Internet instellingen (VVDSL) voor Draytek (2860n+) en Telfort (internet only)

• 15 februari 2018
  • 37 reacties
  • 1948 keer bekeken

Toon het eerste bericht

37 reacties

Vraag me af of er bij Telfort zakelijk en aanlevering van een Fritz!box achter de schermen mogelijk gebruik gemaakt wordt van een "XS4ALL" connectie-profiel, in de plaats van Telfort gegevens??

...

Dit blijkt inderdaad het probleem te zijn. Ik vond het al vreemd dat ik in de Fritzbox ergens een vermelding van VLAN 6 tegenkwam.
Uiteindelijk werkt alles naar behoren met PPPoE authenticatie over VLAN 6. Aan het einde van de rit blijkt dat ik enkel de kabel van de xs4all lijn uit mijn router hoefde te trekken en de kabel waarover de Telfort verbinding loopt erin te steken en het werkt. Aan het WAN ip adres kan ik zien dat we echt over Telfort gaan. Ik heb wel Telfort ingevuld bij de PPPoE gebruikersnaam maar op andere fora werd gesuggereerd dat het niet uitmaakt wat je invult als er maar iets staat.
Ik had van Telfort toch wel duidelijkere communicatie verwacht over de benodigde settings voor een eigen modem.
In ieder geval, iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.
Reputatie 8
Badge +10
Als je nu een PPPoE-verbinding over VLAN6 hebt dan ben ik bang dat je toch geen Telfort-verbinding hebt maar die van XS4ALL.
Hoef je geen wachtwoord in te vullen bij PPPoE..?

code:

XS4ALL
vlanid = 6;
vlanprio = 1;

Telfort
vlanid = 34;
vlanprio = 0;
Als je nu een PPPoE-verbinding over VLAN6 hebt dan ben ik bang dat je toch geen Telfort-verbinding hebt maar die van XS4ALL.
Hoef je geen wachtwoord in te vullen bij PPPoE..?

code:

XS4ALL
vlanid = 6;
vlanprio = 1;

Telfort
vlanid = 34;
vlanprio = 0;

Ik weet zeker dat ik de Telfort verbinding heb aangezien wij zowel voor de XS4all lijn als de Telfort lijn een vast IP adres toegewezen krijgen. Ik zie in de router status het IP adres van Telfort dus het internet loopt via Telfort. Dat IP adres wordt zowel bij XS4All als Telfort via DHCP toegewezen.
Blijkbaar is het VLAN profiel voor zakelijke klanten van Telfort anders dan voor particuliere gebruikers. Ik heb op dit moment wel iets ingevuld bij het wachtwoord. Of een leeg wachtwoord ook werkt weet ik niet. In het kader van "don´t touch anything once it aint broken" blijf ik er ook vanaf 🙂
Reputatie 8
Badge +10

Ik weet zeker dat ik de Telfort verbinding heb aangezien wij zowel voor de XS4all lijn als de Telfort lijn een vast IP adres toegewezen krijgen. Ik zie in de router status het IP adres van Telfort dus het internet loopt via Telfort. Dat IP adres wordt zowel bij XS4All als Telfort via DHCP toegewezen.
Blijkbaar is het VLAN profiel voor zakelijke klanten van Telfort anders dan voor particuliere gebruikers. Ik heb op dit moment wel iets ingevuld bij het wachtwoord. Of een leeg wachtwoord ook werkt weet ik niet. In het kader van "don´t touch anything once it aint broken" blijf ik er ook vanaf :)

Dan lijkt het me dat de Telfort Zakelijk-verbinding inderdaad *iets* doet i.c.m. XS4ALL waardoor VLAN6 en 1 gebruikt worden... 😃
Reputatie 8
Vraag me af of er bij Telfort zakelijk en aanlevering van een Fritz!box achter de schermen mogelijk gebruik gemaakt wordt van een "XS4ALL" connectie-profiel, in de plaats van Telfort gegevens??
...

Dit blijkt inderdaad het probleem te zijn. Ik vond het al vreemd dat ik in de Fritzbox ergens een vermelding van VLAN 6 tegenkwam.
Uiteindelijk werkt alles naar behoren met PPPoE authenticatie over VLAN 6....

Interessant dat in die zakelijke setting dat als zodanig werkt werkt met een XS4ALL profiel.
Iets om in het achterhoofd te houden als er vergelijkbare vragen over zakelijke Telfort worden gesteld. 😉
Ik probeer mijn 2860 actief te krijgen ter vervanging van het standaard Telfort modem.
Alleen internet verbinding is nodig. Telefonie en TV gebruik ik niet.

Echter, ik kom er maar niet uit. In eerste instantie heb ik WAN2 geprobeerd (itt tot alle instellingen voorbeeldjes die ik online vind). Dit omdat er zo'n glasvezelkastje vóór de modem zit, waar een RJ45 ethernetpoort op zit. Bij het verbinden van een RJ45 kabel gaat het lampje branden dat hij het lief vind, bij die kleinere versie blijft dat lampje juist uit. WAN2 heeft zo'n zelfde ethernet poort, terwijl WAN1 de VDSL poort is waar geen gewone RJ45 in kan.

Affijn, screenshot van het overzicht:

Screenshot van de general setup. 2 WAN's enabled omdat ik ze allebei getest heb, maar beiden dus niet werkend krijg.

Specifieker WAN2 (is dus een ethernetpoort)

Vervolgens WAN1 specifieker (de kleinere stekker erin geplugd, waarvan ethernetlampje op de Glasvezelkast dus niet ging branden)

Specifieker nog WAN1, ingesteld volgens de settings van topicstarter.

