beantwoord

Internet snelheid langzamer via Wifi na upgrade firmware van Fritz 7490 modem

• 2 augustus 2019
  • 64 reacties
  • 1007 keer bekeken

Reputatie 2
Het onderwerp van mijn post verteld het, na fw van modem dus langzamer internet over wifi,
Ik heb hier een Macbook Pro 13" early 2015 8GB ram.
Upload is ook lager dan voorheen, voorheen gebruikte ik ook een ethernet adapter,(Macbook pro heeft zelf geen ethernet aansluiting) maar snel heid via wifi was toen sneller, voor de kompleetheid probeerde ik nu net deze ethernet adapter weer, download snelheid is dan weer goed, maar upload is dan heel laag,
Waar moet ik nu gaan zoeken ?
Test:
57 Mbps wifi download 25Mbps upload over wifi dus,
92Mbps wired download, en 2Mbps wired upload.
Snelheid test is met de Speedtest app gedaan, (OOkla) the online versie geeft zelfde resultaten.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 5 augustus 2019, 14:02

Bedankt voor de gegevens. Ik ben dan ook even in jouw verbinding gedoken. Deze is stabiel en er komt 108 Mbit/s binnen met een upload van 31 Mbit/s. Dit is tevens het maximale wat de lijn aan kan. Dus de lijn meet helemaal goed.

Met het modem ben ik niet heel bekend, maar volgens mij is het een heel goed modem. @Enterprise kan je daar denk ik wel meer over vertellen als ervaringsdeskundige.
Bekijk reactie

64 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @thefug2 , als je eens bekabeld test rechtstreeks aan de Telfort modem met de FritzBox router er tussenuit gehaald?
Reputatie 8
Badge +17
Waar moet ik nu gaan zoeken ?
.

Bij iets dat veranderd is?!
Bekabeld een lagere upload dan via wifi?
Is er inderdaad een chancelog beschikbaar zijn instellingen naar fabrieks settings terug gegaan.
Gaat het om een koper of glasvezel verbinding?
Reputatie 8
Badge +19
Wanneer is die firmwareupgrade uitgevoerd en welke versie staat er nu op de Fritzbox..?
Mijn 7490 heeft nu de meest recente versie (OS 7.11) en ik ondervind geen lagere wifi-snelheden sinds deze upgrade.

Heb je de Fritzbox al eens opnieuw opgestart of een fabrieksreset gegeven..?
Reputatie 2
Wat dus anders is, is de nieuwe firmware in de 7490 Fritz, deze is direct aangesloten op de koperen VDSL van Telfort, Toen ik nog "normaal" DSL had, Had ik nog de oude zilveren Zyxel box in bridge mode staan en had er toen een andere router er achter, wat prima werkte toen, toen kwam VDSL, ben ik toen wel op over gegaan, toen werd er gezegt dat ik de Zyxel gewoon kon blijven gebruiken, dat was dus niet zo, en moest ik de nieuwe Experia gebruiken die ik niet in bridge mode kon krijgen, doordat ik vaak torrents download, werd de Experia toch wel onstabiel, en moest vaak ge-reset worden, Toen ging ik dus opzoek naar een moden en router in 1 en kocht de Fritz! 7490, en heb die dus heel lang zonder problemen kunnen gebruiken, deze heeft dus ook DECT en ik heb een (nederlands) prepaid voip account, voor een "vaste" lijn, maar heb dus pas geleden de firmware ge update van de Fritz, ik nam aan dat dit alleen maar beter kon zijn, ik kijk nu net op mijn android smartphone, en zie dat daar niks mis is...94,9 Mbps download, 30,4 upload... en op mijn Laptop nu..... ook alles weer goed ! komt dat nu door dit forum ?
96,8 Mbps dowload, 30,1 upload via wifi nu....
Reputatie 8
Badge +19
Geen antwoord op mijn vragen, maar goed... het werkt weer blijkbaar en dat is fijn.
Reputatie 2
Het varieerd nog wel, de snelheid, merk ik nu,
Heb net ff in mn email gekeken naar een (change) log email van de Fritz, 18 juli 2019 ging ik van firmware 07.01 naar 07.11.
En heb inderdaad de Fritz! box ook opnieuw opgestart, dat doe ik vaak als eerste in dit soort gevallen.
De upload snelheid dmv de ethernet adapter is nog wel heel laag, maar ik vermoed dat dit aan deze ethernet adapter ligt.
De upload via wifi is volgens mij weer als vanouds, ik zal nog wat andere dingen uitproberen.
Ik denk wel dat over het algemeen VDSL wat minder stabiel is dan het oude DSL, misschien ligt dit dan ook aan de "straatkast" en wat de "buren" er op verbruiken.
Ik zal ook nog eens alle opties in de Fritz! 7490 eens nalopen,

