beantwoord

Internet snelheid langzamer via Wifi na upgrade firmware van Fritz 7490 modem

• 2 augustus 2019
  • 64 reacties
  • 1050 keer bekeken

Toon het eerste bericht

64 reacties

Reputatie 8
Badge +9

Ps @Enterprise sinds wanneer zit KPN erbij in andere shots zag ik alleen KPN-divider.

Volgens mij zit die erbij sinds versie 7.10.
Ik zit nu op 7.11 en 7.12 wordt een dezer dagen gepushed.
Reputatie 8
Voor die overstap was ik wel een beetje huiverig, want ik merkte dat ze "nogal bezig" zijn met de firmware ervan, eerste duitse versie die uit komt en dan pas internationale...
Dat "nogal bezig" zijn met firmware hoeft zeker niet te betekenen dat iets slecht of onbetrouwbaar zou zijn. Het kan juist ook een "luisteren naar de klant" zijn van wat die aan verbeter ideeën heeft, of het zinvol is dat te implementeren en een snelle doorontwikkeling in te zetten van bijv. hedendaagse eisen ten aanzien van bijv. "Internet of Things" applicaties, En beveiliging van internet data-verkeer reeds op router niveau in te zetten, voor het hele netwerk, in de plaats van "per PC".

Het eerder genoemde "Synology" (waar ik o.a. daar een gebruiker van ben), heeft de firmware sinds de introductie in oktober 2015 - 54 firmware updates gehad.
De functionaliteit "nu" is absoluut niet meer te vergelijken met de eerste versie toen.
Het huiverig zijn snap ik wel " if it ain't broke don't fix it" aan de andere kant de v10a en de ExperiaWifi hebben beiden nog wel diverse firmware verbeteringen nodig.
De v10 zal hier en daar ook wel firmware onderhoud nodig hebben.

Wat dat betreft is een goed update beleid enkel toe te juigen.
Reputatie 2
Klopt het dat er eerder ook een Draytek dienst heeft gedaan de Vigor 130 in combinatie met de Nighthawk.

De Experia bevalt mij prima ik begrijp dat deze 7490 ondanks de vreemde wificijfers na de update wel goed bevalt.

Als deze vraag aan mij is, ja, ik heb wel heel kort iets geprobeerd met Draytek, maar dat was niet echt gelukt, Ja, de Nighthawk beviel ook best, maar dan moet je toch echt wel weten wat je doet, dus ik heb daar niet veel aan de instellingen gezeten, een eenvoudig modem in bridge zetten en dan een moden naar smaak (meer keuze) lijkt mij een goede optie, je bent niet afhankelijk of de modem router "doos" dan een goed geheel is.
Ben nu inderdaad tevreden met de 7490 hij crashed heeeel weinig, bijna nooit dus, dat vind ik een gerust gevende gedachte.
Dat was inderdaad voor jouw(u) bedoeld thefug2.

Dat bevestigd dat mijn keus een tijd terug toch de Fritz moest worden. Destijds had ik een Sitecom met alleen 2,4ghz daar heb ik een andere Sitecom voor gekozen geen spijt van alleen is deze nu niet meer bruikbaar als hoofd router.
Reputatie 8
Badge +11
Fijn dat de snelheid nu goed is. Hopelijk blijft deze ook zo. Dan ben je helemaal tevreden volgens mij. :)

Ook leuk om te lezen dat de community goed helpt. Daar gaan we uiteraard ook voor. En daarom zien we je ook graag weer verschijnen op het Forum.
Reputatie 2
Ja, ondersteuning en andere helpen hoord erbij, want die techniek gaat door, en daar moet je toch in bij blijven, en het een en ander "door hebben" of dat van toepassing is op datgene wat je al in huis hebt, het wordt alleen maar beter, eens in de zoveel tijd moet je dan toch delen in het systeem upgraden, daar ontkom je niet aan.
Maar dat is met veel zo, heb nog ff gekeken naar de 7590, maar begrijp dat daar niet zoveel anders is dan de 7490, misschien als ik het netwerk meer ga belasten, is meer snelheid gewenst.
Ik denk dat de Experia genoeg is voor de doorsnee gebruiker, ga je meer verwachten, dan moet je daarvoor ook wat meer voor over hebben qua hardware daarvoor, het is dan een eenmalige uitgave, waar je weer even mee voort kan.
Reputatie 2

Klopt het dat er eerder ook een Draytek dienst heeft gedaan de Vigor 130 in combinatie met de Nighthawk.

