beantwoord

Ik wil weer klant worden, maar mijn lijn is slecht

• 10 april 2018
  • 17 reacties
  • 228 keer bekeken

Beste medewerkers van Telfort,

Ik ben jarenlang tevreden abonnee geweest van Telfort. Paar jaar geleden wel een flinke storing gehad in de centrale, maar dat werd uiteindelijk na 10 weken opgelost (zie oude berichten).

Ik wil graag terugkomen, omdat de dienstverlening beter is dan de andere (niet KPN) aanbieders en KPN ook eigenaar is van de kabels van de telefooncentrale naar mijn huis.

Ik wil dus graag weer abonnee worden, maar ik zit echter met een probleem. In 2016 ben ik overgestapt naar Vodafone Thuis (nu T-Mobile thuis). Dat was op zich goed. Echter in 2017 heb ik NLE geprobeerd en toen is de ellende begonnen. NLE verkoopt volgens mij hetzelfde product als Telfort, maar dan onder haar eigen naam.

Na een paar weken NLE stortte mijn internetverbinding in. Van de haalbare 19 tot 22mbit download werd nog maar 12mbit gehaald met de Experiabox V10. Hieronder een voorbeeld.

Meerdere malen werd een DLM reset uitgevoerd en dan had ik weer een paar weken 20mbit download, echter uiteindelijk zakte de snelheid weer in. Hieronder waardes na een DLM reset:

Uiteindelijk ben ik weggegaan bij NLE en heb ik even via Caiway glasvezel (waarop Telfort niet aangeboden wordt) gewerkt. Ik bemerkte dat wanneer mijn telefoonlijn/dsl niet gebruikt wordt de maximale snelheid op KPN Netco weer opkrikt naar 16 tot 18 mbit.

Dus uiteindelijk heb ik besloten om toch weer terug te gaan naar dsl. 18mbit downloadsnelheid is voor mij voldoende. Ik heb mezelf toen weer aangemeld bij Vodafone/T-Mobile Thuis. Daar zit ik nu 2 maanden en heb hetzelfde probleem weer als bij NLE. Een instortende verbinding na een paar weken.

De KPN netco site fluctueert mee met de veranderingen. Dit was de site op 18 maart 2018:

En ik zit nu alweer een paar weken op 12mbit download en zegt de KPN Netco site nu dit:

Ik vermoed dat er echt iets mis is met de telefoonlijn. Een "binnenmonteur" van Guidion is geweest en heeft geen problemen geconstateerd met de binneninstallatie. ISRA en binnenhuisbekabeling is in orde. Zowel NLE als T-Mobile thuis hebben géén monteur gestuurd die de lijn heeft gemeten of beoordeeld. Zij beroepen zich op de (dus meeveranderende) KPN Netco getallen en willen niets doen.

T-Mobile Thuis heeft mij toegezegd dat ik zonder boete wegkan. Echter zij zijn zo voortvarend geweest(!) dat ik gisteren telefoon heb gekregen dat ik zonder boete weg mag en zonder overleg hebben zij mij vandaag al afgesloten(!). Ik zit dus nu zonder vast internet en tv.

Na dit lange bericht mijn vraag 😉 Kan ik versneld en zonder bedenktijd mijzelf aanmelden bij Telfort en is Telfort bereid een onderzoek te starten naar mijn telefoonlijn? Op dit moment geeft de postcodecheck van Telfort zelf een download van 15mbit aan op mijn adres. De KPN Netco site geeft 14mbit aan. Echter hoger dan 12 kom ik dus niet.

In 2013 is na de telefooncentrale storing door oud-moderator Hugo 3 maanden lang door Telfort een meting gedaan op mijn lijn. Resultaat was 23mbit download. Een snelheid die ik dus al jaren niet meer haal.

Foto verwijderd in verband met privacy
icon

Beste antwoord door Rozemarijn - Telfort 12 april 2018, 15:23

Hi Fred, ik snap dat dit erg jammer is. Omdat Telfort (nog) geen gebruik maakt van pairbonding, is 15 MBit het snelste wat je via ons kunt halen. Wellicht is dit in de toekomst via Telfort wel mogelijk. We verwachten dat je de 15 Mbit gaat halen. Wat betreft je vraag over het opzeggen, het is niet mogelijk om je abonnement binnen de 1-jarige contractperiode te beëindigen. We doen er echter alles aan om je te helpen wanneer je internet niet voldoet aan je verwachtingen. We helpen je graag op het forum, en willen daarmee ook je vragen beantwoorden. Laat het me dus gerust weten als je nog vragen hebt!
Bekijk reactie

17 reacties

Eventueel is Solcon nog een alternatief die is ook actief op het Caiway/Cif glasvezelnet en recentelijk tot de KPN familie toegetreden.

