Internet / netwerk problemen

• 2 januari 2012
  • 11 reacties
  • 3349 keer bekeken

Afgelopen zaterdag hadden we weer eens problemen met ons internet hier thuis.

Sinds dat de firmware van het modem is gewijzigd (de wijziging met nieuwe GUI) loopt het altijd wel slecht. Na het herstarten van het modem is hij dan zo ongelooflijk sloom dat ik via de webGUI niet kan inloggen.

Gelukkig heb ik van iemand uit de straat nog een andere zyxel modem kunnen lenen, alleen deed hij het daar wel op de eerste keer. Na de herstart dus weer niet.
Oud modem geprobeerd, meteen verbinding na firmware reset.
Per ongeluk zette ik de schakelaar om en dus herstarte het modem dus weer... meteen kon ik geen connectie meer krijgen.
Firmware reset en alles draait vrij vlot.

Ik vind het een unieke situatie en ik heb geen zin om elke keer weer de firmware te resetten, wifi erop uit te zetten etc. Ongeacht of ik nu instellingen aanpas of niet, dit blijft zo.

Zaterdag dus gebeld en op de 2e lijns helpdesk zagen ze geen modem. Ik heb dus meteen de boel even vernieuwd en getest. Rj11 4pin getest gewoon vlot geen probleem.(Kabeltester).

Even kort
[muur] -> [4 pin tel stekker] - [splitter] - kabel 50cm - [modem]

Blijft alleen jammer dat ik zo snel werd afgepoeierd door de helpdesk en dat het maar doorgezet is naar KPN met 4 dagen dus geen internet. Nouja, firmware gereset en ik draai weer. Dus zeg het maar.

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 15 db
attenuation upstream: 5 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 11 db
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 1031 kbps
interleaving delay upstream: 3.50 ms
impulse noise protection upstream: 1.2 symbols
current rate downstream: 20002 kbps
interleaving delay downstream: 8.00 ms
impulse noise protection downstream: 1.1 symbols
attainable rate upstream: 0 kbps
attainable rate downstream: 21592 kbps
linetype: ADSL_2plus
Profile: N/A
operational uptime: 6:36
CodeViolations near end: 0
FEC near end: 0
CodeViolations far end: 0
FEC far end: 0
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=1

11 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Welk modem heb je?
Welke firmware heb je op het modem staan?
Wat bedoel je met een firmware reset?
Heb je nog analoge telefonie? Zo nee, dan mag de splitter ertussenuit.
Hoe ziet je thuisnetwerk eruit? Probeer je draadloos te verbinden of bedraad?

[edit]
Op basis van de geposte extra informatie gok ik dat je een 2601-modem hebt op ADSL.
De geposte informatie ziet er in principe goed uit.
Franzki, het gaat om de P-2601HN-F1. Met de 3.10 (blv6) even uit mijn hoofd. De splitter is er met opzet (op verzoek) tussen gedaan, deze zat er eerst ook niet tussen.

Voor de connectie maakt het niet uit of ik rechtstreeks of via een extra switch of wifi verbonden ben. Terwijl ik bezig ben geweest had ik de laptop bekabeld op poort 1 staan. De rest was toen uit.

Firmware reset bedoel ik factory reset. Heb nog geprobeerd originele firmware van zyxel op te halen, dat is helaas geblokkeerd? Want daar is inmiddels 3.11 beschikbaar.
Reputatie 8
Badge +16
De originele Zyxel firmware kun je niet gebruiken. Maar met de Telfort firmware zou het ook gewoon goed moeten gaan... ik heb hetzelfde modem hier draaien zonder problemen.

Allereerst mag de splitter er gewoon tussenuit.

Verder lijken de gegevens die je post gewoon goed te zijn. Ik krijg zelf de indruk dat er iets mis gaat op je thuisnetwerk. Zeker omdat het met een ander geleend modem ook vrij snel misging.

Heb je misschien een "lus" in je thuisnetwerk zitten waardoor je een ethernet-storm veroorzaakt? Of een apparaat op je netwerk dat excessief veel "raar verkeer" naar het modem stuurt?
Ik laat het er nu tussen zitten anders ben ik weer half uur bezig voordat ik verbinding heb. Maar loop zit er niet in. Heb namelijk ook met testen problemen gehad terwijl er welgeteld 1 apparaat verbonden was, nameijk de laptop.
Reputatie 8
Badge +16
De laptop kan volgens mij ook als loop werken als je op je laptop een bridge instelt tussen Wifi en LAN.

Heb je de mogelijkheid om met een andere computer te testen? Of eventueel met een andere kabel tussen modem en laptop?
De wifi op de laptop had ik al hardwarematig uitgezet om zo geen onnodige connecties open te laten.
Vanochtend wederom raak, moeten herstarten en na een half uur klooien geen verbinding mogelijk.

Al voelde de onderkant van het modem best warm aan.

Ik wacht vandaag even op de test van KPN, die gaat de boel in de wijk controleren. Hopelijk krijg ik tijdig een SMS want ik begin 't zat te worden.

Haast nooit problemen en nu begint t 😞
Nu een mooi SMS'je gehad. Met dat het probleem mogelijk opgelost zou zijn.

@Telfort Webcare is er voor mij meer info bekend wat er mogelijk zou zijn volgens jullie?
Badge +7
Nu een mooi SMS'je gehad. Met dat het probleem mogelijk opgelost zou zijn.

@Telfort Webcare is er voor mij meer info bekend wat er mogelijk zou zijn volgens jullie?

Dit was een afmeldings-sms van de storing die u daarvoor had, ik zie ook dat er een nieuw modem verzonden is. Excuus voor de verwarring.

Henk
Ok, afmelding SMS van storing duidelijk. Ik begrijp dat er dan verder door KPN niets is gevonden?

We wachten af.
Badge +7
Ok, afmelding SMS van storing duidelijk. Ik begrijp dat er dan verder door KPN niets is gevonden?

We wachten af.

Nee. Er was een storingsmelding aangemaakt omdat er geen signaal binnen kwam bij het modem. Deze is opgelost sinds er weer een modem gedetecteerd werd bij onze lijnmeting. KPN heeft verder geen onderzoek meer uitgevoerd.

Het nieuwe modem is in ieder geval nu onderweg. :)

Henk

Reageer