De Experia bevalt mij prima ik begrijp dat deze 7490 ondanks de vreemde wificijfers na de update wel goed bevalt.
Als deze vraag aan mij is, ja, ik heb wel heel kort iets geprobeerd met Draytek, maar dat was niet echt gelukt, Ja, de Nighthawk beviel ook best, maar dan moet je toch echt wel weten wat je doet, dus ik heb daar niet veel aan de instellingen gezeten, een eenvoudig modem in bridge zetten en dan een moden? naar smaak (meer keuze) lijkt mij een goede optie, je bent niet afhankelijk of de modem-router "doos" dan een goed geheel is.
Ben nu inderdaad tevreden met de 7490 hij crashed heeeel weinig, bijna nooit dus, dat vind ik een gerust gevende gedachte.

Ik zie dat ik een foutje in dit bericht heb staan, waar ik het over "moden" heb moet dat dus "router" zijn....
ik kon dat al niet meer corrigeren in die post,
Reputatie 8
Badge +11
Dat is zeker zo @thefug2. 🙂
Reputatie 2
Heb net weer ff nog wat speedtest's gedaan, wireless en wired, en ik merk nu wel dat de grote download verschillen aan de wifi verbinding ligt, als ik dus bv 30Mps minder meet wireless en dan daarna de wired download snelheid meet, is deze weer 30Mbps sneller, dus ik zal de wifi channel instellingen eens moeten "tweaken" denk ik zo, op bepaalde tijden schijnt het op wifi toch wat drukker te zijn, ik zie wel dat ik de dan de 5GHz frequentie band gebruik in de Fritz! logs, ik heb de Fritz! ook zo ingesteld, dat veranderingen in het netwerk per email gemeld worden, dat is ook een mooie optie van de Fritz! 7490, ook als er naar de telefoon wordt gebeld, heel handig, ik weet niet of andere modem/router's dat hebben.maar wel heel handig.dus....Ik begrijp nu ook een beetje wat de MESH hype inhoud, lijkt mij dus een wifi repeater setup, maar ik zie dus niet wat er zo speciaal aan MESH is.
Reputatie 8
Ik begrijp nu ook een beetje wat de MESH hype inhoud, lijkt mij dus een wifi repeater setup, maar ik zie dus niet wat er zo speciaal aan MESH is.
Daarvoor zou je je eens beter kunnen verdiepen in die technologie.
Het behelst beslist meer, dan zomaar een "wifi repeater setup".
https://www.techpulse.be/tips/220861/wat-een-mesh-router-en-welke-moet-je-kopen/

"Het verschil tussen de sterkte van een wifi-signaal een mesh-opstelling tegenover een gewone router aangevuld met range extenders of repeaters."

Je hebt er pas echt goed profijt van, als je meerdere mesh WiFi-punten combineert.
(Vandaar dat je setjes ziet aangeboden van 2, 3 van die apparaten bij elkaar).

Theorie en praktijk kent uiteraard zeker nog wel hun verschillen.
https://nl.hardware.info/artikel/8159/7-multi-room-wifi-systemen-getest-met-de-mesh-op-tafel
Reputatie 2
Bedankt, ik ga eens kijken wat dit voor mn Fritz! inhoud, ik zie een apart "hoofdstuk" in de GUI van mn Fritz!
Reputatie 8
Badge +11
De WiFi snelheid lijkt dus te schommelen. Als ik je zo een beetje heb leren kennen kom je daar vast uit en heb je straks ook een "stabiele" WiFi snelheid.
Reputatie 8
Badge +9
...ik heb de Fritz! ook zo ingesteld, dat veranderingen in het netwerk per email gemeld worden, dat is ook een mooie optie van de Fritz! 7490, ook als er naar de telefoon wordt gebeld, heel handig, ik weet niet of andere modem/router's dat hebben.maar wel heel handig.dus....
Notificaties kan je inderdaad laten mailen door de Fritzbox, maar je kan ook allerlei netwerkgerelateerde notificaties krijgen (op je mobieltje of tablet) via de apps die AVM voor hun producten heeft ontwikkeld.
Ken je deze..?

