beantwoord

Ik ben heel braaf geweest, mag ik weer naar 30mbit?

Teejoow
Reputatie 1
  • Schrijft lekker mee
  • 54 reacties
Goed even een timeline:
-Lange tijd prima waarden op mijn verbinding: 33/7, sommige dagen zelfs 35/7
-In maart beginnen de waarden wat te schommelen. 's nachts wordt vaak de verbinding ge-reset. -Op den duur blijven de waarden steken op 25/2,8, ik zie dit enige tijd aan.
-Ik maak dit topic aan.
-Conclusie blijft uit. Hopelijk herstelt de verbinding zich weer.
-Nadien verricht ik nog tweemaal een interventie (om wat dingen te proberen) waardoor de lijn even down gaat. Maar tussentijds is ie eerst 8 dagen zonder errors up geweest, de tweede keer 10 dagen. Inmiddels loopt ie alweer bijna 5 dagen zonder problemen.

We zijn inmiddels enige tijd verder. Sinds dat topic en de toen verrichte interventies is mijn lijn van onbesproken gedrag; geen errors, geen disconnects. Ik zie op dit forum veel topics waar veel slechtere waarden in staan maar die wel veel hoger kunnen (of in ieder geval willen) dan de toch relatief bescheiden 30-35 mbit die ik weer terug zou willen.

Wat zou ik willen?
-Minimaal terug naar de op fourstack aangegeven 30 mbit voor mijn adres ofwel een bevredigende verklaring waarom de snelheid achterblijft bij mij. Gezien mijn verbindingswaarden (screenshot) en super stabiliteit sinds aanmaken van vorig topic moet er toch meer haalbaar zijn?

Wat heb ik gedaan?
-Kabeltje vervangen.
-V8 modem 2 dagen aangesloten. Die traint op exact dezelfde waarden in als de Fritz.
-ISRA punt lijkt uitgesloten. Heb 1 keer het kabeltje gewoon direct vanuit de muur naar de router laten lopen. Dit gaf exact dezelfde waarden qua SNR, attenuation.
-Fritz! een factory reset gegeven (dit was de tweede interventie) en handmatig weer geconfigureerd (ipv backup terugzetten).

In ieder geval alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Deborah - Telfort 9 mei 2017, 14:17

Hey Theo, dat is wel bijzonder inderdaad. Het is nu gokken wat er voor verbetering heeft gezorgd. Als je het ISRA-punt niet hebt schoongemaakt, is het mogelijk dat uiteindelijk de nieuwe kabel toch voor verbetering heeft gezorgd. Ja zeker, ik zie ook dat de kwaliteit van je lijn weer goed is. In een vorige meting zag ik dat je verbinding instabiel is en nu zie ik een stabiele meting. In ieder geval, ik ben blij dat je verbinding is verbeterd!

Bekijk reactie

41 reacties

Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Wat voor snelheid haal je als je het Telfort modem aansluit? Dus de Experiabox of Zyxel?
Teejoow
Reputatie 1
Ik heb 2 dagen de V8 aangesloten gehad toen ik het vorige topic aanmaakte, die trainde in op exact dezelfde waarden die ik tot de dag van vandaag op de Fritz heb. Dus de 25/2,8 die je ook in de screenshots ziet.

Ik ben terughoudend met de V8 er nu weer tussen zetten omdat ik juist wil demonstreren dat mijn lijn ontzettend stabiel is geweest.
Stoney
Reputatie 2
Badge

Wat heb ik gedaan?
-V8 modem 2 dagen aangesloten. Die traint op exact dezelfde waarden in als de Fritz.

Je wilt de V8 liever niet terug zetten, maar was de verbinding toen je die had aangesloten, los van de snelheid, wel stabiel?
Teejoow
Reputatie 1
Stoney schreef:

Je wilt de V8 liever niet terug zetten, maar was de verbinding toen je die had aangesloten, los van de snelheid, wel stabiel?

Voor zover ik weet was die stabiel. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het me meer om de snelheid ging en toen die na 2 dagen nog niet was verbeterd kon ik mijn inziens net zo goed mijn eigen modem weer terugplaatsen.

