beantwoord

Intern Ipadres niet bereikbaar/benaderbaar

elroy
  • Starter
  • 17 reacties
Ik heb een laserprinter aan het interne netwerk gekoppeld dmv een ethernetkabel.
De printer staat ingesteld als DHCP client.

In de xpriabox v8 zie ik dat de printer keurig een ipadres krijgt (192.168.2.5)
Dit ipadres is echter niet benaderbaar of te pingen.

De fing app op mijn telefoon laat zien dat hij wel online is.
Wanneer ik de printer aansluit aan de laptop met een crosscable is de printer wel te pingen en is de webinterface via het ipadres keurig te benaderen (de webinterface behoeft geen additionele toevoeging voor een poortnummer). De printer functioneert naar behoren en ook de configuratiepagina geeft het toegewezen ipnummer aan zoals deze in het dhcpserver vermeld staat in het modem.

Zowel het benaderen als pingen is vanaf meerdere laptops geprobeerd.

De correcte werking van de printer is eveneens vastgesteld door de technisch medewerker van Brother.

Het kan niet anders dan dat het probleem voortkomt uit het modem wat ik overigen als gereset heb.

De medewerker van de helpdesk van Telfort kon mij telefonisch niet helpen hiermee en verwees me simpelweg naar het forum.

Misschien dat hier telfort mensen zitten die wel een idee hebben of anderen met een idee?
icon

Beste antwoord door Babylonia 8 april 2017, 10:57

elroy schreef:

Wanneer ik de printer aansluit aan de laptop met een crosscable is de printer wel te pingen en is de webinterface via het ipadres keurig te benaderen

Dat lijkt me vreemd als je eerder schrijft dat de printer op DHCP staat.
Je laptop geeft geen IP-adressen uit, dus als de printer op DHCP staat zou die printer "niet bereikbaar" moeten zijn, omdat de printer in dat geval geen IP-adres heeft. Dat kan alleen als in de printer zelf ook daar een IP-adres is ingesteld (bijv. via de het bedieningspaneel van de printer), ofwel in dat geval géén DHCP instelling.

Stel bij voorkeur een vast IP-adres voor de printer in, in de Experia Box zelf. Zie eerste plaatje:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/experiabox-v8-sterke-firewall-geen-5ghz-internet-57193/index1.html#post496638

Bekijk reactie

20 reacties

Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

Wanneer ik de printer aansluit aan de laptop met een crosscable is de printer wel te pingen en is de webinterface via het ipadres keurig te benaderen

Je laptop geeft geen IP-adressen uit, dus als de printer op DHCP staat zou die printer "niet bereikbaar" moeten zijn, omdat de printer in dat geval geen IP-adres heeft. Dat kan alleen als in de printer zelf ook daar een IP-adres is ingesteld (bijv. via de het bedieningspaneel van de printer), ofwel in dat geval géén DHCP instelling.

Stel bij voorkeur een vast IP-adres voor de printer in, in de Experia Box zelf. Zie eerste plaatje:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/experiabox-v8-sterke-firewall-geen-5ghz-internet-57193/index1.html#post496638
elroy
Babylonia schreef:

elroy schreef:

Correct. De printer wordt wel gevonden door de software van brother. Dit zal mbv een ander protocol werken

Ik heb de printer een vast ipadres kunnen geven door deze met een crosscable aan te sluiten aan de laptop. Ik zie het ip adres met een advaced ip scanner of bv de fing app wel als online staan in het thuisnetwerk. De webinterface is echter niet te benaderen. Dit wil echter wel wanneer aangesloten met de croscable. De printer print dan ook netjes en functioneert dus naar behoren.

Wanneer de laptop op de wifi zit is de printer / webinterface niet te benaderen.
De interface draait op poort 80. 192.168.2.5:80 werkt ook niet, met de croscable is de webinterface wel benaderbaar via het ipadres.

Uiteraard staan de firewalls op de laptop UIT

Ik zie graag uit naar uw reactie.

Zowel de brother medewerker als ikzelf, die systeembeheerder is geweest in een +1500 werkstations netwerk, vinden dit wel erg bijzonder en twijfelen erg sterk aan het modem.
Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

Ik heb de printer een vast ipadres kunnen geven door deze met een crosscable aan te sluiten aan de laptop.