https://nl.avm.de/producten/fritzapps/
Reputatie 8
Badge +9
Het sleutelwoord voor Mesh networking is 'HAN-FUN' (Home Area Network FUNctional protocol)
Alle producten van AVM zijn voorzien van dit protocol en dat garandeert een vlekkeloze onderlinge installatie en samenwerking (en dus gebruiksgemak, zeker voor de minder technisch onderlegde gebruiker).
Alle WLAN-producten registreren en installeren zichzelf simpelweg door deze aan te sluiten en op de DECT-knop van de Fritzbox te drukken, alle benodigde gegevens worden daarna automatisch ingesteld door de Fritzbox.
Zoals Babylonia al aangeeft hebben deze apparaten een extra (derde) zendeenheid die de onderlinge communicatie-overhead afhandelt en dat overheadverlies gaat dus niet van de wifisnelheid af en wordt een draadloos 'opgevangen' wifisignaal zonder snelheidsverlies doorgestuurd tussen de Fritzbox en de aangesloten Mesh repeaters.

Er zijn overigens steeds meer fabrikanten die apparatuur leveren die HAN-FUN ondersteunen en die kunnen dus op dezelfde manier aangesloten worden op de Fritzbox.
Een Fritzbox-bezitter is dus niet per definitie gehouden aan de toch wel prijzige producten van AVM zelf...
Reputatie 2
Ja, ik heb destijds 3 Fritz! apps op mn (android) phone gezet, ik heb daar nog niet veel tijd in gestoken,
omdat ik daar wel de tijd voor nodig heb om het een beetje te kunnen bevatten, en dat wil ik dan wel goed doen zodat ik weet hoe dat werkt, ook qua veiligheid, heb het nog niet nodig gevonden, dat gaat misschien wel veranderen, het is leuk, dat er veel mogelijk is, een harde schijf via usb op de Fritz kan ook nog, heb hier al wel een wifi printer... we zijn lekker bezig... :)
Wat ik ook handig vond was dat de Gigaset voip/dect telefoon bluetooth heeft, dat mis ik op de Fritz,
je kan dan in huis op verschillende manieren bellen of gesprekken "ontvangen" op mobiel of dect handset,
maar dan zijn we nu een beetje offtopic van deze post alweer...
>edit<
ah, ik zie nu net ook je post over MESH, het ziet er aantrekkelijk uit, dit zou in mijn geval waarschijnlijk ook de download snelheid constant kunnen houden, heb al wat geprobeerd met de wifi settings, maar dat geeft nu nog niet zoveel voordeel, daar moet ik nog aan werken, goed te horen dat het MESH gebeuren niet merk gebonden is, maar vaak is dat toch handiger en beter, ik zie dat met mn Sony tv en PS4, Dect is ook zoiets...
Reputatie 8
Badge +9
Wat ik ook handig vond was dat de Gigaset voip/dect telefoon bluetooth heeft, dat mis ik op de Fritz,
je kan dan in huis op verschillende manieren bellen of gesprekken "ontvangen" op mobiel of dect handset,

Dat kan met de Fritz!FON app ook hoor, via wifi... 😉
Ik gebruik die app ook om via de VPN-server van de Fritzbox vanuit Zone 2 buitenland via mijn gewone Telfort telefoonverbinding naar Nederland te bellen.
Via het reguliere mobiele netwerk kost dat € 1,50 per minuut.
Reputatie 2
Okay.... die app had ik nog niet, nu dus wel, heb m net op mn phone gezet, ik zie dat je Chromecast gebruikt, ik speel nu MP4's MKV's via usb op mn BR speler af maar deze kan sommige "audio formaten" niet afspelen, dus chromecast zou voor mij ook wel een oplossing zijn al dan niet via netwerk, wat dat betreft is een Mac weer lastig, maar dat maakt hier misschien niets uit.
Reputatie 8
Badge +9
Wat is een 'BR speler'..?

