Internet extreem traag

• 13 februari 2013
  • 36 reacties
  • 7647 keer bekeken

Badge
Beste,

Sinds enige tijd merken we dat het internet extreem traag is. Hiermee bedoel ik dat als er 2 mensen een video streamen dit niet vlekkeloos gaat en 'normaal' browsen op een derde apparaat niet mogelijk is.
Speedtest.net en speedtest.ziggo.nl geven snelheden tussen de 0.2-0.9MBit/s down en 0.3-1.5 MBit/s up aan.

Na enkele glijksoortige topics hier gelezen te hebben ben ik gaan kijken in de DSL-Link status. Deze geeft een current downstream van 28700 kbps en een attainable van 28717kbps aan. Dit komt vrij aardig overeen met de postcodecheck welke 28Mbit/s als maximum snelheid aangeeft.
De upstream wijkt echter af. De current bedraagt 3080 terwijl de attainable 6389 aangeeft.
De dump kan onderaan de post gevonden worden.

Mijn vraag is of iemand hier enigszins wijs uit kan worden en kan helpen de snelheid op peil te krijgen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Lars

Ps. het 'belangrijke' deel van de dump

Current Firmware Version: V3.11(TUE.5)-2_20130130
DSL version information: 5.4.8.0.0.6
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNT SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.4.8.0.0.6 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1CC5D4E8FBB88 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=BDCMU SystemVendorID=BDCM VersionNumber=v10.06.85       SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 12 db
output power downstream: 8 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 18 db
attenuation downstream: 23 db
loop length is 1291m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3080 kbps
interleaving delay upstream: 2.75 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 28700 kbps
interleaving delay downstream: 8.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 6389 kbps
attainable rate downstream: 28717 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
operational uptime:  4:28
CodeViolations near end: 11
FEC near end: 14016
CodeViolations far end: 23
FEC far end: 114590
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=2

36 reacties

Reputatie 8
Badge +16
DSL waardes zijn correct en verklaarbaar. Je hebt een 30/3 abonement, daardoor is je upload begrensd op 3Mb.
Blijf over de inrichting van je netwerk, de test die jij noemt heb je die bedraad uitgevoerd of via Wifi?
Badge
Beste Tuut-Tuut,

Bedankt voor het snelle antwoord!

De testen die ik heb uitgevoerd zijn bij beiden bedraad uitgevoerd, maar ook draadloos krijg ik soortgelijke waarden terug.

Wat betreft het verschil in stream is inderdaad logisch.

Ik heb bedraad wel enkele nieuwe tests gedaan, op rustige momenten binnenshuis haal ik 1.3Mbit/s down en 2.75 up. De laatste klopt dan dus vrij aardig met de 'beloofde' snelheid. Down is echter nog steeds een drama.
Badge
Zijn er nog overige gegevens of vervolgstappen die kunnen helpen bij het oplossen van dit probleem?

Zoals duidelijk mag zijn, de 'beloofde' en betaalde snelheid wordt bij lange na niet gehaald in de praktijk.
Het modem 'ziet' het duidelijk wel (de 28717 kbps attainable) en zou het ook moeten halen (de 28700 current), maar linksom of rechtsom blijft hij steken op grofweg maximaal 2Mbit/s.

Zou een 'DSL-Line Reset' (moet eerlijk zijn, heb geen idee wat dat precies doet) kunnen helpen?
Of misschien het modem een factory-reset geven, en vervolgens de custom settings handmatig terugzetten?

Het begint na enkele maanden toch best flink vervelend te worden...
Reputatie 8
Badge +18
Start je PC eens op in de veilige modus en kies voor met internetverbinding
Badge
Start je PC eens op in de veilige modus en kies voor met internetverbinding

Ik neem aan dat u verwacht dat een softwarematige firewall / AV-pakket de boel tegenhoudt of vertraagd?
Persoonlijk lijkt het me stug gezien alle huisgenoten (in totaal 6 mensen) hier last van hebben; bedraad en draadloos, vanaf desktop, laptop en telefoon.

Daarnaast werkt het modem zelf ook relatief traag als er op wordt ingelogd. Het opvragen van pagina's duurt vaak meer dan 10 seconden, verversen van getoonde gegevens of tabellen vaak nog langer. Ben zelf KPN gewend dus ik ben bekend met probleemapparaten (Experiabox), maar zelfs daar gaan deze dingen sneller.

