beantwoord

Ik wil graag terug naar 50/5 ...

rindertb
Reputatie 1
Ik zat al heel lang stabiel op 50/5.

Afgelopen donderdagmiddag om half 2 viel mijn internetverbinding even weg. Daarna kwam ie met een nieuw IP terug op 30/3 8b. Volgens de klantenservice was er iets in de centrale gedaan (nieuw lijntype). Mijn profiel zou nog gewoon op 50/5 sttaan.

Punt is dat de DLM de afgelopen nachten geen verhogingen heeft doorgevoerd.

Is er iets dat jullie kunnen doen zodat dit wel gebeurt?
icon

Beste antwoord door Wieger - Telfort 31 juli 2017, 10:40

Hoi Rindert, ik heb nog contact gehad met de collega's die hierover gaan. Zij hebben inderdaad nog naar de DLM profielen gekeken en nog gezocht naar aanleiding voor de lagere verbinding. De oorzaak hebben zij kunnen achterhalen en oplossen. Wanneer ik nu naar de snelheid van je verbinding kijk, dan zie ik dat je weer de 50Mbit binnen haalt. Mijn laatste meting geeft zelfs 55Mbit aan. Kan je aan mij bevestigen dat je nu ook weer een hogere snelheid binnen krijgt?

In onze administratie staat inderdaad dat je Zyxel terug moet sturen, ik wil je daarom vragen deze terug te sturen. Als laatste heb ik een passende compensatie voor dit ongemak voor je verwerkt.

Bekijk reactie

27 Reacties

Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Hallo rindertb, ik heb gekeken in het systeem en het profiel staat inderdaad nog op 50/5. In het systeem kan ik ook zien dat je een ander modem hebt aangesloten. Om je verder van dienst te zijn zou ik je graag willen verzoeken om het modem aan te sluiten dat wij aan jou hebben geleverd. Laat je even een reactie achter zodra je dat hebt gedaan? Bij voorbaat dank!
rindertb
Reputatie 1
Ik heb al jarenlang standaard de Fritzbox aangesloten en de DLM heeft altijd goed gereguleerd.

Sinds jullie wijziging draait de box op 8b foutloos. Ik neem aan dat jij dat ook kan zien. Er is dus geen sprake van een instabiele lijn.

Wat ik me gezien het bovenstaande afvraag is waarom je vraagt de Zyxel aan te sluiten; heb je een inhoudelijke reden of stel je je alleen maar formeel op?
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Hallo Rindert, ik begrijp je wel en het is ook toegestaan om een eigen modem aan te sluiten. Maar zodra er ondersteuning nodig is dan is het noodzakelijk om de apparatuur aan te sluiten die door ons is geleverd.
rindertb
Reputatie 1
Zucht ... Resistance is futile.

Ik begrijp jou ook wel, gebonden aan scripts.

De Zyxel is aangesloten en kreeg dezelfde waarden. Tot mijn verbazing zelfs tot het IP-adres aan toe.
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Beste Rindert, zo erg als the Borg zijn wij toch niet? :)
Bedankt voor je begrip. Ik zou je nog even willen verzoeken om het modem een harde reset te geven en af te wachten tot morgen. Mocht de snelheid dan nog steeds niet zijn gestegen dan zal ik hiervoor een ticket aanmaken.
Ik zie wel dat de mogelijk haalbare snelheid is verhoogd. Laat je even weten als het is gelukt met de harde reset?
rindertb
Reputatie 1
Gisteravond kwart over 9 gereset. Op dit moment geen wijziging in snelheden.

::: attainable: 10 vogels in de lucht :::
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Hallo Rindert, bedankt voor het uitvoeren van de harde reset. Aangezien de snelheid nog steeds niet is gewijzigd heb ik zojuist een ticket aangemaakt. Mijn collega's gaan deze oppakken en streven ernaar het probleem binnen 5 werkdagen op te lossen. In de tussentijd kun je vragen of opmerkingen gerust in dit topic plaatsen.
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Beste Rindert, het ticket is aangemaakt. Wij gaan jou echter als eerst een nieuw modem sturen. De Zyxel is namelijk aan vervanging toe. Mocht het probleem zich ook voordoen met het nieuwe modem dan horen wij dit graag van je.
rindertb
Reputatie 1
Stephen - Telfort schreef:

... De Zyxel is namelijk aan vervanging toe ...

