/02/2015 23:22:39 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
03/02/2015 23:22:36 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
03/02/2015 23:22:33 DHCP Client: [ATM1]Send Discover

Runtime Code Version: 02.00.132v2W4 (22.08.2014-14:41:12)
Boot Code Version: v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.7.2.13.0.7

IPv6: Disabled
DHCP Server: Enabled
Firewall: Enabled
UPnP: Disabled
Wireless: Enabled
NAT: Enabled
USB: Enabled
ECO: Disabled
DDNS: Disabled
Remote Management: Disabled
Helpdesk Support: Disabled

Vervelend dat als je thuiskomt en je gebruik wilt maken van het internet dat je dan eerst weer moet resetten voordat je kunt internetten... op den duur wordt je daar een beetje moe van, een keertje resetten, ala, maar als dit proces maanden duurt ontstaan er lichte irritaties.

Wellicht kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen?

Ik hoor het graag, Groeten Berend
Beste mensen,

Ook ik heb soortgelijke problemen bij mijn alles in 1 pakket.
Bij mij lijkt het op gezette tijden mis te gaan. Elke avond om 10.50.....
Tijdens het TV kijken, valt het beeld weg en komt er een foutmelding 303 in beeld.

Na de ontvanger en het modem te hebben uitgezet en weer opgestart te hebben werkt alles weer normaal, om de volgende avond om 10.50 uur hetzelfde ritueel weer te herhalen.
Ook heb ik een paar dagen geleden de reset toegepast. Dit gaf geen verbetering, alleen het tijdstip ging van 9.50 uur naar 10.50.....
Bedrading en aansluitingen zijn in oorde. Alleen ik op aanwijzing van een telfortmedewerker het zogenaamde splitter-kastje niet ertussen geplaatst.

Suggesties??
Alvast bedankt....
Ik heb een experia box v8
Reputatie 8
Badge +2
@berend.vd.molen,

Bedankt voor deze melding. Ik wil graag jouw NAW-gegevens ontvangen in een privébericht zodat ik het e.e.a. kan uitzoeken.
Hoe dan ook mag je ervan uitgaan dat het probleem inmiddels een grote prioriteit heeft gekregen aangezien het aantal klanten die hiermee lijken te kampen lijkt te stijgen.

@cor motortje,

Heel vervelend inderdaad, elke keer je modem resetten om slechts te kunnen internetten.
Het probleem waar jij momenteel tegenaan loopt is identiek aan de storing die gemeld is. Er wordt 'onderwater' hard gewerkt aan een oplossing. Daarvoor is het helaas noodzakelijk dat eerst de oorzaak bekend wordt..

Mijn excuses voor deze ongemakkelijke situatie.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@berend.vd.molen,

Bedankt voor je privébericht.

Ik zie dat de verbinding inderdaad niet stabiel is. Ik zie alleen geen 'reboots'. Het moet ergens anders fout gaan.
Waar is het modem op aangesloten qua stroomvoorziening?

Michael
Reputatie 8
Badge +10
@Spruitjesvla

Zie ik het verkeerd op de foto of zit er nou *tig* meter kabel tussen het ISRA-punt en de dsl-aansluiting van de modem..?
Of is dit een ethernetkabel die ergens op aangesloten is (TV?).

Verder zie ik op de foto's een 'onbeschermde' kabel (inclusief dat ronde KPN verdeeldoosje) die fors lang is voordat deze bij jouw 'ISRA-punt' aankomt.
Je kan dan mijns inziens niet echt meer spreken van een ISRA-punt als hij zover verwijderd zit van de (beschermde) grondkabel...

Zojuist de nieuwe modem (de derde...) aangesloten; ik ben benieuwd of deze de internetverbinding wel naar behoren laat functioneren.

@Enterprise: de lange kabel is niet de kabel die van het telefoonpunt naar de modem. Daarvoor gebruik ik de door Telfort geleverde kabel. De lange kabel verbindt de modem met de Playstation.
Ik heb geen verstand van beschermde of onbeschermde kabels of ISRA-punten. Ik vind het gek dat de verbinding het bij vlagen goed doet (soms drie dagen achter elkaar, bij het aansluiten van een nieuw modem zelfs zeven tot veertien dagen) en vervolgens slecht wordt zoals in mijn eerste bericht in dit topic omschreven. Dan lijkt mij dat het niet in het ISRA-punt zou kunnen zitten.

We wachten het weer af.
Helaas, ook met de derde modem valt internet weer regelmatig weg.

Nog suggesties?

Reageer