De Chromecast is een mediaplayer (wifi-dongle) die je op een HDMI-poort van de TV aansluit en waarmee je vervolgens via een draadloos device zoals een iPad, iPhone, Android phone of tablet (dus geen vaste PC of MAC) content naar de TV stuurt.
Voor het instellen en beheren gebruik je de Google Home app die er is voor zowel iOS als Android.

Onderstaand een link met alle door de Chromecast ondersteunde image, audio en videoformats.

https://developers.google.com/cast/docs/media
Reputatie 8
Wat is een 'BR speler'..?
Ik vermoed dat een Blue Ray speler wordt bedoeld. 😉
BR=Blu-Ray?

Ik zou de chromecast niet een mediaplayer noemen maar daarvooor weet ik te weinig van het ding.
Voor zover ik weet is het niks meer dan een noodzakelijk tussen stuk.
De eigenlijke players zoals de de Telfort itv app of de Netflix app kunnen er gebruik van maken. Het is zover ik weet daarom geen mediaplayer zoals andere AndroidTV boxen of Apple TV waar je op de apparaten zelf een app installeert.
Ps vanaf de chromebrowser op een pc kan je toch ook naar die dongle casten?
Reputatie 8
Een Chromecast is wel degelijk een mediaplayer met eigen hard- en software.
Zo gauw je cast wordt de mediaspeler van ITV app of Netflix ook helemaal niet meer gebruikt, maar loopt de stream rechtstreeks van internet door naar de Chromecast en draait dan volledig zelfstandig. Ook als je je smartphone of tablet uitschakelt.

Door het apparaatje zelf zo basaal minimalistisch te houden, kan het om die reden erg klein en goedkoop worden verkocht. De techniek wordt simpel gecombineerd met apps op andere apparaten voor de eerste aansturing. Het eigenlijke "afspeelwerk" wordt echter wel degelijk door de Chromecast zelf gedaan.
Reputatie 8
Badge +9
BR=Blu-Ray?

Ik zou de chromecast niet een mediaplayer noemen maar daarvooor weet ik te weinig van het ding.
Voor zover ik weet is het niks meer dan een noodzakelijk tussen stuk.
De eigenlijke players zoals de de Telfort itv app of de Netflix app kunnen er gebruik van maken. Het is zover ik weet daarom geen mediaplayer zoals andere AndroidTV boxen of Apple TV waar je op de apparaten zelf een app installeert.
Ps vanaf de chromebrowser op een pc kan je toch ook naar die dongle casten?

Ach, dan noemen we het een Media streamer... 😉
En vanaf een vaste PC of laptop met wifi zal het ook wel lukken...
Dat laatste is mij bekend wat ik bedoel je kan de chromecast zelf niet bedienen het is alleen een tussenpunt die het signaal ophaalt en afspeelt. Er zit ongetwijfeld software op voor het functioneren je kan er zelf geen software op installeren het zal wel onder mediaspelers vallen maar dan wel heel basis. Neem de Nvidia Shield deze is volledig te besturen en draait zijn eigen apps en noem maar op.

Het toestel is beperkt tot waar het voor is gemaakt. Voor mij geen volwaardige mediaplayer.

Wat Enterprise schrijft media streamer klopt beter met de functie.
Zover ik weet is streamen vanaf de chromebrowser ook zonder wifiadapter in de pc mogelijk als het maar hetzelfde netwerk is.
Reputatie 8
Zover ik weet is streamen vanaf de chromebrowser ook zonder wifiadapter in de pc mogelijk als het maar hetzelfde netwerk is.
Mijn desktop PC is hier bekabeld aangesloten, (dus gebruik geen WiFi), en kan evengoed naar de Chromecast casten, die op haar beurt in een HDMI "input" poortje is geplugd van mijn Denon versterker. Een HDMI-OUT gaat vanaf de Denon dan weer naar de TV toe.

Reageer