Opmerkelijk. Je collega Jurgen heeft 8 dagen geleden de sticky 'Welk modem krijg je bij Telfort?' in deze sub geplaatst met daarin

Jurgen - Telfort schreef:

... Geschikte modems zijn de Zyxel 2812 ...

nelly jacoba
Reputatie 5
Badge +2
rindertb schreef:

Stephen - Telfort schreef:

... De Zyxel is namelijk aan vervanging toe ...

Opmerkelijk. Je collega Jurgen heeft 8 dagen geleden de sticky 'Welk modem krijg je bij Telfort?' in deze sub geplaatst met daarin

Jurgen - Telfort schreef:

... Geschikte modems zijn de Zyxel 2812 ...

Maar ook de Zyxels hebben niet het eeuwige leven.
rindertb
Reputatie 1
rindertb schreef:

Ik heb al jarenlang standaard de Fritzbox aangesloten ...

Fritzbox 7140: jarenlang aangesloten, nog goed functionerend vervangen voor een 7390 want VDSL en dualband WLAN. Ook weer jarenlang aangesloten en nog puik werkend sinds 1 1/2 jaar vanwege 866 Mbps WLAN ondersteuning vervangen voor een tweedehands 7490.

De ZyXEL? Als die een paar maanden aangesloten is geweest is het veel ...

Telfort wil ze volgens het sticky 'Telfort-apparatuur terugsturen' in deze sub ook nog steeds terug
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hoi rindertb, ik kan me voorstellen dat je weer een hogere snelheid wil hebben. Als ik ga kijken naar de huidige stand van zaken, dan weet ik nog niet zeker of het nieuwe modem daadwerkelijk de oplossing zal zijn. Je Fritzbox en Zyxel geven namelijk hetzelfde resultaat, dat maakt de kans dat een derde modem de oplossing is kleiner. Er is inderdaad een wijziging geweest in het beheertype van de verbinding. Het lijkt me zeker gezien de test met beide modems aannemelijk dat daar het pijnpunt zit. Ik heb daarvoor in afwachting op het nieuwe modem een bericht gestuurd naar mijn collega's bij KPN, hen heb ik gevraagd om een DLM reset uit te voeren. Als veiligheidscontrole wil ik je vragen om je aansluitpunt na te lopen, zie je daar veel corrosie of mogelijke beschadigingen in je DSL kabel? Het is niet aannemelijk dat dit de boosdoeners zijn, al lijkt het me beter om het zekere voor het onzekere te nemen.
rindertb
Reputatie 1
Bedankt voor deze zinnige reactie, Wieger! Ik denk al vanaf het begin langs dezelfde lijn als jij, maar dan met minder voorbehoud ... Sinds 5 uur vanmiddag staat de V8 aangesloten. Met dezelfde waarden als de Fritzbox en Zyxel.

Wat ik me vrij laat nog bedacht: de keren dat ik bestraft werd door de DLM na teveel geklooi met FB-firmwares en derhalve herstarts, begon de heropvoeding altijd met 20/2 8b. Na de werkzaamheden in de centrale vorige week was dit dus anders. Mijn aansluitpunt is als tevoren. Er is zoals gezegd ook geen sprake van een instabiele lijn. En helemaal al niet op deze 30/3. Ook de 55/10 die ik had tot vorige week was mooi stabiel ...