Iemand met meer kennis van zaken mag het zeggen, maar ik vermoed dat tenzij KPN Netbeheer de boel upgrade er ook met Telfort als provider er weinig verbetering zal zijn dus persoonlijk zou ik dan toch voor glasvezel gaan.
Ben je van glasvezel weg gegaan vanwege de kosten?

Ps voor aanstaande upgrades etc kan deze site nog handig zijn
https://vvdsl.robinflikkema.nl
Ja, ik heb die grote snelheden niet nodig. Solcon vind ik dan ook veel te duur ;-)

Een vriend van mij werkt bij Guidion en woont in de buurt (hij is geen binnenmonteur, maar een stap hoger. Hij voert ook lijnmetingen uit en sluit abonnees aan in (notabene dezelfde) centrale voor o.a. Telfort en XS4all). Ook hij geeft aan dat de downloadsnelheid op mijn afstand van de centrale (zo'n 1800 meter) zo'n 20mbit moet zijn. Alle dsl abonnees bij mij in de straat en directe omgeving halen die snelheid ook.
Duidelijk, je weet dat je bij Telfort wel een abonnement voor 50Mb afsluit en betaald al haal je dat niet.
Voor 1 verbruiker kan 20 Mb vermoedelijk genoeg zijn en heb je al bijna nodig voor HD tv.
Het kan heel goed zijn dat de kabel buiten slecht is. Dan gaat het ogenschijnlijk echt om de laatste meters.
20mbit is voldoende. Het is inderdaad voor 1 gebruiker 😉 HD-TV is ongeveer 8mbit en ik kijk maar op 1 TV ;-)

Vandaar dat glasvezel te veel is voor mijn simpel gebruik 😉
Reputatie 3
Badge +4
Hi Fred, wat ontzettend naar dat je zoveel problemen hebt gehad met je verbinding! Uiteraard verwelkomen we je bij Telfort heel graag weer terug. Ik zie echter wel dat je maximale snelheid 14 MB/s over 1,5 MB/s is. Een onderzoek naar de lijn is vanuit Telfort helaas niet mogelijk zolang je geen klant bent. Wanneer er zich onverhoopt problemen voordoen in je lijn, doen we er vanuit Telfort uiteraard alles aan om deze te verhelpen. Als er onderzoek nodig is, doen we dit. Het doel hierbij is dan wel om de 14 MB/s zoveel mogelijk te optimaliseren. Je zou zeker even contact op kunnen nemen met onze klantenservice en kunnen overleggen over de opleverdatum. Ik snap natuurlijk dat je zo spoedig mogelijk weer verbonden wilt zijn met je aansluiting. Ik zou je adviseren om even contact op te nemen met een van mijn collega's om de opties te overwegen. Je kunt hier vinden hoe je contact met ons op kunt nemen. Ik hoor graag of je nog vragen voor mij hebt!
Hoi Rozemarijn,

Bedankt voor je antwoord. Mijn vorig bericht was natuurlijk erg lang. De postcodecheck van telfort zelf geeft 15 mbit download aan. KPN Netco geeft 14 mbit download aan. Zoals je in mijn bericht hebt gezien heb ik jarenlang in het zelfde (8 jaar oude huis en ISRA punt) tot 2017 altijd 20mbit download gehad.

Als ik weer abonnee word en ik vraag om een lijnmeting, willen jullie die dan voor mij uitvoeren? Een andere optie is voor mij om van DSL af te stappen en een jaar naar Caiway/CIF glasvezel te gaan. Ik heb gemerkt dat als mijn DSL lijn niet gebruikt wordt, de KPN Netco site vanzelf de waarde weer omhoog zet naar 18mbit download. Als ik dan abonnee word van Telfort, dan kan ik direct gaan "klagen" omdat de lijn instabiel is en in de parktijk maar 12 mbit haalt.

Maar ik ga liever niet een jaar naar de concurrent.....

