beantwoord

Instabiele verbinding met UTP-kabel tussen modem en computer

• 12 februari 2019
  • 9 reacties
  • 253 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
Vanaf de Experia Box v10 heb ik een UTP-kabel rechtstreeks getrokken naar mijn computer. Bij de ingang van zowel het modem als mijn computer brandt een oranje lampje (indicatie van beperkte verbinding). Vanaf mijn computer kan ik aflezen dat hij verbinding maakt met de modem en het internet.

Het probleem is dat mijn verbinding constant verloren gaat voor enkele seconden. Handelingen waarbij een constante verbinding belangrijk is (gamen, uploaden documenten) zijn vrijwel onmogelijk om goed uit te voeren. Het wegvallen van deze verbinding gebeurt soms na enkele seconden of paar minuten.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat een rechtstreekse verbinding tussen modem en pc een slechte verbinding tot gevolg heeft? Vermoed dat de firewall van de modem mij er af en toe uitkickt maar dat is slechts een vermoeden. Deze kabel heeft voorheen goed gewerkt. De enige verandering is dat er voorheen een router tussen de modem en mijn pc zat waar de verbinding doorheen ging.

Groet,

Bo
icon

Beste antwoord door Bo. 13 februari 2019, 19:14

Goedenavond Natasja,

Mijn klomp is gebroken. De verbinding werkt nu weer naar behoren. Heb de kabel tijdelijk in mijn laptop geplaatst waar ik dezelfde melding / klachten kreeg. Toen ik hem terugplaatste in de pc had ik ineens een stabiele verbinding te pakken. De enige wijziging die ik hard kan maken is dat ik van de modem nu een nieuw ip adres op mijn pc toegewezen heb gekregen. Verder tast ik nog in het duister waar het probleem vandaan kwam of hoe hij is opgelost.

In ieder geval, voor nu lijkt alles in orde en opgelost. Type dit bericht vanaf mijn pc nu met een stabiele verbinding. Bedankt voor de reacties.

Groet, Bo
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Vanaf de Experia Box v10 heb ik een UTP-kabel rechtstreeks getrokken naar mijn computer. Bij de ingang van zowel het modem als mijn computer brandt een oranje lampje (indicatie van beperkte verbinding). Vanaf mijn computer kan ik aflezen dat hij verbinding maakt met de modem en het internet.
Dat oranje lampje is geen indicatie van een beperkte verbinding maar een indicatie dat de (oude) UTP-kabel maar 100 Mbps kan transporteren en geen Gigabit (1000 Mbps).
Als je een Gigabit UTP-kabel aansluit dan zal het lampje op de V10 groen branden, op voorwaarde dat in de computer een netwerkkaart zit die ook Gigabit LAN ondersteund.
Maar dit alles hoeft niet te betekenen dat de verbinding slecht is en is geen indicatie voor het uitvallen van de verbinding, met een goed werkende 100 Mbps LAN-kabel zal het ook prima werken...

Het probleem is dat mijn verbinding constant verloren gaat voor enkele seconden. Handelingen waarbij een constante verbinding belangrijk is (gamen, uploaden documenten) zijn vrijwel onmogelijk om goed uit te voeren. Het wegvallen van deze verbinding gebeurt soms na enkele seconden of paar minuten.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat een rechtstreekse verbinding tussen modem en pc een slechte verbinding tot gevolg heeft? Vermoed dat de firewall van de modem mij er af en toe uitkickt maar dat is slechts een vermoeden. Deze kabel heeft voorheen goed gewerkt. De enige verandering is dat er voorheen een router tussen de modem en mijn pc zat waar de verbinding doorheen ging.

Of het de firewall of een slechte kabel is die jou eruit gooit is hier vandaan moeilijk in te schatten.
De eenvoudigste manier om hier achter te komen is natuurlijk om een nieuwe UTP (Gigabit) kabel aan te sluiten en dan te zien of het probleem is opgelost.

Nog een tip: heb je de V10 recentelijk al eens een 'Herstel' gegeven, of desnoods een reset..?
He Enterprise, bedankt voor je reactie!