Aan het einde van het liedje heb ik onderstaand, allen disconnected.

Huilenhuilen.
Geen flauw idee wat een oplossing zou zijn, terwijl het toch niet zo heel ingewikkeld zou moeten zijn?
Ik denk zelf dat hij toch echt in WAN2 moet, want ethernet verbinding.
Alvast superthanks voor het meedenken.
Reputatie 8
In eerste instantie heb ik WAN2 geprobeerd (itt tot alle instellingen voorbeeldjes die ik online vind). Dit omdat er zo'n glasvezelkastje vóór de modem zit, waar een RJ45 ethernetpoort op zit. Bij het verbinden van een RJ45 kabel gaat het lampje branden dat hij het lief vind, bij die kleinere versie blijft dat lampje juist uit. WAN2 heeft zo'n zelfde ethernet poort, terwijl WAN1 de VDSL poort is waar geen gewone RJ45 in kan.
Bij twee afbeeldingen zie je expliciet de indeling van die poortjes.
Alleen "WAN2" is een ethernetpoort (RJ45). Dat poortje alleen kun je dus gebruiken bij een glasvezelaansluiting. De instellingen daarvoor moeten dus gericht zijn vanuit gebruik van "WAN2".
Nou dat is dus precies waar ik dus vanuit ging, en wat ik ook heb geprobeerd al die tijd.
Dus dan ga ik WAN1 weer disabelen.

Ondertussen denk ik, kan WAN2 niet kapot zijn. Want hij geeft inderdaad niet aan dat er een connectie is qua lampje.
Reputatie 8
Ik weet zo niet waar de lampjes aan refereren? Daarvoor zou je de gebruiksaanwijzing moeten lezen. Het zou best kunnen dat je alleen een "positief" brandend lampje krijgt te zien op WAN2 met de juiste instelling daarvoor, alleen als er een concrete verbinding is??
Zonder juiste instelling is er mogelijk helemaal geen concrete maatstaf waaraan het soort verbinding (100 Mbps of bijv. 1 Gb) is af te meten??

Als er al iets "kapot" zou zijn, zou dat evengoed ook het kabeltje van de router kunnen zijn??

Maar ik vermoed dat het toch in de instellingen zit.
Bij de tweede afbeelding zie ik namelijk helemaal geen "Line Speed".
Bij het laatste plaatje, onder IPv4 Internet Access, zie ik 3 WAN poorten ingesteld, die allen in rood zijn weergegeven met onder het kopje IP-address in rood Disconnected en Up Time 00:00:00
Rood als indicatie dat het niet goed werkt en/of is ingesteld.

Het lijkt me ook niet dat je 3 stuks WAN connecties zou willen instellen, maar slechts eentje??

Als er al iets "kapot" zou zijn, zou dat evengoed ook het kabeltje van de router kunnen zijn??

Nee, want hetzelfde kabeltje doet het wel met de V10

Maar ik vermoed dat het toch in de instellingen zit.
Bij de tweede afbeelding zie ik namelijk helemaal geen "Line Speed".
Bij het laatste plaatje, onder IPv4 Internet Access, zie ik 3 WAN poorten ingesteld, die allen in rood zijn weergegeven met onder het kopje IP-address
in rood Disconnected en Up Time color=red]00:00:00[/color]

Rood als indicatie dat het niet goed werkt en/of is ingesteld.

Het lijkt me ook niet dat je 3 stuks WAN connecties zou moeten instellen, maar slechts eentje??

De tweede afbeelding is juist welke WAN's er enabled zijn. En dan zie je dus ook dat USB niet enabled is.
Groen betekend dus ook niet dat er connectie is, maar dat ik ze ingeschakeld heb. (kan alle 3, en dan elkaar als backup laten dienen in bepaalde volgorde).
Daarom ook dat de uptime op 0 staat, want er is geen uptime. Dat zou er exact zo uit zien als er uberhaubt geen kabels ingeprikt zaten.

Maar ik heb ondertussen het modem weer opgeruimd. De V10 mag blijven. Als hij kapot gaat (wat ik verwacht, want het is een providerdingetje, dan hoop ik de Vigor alsnog aan de praat te krijgen.
Dank voor je hulp!
Reputatie 8
Je geeft wel aan dat zaken in je plaatjes "enabled" zijn, maar datgene waar het hem juist om gaat, de relatie met diezelfde WAN-poorten, de rood gemarkeerde "Disconnected" meldingen geven juist aan dat "ondanks enabled" er geen connectie is, voor géén van de ingestelde WAN poortjes.

Verder heeft een "fail-over" instelling geen enkele zin, als je slechts één actieve (glasvezel) internetverbinding ter beschikking hebt??
Nee, maar het ging er dus over dat ik het niet aan de praat kreeg. En dan ga ik dus eerst zelf proberen en daarna pas andere mensen met mijn probleem lastig vallen :)
Dus ik ging WAN1 en WAN2 proberen en de instellingen laten zien.
Dus beiden aangezet, want ze kunnen prima naast elkaar aan, als je er 1 stekker in steekt is er niets aan het handje natuurlijk.

En inderdaad, wel enabled maar ook disconnected. Disconnected gaat volgens mij vooral over dat hij geen verbinding heeft met iemand anders aan de lijn, niet of er een stekker in zit ja/nee.

Maar zoals ik al zei, ondertussen het modem weer in de kast gelegd. Dus dank voor je meedenken.

Reageer