beantwoord

Internet trager dan verwacht

• 11 februari 2018
  • 21 reacties
  • 262 keer bekeken

Dag forumbewoners,

Afgelopen woensdag hebben wij internet van telfort besteld.
Gisteren kwam de modem met een brief erbij dat ik hem donderdag kon aansluiten want dat dan het internet pas zou werken. Nu kan ik niet zo goed lezen dus ik steek de stekker meteen in het stopcontact, en tot mijn grote verbazing gaat een paar minuten later het internet lampje op groen! Buitensporig veel kudo's want dit is veel sneller dan verwacht, namelijk drie dagen na het bestellen van het abonnement. Het internet is echter (nog) niet zo snel als zou moeten.

De enige twee snelheden die op ons adres te verkrijgen zijn zijn 50 mbps down 5 mbps up en voor 5 euro extra 100 mbps down 10 mpbs up. Wij hebben voor 50 mbps gekozen. Nu doe ik de kpn speedtest (en de speedtest.net test) en die geven beiden een erg stabiele 13 mbps down aan. en 5.5 mbps up. zowel bekabeld als via de wifi. Er is geen verschil tussen al dan niet bekabeld. de ping gaat van 6 naar 2 maar voor de capaciteit maakt het niets uit. als we de speedtest op 2 computers tegelijk draaien komen we allebei op ongeveer 6.5 mpbs uit. In elk geval is de som altijd 13. Nu weet ik dat ik voor een 1080p Overwatch league stream 8mbps (1MB p/s) nodig heb en het feit dat we dat net aan niet tegelijk kunnen doen zonder dat een van ons begint te haperen bevestigt dat ook die verbinding ongeveer dezelfde cap heeft.

Dit is wat er in de modem staat bij DSL link informatie:

Actual rate (Up/Down) 6675/14225 kbps
Attainable rate (Up/Down) 7068/14545 kbps

die iets hoger zijn dan de waarden die ik krijg, maar er dicht genoeg bij in de buurt zitten om aan te nemen dat het modem van deze cap op de hoogte is.

Moet ik geduld hebben en blij zijn dát ik al op internet kan en zijn dit dingen die mensen in de aanloop naar donderdag nog moeten regelen? Of betekent het feit dat er internet is dat alle voorbereidende werken al zijn verricht en staat er ergens een instellinkje niet goed?

Vriendelijke Groeten, Wobble.

Edit: Daar wil ik graag aan toevoegen dat gamen (overwatch, rocket league) prima gaat met een ping van rond de 20, dus met de 'snelheid' van het internet is niets mis. Alleen de bandbreedte is lager.
icon

Beste antwoord door Enterprise 12 februari 2018, 19:47

Ik heb in de kelder een lasdop gevonden, met een kort snoer naar een rond wit kastje, en daarvanuit vertrekken drie snoeren. ik denk dat die naar de drie punten in het huis gaan waar zo'n u1 contact zit.
Twee gaan er naar de woonkamer, die zitten nog geen twee meter uit elkaar dus die snoeren zijn nagenoeg even lang. waar het modem nu inzit is in iets betere staat (en het dichtstbij de computer) dus die heeft de voorkeur. maar het is allebei niet zo ver.. 5 meter misschien. de andere gaat naar boven.
De beste maar gebruiken dan hè... ;)
Verder het is zeker niet de meest ideale situatie om het aan te sluiten omdat er ten eerste nog dat ronde doosje tussenzit en dat de kabel naar de modem 5 meter lang is.
Dat is eigenlijk 4 meter te lang...
Tenzij de lasdop in de kelder makkelijk toegankelijk is is dit vermoedelijk de enige mogelijke manier.
Of zie je nog een andere mogelijkheid..?

Ik kan alleen niet zo goed zien welk snoer naar welk aansluitpunt in de kamer gaat, omdat ze dus heel dicht bij elkaar zitten, in de kelder de muur ingaan op hetzelfde punt. het ronde doosje is een chaos van binnen. Maar ik ga er straks mee aan het werk. Hoe heet zo'n rond doosje? dan kan ik even kijken hoe dat eruit hoort te zien als er maar 1 snoer op verbonden is.

Hieronder een afbeelding van het doosje (open en dicht) waarvan ik vermoed dat het hier over gaat.
Op de linker twee connectors zitten de actieve kabels, links boven en links onder dus.
De kleuren van de kabels kunnen bij jou afwijken van het voorbeeld maar je hebt een actieve verbinding dus dat maakt niet uit.
Dit zijn ook de enige twee verbindingen cq aansluitingen die nodig zijn, alle andere zijn overbodig en dienen verwijderd te worden.
De uitdaging voor jou is om uit te vogelen welke kabeltjes die op de genoemde linker-connectors zitten naar de U1 van jouw keuze gaan... ;)