Iedereen hartelijk bedankt voor zulke snelle reakties !
Reputatie 8
Badge +19
Het varieerd nog wel, de snelheid, merk ik nu,
Kleine verschillen tussen metingen zal je altijd houden, maar deze mogen natuurlijk niet zo groot zijn als je eerder noemde.
Een paar Mbps verschil is echter normaal.

Heb net ff in mn email gekeken naar een (change) log email van de Fritz, 18 juli 2019 ging ik van firmware 07.01 naar 07.11.

Dat is inderdaad de meest recente, versie 7.12 (kleine update) is echter alweer uitgerold naar de Duitse versie en deze zal binnenkort ook op je internationale versie verschijnen.

Ik denk wel dat over het algemeen VDSL wat minder stabiel is dan het oude DSL, misschien ligt dit dan ook aan de "straatkast" en wat de "buren" er op verbruiken.

De haalbare snelheden kunnen inderdaad over langere perioden wat wisselvallig zijn, dat heeft te maken met de bezetting van de straatkast en inherent daaraan het gebruik.

Ik zal ook nog eens alle opties in de Fritz! 7490 eens nalopen,

Doe dat, maar daarmee de 'externe' snelheid beïnvloeden kan je echter niet.
Je wifisnelheid kan je wellicht nog positief beïnvloeden door de minst drukke kanalen voor 2,4 en 5 Ghz te kiezen met de app 'Wifi Analyzer'.
Mocht je nog vragen hebben over het gebruik van de Fritzbox, stel ze gerust.

Iedereen hartelijk bedankt voor zulke snelle reakties !

Graag gedaan.
Reputatie 8
Badge +19
...doordat ik vaak torrents download, werd de Experia toch wel onstabiel, en moest vaak ge-reset worden,
Daarop terugkomend... in principe wordt iedere verbinding instabiel als je de uploadsnelheid van de verbinding 'volle bak' open laat staan.
Als zowel de download- als de uploadsnelheid volledig gebruikt dan wordt de verbinding 'dichtgetrokken' omdat er tijdens het downloaden altijd data (controlepakketjes) worden teruggestuurd als upload.
Aangezien er op dat moment geen 'ruimte' meer is voor de upload zal de verbinding instabiel worden en meestal vastlopen.
Je kan dit voorkomen door in de instellingen van je torrentprogramma de upload te verlagen cq. te halveren.
Onderstaand een afbeelding van uTorrent van het venster waarin je dat kan instellen.
Als je een ander torrentprogramma gebruikt zal dat er iets anders uitzien.

Daarnaast is het instellen van de 'luisterpoort' ook van belang voor een onbeperkte verbinding.
Deze inkomende poort dien je ook in te stellen in de modem (elke modem dus ook in een Fritzbox).