Die zou je op DHCP moeten laten staan.
Ik bedoel een vast IP (op basis van MAC-adres) instellen in de router.

Dat MAC-adres kun je met dat FING uitlezen, en staat waarschijnlijk ook op een sticker van de printer bij de netwerkpoort, of tezamen op het typeplaatje van de printer.

Heb op dit moment geen printer aangesloten via het netwerk, maar eerder zoveel andere apparaten aan de Experia Box kunnen koppelen, dat me daar niet het probleem ligt.
(NAS, extra routers, PC's, mediaspeler, Chromecast....).

Overigens het hoeft niet perse te zijn dat de web-interface via poort 80 werkt.
Ik heb hier een NAS en 2e router met web-interface waarbij echt een aanvullende poort moet worden ingevuld om er bij uit te komen. (poort 5000-5001 en 8000-8001).
elroy
Babylonia schreef:

elroy schreef:

Ik heb de printer een vast ipadres kunnen geven door deze met een crosscable aan te sluiten aan de laptop.

Dat MAC-adres kun je met dat FING uitlezen, en staat waarschijnlijk ook op een sticker van de printer bij de netwerkpoort, of tezamen op het typeplaatje van de printer.

Heb op dit moment geen printer aangesloten via het netwerk, maar eerder zoveel andere apparaten aan de Experia Box kunnen koppelen, dat me daar niet het probleem ligt.

Ik heb hier een NAS en 2e router met web-interface waarbij echt een aanvullende poort moet worden ingevuld om er bij uit te komen. (poort 5000-5001 en 8000-8001).

Babylonia schreef:

elroy schreef:

Een ipadres reservering heb ik ook al geprobeerd. Hij krijgt keurig het toegewezen ipadres maar is nog steeds niet te benaderen.

Een ipadres reservering heb ik staan op mijn nas.

De webinterface van de printer hoeft niet te worden benaderd via een poort.
Als dit het geval was had dat ok gemoeten via de crosscable wat niet het geval is.

Om het geval te omzeilen dat de xperiabox het probleem zou zijn is dit eenvoudig te omzeilen door alles via een switch of crosscable te doen.

Dit werkt wel maar met de router ertussen niet.... simpele conclusie is dan dat hier het probleem ligt.
Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

Babylonia schreef:

Een ipadres reservering heb ik ook al geprobeerd. Hij krijgt keurig het toegewezen ipadres maar is nog steeds niet te benaderen.

Een ipadres reservering heb ik staan op mijn nas.

Waarom op je NAS?
Zoals aangegeven, moet je die vastleggen in de router, ofwel in de Experia Box.

Omdat ik nieuwsgierig was hoe het met een netwerkprinter staat in combinatie met de Experia Box V8, heb ik mijn eigen printer (een Samsung SCX-3400 Series) nu ook met een netwerkkabel verbonden.
(Standaard staan de instellingen ervan op DHCP).
- Aangesloten op mijn 2e router - een Synology RT1900ac.
- eerst even in de router gekeken welk IP-adres wordt uitgegeven aan de printer,
- DAT IP adres in een webbrowser ingetikt.
----> direct contact met de printer en ik kom in de web-interface van de printer.

- Aangesloten op mijn 1e router - de Experia Box V8.
- eerst even in de router gekeken welk IP-adres wordt uitgegeven aan de printer,
- DAT IP adres in een webbrowser ingetikt.
----> direct contact met de printer en ik kom in de web-interface van de printer.

Twee verschillende routers (met twee verschillende sub-nets), waaronder de Experia Box V8.
Geen problemen hier. Dus het moet gewoon kunnen werken.

Wel een opmerking:
De Telfort modem/routers hebben eigen(wijze) aangepaste firmware. Daar moet je niet teveel van gaan afwijken in de instellingen, om het allemaal werkend te houden. Een DHCP-server op een (Synology) NAS installeren en de IP-adres uitgifte vanuit een NAS regelen (en die van de Experia Box uitschakelen) is er niet bij.
Babylonia
Reputatie 5
Ter aanvulling de bijbehorende plaatjes van de web-interface van de netwerkprinter:

Aangesloten op de Synology RT1900ac

Aangesloten op de Experia Box V8

elroy
Ik had verkeerd beschreven, sorry.
Ik heb mijn NAS ook een ipadres reservering in de dhcp server settings gegeven.

