beantwoord

Instellen van Wifi Access Point gekoppeld aan Experia Box V10

• 25 januari 2018
  • 5 reacties
  • 7273 keer bekeken

Een goedenavond,

Ik ben al een tijdje bezig om een access point werkende te krijgen op de Experia Box V10, maar het lukt mij tot op heden niet. Ik snap wel het een en ander van wifi instellingen maar ik stoei met DHCP instellingen en IP adressen, tenminste ik denk dat daar het probleem zit.

Hierodner leg ik de situatie en het probleem even uit.

We hebben een Experia Box V10 (nu 3 maanden)met interactieve TV en telefoon uiteraard VoIP.
We gebruiken een enkele UTP kabel naar boven toe die daar in een Netgear Switch (Prosafe 5-port Gigabit model GS105).
Hierop zitten twee desktops aangesloten en de Access Point TP-Link TL-WA801ND.
Zonder de access point werkte alles altijd geweldig, maar als ik de access point instel volgens het boekje beginnen de problemen.

Vaak werkt het een dagdeel goed, waarna de wifi van de Experia ineens geen data meer kan verzenden. De wifi signalen zijn goed, maar er komt geen data doorheen. De TP link werkt altijd prima en is heel snel.
Het kan ook zijn dat ineens de tv ermee stopt.
Om dit te verhelpen moet het modem opnieuw worden opgestart (geen hard reset). En dus ook de access point daarna.

In huis hebben we ongeveer 6 wifi apparaten. Sommige daarvan onderstuenen 5.0 Ghz.
We daarnaast hebben ook zonnepanelen die via Wifi communiceert ookal staat deze onder LAN apparaten?

We hebben ook een tijd problemen gehad met het aanmelden op het wifi netwerk, maar na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de 5.0Ghz van de Experia V10 nog wel eens vervelend doet, dus die heb ik altijd uitstaan. Dat probleem hebben we niet meer. Ik heb geen idee welke firmware versie we hebben, want dat kan ik nergens vinden in het modem.

De TP link biedt veel uitleg bij het instellen van de acces point maar ik zie door de bomen nu het bos niet meer en vraag om hulp.
Ik heb de Experia op dit moment als volgt ingesteld.

DHCP aan
LAN IP 192.168.2.254
DHCP Start 192.168.2.5
DHCP eind 192.168.2.145
ISP DNS uit
Primaire DNS 192.168.2.254

De instellingen van de access point zijn:
MAC Address: 98-DE-D0-75-00-CC
Type: Static IP
IP Address: 192.168.0.254
Gateway: 192.168.0.1
DHCP aan
Start IP Address: 192.168.0.150
End IP Address: 192.168.0.250
Default Gateway: 192.168.0.254
Primary DNS: 0.0.0.0
Secondary DNS: 0.0.0.0
Operation Mode: Access Point
Wireless MAC Filtering: Disabled

Ik dacht dat de DHCP servers dubbele IP adressen gebruikten voor verschillende apparaten wat het probleem veroorzaakte, vandaar dat ik deze start en eind nummers gescheiden heb, maar dit helpt niks.

De access Point kan ik ook niet in met IP adress, deze moet ik altijd handmatig aan mijn pc koppelen wat heel vervelend is, geen enkel adres geeft mij toegang tot het modem, ook niet via wifi.
Dit wil ik ook graag oplossen.

Geen port forwarding, Upnp uit en geen DHCP binding.
Ik wilde DHCP binding op de access point proberen maar de access point zelf wordt niet herkend onder LAN apparaten, ookal typ ik het MAC adres handmatig wilt hij ook niet.

Wifi instellingen:
Heb de SSID's voorlopig even apart genoemd om te weten met welke ik gekoppeld ben.
Beide met WPA 2 beveiligd.
Beneden Channel 11,
Boven Channel 1, met bandbreedte 40 Mhz

Onder status van de Experia zie ik de volgende informatie
DSL:
Modulation type VDSL
Link status Up
Showtime 2 h 15 min 37 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 33031/111214 kbps
Attainable rate (Up/Down) 52567/112373 kbps
Noise margin (Up/Down) 5/5.4 dB
Line attenuation (Up/Down) 3/8.3 dB
Output power (Up/Down) 0.9/12.5 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 4/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 70/80 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 4/24733