Bekijk reactie

21 reacties

Badge +3
Het modem heeft een paar dagen nodig om te kijken welke snelheid er stabiel is op de verbinding.
Dus geef het nog een paar dagen en dan zal de snelheid vanzelf toenemen als het goed is.
Dankje voor je antwoord! Kan iemand dat bevestigen? het internet staat nu alweer bijna 48 uur aan en er is helemaal niets veranderd, de Attainable rate is nu met 7220/14411 kbps zelfs iets lager geworden dan gisteravond. Daarmee bedoel ik te zeggen, ik heb niet het idee dat ie aan het zoeken is naar de hoogste stabiele snelheid.
Reputatie 6
Badge +7
Als het ADSL is kan het hoger worden door DLM, maar heb je VVDSL dan staat hij meteen goed want die gebruiken geen DLM.En bij glas zou ik het niet weten maar mijn vermoeden is dat die ook geen DLM toepassen.
Modulation type VDSL staat er in de dsl link informatie.
Reputatie 8
Badge +9

De enige twee snelheden die op ons adres te verkrijgen zijn zijn 50 mbps down 5 mbps up en voor 5 euro extra 100 mbps down 10 mpbs up. Wij hebben voor 50 mbps gekozen.

En dat is precies het probleem van zulke omschrijvingen van een abonnement.
Het zijn beide TOT xx Mbps abonnementen waarbij de afstand naar de centrale of straatkast bepalend is voor de snelheid die je uiteindelijk in je woning kan krijgen.
Als je kiest voor een 50 Mbps abonnement is dat geen harde garantie dat de die snelheid ook daadwerkelijk krijgt.

Aan de andere kant zie ik dat je modulation type VDSL is en dat is wel gebruikelijk voor hogere snelheden dan die je nu zegt te hebben.

Je kan de werkelijk haalbare snelheid checken op onderstaande website, laat de uitslag hiervan even weten.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl
Dat begrijp ik wel, maar als tot 100 mbps mogelijk is lijkt me dat die 50 mbps zeker mogelijk is.

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
100 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
200 Mbit/s

zegt die site.

maar ik denk dat het probleem hier te zoeken is:

Noise margin (Up/Down) 5.7/4.7 dB
Line attenuation (Up/Down) 39.3/45.4 dB
Reputatie 8
Badge +9
Dat begrijp ik wel, maar als tot 100 mbps mogelijk is lijkt me dat die 50 mbps zeker mogelijk is.

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
100 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
200 Mbit/s

zegt die site.

maar ik denk dat het probleem hier te zoeken is:

Noise margin (Up/Down) 5.7/4.7 dB
Line attenuation (Up/Down) 39.3/45.4 dB

Mijn vraag was uiteraard 'voor de zekerheid'... ;)

De noise margin down zit inderdaad onder de minimale drempelwaarde van 5 dB.
Heb je eerder op deze telefoonaansluiting al een DSL-abonnement gehad, en zo ja, gaf deze wel de haalbare snelheid..?
Nee, we gebruikten deze vroeger alleen voor een telefoon, en het internet is altijd via een coax gekomen, eerst van chello, daarna upc,en toen ziggo. Het is zo'n .' '. vierpins contact in de woonkamer.
Reputatie 8
Badge +9
[...]
Het is zo'n .' '. vierpins contact in de woonkamer.

En daar zit 'm vermoedelijk de kneep, of elders in de binnenhuisinstallatie.

Heb je naast de 4-pins wandcontactdoos niet een ISRA-punt in de meterkast..?
Zie onderstaande afbeelding.

Er zitten in de woonkamer 2 van die type U1 contacten.
Aan de straatkant komen coax kabels binnen voor tv, internet en radio van ziggo.

We hebben niet echt een meterkast, in de kelder zitten de gas, water en stroom meters. maar daar komt niet de telefoon binnen.

In welke van de twee U1 contacten hij zit maakt nagenoeg geen verschil.
Reputatie 8
Badge +9
Er zitten in de woonkamer 2 van die type U1 contacten.

In welke van de twee U1 contacten hij zit maakt nagenoeg geen verschil.

En die aansluiting op beide U1-contacten is het probleem, er mag geen enkele aftakking zitten tussen (of achter) de aanvoer van het signaal en de modem.
Kan je beide U1's eens openmaken en kijken hoe deze aangesloten zijn, m.a.w. op welke de kabeltjes als eerste en op welke de kabeltjes als tweede zijn aangesloten (doorgelust).
Over het algemeen is de eerste degene die het dichtst aan de straatkant zit.

Plaats bij voorkeur een duidelijke foto van de open U1's en geef aan op welke de kabeltjes als eerste binnenkomen.
Ik heb in de kelder een lasdop gevonden, met een kort snoer naar een rond wit kastje, en daarvanuit vertrekken drie snoeren. ik denk dat die naar de drie punten in het huis gaan waar zo'n u1 contact zit.
Reputatie 8
Badge +9
Mooi...
Hoe lang is de kabel van dat rond witte kastje naar de dichtsbijzijnde U1 en heeft deze je voorkeur qua aansluitpunt voor je modem..?
Hoe korter de kabel naar de modem hoe sneller en stabieler de verbinding.