De telfort postcodecheck geeft dus 15 mbit aan. Als ik dan in werkelijkheid 12 mbit haal, gaan jullie mij dan helpen om op zijn minst 15 te halen? De binneninstallatie is al meerdere malen gecontroleerd, dus ik vrees dat dan de grond open moet.

Alvast bedankt.

Groeten,
Fred
Reputatie 8
Met zoveel ellende voor de KPN koper-lijn aansluiting, die onafhankelijk van de provider die je hebt geprobeerd dus kennelijk in het koper netwerk zit van KPN, en onder de vlag van die verschillende providers maar niet wordt hersteld, zou ik mijn handen er niet meer aan branden door weer voor diezelfde infrastructuur te kiezen. Dat is "de Goden verzoeken" door te blijven klooien met die onbetrouwbare verbinding.

Ondanks duurder zou ik in jou geval kiezen voor glasvezel, ofwel Ziggo.
Ik snap je helemaal. Echter zou ik verwachten van een KPN-aanbieder, dat zij wel zullen zorgen voor een goede verbinding.

Ik woon "helaas" in Schiedam. Dat betekent coax zonder internetmogelijkheden via Caiway (géén Ziggo), glasvezel via Caiway en wil je een andere aanbieder dan ben je hier veroordeeld tot de DSL-lijn. Een infrastructuur waar KPN in mijn wijk de laatste 15 jaar totaal niet geïnvesteerd heeft 😞
Cai way levert net als ziggo ook internet via de kabel.
Voor glasvezel is de keus inderdaad niet zo groot caiway zelf solcon en Online.nl die nu met stipte en fiber samen zijn gegaan.

Het is jammer dat de overige glasproviders niet van dat net gebruik maken.
Reputatie 3
Badge +4
Hi Fred,

Ik begrijp dat dit veel overwegingen met zich mee brengt. Pas wanneer je een actief abonnement hebt bij Telfort, kunnen we je lijn pas helemaal uitmeten. Uiteraard willen we dit voor je doen zodra je internetverbinding actief is! Wat betreft de 15 MB/s, dit is het maximum wat je kunt halen. Hoger dan dat kunnen we niet voor elkaar krijgen. De maximale snelheid op jouw adres wordt, zoals je zelf al aangaf, onder andere bepaald door de afstand van je woning tot de wijkcentrale. Wanneer er iets in de grond gebeurt wat de lijn negatief beïnvloedt, kunnen wij uiteraard actie ondernemen. Ik snap dat je de opties even goed moet overwegen. Wanneer je nog vragen hebt hoor ik het graag van je!
@Galdor68 Caiway levert hier geen internet via de coax kabel.

@Rozemarijn - Telfort Jammer dat je aangeeft dat 15mbit het maximum is. In mijn eerste post zie je duidelijk een opgave van 20mbit. Ik gaf ook aan dat de KPN Netco site meeschommelt met de waardes die ik haal.

Maar oké, daar ga ik dus geen antwoord op krijgen van Telfort. Dan graag een antwoord op deze vraag: Jullie postcodecheck geeft 15mbit aan. Als ik in de praktijk 12mbit haal en het ligt niet aan mijn binneninstallatie, gaan jullie dan aan de slag voor om om die 15mbit wél te halen? En als dat niet lukt, mag ik dan opzeggen?
Reputatie 3
Badge +4
Hi Fred, ik snap dat dit erg jammer is. Omdat Telfort (nog) geen gebruik maakt van pairbonding, is 15 MBit het snelste wat je via ons kunt halen. Wellicht is dit in de toekomst via Telfort wel mogelijk. We verwachten dat je de 15 Mbit gaat halen. Wat betreft je vraag over het opzeggen, het is niet mogelijk om je abonnement binnen de 1-jarige contractperiode te beëindigen. We doen er echter alles aan om je te helpen wanneer je internet niet voldoet aan je verwachtingen. We helpen je graag op het forum, en willen daarmee ook je vragen beantwoorden. Laat het me dus gerust weten als je nog vragen hebt!
@Rozemarijn - Telfort

Weer bedankt voor je antwoord. Jammer dat je niet ingaat op het feit dat mijn downloadsnelheid op de KPN Netco site nu lager staat dan een paar weken geleden.

