Internet instellingen (VVDSL) voor Draytek (2860n+) en Telfort (internet only)

• 15 februari 2018
  • 37 reacties
  • 1947 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
Hierbij een paar afbeeldingen voor de instellingen op een Draytek modem.

37 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Mooi Cobus, daar zullen (nieuwe) klanten met deze Draytek veel plezier van hebben..!
We zullen in de toekomst hopelijk meer van zulke topics zien voor andere modemmerken als we eindelijk de benodigde netwerkgegevens van de providers gaan krijgen... 👍

Ik zal binnenkort ook eens een [How to] maken voor de Fritz!box 7490 met de instellingen en work-arounds voor Telfort internet op IPv4 en IPv6, vaste telefoon en iTV (zowel Bridged, als Routed Mode mét Méér TV, Netflix etc...).
Je hebt dan alle basisdiensten en aanvullende diensten van Telfort op je Fritz!box 7490.
Reputatie 8
Badge +10
Aanvullend... heb je IPv6 ingeschakeld en zo ja, daar ook een afbeelding met instellingen van..?
Reputatie 8
Goeie actie, complimenten.
Komt er wat lucht in modem/routerland met wat keus aan potentiële modem/routers.
Reputatie 6
Badge +7
Aanvullend... heb je IPv6 ingeschakeld en zo ja, daar ook een afbeelding met instellingen van..?
Nee dat heb ik niet en ook (nog) niet nodig.
Reputatie 8
Badge +10
Nee dat heb ik niet en ook (nog) niet nodig.

Dat klopt, nodig is het nog niet maar het zou voor jouw uitleg over de Draytek wel een welkome aanvulling zijn voor de gebruikers die wel IPv6 willen instellen.
Daarmee complementeer je deze how-to... ;)

Voor jouw internetbeleving zal het niet uitmaken maar eerder verbeteren, je kan er niets mee 'stukmaken' en het is niet ingewikkeld om in te stellen... 😉
Reputatie 8
Maar je kunt het ook niet echt controleren of het correct werkt zolang er geen IPv6 verbinding actief is.
Reputatie 8
Badge +10
Maar je kunt het ook niet echt controleren of het correct werkt zolang er geen IPv6 verbinding actief is.
Ja hoor, maar het is natuurlijk wel via een 6to4 server/gateway tunnelprotocol en uiteraard geen native IPv6.
Op de testpagina's zal je niet voor alle testen slagen maar dit is natuurlijk wel een aanloop naar IPv6.

Ik kan het verduidelijken met afbeeldingen maar dan gaan we off-topic in Cobus z'n Draytek topic.
Reputatie 8
OK.
(Misschien na aanpassing en aanvullingen van berichten van Cobus, door webcare de tussenliggende berichten er tussenuit halen, zodat er een "schoon" draadje van zijn afbeeldingen overblijft).
Reputatie 8
Badge +10
OK.
(Misschien na aanpassing en aanvullingen van berichten van Cobus, door webcare de tussenliggende berichten er tussenuit halen, zodat er een "schoon" draadje van zijn afbeeldingen overblijft).

Ik kan dat wellicht beter verwerken in mijn voorgenomen how-to voor de Fritzbox... ?! :)
Ik kan je de afbeeldingen voor nu wel op een andere wijze naar keuze naar je toe sturen.

Edit: ik heb inmiddels voor de Fritzbox 7490 een [How to] gepost voor de instellingen van IPv6.
forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-ipv6-instellen-op-een-fritzbox-7490-74295
Reputatie 6
Badge +7
Heb eigenlijk ook nooit ermee gewerkt en of wat mee gedaan (IPV6) en daarom kan ik er niks mee.
Reputatie 8
Badge +10
Heb eigenlijk ook nooit ermee gewerkt en of wat mee gedaan (IPV6) en daarom kan ik er niks mee.
Prima, want dat hoef je ook niet... 😁
Ik heb bovenstaande instellingen op mijn Draytek Vigor 2860n doorgevoerd. Helaas wordt er geen verbinding gemaakt. De Vigor geeft in de online status aan dat de DSL lijn gebruikt kan worden (SHOWTIME met vectoring actief). De upstream en downstream komen overeen met het afgesloten abonnement. De internetverbinding komt echter niet online.