Het signaal van het modem komt overal in huis gewoon goed door (Signaalsterkte: Zeer sterk). Er is wel het een en ander aan interferentie binnen de wifi-kanalen, maar dat zou voor bedraade verbindingen niet mogen uitmaken en deze zijn ook traag.
Veranderen van kanaal is helaas geen bruikbare optie, het huidige is al het rustigste kanaal (gechecked met inSSIDer).

Ik verwacht zelf dan ook dat het een probleem binnen de instellingen of hardware van het modem zelf is en niet binnen de apparaten die er op zijn aangesloten. Dit is voornamelijk gezien het modem de maximaal haalbare snelheid zoals deze ook door Telfort zelf wordt aangegeven kan 'zien' maar niet doorstuurd / uitzend.
Reputatie 8
Badge +18
@fogel dan heeft het opstarten in de beveiligde modus geen zin als er inderdaad nog zes personen zijn die hetzelfde ondervinden, als de andere pc's telefoons eens worden uitgezet en er 1 pc gebruik maakt van het internet hoe is dan het resultaat qua snelheid.
Reputatie 8
Badge +16
Sinds enige tijd merken we dat het internet extreem traag is. Hiermee bedoel ik dat als er 2 mensen een video streamen dit niet vlekkeloos gaat en 'normaal' browsen op een derde apparaat niet mogelijk is.

Ik neem aan dat u verwacht dat een softwarematige firewall / AV-pakket de boel tegenhoudt of vertraagd?
Persoonlijk lijkt het me stug gezien alle huisgenoten (in totaal 6 mensen) hier last van hebben; bedraad en draadloos, vanaf desktop, laptop en telefoon.

Hier zou nog wel eens het probleem kunnen zitten... dus als meerdere mensen de internetverbinding gelijktijdig gebruiken. Eén persoon die stevig downloadt kan in principe de verbinding voor vijf anderen enorm vertragen. Het modem verdeelt de beschikbare capaciteit immers niet netjes over alle gebruikers.

Wellicht is het een optie om draadloos op het modem (als test) uit te zetten en dan met één pc bedraad de snelheid te testen.

[edit] jimny was me net voor...
Reputatie 8
Badge +18
@Frankzi mooi dat we op een lijn zitten en deze ouwe is nog rap :)
Badge
Hier zou nog wel eens het probleem kunnen zitten... dus als meerdere mensen de internetverbinding gelijktijdig gebruiken. Eén persoon die stevig downloadt kan in principe de verbinding voor vijf anderen enorm vertragen. Het modem verdeelt de beschikbare capaciteit immers niet netjes over alle gebruikers.

Wellicht is het een optie om draadloos op het modem (als test) uit te zetten en dan met één pc bedraad de snelheid te testen.

[edit] jimny was me net voor...

Ik zal het vanavond eens proberen en zal laten weten wat het resultaat is.

Ik vraag me wel af of het als 'normaal' kan worden beschouwd dat wanneer er 1 persoon aan het downloaden is (of 2 een youtubevideo / Uitzending Gemist streamen), de rest niet meer kan internetten. (pagina's laden niet meer, server kan niet gevonden worden etc.)
Dit is mij zelf namelijk nog niet gelukt met een 8/1 (ADSL) abo bij KPN, ik zou toch verwachten dat een 30/3 tegen meer bestand is.

Mocht dit echter niks opleveren, zijn er dan nog nuttige stappen die we kunnen ondernemen?
Reputatie 8
Badge +17
Je zou kunnen kijken of de download beperkt kan worden qua snelheid; gebruik je SABnzb of NewsLeecher? Daarin kan het zéker!
Badge
Naar aanleiding van de reacties heb ik meerdere tests uitgevoerd waarbij ik de enige ben die op het netwerk is aangesloten.
Draadloos staat uitgeschakeld, de gebruikte desktop is bedraad aangesloten.
Voor de zekerheid heb ik alle tests 2 keer uitgevoerd.