In de hoop dat de DLM de hardnekkige 30/3 cap laat varen na de reset, alvast bedankt.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Rindert, balen dat de V8 hetzelfde resultaat geeft al je Fritzbox en je Zyxel. Hier was ik al bang voor. :(

Ik heb nog geen bericht terug van mijn collega's dat de DLM reset is uitgevoerd. Denk dat het pas na het weekend gaat gebeuren. Goed dat je toch nog even naar je aansluitpunt hebt gekeken. Voor nu wil ik je toch om geduld vragen. Het verzoek staat nog uit bij mijn collega's. Voor nu wil ik je vragen om je Experiabox aangesloten te houden. Het blijft een regel dat wij de werking van onze verbinding alleen kunnen garanderen met onze eigen apparatuur. Als het opgelost is, dan kan je natuurlijk weer je Fritzbox gebruiken. ;)
rindertb
Reputatie 1
OK. Dank.
rindertb
Reputatie 1
Merkwaardig: KPN wil een monteur langs sturen. Er is geen DLM reset geweest: continu strak 30/3 8B. 4 dagen op de V8. Niet eens een poging tot 17A. Wordt een reset zinloos geacht? Kennelijk kan dan een wijziging in beheertype daar een storing hier opleveren.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Rindert, een DLM reset leek mij op voorhand ook voldoende. Ik heb nu via een collega van KPN gevraagd om de lijn opnieuw in te stellen. ik verwacht dat ons lijnmanagementsysteem dan wel de hogere snelheid pakt. Hierdoor ben je tussen 10.15 en 10.30 kort offline geweest. Dit heeft jammer genoeg niet het gewenste resultaat geboden. De verbinding blijft zichzelf instellen op 8b. De monteur zal dus verder moeten kijken wat de oorzaak is. Ik kan je op dit moment ook niet direct de aanleiding verklaren, hopelijk de monteur morgen wel.
rindertb
Reputatie 1
:@
De monteur is geweest.

Wieger - Telfort schreef:

... Ik kan je op dit moment ook niet direct de aanleiding verklaren, hopelijk de monteur morgen wel.

Die wist inderdaad wel waaraan het ligt: Telfort ZELF! :@

Hij en collega's begrepen al niet waarom hij langs moest komen. Met de lijn is niets mis. De KPN zijde staat nog gewoon op 55/10 ...
Ondanks jullie bewering staat mijn profiel door jullie te laag ingesteld. Ook is het geen VDSL2 (meer) maar VDSL. Er is na jullie beheertype actie van nu precies 2 weken geleden simpelweg geen hogere snelheid mogelijk dan de 30/3 die er sindsdien op staat.

Met een beetje gezond verstand was te bedenken wat ik (en Wieger kennelijk ook ergens) van het begin af aan al dacht.

Probeer ook eens wat meer van dit verstand in plaats van het rigide script- en protocol gedoe!

Voor niks een V8 opgestuurd. Voor niks een KPN monteur gestuurd. Zoals je zult begrijpen ben ik zacht gezegd ook niet blij met alle tijd en moeite die mij dit grapje gekost heeft. :@

Overigens wil ik nog steeds graag terug naar 50/5.
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Rindert, dit bericht van de monteur hadden wij inderdaad al verwacht. Naar aanleiding van jouw reactie ben ik dieper gaan graven, deze uitleg rijmde namelijk niet met mijn verwachting. We hebben hier te maken met een uitzonderlijke situatie, waar ik zelf gaandeweg ook nog het nodige van bijgeleerd heb. Door de aanpassing in het beheersysteem van 13 juli ben jij in een andere DLM portfolio terecht gekomen en deze staat zodanig afgesteld dat de 33Mbit op dit moment het maximale haalbare is op jouw VDSL2 profiel(dit heb ik nog enkele keren gecontroleerd met een collega van KPN). Er is misschien ruimte om dit aan te passen, maar daarvoor zal ik verder in de organisatie voor moeten overleggen om dit rond te krijgen. Oftewel; dit wordt vervolgd. Mijn streven is ook om de 50/5mbit weer op je lijn te krijgen, al is de weg er naartoe nog niet duidelijk. Omdat we hier met een uitzonderlijke situatie zitten, zal ik het nodige nog verder moeten uitzoeken voor je. Mag ik je komende maandag een update geven over de stand van zaken?