Ditzelfde heb ik gedaan voor de brother printer.

Zoals ik als schreef krijgt deze keurig het gereserveerde adres.

Ik heb verder geen eigen router die ipadressen uitdeeld.
Het enige wat op de xperia box nog aangesloten zit is een wifiversterker van telfort welke slechts als AP functioneert.

Ik heb de printer ook al verbonden met een ssid die op xperiabox zit. In dit geval had de wifiversterker dus een ander ssid.
Babylonia
Reputatie 5
Met mijn voorbeeld is duidelijk dat het geen probleem is een netwerkprinter aan de Experia Box aan te sluiten, en die te benaderen.

Schakel op je PC eens antivirus en firewall uit.
Het zou best kunnen dat die het verkeer belemmeren vanuit je printer via de router?
Dat je wel verbinding had via cross cable is omdat je dan in ieder geval niet het IP-adres benut wat door de router wordt uitgegeven.
Heb je na verbinding via een crosscable de IP-instelling van de printer weer op DHCP terug gezet?

Weet niet of je printer volledig naar fabrieksinstellingen kunt resetten, maar dat is ook nog een optie om te overwegen.
elroy
Babylonia schreef:

Met mijn voorbeeld is duidelijk dat het geen probleem is een netwerkprinter aan de Experia Box aan te sluiten, en die te benaderen.

Schakel op je PC eens antivirus en firewall uit.
Het zou best kunnen dat die het verkeer belemmeren vanuit je printer via de router?

Uiteraard windows firewall en de virusscanner uitgeschakelt.

Dat je wel verbinding had via cross cable is omdat je dan in ieder geval niet het IP-adres benut wat door de router wordt uitgegeven.
Heb je na verbinding via een crosscable de IP-instelling van de printer weer op DHCP terug gezet?

Weet niet of je printer volledig naar fabrieksinstellingen kunt resetten, maar dat is ook nog een optie om te overwegen.

Zowel printer als xperiabox gerest naar standaard settings.
Statisch adres op de printer ook weer op dhcp.
Door een reservering op mac adres, die ik weer naar de reset van de xperiabox erin heb gezet, krijgt de printer weer het toegewezen ip adres.

Over een maand loopt mijn glasvezel abonnement af.
Maandag maar even contact zoeken met de verkoop afdeling over een verlening icm een v10 modem.

Geen v10 dan geen telfort meer vermoed ik.

Er zijn genoeg andere aanbiederes
Babylonia
Reputatie 5
Maar heb je na het instellen van IP-adres e.d. zowel Experia Box als printer een keer herstart, zodat een apparaat niet op een oude lease van een vorig IP-adres blijft hangen?
(Evt. van de printer even de power stekker eruit en opnieuw inschakelen en opstarten).

Heb nog even de andere Telfort modem/routers uitgeprobeerd.
- Had een normaal werkende connectie met: ZyXEL P-2812HNU-F1
- Had een normaal werkende connectie met: Experia Box V8
- Had een normaal werkende connectie met: Experia Box V10

Bij de V8 en V10 was het echt nodig de printer een keer opnieuw uit- en in te schakelen.
Bij de ZyXEL P-2812HNU-F1, na even wachten was er connectie zonder reboot van de printer.
Die had ook een ander IP-adres toegewezen dan bij de V8 en V10, waar met die laatste 2 de IP-adressen onderling gelijk waren.
elroy
Babylonia schreef:

Maar heb je na het instellen van IP-adres e.d. zowel Experia Box als printer een keer herstart, zodat een apparaat niet op een oude lease van een vorig IP-adres blijft hangen?
(Evt. van de printer even de power stekker eruit en opnieuw inschakelen en opstarten).

Yep.
Heb ook al de lease periode opgehoogd in het modem naar "oneindig"
Lijkt er echt een beetje op een "route" issue.

Als ik een configuratie pagina uitdraai van de printer is het ip adres niet te benaderen of te pingen.
Dit is iets wat wel werkt als ik de experiabox ertussenuit haal. Dit laat dus echt zien dat de printer correct werkt.

Ik probeer het morgen allemaal stapsgewijs nog 1 maal.
Ik zal de xperiabox en de printer nogmaals helemaal resetten maar heb er een hard hoofd in daar ik alles al een x heb gebprobeerd.