Speedtest.net 1: 3.15 Mbit/s down, 2.66 Mbit/s up
Speedtest.net 2: 2.72 Mbit/s down, 2.54 Mbit/s up

speedtest.ziggo.nl 1: 2.9 Mbit/s down, 2.6 Mbit/s up
speedtest.ziggo.nl 2: 3.3 MBit/s down, 2.7 Mbit/s up

speedtest.reggefiber.nl/beta/ 1: 3MBit/s down, 3Mbit/s up
speedtest.reggefiber.nl/beta/ 2: 3MBit/s down, 3Mbit/s up

Het ligt dus niet zo zeer aan de hoeveelheid clients op het netwerk, ook als er slechts 1 is wordt de snelheid niet behaald.
Reputatie 8
Badge +18
Als je op dit moment de enige bent die de verbinding gebruikt kun je meteen eens opstarten in beveiligde modus etc. 
Reputatie 8
Badge +17
Kan je eens testen op deze manier: https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/uitleg-snelheid-jouw-internetverbinding-testen-31772/
Badge
Als je op dit moment de enige bent die de verbinding gebruikt kun je meteen eens opstarten in beveiligde modus etc. 

Zojuist geprobeerd, geeft soortgelijke resultaten: maximaal 3.65Mbit/s down en 2.8Mbit/s up. (speedtest.net)

Kan je eens testen op deze manier: https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/uitleg-snelheid-jouw-internetverbinding-testen-31772/

Daar heb ik de links voor de testen vandaan gehaald.
In veilige modus geprobeerd (dus AV en firewall zijn geen factor meer), met bovenstaand resultaat.
Adsl is eruit.
Wat is de oorzaak
zylex ADSL tot 25Mbps
abonnement gaat over naar andere provider met behoud ADSL telefoon.
Iemand over snoertje gestruikeld???
Reputatie 8
Badge +17
@Bear: maak eens een eigen topic aan ipv overal andere topics te gebruiken?!
Badge +1
Speedtest.net 1: 3.15 Mbit/s down, 2.66 Mbit/s up
Speedtest.net 2: 2.72 Mbit/s down, 2.54 Mbit/s up

speedtest.ziggo.nl 1: 2.9 Mbit/s down, 2.6 Mbit/s up
speedtest.ziggo.nl 2: 3.3 MBit/s down, 2.7 Mbit/s up

speedtest.reggefiber.nl/beta/ 1: 3MBit/s down, 3Mbit/s up
speedtest.reggefiber.nl/beta/ 2: 3MBit/s down, 3Mbit/s up

Ik zie dat er Mb en MB door elkaar gebruikt wordt.
Echter in beide gevallen als bits Bits.
Indien er Mb staat wordt er gesproken van Mbits en in het geval van MB van MBytes.
Ruwweg hebben we het dan over een factor 10 verschil.

Indien er 3 MBytes / sec.  download is dan heb je 30 Mbits / sec. en dat laatste komt overeen met een abbo van 30/3
Badge
Ik zie dat er Mb en MB door elkaar gebruikt wordt.
Echter in beide gevallen als bits Bits.
Indien er Mb staat wordt er gesproken van Mbits en in het geval van MB van MBytes.
Ruwweg hebben we het dan over een factor 10 verschil.

Indien er 3 MBytes / sec.  download is dan heb je 30 Mbits / sec. en dat laatste komt overeen met een abbo van 30/3

Dat is ook de reden dat ik het volledig uitgeschreven heb; het is meer een hardnekkige gewoonte om MB met beide hoofdletters te schrijven. (opleiding Informatica)
Het gaat in alle gevallen echt om megabit per seconde. Dus grofweg maximaal 300-400 kiloByte / s downstream. (3 Mbit / 8 = 0.375 MByte, 0.375MB * 1024 = 384 kByte)
Badge
hebben altijd goed internet gehad maar sinds een week of twee heb ik zelfs moeite met het laden van buienradar..gaat nergens meer over...
download 0.42mb/s
upload 0.16 mb/s
ping 40 ms

heb er niet zoveel verstand van...maar als je niet eens meer normaal paginas kan laden klopt er toch iets niet....
Badge
Erg vervelend dat mensen hier je topic proberen te hijacken... Vooral gezien deze reacties niet kunnen worden verwijderd.

Anyway, in het weekend een vrij aardige verbinding gehad (tot max 13 Mbit down volgens speedtest.net; moet er wel bij zeggen dat alleen ik op het net zat), maar de week begint en het is weer drama.
Het begint op dit moment dusdanig vervelend te worden en dusdanig lang te duren dat er wordt overwogen om over te stappen. Zoals begrijpbaar kan zijn is het verschil in snelheid tussen waar we voor betalen en wat we krijgen niet acceptabel.