Reputatie 2
Bedankt voor de extra informatie Enterprise, ik probeer nu ook zo veel mogelijk van de mu-torrent settings naar die van mij over te zetten, wat betreft de modem/router info moet ik eens alles zoveel mogelijk op een rijtje zetten, in principe, heb ik aan netwerk zoveel mogelijk alles op bedraad ethernet werkend, met switches daar tusssen, en zal ik ook nog moeten "herzien" mijn verbinding tussen modem/router dat met het netwerk dat op mijn eerste verdieping is verbonden, had ik misschien ook eerder moet zeggen, dit is namenijk een POF, Plastic Optical Fiber, deze is volgens mij 100Mb, en dit dunne kabeltje kon makkelijk door een opening door plafond/vloer langs de gasleiding, huis is nl geen nieuwbouw, gelukkig geen beton dus.
Ik ga dus eens kijken, of alles wel naar behoren werkt, en wat het verschil uberhaubt is, goede verbindingen vind ik wel belangrijk, heb ook meerdere internet radio's (wired) Laptop en smartphone zijn dus de wifi gebruikers...
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @thefug2, ik lees dat je sinds de update van de FRITZ!box problemen hebt met de snelheid. Even leek deze weer goed, maar blijkt toch wisselvallig. Ik lees dat je nu alles even of een rijtje gaat zetten wat betreft het modem.

Zou je nog een jouw postcode + huisnummer aan jouw Forumprofiel willen toevoegen? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan ga ik kijken of er met de lijn wellicht nog iets aan de hand is.
Reputatie 2
Heb het zojuist het Forum profiel in gevuld, onder "klant nummer" het gevraagde.

Ik gebruik dus de Fritz 7490 en voor de firmware upgrade vond ik dat wel redelijk werken,
wel met redelijke schommelingen 20Mbps maar na de fw upgrade bleef het toch minder goed,
Ben best wel tevreden met de service van Telfort, Ik heb alleen Internet, geen telefoon of tv dus,
Qua tv aanbod is er in Nederland niet zoveel waar ik tevreden mee ben, was destijds over gestapt naar
FTA satelliet, draaibare schotel, maar na een tijd zit je dan toch ook weer naar herhalingen te kijken,
of series worden afgekapt, dus ik ben tevreden als ik een goede internet verbinding heb, voor eerder genoemde reden :)

btw. wat zouden normale snelheden moeten zijn voor mijn verbinding in Mbps Up/Down load ?
en is de speedtest van OOkla betrouwbaar ?

Bedankt voor je reactie, en je hulp, Bart, ben benieuwd, ik kreeg toch wel het idee dat de 7490 een goed modem/router is, of heb jij daar andere ideen over ? krijg niet het idee dat er echt een "topper" bestaat wat een goed modem is voor "zwaar werk" .....
Met de Fritzbox aangesloten in plaats van een Experia zal Bart niet veel kunnen meten verwacht ik.

Dit:96,8 Mbps dowload, 30,1 upload via wifi nu.. is een mooie richtlijn bij een tot 100Mb abonnement via dsl zeker via wifi is dit prima 85 tot 90Mb zie ik persoonlijk als ondergrens ook via wifi. Als de upload zo blijft prima onder de 7-8 Mb zou je mogen klagen is mijn opinie.

De ookla test is 1 van de meest betrouwbare in mijn ogen.
Reputatie 8
Badge +7
De ookla test is 1 van de meest betrouwbare in mijn ogen.

Daar zijn ook de meeste speedtesten van de providers op gebaseerd.
Reputatie 8
Badge +19
En voor het meest betrouwbare resultaat gebruik je voor iedere test dezelfde testserver... 👍
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt voor de gegevens. Ik ben dan ook even in jouw verbinding gedoken. Deze is stabiel en er komt 108 Mbit/s binnen met een upload van 31 Mbit/s. Dit is tevens het maximale wat de lijn aan kan. Dus de lijn meet helemaal goed.

Met het modem ben ik niet heel bekend, maar volgens mij is het een heel goed modem. @Enterprise kan je daar denk ik wel meer over vertellen als ervaringsdeskundige.
Reputatie 8
Badge +19
Een beter modem dan de Fritzbox zal je niet snel vinden in de consumentenmarkt...
Ze worden overigens ook veel ingezet in zakelijke omgevingen.