Als je je keuze hebt bepaald dan zal je in dat witte ronde doosje de aansluiting naar de overige U1's moeten afkoppelen, want deze aftakkingen zorgen voor veel storing en instabiliteit van de verbinding.
Twee gaan er naar de woonkamer, die zitten nog geen twee meter uit elkaar dus die snoeren zijn nagenoeg even lang. waar het modem nu inzit is in iets betere staat (en het dichtstbij de computer) dus die heeft de voorkeur. maar het is allebei niet zo ver.. 5 meter misschien. de andere gaat naar boven.

Ik kan alleen niet zo goed zien welk snoer naar welk aansluitpunt in de kamer gaat, omdat ze dus heel dicht bij elkaar zitten, in de kelder de muur ingaan op hetzelfde punt. het ronde doosje is een chaos van binnen. Maar ik ga er straks mee aan het werk. Hoe heet zo'n rond doosje? dan kan ik even kijken hoe dat eruit hoort te zien als er maar 1 snoer op verbonden is.
Reputatie 8
Badge +9
De beste maar gebruiken dan hè... ;)
Verder het is zeker niet de meest ideale situatie om het aan te sluiten omdat er ten eerste nog dat ronde doosje tussenzit en dat de kabel naar de modem 5 meter lang is.
Dat is eigenlijk 4 meter te lang...
Tenzij de lasdop in de kelder makkelijk toegankelijk is is dit vermoedelijk de enige mogelijke manier.
Of zie je nog een andere mogelijkheid..?

Hieronder een afbeelding van het doosje (open en dicht) waarvan ik vermoed dat het hier over gaat.
Op de linker twee connectors zitten de actieve kabels, links boven en links onder dus.
De kleuren van de kabels kunnen bij jou afwijken van het voorbeeld maar je hebt een actieve verbinding dus dat maakt niet uit.
Dit zijn ook de enige twee verbindingen cq aansluitingen die nodig zijn, alle andere zijn overbodig en dienen verwijderd te worden.
De uitdaging voor jou is om uit te vogelen welke kabeltjes die op de genoemde linker-connectors zitten naar de U1 van jouw keuze gaan... ;)

En anders is het ook een optie om voor dat ronde doosje af te knippen en dat snoer aan te sluiten op het doosje wat ik bij het telfort paket heb gekregen? en dan de modem daarnaast in de kelder? dan omzeilen we de 5 meter snoer naar het u1 muurkastje. (maar staat het modem wel een paar meter verder weg met een trap/muur ertussen. hemelsbreed scheelt het maar 2 meter.) of raadt je toch aan het ronde doosje te laten zitten en alleen de goede u1 aansluiting te laten zitten?
Reputatie 8
Badge +9
En anders is het ook een optie om voor dat ronde doosje af te knippen en dat snoer aan te sluiten op het doosje wat ik bij het telfort paket heb gekregen? en dan de modem daarnaast in de kelder? dan omzeilen we de 5 meter snoer naar het u1 muurkastje. (maar staat het modem wel een paar meter verder weg met een trap/muur ertussen. hemelsbreed scheelt het maar 2 meter.) of raadt je toch aan het ronde doosje te laten zitten en alleen de goede u1 aansluiting te laten zitten?
Dat is eigenlijk de optie die me als eerste voor ogen stond want beter kan je het niet doen in deze situatie..!
En je omzeilt het gedoe met het witte ronde doosje en de aftakkingen naar de andere aansluitpunten.
Maar ik twijfelde of het mogelijk was i.v.m. de bereikbaarheid van de lasdop en de ronde doos.

Doen dus..! 😁

De tijd zal leren of deze opstelling voldoet voor voldoende wifisignaal, maar bekabeld is dit uiteraard de best mogelijke oplossing.
Dan ga ik daar nu mee aan de slag!
bedankt voor de hulp alvast 🙂
Reputatie 8
Badge +9
Dan ga ik daar nu mee aan de slag!
bedankt voor de hulp alvast :)

Graag gedaan en succes..l
Ik vertrouw erop dat je hierna je beste snelheid gaat halen.
http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/01ff8270-103a-11e8-b2ab-95077f35aa92

Zoals je ziet is na mijn knutselwerk de snelheid zelfs iets hoger dan het zou moeten zijn. het uploaden veel sneller. De v10 box met een dongeltje van een tientje doet het ook vanuit de kelder prima.

Onwijs bedankt voor de hulp 🙂
Reputatie 8
Badge +9
http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/01ff8270-103a-11e8-b2ab-95077f35aa92

Zoals je ziet is na mijn knutselwerk de snelheid zelfs iets hoger dan het zou moeten zijn. het uploaden veel sneller. De v10 box met een dongeltje van een tientje doet het ook vanuit de kelder prima.

Onwijs bedankt voor de hulp :)

Kijk, da's mooi... daar doen we het voor. 😉

Reageer