Nogmaals een kleine run-down:
- Geen torrents
- Geen nieuwsgroepen
- Geen TV-verkeer
- Maximaal 8 apparaten tegelijk op de WIFI
- 30/3 abo waarvan 28Mbit/s behaald zou moeten kunnen worden volgens de Telfort Postcodecheck
- Modem bevat de laatste firmware
- Modem ziet de haalbare 28Mbit/s
- Gemiddeld haalbare snelheid: 1-3 Mbit/s down, 2-3 Mbit/s up

We hebben vrij veel geduld gehad (is nu al bijna 2,5 maand aan de gang) maar het begint zo langzamerhand op te raken.
Reputatie 1
Hier op postcode 5821 (omgeving Boxmeer)  `s avonds en in het weekend vaak ook zeer trage en onstabiele downloadsnelheden welke varieerd tussen de 50 en 200KBs. Echter overdag zoals nu een zeer hoge en stabiele downloadsnelheid rond de 3 MBs.
@steegje
hebben altijd goed internet gehad maar sinds een week of twee heb ik zelfs moeite met het laden van buienradar..gaat nergens meer over...
download 0.42mb/s
upload 0.16 mb/s
ping 40 ms

heb er niet zoveel verstand van...maar als je niet eens meer normaal paginas kan laden klopt er toch iets niet....

http://www.telfort.nl/klantenservice/dsl/Internet-tv-bellen/Internet/Internetsnelheid.htm

Telfort zegt zelf dat het modem na een week een stabiel signaal moet hebben.

Snelheidsprobleem opgelost? Probeer een aantal speedtesten en laat het resultaat weten:
gewoon een kopie  en plakken.  evt  tussen https:// (spaties weghalen)

http://www.speedtest.net/

http://speedtest.tele2.nl/

[img]http://www.speedtest.net/result/2545292319.png[/img]
Badge
Beste mensen,

Na zelf maar enig onderzoek te hebben uitgevoerd (van Telfort nog steeds niks gehoord) tot de volgende conclusie gekomen: de wifi zendt zeer brak uit.
Op het moment dat je je binnen 2 meter van de gateway bevindt gaat het allemaal prima; snelheden van tussen de 25 en 29 Mbit/s down volgens Speedtest.net.
Zodra je 4 meter of meer van de gateway verwijderd bent zakt het al naar 15-20Mbit/s, met een muurtje / vloer er tussen vaak nog maar 10-15 Mbit/s, zelfs als je er maar 2 meter vanaf bent. 2 muren / vloeren: max 3 Mbit/s, dat is als je verbinding kan krijgen.

Ik weet om eerlijk te zijn niet precies waar de vloeren en muren voornamelijk uit bestaan; het is een huis uit 1910 (Rotterdam) dus ik verwacht baksteen, hout of gips. Dan nog is dit een probleem dat pas een paar maanden bezig is, daarvoor ging het allemaal prima en er is tussentijds niks gewijzigd in de woonsituatie. Dwz. geen verbouwingen oid.

Is het mogelijk dat de zendkracht van de gateway gezakt is? (bijv. door de nieuwe firmware) En zo ja, kan dit weer worden opgeschroeft? Ik heb hiervoor namelijk niks in het configuratiepaneel gezien.
Of betekent dit dat in het apparaat het wifi gedeelte 'defect' is?

Edit: ps:
'Onderzoek':
- Verplaats gateway zo dicht mogelijk naar het ISRA punt (0,5M kabel)
- Maak verbinding met een laptop -> Speedtest.net op slechts 1-2m afstand
- Herhaal voorgaande met grotere afstanden en obstakels (4m, 8m, 2m met muur, 4m met muur, ~2m met 2 muren, ~4m met 2 muren)
Reputatie 8
Badge +18
Het lijkt er inderdaad op dat de wifi van het modem defect is , dus even wachten totdat Henk Telfort er even naar kijkt
Badge
Dat wachten kan nog wel even duren, dunkt me.

Ondertussen via de website het contactformulier maar eens gebruikt, hoopte dat er via die weg misschien nuttige informatie kon worden verkregen.
Helaas is men aan de andere kant te lui om in het forum te kijken, alles wat ik terug krijg heb ik al geprobeerd en de resultaten hier geplaatst.
Ben toch echt zo duidelijk mogelijk geweest...

Reageer