Ik begrijp zeer goed welke tijd en moeite dit kost. Ook dat je op dit moment niet de snelheid van een paar weken terug behaalt. Excuses voor dit ongemak. :(
rindertb
Reputatie 1
Wieger - Telfort schreef:

... dit bericht van de monteur hadden wij inderdaad al verwacht ...

Je had verwacht dat het aan jullie zou liggen??
Edit: Je zal wel bedoeld hebben dat je verwachtte dat er niks met de lijn mis zou zijn. Maar ook dit maakt jullie afhandeling niet veel beter.

Ik vind het een vaag verhaal. Waarom heeft Telfort mij met de op mijn adres in fourstack, op de site en Mijn Telfort weergegeven snelheden, jarenlang feitelijk behaalde snelheden, in zo'n portfolio gestopt? Ook als gevolg van ondermaats denkwerk? Daarbij lijkt het nu verdorie wel een gunst als ik weer terug naar de hogere snelheid zou kunnen ...
rindertb
Reputatie 1
In plaats van de vage, voorwaardelijke omschrijvingen in Telforts laatste reactie had er natuurlijk zoiets moeten staan als:

rindertb - Telfort souffleur schreef:

Hoi rindertb, hier hebben we inderdaad helaas een paar onhandige acties laten zien. Excuses hiervoor. Ik kan je verzekeren dat we ervan geleerd hebben. Uiteraard brengen we je zo snel mogelijk op je oude snelheid terug. Ter compensatie krijg je 3 maanden korting op de abonnementskosten.

Ik betaal met aftrek van het combivoordeel € 38,50. Jullie concullega's rekenen voor hetzelfde het komende jaar gemiddeld € 37,45. Naar verwachting zit ik hiervoor dan in ieder geval op mijn oude snelheid. Daarnaast bieden zij de V10 en een WIFI-versterker.

Mijn beslissing bij weer een vage reactie maandag lag al vast. Maar zowaar, er zit beweging in:

De V8 die onnodig is opgestuurd wil ik graag retourneren in plaats van de Zyxel: de logs zijn minimaal, de WIFI biedt in de praktijk dezelfde snelheid en belangrijker, de V8 is waarschijnlijk gevoeliger voor het WPS-lek. Mijn vraag is of dit ook tegen jullie protocollen en voorschriften ingaat?
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Rindert, ik heb nog contact gehad met de collega's die hierover gaan. Zij hebben inderdaad nog naar de DLM profielen gekeken en nog gezocht naar aanleiding voor de lagere verbinding. De oorzaak hebben zij kunnen achterhalen en oplossen. Wanneer ik nu naar de snelheid van je verbinding kijk, dan zie ik dat je weer de 50Mbit binnen haalt. Mijn laatste meting geeft zelfs 55Mbit aan. Kan je aan mij bevestigen dat je nu ook weer een hogere snelheid binnen krijgt?

In onze administratie staat inderdaad dat je Zyxel terug moet sturen, ik wil je daarom vragen deze terug te sturen. Als laatste heb ik een passende compensatie voor dit ongemak voor je verwerkt.
rindertb
Reputatie 1
Bedankt, Wieger.

Het lijkt me stug dat jouw meting af kan wijken van de feitelijke snelheid van mijn lijn, maar ik zit inmiddels inderdaad weer op de 55/10 van voor jullie actie. Ik hoop dat beheer in het vervolg prudenter zal handelen ...

De Zyxel komt er aan.
Kees-Jan
Reputatie 4
Badge +3
rindertb schreef:

Ik hoop dat beheer in het vervolg prudenter zal handelen ...

Een storing zoeken en oplossen kost nu eenmaal tijd.
Wees blij dat het uiteindelijk opgelost is!
rindertb
Reputatie 1
Je reactie is kennelijk gegeven zonder de draad te lezen, beste Kees-Jan ...

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)