Maar ook in een lokaal netwerkje thuis is een ketting zo sterk als de zwakste schakel, dus de kwaliteit van de overige gebruikte hardware en devices in dat netwerkje is even belangrijk.
Zo haal je met een oude laptop die uitsluitend wifi IEEE802.11 b en g heeft nooit een hogere snelheid dan ca. 26 Mbps, Fritzbox of niet...
Reputatie 2

Op het moment heb ik vrij dezelfde metingen dicht bij deze waarden, het is 6 aug, 00h46,
lijkt mij nu wel goed, zal ook nog op andere tijden kijken, dan lijkt mij dat de "verbinding" goed is in/met mijn modem, een ander modem dan de 7490 kon ik inderdaad ook niet vinden.
Dit is via wifi, van de Macbook pro, de ethernet dongle via Thunderbolt2 werkt gewoon niet goed die geeft 1.5 Gbps upload, maar wel 93 Mbps download, ik gebruik altijd de speedtest van Ookla.
Ik zal eens de ethernet dongle direct op de router in de meterkast aansluiten, om iets uit te sluiten....
Bedankt voor alle hulp van iedereen ! als ik wat "heb" laat ik het horen.
Een beter modem dan de Fritzbox zal je niet snel vinden in de consumentenmarkt...
Ze worden overigens ook veel ingezet in zakelijke omgevingen.

Van beter zou ik gebruikersvriendelijker maken.
Of deze namen nog onder consumentenmarkt vallen of semi professioneel weet ik niet.
Er is nog Ubiquity, Synology en Draytek ik zal verder geen uitspraak doen of het ene merk beter is dan de andere. Dat zal van de eisen en wensen afhangen.
Reputatie 8
Badge +19
Van beter zou ik gebruikersvriendelijker maken.
Of deze namen nog onder consumentenmarkt vallen of semi professioneel weet ik niet.
Er is nog Ubiquity, Synology en Draytek ik zal verder geen uitspraak doen of het ene merk beter is dan de andere. Dat zal van de eisen en wensen afhangen.

Qua kwaliteit van de hardware zal het elkaar niet veel ontlopen vermoed ik, maar qua gebruikervriendelijkheid (en duidelijkheid/eenvoud) van de interface en instellingsmogelijkheden ken ik geen betere.
Bij de nieuwste modellen is deze ook in het Nederlands.
Ik ken geen andere modem/routers van buitenlandse fabrikanten die dit bieden.
Maar voor de consument wellicht het belangrijkste is de eenvoudig instelbare connectiviteit met de diverse Nederlandse providers.
Kies tijdens de installatie je provider uit onderstaande lijst en de Fritzbox zorgt voor de juiste instellingen qua VLAN's voor internet, iTV en overige instellingen.

Reputatie 8
Bij de nieuwste modellen is deze ook in het Nederlands.
Ik ken geen andere modem/routers van buitenlandse fabrikanten die dit bieden.

Synology levert hun interface vanaf de eerste router die zij leverde in het Nederlands.
(Naast "voor Europa" - Deens - Duits - Engels - Spaans - Frans - Italiaans - Hongaars - Noors - Pools - Portugees Europees - Portugees Braziliaans - Zweeds - Tsjechisch - Turks - Russisch - en nog 4 "Aziatisch / Chinese / Taiwanese" talen). Inclusief de help-files in die talen.

Je kunt het zelfs zo instellen dat het afhankelijk is van de taalinstelling van een PC / webbrowser. Daar past de gekozen taalinstelling van router zich onafhankelijk automatisch op aan. Dus mensen met een internationale familie, met de een werkend in het Engels, de ander in het Portugees, weer een ander in het Turks, geldt voor elke inlog automatisch de juiste taal.
(Die inlog kan handig zijn, als men aangekoppelde HD-drives als een soort "mini-NAS" gebruikt).