Ik ben er wel uit. Ik ga NOG niet naar Telfort. Ik ken mijn brakke DSL lijn nu wel. Ik ga een paar weken/maanden wachten met het aansluiten van Telfort. Uit ervaring weet ik dat de snelheidswaardes op mijn (dan niet aangesloten) DSL lijn namelijk vanzelf weer omhooggaan. Dan meld ik mij aan als de KPN Netco site weer op 18mbit staat en als mijn lijn dan weer instort, ga ik er van uit dat Telfort alles uit de kast gaat halen om die 18mbit te gaan halen.

Bedankt voor zover.
Reputatie 8
Uit ervaring weet ik dat de snelheidswaardes op mijn (dan niet aangesloten) DSL lijn namelijk vanzelf weer omhooggaan. Dan meld ik mij aan als de KPN Netco site weer op 18mbit staat en als mijn lijn dan weer instort, ga ik er van uit dat Telfort alles uit de kast gaat halen om die 18mbit te gaan halen.
Dat is jezelf voor de gek houden.

De waarden die je via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ naar voren haalt is een algoritme waarin enerzijds gegevens van de netwerkstructuur zelf zijn meegenomen, met lengtes tot centrales, wijkkasten, gebruikte netwerktechnieken e.d.

Maar anderzijds ook de werkelijk aanwezige meetgegevens van een actieve netwerkverbinding wordt meegewogen, als die verbinding daadwerkelijk aanwezig is.

Tussen die twee situaties, zit een bepaalde marge / verschil.

Ik kan je nu al voorspellen, dat zo gauw je weer bent aangesloten en jezelf in de gegevens binnen dat algoritme zelf ook weer wordt meegewogen, dat die waarden weer naar beneden gaan. Precies zoals het eerder bij die andere providers ook heeft gedaan toen de lijn weer actief werd gebruikt.

Interessant is dan wel of er in jou specifieke geval verschil zit in de waarden die bij de volgende twee websites wordt weergegeven;

De eerder genoemde site: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Dat zijn "haalbare" snelheden.

En de volgende website: https://thd-fpi-info.fourstack.nl/
Dat zijn "leverbare" snelheden.

In mijn geval, in een postcodegebied via Reggefiber / KPN de gegevens voor glasvezel:
- geeft de 1e site voor glasvezel 524 Mbps
- geeft de 2e site voor glasvezel 500 Mbps

Voor koper is er nu geen verschil tussen die twee. De lijn is niet actief. Maar indertijd met wel een actieve lijn was die in mijn geval altijd net iets hoger in vergelijk met mijn buren.
Jezelf voor de gek houden? Dat weet ik zo net nog niet 😉 Het huis is in 2010 opgeleverd. Tussen 2010 en 2017 was mijn downloadsnelheid stabiel op 20 tot 23mbit. Pas in 2017 na de overstap naar NLE begon de ellende....

Beide sites geven bij mij inderdaad dezelfde waarde. Maar het is een goede tip! Het T-Mobile signaal is nu weg en ik heb gezien dat KPN Netco altijd wordt "bijgewerkt" op zondagnacht. Dus ik zal beiden eens goed in de gaten houden.
Reputatie 8
Nou ja, je gaf problemen aan met snelheden bij NLE, en ook Vodafone/T-Mobile
terwijl je ervoor kennelijk een keer 10 weken !! ook eens problemen had met Telfort.

Aangaande de KPN Netco gegevens, zie ook een bericht van mij een jaar terug:
https://forum.telfort.nl/internet-267/snelheid-valt-de-laatste-weken-tegen-met-fritz-nu-geen-internet-meer-66617#post554095

Heb het net nog even hier gecontroleerd.
De oneven kant van mij en buren wordt nu overal in de straat aangegeven als 6 Mbps.
De even overkant van mij en buren wordt nu overal in de straat aangegeven met 5 Mbps.
De straatkast staat hier net bij mij voor de deur.

Maar goed, ik wens je alle wijsheid toe voor een juiste beslissing.
Klopt die 10 weken problemen waren in 2013 waarbij de telefooncentrale problemen gaf voor de gehele wijk. Dat is ook erkent en opgelost door Telfort. Zie dit topic: https://forum.telfort.nl/internet-267/dataverkeerproblemen-schiedam-32456/index1.html Dus buiten die 10 weken in 2013 heeft het altijd probleemloos gewerkt tussen 2010 en 2017. Pas in 2017 begonnen deze vreemde problemen.

Bedankt voor het meedenken en je hulp!

Reageer