Hij is momenteel nog in zijn inleerprocedure of hoe dat ook heet.
Na verloop van tijd zie ik bij DSL wat errors en bij WIFI een aantal tientallen foute packets

Wat doe ik verkeerd, ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen hierin want ik ben al zolang aan het proberen en rondneuzen op internet. Ik weet er gewoon net te weinig van af (heb geen idee wat ik doe :P)

Alvast heel erg bedankt!
icon

Beste antwoord door arrimala 27 januari 2018, 20:19

Hartelijk bedankt!
Het werkt nu eindelijk weer. Jep ik had echt geen idee wat ik aan het doen was.
Ik heb nu op de TP link Ip adres 192.168.2.1 en gateway 192.168.2.254 net als experia.
Nu kan ik ook inderdaad via dat IP adres op de router komen en ik snap ook waarom haha.
Ik heb hetzelfde nu met de wifi instellingen van de zonnepanelen gedaan. Die staat nu op 192.168.2.2
Nu kan ik overal direct inloggen, geweldig!

Ik snap nu ook waarom het met het oude Zyxel modem wel werkte, die IP stond ( af fabriek?) op 192.168.0.1 waardoor ik hetzelfde subnet had.

Heel erg bedankt, bleek dus heel simpel te zijn haha
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Welkom op het forum arimala!

@Babylonia, kun jij arimale van advies voorzien? Bij voorbaat dank!
Bedankt!
Ik ben er zojuist achter dat de firmware versie als software versie wordt aangegeven, dit is V1.01.01T01.7
Reputatie 8

DHCP aan
LAN IP 192.168.2.254
DHCP Start 192.168.2.5
DHCP eind 192.168.2.145
ISP DNS uit
Primaire DNS 192.168.2.254

Dat IP-bereik wat je hebt ingesteld, het kan, maar waarom dat vreemde IP-bereik??

De instellingen van de access point zijn:
MAC Address: 98-DE-D0-75-00-CC
Type: Static IP
IP Address: 192.168.0.254
Gateway: 192.168.0.1
DHCP aan
Start IP Address: 192.168.0.150
End IP Address: 192.168.0.250
Default Gateway: 192.168.0.254
Primary DNS: 0.0.0.0
Secondary DNS: 0.0.0.0
Operation Mode: Access Point
Wireless MAC Filtering: Disabled

Ik dacht dat de DHCP servers dubbele IP adressen gebruikten voor verschillende apparaten wat het probleem veroorzaakte, vandaar dat ik deze start en eind nummers gescheiden heb, maar dit helpt niks.

Geen wonder dat het niet werkt met deze instellingen.
In het gebruik van een Access Point is er slechts één IP sub-net in gebruik, dat van de hoofdrouter.
Dat moet je dus respecteren. (Die van de Experia Box V10).
Die hoofdrouter geeft verder de IP-adressen uit voor alle andere aangesloten apparaten.
Bij die instellingen zet je de DHCP in de TP-Link dus UIT

Om het Access Point zelf te kunnen bereiken kies je een Static IP adres in het bereik van die hoofdrouter. De Gateway neem je over van de hoofdrouter.

Een maand of wat geleden een draadje geweest m.b.t. TP-Link.
Doorloop die draad eens, en de filmpjes die daarin uitleg geven.
https://forum.telfort.nl/internet-267/eigen-router-aansluiten-op-experiabox-v8-73306/index1.html
Hartelijk bedankt!
Het werkt nu eindelijk weer. Jep ik had echt geen idee wat ik aan het doen was.
Ik heb nu op de TP link Ip adres 192.168.2.1 en gateway 192.168.2.254 net als experia.
Nu kan ik ook inderdaad via dat IP adres op de router komen en ik snap ook waarom haha.
Ik heb hetzelfde nu met de wifi instellingen van de zonnepanelen gedaan. Die staat nu op 192.168.2.2
Nu kan ik overal direct inloggen, geweldig!

Ik snap nu ook waarom het met het oude Zyxel modem wel werkte, die IP stond ( af fabriek?) op 192.168.0.1 waardoor ik hetzelfde subnet had.

Heel erg bedankt, bleek dus heel simpel te zijn haha
Reputatie 8
Mooi dat het is opgelost.

Reageer