Het abonnement zelf is ook geactiveerd want op de door Telfort geleverde Fritzbox werkt de internetverbinding wel.

Op de router is de meest recente firmware (versie 3.8.7_VT1) geïnstalleerd. Zijn er afgezien van bovenstaande instellingen nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden met deze router?
......want op de door Telfort geleverde Fritzbox werkt de .....

Telfort heeft nooit een Fritzbox geleverd. Xs4all wel.
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb bovenstaande instellingen op mijn Draytek Vigor 2860n doorgevoerd. Helaas wordt er geen verbinding gemaakt. De Vigor geeft in de online status aan dat de DSL lijn gebruikt kan worden (SHOWTIME met vectoring actief). De upstream en downstream komen overeen met het afgesloten abonnement. De internetverbinding komt echter niet online.

Het abonnement zelf is ook geactiveerd want op de door Telfort geleverde Fritzbox werkt de internetverbinding wel.

Op de router is de meest recente firmware (versie 3.8.7_VT1) geïnstalleerd. Zijn er afgezien van bovenstaande instellingen nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden met deze router?

Maak eens screenshots van dezelfde menupagina's zoals in het starttopic van cobus en post deze hier, dan kijken we mee... 😉
Alvast bedankt voor het meekijken. Hier een screenshot van de WAN/general page:

En de WAN/access page:

Reputatie 8
Badge +10
De instellingen zijn identiek aan die van de Draytek van cobus dus de modem lijkt inderdaad online te zijn.
Je zegt dat er geen verbinding wordt gemaakt maar hoe constateer je dat..?
Zijn er lampjes of andere indicaties op de modem die aangeven dat er geen verbinding is..?
Gebruik je om te verbinden een wifi-device of een bekabelde laptop of PC..?
In geval van wifi, is dit wel goed geconfigureerd..?

Wellicht kan cobus je verder in de goeie richting sturen met wat meer informatie.
De draytek router geeft een mooi overzicht van de status op de connection state pagina:

Je ziet daar dat de VDSL lijn in orde lijkt te zijn (Line1 information). Zodra de lijn actief is (showtime) moet de WAN1 status ook online komen. Dat gebeurt niet bij Telfort. Als ik terugga naar het bestaande abonnement van XS4All dan ben ik gewoon online.
Je ziet in mijn online status dat WAN2 wel online is. Daarover loopt een tweede internetverbinding via Ziggo als failover.

Ik heb vanochtend ook nog geprobeerd om de router terug te zetten naar fabrieksinstellingen maar dat heeft niet mogen baten.
Als ik terugga naar het bestaande abonnement van XS4All dan ben ik gewoon online.

Is je Telfort verbinding wel opgeleverd/actief/geactiveerd?
Wordt die geleverd op het 2e aderpaar?
Hoe kom je aan een door Telfort geleverde Fritzox?
Als ik terugga naar het bestaande abonnement van XS4All dan ben ik gewoon online.

Die is vermoedelijk van XS4all niet van Telfort.
De Telfort lijn is zeker actief aangezien de internetverbinding correct werkt als ik de bijgeleverde Fritzbox gebruik. De lijn die voor Telfort gebruikt wordt is een fysiek andere lijn dan de lijn die voor xs4all gebruikt wordt. Wellicht nog van belang om te vermelden dat het hier om een Telfort zakelijk abonnement gaat.

Die is vermoedelijk van XS4all niet van Telfort.

Telfort heeft een Fritzbox 7581 bij hun abonnement geleverd.
Reputatie 8
Badge +10

Dat zal dan een zakelijk abonnement zijn (geweest)..?
De Fritzbox wordt niet uitgeleverd aan consumenten.

Dat zal dan een zakelijk abonnement zijn (geweest)..?
De Fritzbox wordt niet uitgeleverd aan consumenten.

Klopt, het is een zakelijk abonnement
Kijk dat verklaart het en dat mag ook wel.
Reputatie 8
Vraag me af of er bij Telfort zakelijk en aanlevering van een Fritz!box achter de schermen mogelijk gebruik gemaakt wordt van een "XS4ALL" connectie-profiel, in de plaats van Telfort gegevens??

Dat zijn net iets andere instellingen dan bij Telfort gebruikt.
https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm
https://svrooij.nl/2017/08/xs4all-glasvezel-met-eigen-router/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1738705

Reageer