beantwoord

Internet én tv over één UTP-kabel?

• 7 februari 2015
  • 6 reacties
  • 12535 keer bekeken

Even een korte inleiding: sinds iets meer dan een halfjaar zijn wij aangesloten op het glasvezelnetwerk van Telfort. Bij de aansluiting door een monteur van Telfort is ons verteld dat je bij het glasvezelkastje (foto 1) de keuze wordt gemaakt: of internet of tv. De internetaansluiting (gele aansluiting) loopt naar een router en vanaf de router loopt er een kabel naar onze vaste computer.

De andere kabel (blauwe, tv-aansluiting) loopt naar een splitter en vanaf de splitter gaat er een kabel naar de tv beneden en naar boven. Boven staat er ook weer een splitter om de tv op de 1e verdieping en de tv op de 2e verdieping te voorzien van beeld.

Nu is het zo dat er door de tv-utp dus geen internet wordt doorgegeven, dat gaat niet omdat bij het glasvezelkastje de keuze tussen tv en internet wordt gemaakt.

Bij iemand in onze straat (hij heeft KPN) is de situatie heel anders: vanuit zijn glasvezelkastje loopt één kabel (foto 2) naar een modem (foto 3) en vanaf die modem worden zowel tv als computer voorzien van een signaal. Wat bij Telfort dus wordt gesplitst in twee kabels, is bij KPN slechts één kabel. Dat betekent dat je bij KPN alles veel gemakkelijker kan voorzien van signaal. Je kunt zowel de tv als de computer voorzien van signaal dankzij een splitter, bij Telfort gaat dat dus niet door de keuze.

Waarom is dit bij Telfort niet mogelijk? Of zijn er hier wel mogelijkheden voor? Wij willen op zolder graag een tv-signaal én een internetsignaal (voor de Playstation 4) maar een extra kabel doortrekken is geen mogelijkheid.
icon

Beste antwoord door ruud68 8 februari 2015, 19:22

Je kunt gewoon overstappen op het nieuwe abonnement,alleen krijg je er dan geen tv via coax meer erbij en ga je gewoon een ieuw abonnement aan voor een jaar.
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Volgens mij wordt het signaal van tv en internet bij kpn ook gescheiden maar dan gebeurt dat niet bij het glasvezelmodem maar bij het modem van kpn.
Dat moet je ook 2 kabels voor tv en internet insteken.
Je kunt alleen meerdere tv,s en pc,s aansluiten op het kpn modem, dus ik denk niet dat het voordeel opleverd.
Volgens mij wordt het signaal van tv en internet bij kpn ook gescheiden maar dan gebeurt dat niet bij het glasvezelmodem maar bij het modem van kpn.
Dat moet je ook 2 kabels voor tv en internet insteken.
Je kunt alleen meerdere tv,s en pc,s aansluiten op het kpn modem, dus ik denk niet dat het voordeel opleverd.

Dat is niet geval. Er loopt vanaf zijn modem een kabel naar een splitter. Van die splitter lopen er weer UTP-kabels naar zijn tv, Playstation en Marantz-versterker.
Reputatie 2
Badge +2
Ik lees hier een ander bericht op het forum.Ik had het dus verkeerd.

Net begonnen
Reacties: 160
15 dagen geleden 6
Op een ander forum heb ik gelezen dat er een V8 wordt gestuurd en dat is een gewoon een Experia box.

Je router heeft nu 4 poorten welke voor bijv 4 PC kunt gebruiken maar bij een V8 komt het iptv signaal ook op deze 4 poorten te staan. Je kunt zonder gebruik te maken van een extra switch dan maximaal bij 2 PC en 2 iptv ontvangers aansluiten. Je krijgt wel ander ontvangers dan je nu gebruikt van type dat ook bij ADSL en KPN ADSL/Glas wordt gebruikt.

De V8 van KPN heeft flex poorten dat wil zeggen als je een extra switch gebruikt bijv bij de TV dan kun je op de switch meerdere iptv ontvangers en PC aansluiten.

Of dit bij de V8 van Telfort ook werkt weet ik niet.

De flexpoorten vervangen als de Experia box in brighmode wordt gezet zodat je een eigen router kunt gebruiken. (Je moet dan internet en iptv weer d.m.v aparte kabels aansluiten)
In de oude situatie kun je zonder problemen een ander router aansluiten omdat geen invloed heeft op iptv gedeelte.

Mocht nu nog gebruik maken van opname pakket in de cloud (oude pakket) bij een overstap kun je opnames niet meenemen en de cloud in het nieuwe pakket heeft bijv ook geen mogelijkheid om handmatig een blok te plannen. Alleen zijn de opnames te plannen op de EPG tijden.
Het is inderdaad wel gewoon mogelijk. Enig onderzoek op telfort.nl heeft mij het volgende opgeleverd:

-Wij hebben van Telfort een Sitecom-router ontvangen in combinatie met een Genexis-modem (=foto 1). De Genexis-modem splitst internet en tv en hierdoor kan het tv-signaal en internetsignaal niet over één UTP-kabel komen.

-Telfort Glasvezel heeft echter ook gewone glasvezelkastjes (zoals foto 2) in combinatie met een Experia Box V8. Deze Box beschikt over flexpoorten. Daardoor kun je zowel tv als internet over de UTP-kabel verzenden.
Ik lees op internet dat Telfort tegenwoordig een glasvezelabonnement aanbiedt voor €46 per maand (wij betalen nu €45) inclusief twee keer interactieve tv. Bij het abonnement van €46 zou wel gebruik gemaakt worden van de situatie zoals bij KPN. Weet iemand of het mogelijk is om voor het aflopen van het contract over te schakelen daar het nieuwe glasvezelabonnement?
Reputatie 2
Badge +2
Je kunt gewoon overstappen op het nieuwe abonnement,alleen krijg je er dan geen tv via coax meer erbij en ga je gewoon een ieuw abonnement aan voor een jaar.

Reageer