Internet extreem traag

• 13 februari 2013
  • 36 reacties
  • 7652 keer bekeken

Toon het eerste bericht

36 reacties

Reputatie 8
Badge +18
Klantenservice bellen is ook nog een optie 
Badge
Klantenservice bellen is ook nog een optie 

Inderdaad gedaan, zonde van mijn geld.

Enige wat ze me aan konden raden is extra access points ophangen in huis. Het is volgens de klantenservice van Telfort absoluut niet raar dat je binnen 4 meter de helft van de snelheid overhoudt via de WiFi. Heeft schijnbaar te maken met de interferentie van de overige 20 netwerken in de buurt.
Wel vreemd dat we daar dan nog nooit eerder last van hebben gehad.
Reputatie 8
Badge +10

Wel vreemd dat we daar dan nog nooit eerder last van hebben gehad.

Niet vreemd is dat het er waarschijnlijk wel steeds meer worden, met wifi-hardware die steeds beter en sterker wordt... ;)
Daarnaast kunnen er ook andere (jou onbekende) storingsbronnen vlak in de buurt zijn bijgekomen.
Badge
Niet vreemd is dat het er waarschijnlijk wel steeds meer worden, met wifi-hardware die steeds beter en sterker wordt... ;)
Daarnaast kunnen er ook andere (jou onbekende) storingsbronnen vlak in de buurt zijn bijgekomen.

De enige werkzaamheden die hier onlangs zijn uitgevoerd (Delfshaven, Rotterdam) is een vervanging en een reparatie van de tramrails. Het lijkt me niet dat die zo erg storen ;)
En het aantal netwerken in de omgeving is hetzelfde als enkele maanden geleden toen het probleem zich niet voordeed. Lijkt mij vrij stug dat dat het probleem is.
Daarnaast gaat het om een degradatie van gemiddeld 75% van de snelheid binnen 4 meter; ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat dat gebeurd zonder dat het iets is met het apparaat zelf of met de constructie van de locatie. Gezien het probleem zich nog niet eerder heeft voorgedaan lijkt het me dat het in het apparaat zit.
https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/uitleg-snelheid-jouw-internetverbinding-testen-31772/
Badge
https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/uitleg-snelheid-jouw-internetverbinding-testen-31772/

Niet om heel vervelend te zijn, maar dat hebben we al meerdere malen uitgevoerd.
De resultaten hiervan staan als ik het goed heb al eerder in het topic vermeld.
We hebben overdag geen downloadprogramma's draaien, alleen 's nachts tussen 12 en 6; maken geen gebruik van IPTV, hebben het expres uitgevoerd zonder dat er een ander apparaat aan het netwerk hing, firewall / av uitgeschakeld en geen enkele browser toolbar geïnstalleerd. Virussen en spyware zijn zover Kaspersky Internet Security 2013 en Spybot S&D kunnen detecteren ook uitgesloten. Beiden meest recente definities.
Ook onder Ubuntu 12.10 kwamen er gelijkwaardige uitslagen uit.

Zoals al eerder aangegeven, het probleem doet zich alleen voor in de Wifi-verbinding. Zowel bedraad als over Wifi binnen 2 to max 4 meter wordt de volledige snelheid behaald (27-30Mbit), zodra er echter een muur tussen staat of de afstand groter wordt gaat de snelheid flink achteruit.
Zoals ook al eerder aangegeven hebben we helaas niet de mogelijkheid om overal 'eenvoudig' kabels heen te trekken, het gaat om een huurhuis uit 1910. Of beter gezegd, 2 driekamerappartementen in één huis (gedeelde trap, boven een winkel). We huren beide appartementen.

We hebben de gateway al op de meest optimale plaats in het huis gezet, zodat over alle 3 de verdiepingen in ieder geval een relatief goed signaal is. Het enige dat ontbreekt is de snelheid. We zitten er over te denken om óf de raad van de klantenservice op te volgen, óf een dualband router / AP aan te schaffen en de 5GHz band te gaan gebruiken.

In het eerste geval zitten we met extra zendkracht, maar dit zorgt ook voor meer interferentie tussen de AP's. Dit is dus eerder het probleem zelf nog groter maken in plaats van het op te lossen.
De 5GHz band is wat dat betreft een betere optie, maar daar zitten we echter weer met de penetratie van het signaal... Dat betekent dus waarschijnlijk alsnog meerdere AP's, maar deze zijn weer flink duurder dan de 2.4GHz varianten. Interferentie van andere netwerken is dan echter geen probleem meer.

We hebben nu binnenshuis enkele maatregelen getroffen tot we er uit zijn wat we doen (voornamelijk onderlinge afspraken, bekrachtigd met PCP's in de gateway) dus ik zal binnenkort de snelheid nog eens testen.
De laatste tijd merk ik zelf niet veel meer van eeuwig ladende websites, maar Skype-gesprekken en TeamSpeak ondervinden wel nog veel problemen.
http://www.youtube.com/watch?v=ED5vl6IYto0

Demonstratie hoe dat een garde (melkklopper) over de antenne de snelheid verdubbeld, simpel uit te testen.
Badge
Ook ik heb last van tragere vebinding.
Ik heb hier een reactie geschreven
https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/sinds-ongeveer-1-5-maand-tragere-verbinding-de-afgelopen-jaren-34376/#post343769
Badge
@Bear
Helaas, het gaat om een P-2812HNU-F1 (dwz. interne antenne).
Ik ben bang dat er voor ons echt niks anders op zit dan deze brakke snelheid (en service) te accepteren of over te stappen naar een andere provider.

Ik ben alleen bang dat overstappen weinig verschil maakt 😉
Reputatie 8
Badge +16
Zoals al eerder aangegeven, het probleem doet zich alleen voor in de Wifi-verbinding.

Ik ben bang dat er voor ons echt niks anders op zit dan deze brakke snelheid (en service) te accepteren of over te stappen naar een andere provider.

Of een eigen Wireless Access Point plaatsen? (of draadloze modem of router)
Badge

Of een eigen Wireless Access Point plaatsen? (of draadloze modem of router)

Gezien de draadloze verbinding nu al flink stoort, en één of meerdere extra draadloze accesspoints alleen maar meer interferentie opwekken (wat exact de reden is dat we nu al brak internet hebben) lijkt me dat niet echt een strak plan.
Dat is naar mijn idee geld uitgeven om het probleem erger te maken.

Het enige wat we daar aan kunnen doen is op 5GHz gaan zitten. Maar dat betekent dat we sowieso meerdere accesspoints moeten hebben (we beslaan 3 verdiepingen en de penetratie van het signaal is een stuk minder dan op 2.4GHz, welke al brak is) wat weer flink in de kosten loopt.
Een beetje degelijke 5GHz apparatuur is al gauw €60 / stuk, wil je er wat aan snelheidswinst aan overhouden kom je snel op t dubbele. Daarnaast is het vervangen van de adapters om op 5GHz te kunnen ontvangen ook geen goedkoop iets. Deze zijn ook al snel €30 a €40 per stuk.

Reageer