Heb nog even de andere Telfort modem/routers uitgeprobeerd.
- Had een normaal werkende connectie met: ZyXEL P-2812HNU-F1
- Had een normaal werkende connectie met: Experia Box V8
- Had een normaal werkende connectie met: Experia Box V10

Bij de V8 en V10 was het echt nodig de printer een keer opnieuw uit- en in te schakelen.
Bij de ZyXEL P-2812HNU-F1, na even wachten was er connectie zonder reboot van de printer.
Die had ook een ander IP-adres toegewezen dan bij de V8 en V10, waar met die laatste 2 de IP-adressen onderling gelijk waren.[/quote]
Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

In die testen heb ik niet eens een vast IP-adres ingegeven, laat staan de lease op "oneindig gezet".
Gewoon in de routers gekeken welk IP-adres vanuit DHCP de printer kreeg, en dat IP-adres in een webbrowser ingevuld. Klaar, connectie. Bewust ook de achterliggende menu's doorlopen (per router andere menu's benaderd) zodat echt duidelijk is dat ik in het printermenu zit en connectie heb.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de Brother printer beperkingen heeft?
Sluit hem eens aan op een andere router (bij vrienden of kennissen). Je hoeft op zichzelf geen internet-connectie te hebben. Het LAN-netwerk functioneert onafhankelijk van internet. De printer moet dan gewoon te benaderen zijn.
elroy
Babylonia schreef:

elroy schreef:

In die testen heb ik niet eens een vast IP-adres ingegeven, laat staan de lease op "oneindig gezet".
Gewoon in de routers gekeken welk IP-adres vanuit DHCP de printer kreeg, en dat IP-adres in een webbrowser ingevuld. Klaar, connectie. Bewust ook de achterliggende menu's doorlopen (per router andere menu's benaderd) zodat echt duidelijk is dat ik in het printermenu zit en connectie heb.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de Brother printer beperkingen heeft?
Sluit hem eens aan op een andere router (bij vrienden of kennissen). Je hoeft op zichzelf geen internet-connectie te hebben. Het LAN-netwerk functioneert onafhankelijk van internet. De printer moet dan gewoon te benaderen zijn.

Lease op oneindig gezet is puur om zeker te zijn dat de printer hetzelfde adres krijgt elke keer.
De printer heeft geen beperkingen. Hierop draait gewoon een printserver. Zoals je weet zijn dit echt "simpele servers".

De printer is gewoon te benaderen met een crosscable wat eigenlijk hetzelfde is als een simpele hub of switch.

Ik heb inmiddels contact gehad met de technische dienst van telfort. Zij sturen me in elk geval een ander modem op. In de v10 zit "blijkbaar" een firmware fout. Ivm deze fout is de v10 niet te bestellen door telfort.
Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

De printer is gewoon te benaderen met een crosscable wat eigenlijk hetzelfde is als een simpele hub of switch.

Tegenwoordig maakt dat weinig meer uit. Netwerk-adapters werken doorgaans met beide type kabels.

Maar omdat je wellicht een andere kabel gebruikt om aan de printer aan de router te bevestigen, gebruik eens een ander exemplaar. Er zou zo maar eens een kleine storing in die kabel kunnen zitten, waardoor je wel een IP-adres in de router ziet, maar de web-interface niet te benaderen is ??

Heb ik hier ook wel eens gehad met een kabel die van het ene moment op het andere wat vreemde resultaten gaf. Bij controle met een < kabeltester > bleek er één ader geen connectie meer te hebben.

Met een V10 verwacht ik niet dat het een verandering of verbetering is met de V8 op dat punt.
Bij mijn test met beide routers had ik bij alle twee de routers hetzelfde resultaat.
(In mijn geval WEL connectie met de web-interface).
elroy
Babylonia schreef:

elroy schreef:

Tegenwoordig maakt dat weinig meer uit. Netwerk-adapters werken doorgaans met beide type kabels.

Maar omdat je wellicht een andere kabel gebruikt om aan de printer aan de router te bevestigen, gebruik eens een ander exemplaar. Er zou zo maar eens een kleine storing in die kabel kunnen zitten, waardoor je wel een IP-adres in de router ziet, maar de web-interface niet te benaderen is ??