De router instellen als eerste router voor Telfort of KPN glasvezel (heeft geen VDSL modem deel), daar is geen standaard profiel voor, maar is verder een fluitje van een cent om dat handmatig in te stellen. (Enkele menu's en het draait). Heeft wel wat beperkingen t.o.v. Fritz!box m.b.t. "routed IPTV" en de router heeft bijv. geen eigen ATA (m.b.t. VOIP) aan boord. Maar is op andere punten weer veel uitgebreider (VPN - "mini NAS" - beveiliging / filtering van internetverkeer - Ouderlijk toezicht - Firewall met "regio" instellingen).
Mijn Sitecom is ook in het Nederlands logisch voor een Nederlands bedrijf verder komt deze niet in de buurt van de andere 2 merken op meerdere fronten en nu niet meer werkbaar als vervanger van de Experia.

Wat ik van de AVM site begrijp hebben diverse FB modellen ook de door Babylonia genoemde functionailiteiten op basis van screen prints en topics op het forum ben ik toch geneigd om de voorkeur op basis van gemak bij FB te leggen.

Het blijft lastig het budget is toch ook medebepalend. Elke fabrikant/merk zal zijn voors en tegens hebben.
Ps @Enterprise sinds wanneer zit KPN erbij in andere shots zag ik alleen KPN-divider.
Reputatie 8
Wat ik van de AVM site begrijp hebben diverse FB modellen ook de door Babylonia genoemde functionailiteiten op basis van screen prints en topics op het forum ben ik toch geneigd om de voorkeur op basis van gemak bij FB te leggen.
Elke router heeft zo zijn eigen typische onderdelen die zijn door ontwikkeld en/of waar een bepaald merk/model sterk in is. Afhankelijk van wat een gebruiker wil, kan men voor de een- of de andere router kiezen.

Omdat een Fritz!box "breed" en universeel van opzet is met zowel VDSL - VOIP - routed IPTV, is dit voor de meeste "doorsnee" gebruiker een zeer goede keus. Beveel FB dan ook ten zeerste aan. Op gebied van "netwerkmogelijkheden" en de beveiliging ervan, gaat Synology daar toch echt stappen verder mee. Maar zal voor de doorsnee gebruiker al snel boven de pet gaan.

Voor weer andere toepassingen, voldoen geen van beide merk routers.
Zou je mogelijk meer profijt kunnen hebben aan een DrayTek router?

Het is precies wat je eerder zelf al hebt genoemd.
"Dat zal van de eisen en wensen afhangen." van waar een router voor wordt ingezet.
Reputatie 2
Het ging mij er meer om destijds, dat toen ik torrents "ontdekte" ik merkte dat de modem van de provider, onstabiel werd, dat was mijn ervaring, ik ben geen netwerk expert, dus ik ging op zoek...
de Zyxel kon in bridge mode gezet worden, na vallen en opstaan is mij dat toen gelukt, en heb toen de Nighthawk R7000 er aan gezet, dat heeft toen goed gewerkt, dat lukte mij niet meer met de Experia8 box. ben met mn huidige setup tevreden, in de vorige setup gebruikte ik nog een los VOIP/Dect station/telefoon,van Gigaset/Siemens (ook goed spul met handig GUI) maar de AVM Fritz! 7490 heeft dat al in zich,
Voor die overstap was ik wel een beetje huiverig, want ik merkte dat ze "nogal bezig" zijn met de firmware ervan, eerste duitse versie die uit komt en dan pas internationale...
Maar heb die stap toen toch genomen, en heb daar geen spijt van, heb ook 2 Fon C4 handsets hier in huis, Heb internet radio's op t netwerk, meeste wired, LG BluRay speler, Sony tv en PS4 ook op dit netwerk, Had een een Qnap NAS, maar die liep langzaam vast, maar vond daar wel de "onboard" torrent app handig van, heb nu wel een LG NAS werkend, maar die werkt niet lekker samen met mijn MBP.
Ben nog wel van plan om het een en ander te upgraden in dit "netwerk".

Harteijk dank voor alle hulp, ben blij met dit forum, en de kennis die aanwezig is !
Klopt het dat er eerder ook een Draytek dienst heeft gedaan de Vigor 130 in combinatie met de Nighthawk.

De Experia bevalt mij prima ik begrijp dat deze 7490 ondanks de vreemde wificijfers na de update wel goed bevalt.

Reageer