internet snelheid ±25%

hlodders
Zoals uit uw eigen test blijkt (zie link hieronder) is de snelheid van internet thuis beduidend lager dan de beloofde 200MB
http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/787bb8d0-0e8a-11e8-845e-67fd78c114e1
Kunt u ervoor zorgen dat de snelheid omhoog gaat?
De router is eergister door een monteur (Guideon - via Telfort) geinstalleerd.

18 Reacties

Cindy - Telfort
Reputatie 5
Badge +12
Hoi hlodders, welkom op het forum! Wat veel snelheidsverlies heb je en dat is vervelend. Hoe heb je dit gemeten, bekabeld of via WiFi? Ik ben benieuwd of je andere apparatuur gebruikt, zoals een draadloze verbindingsset bijvoorbeeld. Dat vraag ik, omdat ik graag de situatie in kaart wil brengen zodat we vanuit daar naar een oplossing toe kunnen.
hlodders
Dag Cindy, dank alvast voor je reactie,
Ik heb de internet snelheid gemeten via Wifi. De aansluiting is vorige week geregeld door een officiele monteur, in mijn nieuwe woning. De verbindingsset is een Experia box v10. Ik heb meermalen gemeten. De afstand tot de Experiabox bedraagt enkele meters, op dezelfde verdieping, met alleen een dunne tussenmuur ertussen.
knorde
Reputatie 4
Badge +4
Wat vervelend dat je een (behoorlijk) lagere snelheid hebt.

Is het (alleen voor de test) mogelijk om de test bedraad te doen (misschien via een laptop)?
Zo kan er in ieder geval al een groot deel uitgesloten worden als het bedraad wel goed is.
hlodders
Dat zal ik doen. Eerst even een netwerkkabel vinden in één van de verhuisdozen :)
Zal wel van het weekend worden vrees ik.
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
hlodders schreef:

Dag Cindy, dank alvast voor je reactie,
Ik heb de internet snelheid gemeten via Wifi. De aansluiting is vorige week geregeld door een officiele monteur, in mijn nieuwe woning. De verbindingsset is een Experia box v10. Ik heb meermalen gemeten. De afstand tot de Experiabox bedraagt enkele meters, op dezelfde verdieping, met alleen een dunne tussenmuur ertussen.

Met een 200 Mbps snelheid heb je een glasvezelabonnement neem ik aan..?
De bekabelde snelheidstest die je binnenkort gaat doen zal uitwijzen of je die snelheid ook daadwerkelijk haalt.

Wat de wifisnelheid betreft het volgende:
Een wat oudere laptop met een netwerkkaart met het IEEE 802.11g protocol zal geen hogere snelheid halen dan ca. 25 Mbps.
Nieuwere apparaten (de meest gangbare smartphones en laptops van nu) met het IEEE 802.11n protocol halen maximaal 65 Mbps.
Jouw laptop zal zeker in deze categorie vallen.

De nieuwste apparaten (bijv. de duurste smartphones) met IEEE 802.11ac kunnen een snelheid aan van enkele honderden Mbps.

Zie ook:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
hlodders
Ik heb een 16 maanden oude Macbook Pro, met macOS High Sierra.
Intel Core i5 processor met 2,9 GHz snelheid en 16 GB intern geheugen. Hij beschikt over Wi-Fi type IEEE80211
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
hlodders schreef:

[...]
Hij beschikt over Wi-Fi type IEEE80211

IEEE 802.11 ... Maar welke.?
N of AC..?

Je kan dit bij de specificaties in de handleiding vinden.
hlodders
Handleiding? Bij een Macbook? Sinds wanneer levert Apple die er bij? ;)
Zonder gekheid: dit zou te vinden moeten zijn bij 'Over deze Mac', maar de specificatie N of AC zie ik nergens
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
hlodders schreef:

Handleiding? Bij een Macbook? Sinds wanneer levert Apple die er bij? ;)
Zonder gekheid: dit zou te vinden moeten zijn bij 'Over deze Mac', maar de specificatie N of AC zie ik nergens

Heb je een specifiek type-of modelnummer van de MacBook..?
Dan kan ik eens zoeken.
hlodders
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015)
Modelnaam: MacBook Pro
Modelaanduiding: MacBookPro12,1
Processornaam: Intel Core i5
Processorsnelheid: 2,9 GHz
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
https://tweakers.net/pricewatch/666001/apple-macbook-pro-13-komma-3-inch-retina-(2015)-2-komma-9ghz-128gb-+-office-365-cto/specificaties/

Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n

802.11n is de snelste wifi-specificatie van deze MacBook dus maximum snelheid van ca. 65 haal je theoretisch wel.
Je hebt nog wat verlies door de overhead en omgevingsfactoren (andere netwerken etc).
58 Mbps is dus een prima snelheid voor deze MacBook.

Niet goed gelezen dus, als we het juiste type MacBook te pakken hebben dan heeft deze dus wél een 802.11ac netwerkkaart.
802.11ac kan met één 80 MHz kanaal dezelfde draadloze snelheden behalen als 802.11n met drie kanalen kan.
Je zou dus inderdaad een hogere snelheid moeten kunnen halen als je MacBook Pro Retina ac-wifi aan boord heeft.
hlodders
Good to know! Dank voor het checken!
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
hlodders schreef:

Good to know! Dank voor het checken!

Graag gedaan... ;)
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Niet goed gelezen dus, als we het juiste type MacBook te pakken hebben dan heeft deze dus wél een 802.11ac netwerkkaart.
802.11ac kan met één 80 MHz kanaal dezelfde draadloze snelheden behalen als 802.11n met drie kanalen kan.
Je zou dus inderdaad een hogere snelheid moeten kunnen halen als je MacBook Pro Retina ac-wifi aan boord heeft.
Cindy - Telfort
Reputatie 5
Badge +12
Wil je het laten weten zodra je de kabel hebt gevonden @hlodders? De bekabelde snelheid is handig om te weten zodat we het probleem beter in kaart kunnen brengen.

@Enterpise; wat een fijne uitleg over de netwerkkaart!
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Cindy - Telfort schreef:

@Enterpise; wat een fijne uitleg over de netwerkkaart!

Graag gedaan. ;)

Vermeldt dient ook nog te worden dat de Experiabox V10 ook IEEE 802.11ac ondersteunt dus geen beperking van die kant.
Gezien dat hlodders aangeeft nét een nieuw glasvezelabonnement te hebben ga ik er vanuit dat de V10 geleverd is.
Cindy - Telfort
Reputatie 5
Badge +12
Ik heb even gespiekt in het systeem en het gaat inderdaad om een V10 :).
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Cindy - Telfort schreef:

Ik heb even gespiekt in het systeem en het gaat inderdaad om een V10 :).

Thanks..! 👍

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P