Heb ik hier ook wel eens gehad met een kabel die van het ene moment op het andere wat vreemde resultaten gaf. Bij controle met een < kabeltester > bleek er één ader geen connectie meer te hebben.

Met een V10 verwacht ik niet dat het een verandering of verbetering is met de V8 op dat punt.
Bij mijn test met beide routers had ik bij alle twee de routers hetzelfde resultaat.
(In mijn geval WEL connectie met de web-interface).

Ik gebruik aangegoten kabels maar heb degene die ik gebruik eens vervangen door een andere kaqbel maar helaas hetzelfde resultaat.

Wordt wel gezien door een ipscanner maar is niet te pingen of te benaderen....

De Firmware van een V10 zal wellicht nieuwer zijn dat die van een verouderde v8.
Babylonia
Reputatie 5
Nieuwere firmware wil niet zeggen beter.
Er zitten tot nog toe best nog een aantal hiaten in de V10 firmware.
Het enige extra is de wat betere WiFi en ondersteuning met 5 GHz band.
Daarmee heb je het gehad. De rest kun je IMO beter regelen met de V8.

Maar als jij denkt dat de V10 voor je de oplossing zou brengen is het zeker het proberen waard.

Net nog even mijn Samsung printer op de V8 en V10 aangesloten om te zien of ik ze kon pingen.
Kon ze "indirect" via mijn 2e router die er achter zit (en een eigen ping-tooltje heeft), gewoon pingen.
elroy
Een modem met een 5 Ghz band mogelijkheid betekent toch ook andere antennes in het modem en andere firmware.

De printer is overigens weer bereikbaar!
Het bleek dat de devolo adapter de veroorzaker was waarmee de printer is verbonden op het LAN

Aparte is dan wel dat ik er wel via dezelfde kabel als waarmee de printer aangesloten was mee op het netwerk kon met de laptop.
Ik heb hem even omgewisseld met de devolo die boven aan de settopbox zit van de televisie.
De televisie werkt boven prima met de devolo en de printer nu ook!!??

Beiden hebben dezelfde firmware en zijn van hetzelfde type.

Medio mei loopt het abbonement af. Ik wil deze wel verlengen maar op de voorwaarde van een V10. Dit scheelt ruimte in de al volgestouwde meterkast ;-)
Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

De printer is overigens weer bereikbaar!
Het bleek dat de devolo adapter de veroorzaker was waarmee de printer is verbonden op het LAN

Maar dat had je eerder niet verteld dat die er tussen zat. "Power adapters" veroorzaken geregeld problemen. Is een van de eerste opties om er die (als test) tussenuit te halen.
Gewoon rechtstreeks met een UTP-kabeltje verbinden.
elroy
[/quote]
Maar dat had je eerder niet verteld dat die er tussen zat. "Power adapters" veroorzaken geregeld problemen. Is een van de eerste opties om er die (als test) tussenuit te halen.
Gewoon rechtstreeks met een UTP-kabeltje verbinden.[/quote]

Je had het ook niet gevraagd ;-)
De adapter heeft er altijd tussen gezeten, ook in het begin en dat werkte goed.
Heb het daar dus nooit bij gezocht.

(ik weet het, dikke error)
Babylonia
Reputatie 5
elroy schreef:

De adapter heeft er altijd tussen gezeten, ook in het begin en dat werkte goed.
Heb het daar dus nooit bij gezocht

Eerder schreef je:

elroy schreef:

Ik heb hem even omgewisseld met de devolo die boven aan de settopbox zit van de televisie.
De televisie werkt boven prima met de devolo en de printer nu ook!!??

Dat het nu wel werkt is omdat je die Devolo's los hebt gekoppeld van de modem/router, en met het erna weer aankoppelen, een hernieuwing van de IP-lease plaatsvindt met herstel van alle achterliggende protocollen.

Eerder gaf ik wel de hint om apparaten opnieuw op starten, omdat er anders "oude lease van IP's" blijft hangen. Als daar dan ook een Power adapter tussen zit, geldt het herstarten ook voor zo'n apparaat.
(Maar ja, wist toen nog niet dat die er tussen zat).

Maar goed, je hebt er nu in ieder geval wat van opgestoken in welke kleine dingetjes het kan zitten. ;)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)