Heb het geprobeerd met een andere kabel. Hetzelfde resultaat. Ook beide kabels geprobeerd in de LAN ingang van een andere laptop resulteert in hetzelfde. Het is een Cat6 kabel die ongeveer een jaar geleden nieuw is aangeschaft.

Heb de standaard opties als herstel, reset, stroom er minuut af, etc allemaal geprobeerd. Ook de firewall van computer uitgeschakeld maar daarin zit ook de oplossing niet. Heb ook de drivers opnieuw geinstalleerd op mijn computer om te kijken of daar wellicht de fout zat. Ook niet. Kan helaas niet de firewall van de modem aanpassen dus kan die niet checken. Probleem blijft nu zoals het is.
Reputatie 8
Badge +19
Je zou dan toch gaan denken aan een fysiek verbindingsprobleem, veroorzaakt door een brakke dsl-kabel of problemen in het ISRA-punt.
Maar als je voorheen met de router ertussen niet deze problemen had dan klopt die theorie ook niet.

I'm lost...
In ieder geval bedankt voor de reacties. Doordat er weinig gebruikers zijn van deze Experia Box op internationaal vlak kom ik ook vrijwel niks tegen op threads op het internet. Blijf zelf nog even verder testen hier.
Reputatie 8
Badge +19
In ieder geval bedankt voor de reacties. Doordat er weinig gebruikers zijn van deze Experia Box op internationaal vlak kom ik ook vrijwel niks tegen op threads op het internet. Blijf zelf nog even verder testen hier.
Succes daarmee.
Het zal overigens geen overbodige luxe zijn om je verbinding zelf (dsl-kabel, ISRA-punt) eens goed te checken.
Resultaten uit het verleden bieden helaas nog steeds geen garantie voor de toekomst.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @Bo. Van harte welkom hier op het Forum. Wat frustrerend dat de bekabelde verbinding tussen je PC en modem regelmatig verbreekt. Dat maakt gamen en uploaden inderdaad vrijwel onmogelijk. Ik zie dat @Enterprise je al een stuk op weg heeft geholpen. Bedankt voor het meedenken, @Enterprise! 🙂

Bij het doormeten van je lijn zie ik geen bijzonderheden. Je verbinding is over de afgelopen periode (in ieder geval t/m 22 januari) stabiel geweest. Verder zie ik dat er 102 Mb/s downloadsnelheid bij je modem binnenkomt. De snelheid lijkt zo op het eerste oog dus ook in orde. Desondanks kan het geen kwaad om de DSL-kabel en het aansluitpunt eens te controleren. Wat is de lengte van die DSL-kabel trouwens? En heb je je modem rechtstreeks op het aansluitpunt aangesloten?
Goedenavond Natasja,

Mijn klomp is gebroken. De verbinding werkt nu weer naar behoren. Heb de kabel tijdelijk in mijn laptop geplaatst waar ik dezelfde melding / klachten kreeg. Toen ik hem terugplaatste in de pc had ik ineens een stabiele verbinding te pakken. De enige wijziging die ik hard kan maken is dat ik van de modem nu een nieuw ip adres op mijn pc toegewezen heb gekregen. Verder tast ik nog in het duister waar het probleem vandaan kwam of hoe hij is opgelost.

In ieder geval, voor nu lijkt alles in orde en opgelost. Type dit bericht vanaf mijn pc nu met een stabiele verbinding. Bedankt voor de reacties.

Groet, Bo
Reputatie 6
Badge +9
Dag @Bo. Het is in deze situatie inderdaad lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Kan natuurlijk ook goed zijn dat die kabel even opnieuw contact moest maken, waardoor het nu wel werkt. Hoe dan ook: fijn dat je verbinding weer stabiel is. Is dit vandaag nog steeds het geval? 🙂
Reputatie 6
Badge +9
Dag @Bo. Ik heb geen reactie meer van je gekregen en ga er daarom van uit dat je verbinding nog steeds stabiel is. Toch nog ergens vragen over? Dan weet je mij te vinden.

Reageer