Op zich wil ik de V8 wel terugplaatsen maar dan het liefst op verzoek van een Telfort medewerker en met de afspraak dat als er na een bepaalde periode nog niks is gebeurd er wel actie wordt ondernomen. Zelf ben ik er namelijk niet van overtuigd dat het überhaupt uitmaakt welk modem je ertussen hangt. Volgens mij heeft het DLM gewoon de pik op mij, hoe absurd dat ook klinkt :)
Stoney
Reputatie 2
Badge
Dat Telfort op jou persoonlijk de pik zou hebben, lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik gebruik zelf ook een FB modem. En ervaar daarmee soms een stabiele verbinding en dan slaat de dsl-verbinding weer opeens op hol. Er lijkt (ook) een verband te zijn tussen het type FB en/of de firmware, maar ik heb zo'n beetje alle types gebruikt en het probleem blijft zich voordoen (wel stabiel/niet-stabiel).

Welk type FB en firmware versie gebruik jij?
Teejoow
Reputatie 1
Stoney schreef:

Dat Telfort op jou persoonlijk de pik zou hebben, lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik gebruik zelf ook een FB modem. En ervaar daarmee soms een stabiele verbinding en dan slaat de dsl-verbinding weer opeens op hol. Er lijkt (ook) een verband te zijn tussen het type FB en/of de firmware, maar ik heb zo'n beetje alle types gebruikt en het probleem blijft zich voordoen (wel stabiel/niet-stabiel).

Welk type FB en firmware versie gebruik jij?

Ik zeg ook niet Telfort, ik zeg dat het DLM de pik op me heeft. En dat is ook meer grappend bedoeld (had je de titel van dit topic al gezien?). Maar ik vraag me wel af waarom mijn snelheid zo achterblijft.

Ik gebruik de 3490 met firmware 06.83. Mijn lijn is super stabiel, slaat niet op hol, helemaal niks. Ik ben op zich tevreden alleen de snelheid heeft in het verleden gewoon veel hoger gelegen, daar heb ik ook gearchiveerde speedtests van. Mijn inziens moet er, gezien de stabiliteit van de lijn zoals ie nu is en waarden die ik de in de topic start heb gegeven, meer te behalen zijn.
Stoney
Reputatie 2
Badge
OK. Dan ligt het niet aan de firmware.

Maar wat dan wel?

De snelheid kan omlaag gaan omdat er meer aansluitingen op "jouw" lijn komen.

Ik vind wel het verschil tussen de haalbare snelheid en de feitelijke snelheid in jouw screen dump wel opvallend groot.

Ik zie nog wel dat jouw lijn wel VDSL2 is maar nog op profiel 8B zit.
Die van mij is ook VDSL2 maar zit op 17A (en ik haal met een 50Mb abonnement 50/30).
Maar of het verschil in profiel een rol speelt, weet ik eerlijk gezegd niet.
Dat kan alleen Webcare vertellen (hoop ik).

PS: heb bekabeld gemeten? (vast wel)
Teejoow
Reputatie 1
Zowel bekabeld als via wifi! Saillant detail; de speedtests die aantonen dat 30+ mbit wel degelijk gehaald zijn heb ik op de Speedtest app in mijn telefoon staan. Want de wifi van dat ding is echt rete snel. Maar de 23 mbit (effectief) die ik de laatste tijd zie kan ik zowel op wifi als bekabeld meten.
Deborah - Telfort
Reputatie 2
Badge +1
Hey Teejoow, niet fijn dat je de maximale snelheid niet behaalt. In een analyse op je lijn zie ik inderdaad dat het in de huidige situatie niet mogelijk is om de maximale snelheid te behalen. Om je verder te helpen, heb ik een aantal vragen. Sinds wanneer ervaar je dit? Hoe lang is de kabel vanaf de hoofdaansluiting naar het modem? Kan je de V8 modem aansluiten en het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen? Ik ben benieuwd:$.

@Franzki, @Stoney,

Thanks!
Teejoow
Reputatie 1
Sinds wanneer: ik geloof dat ergens begin maart de snelheid begon te schommelen en al vrij snel bleef hangen op de 25 mbit die je nu ziet in de screenshots.

Hoe lang is de kabel: minder dan een halve meter. Heb hem zelf geknipt.

V8 hangt er weer tussen en is up and running! Heb na de factory reset wel port forwards ingesteld en het wifi uitgezet om interferentie met mijn eigen wifi te minimaliseren.

Ik ben eveneens benieuwd!
Deborah - Telfort
Reputatie 2
Badge +1
Hey Teejoow, bedankt voor je snelle reactie. Kan je een nieuwe en zo kort mogelijke kabel (max 1,5 meter) opnieuw plaatsen? Zonder de kabel zelf te knippen. Als je de kabel zelf hebt geknipt, kan dit ten koste gaan van de verbinding. Daarnaast ben ik benieuwd wat de staat is van je ISRA-punt. Vervuiling, roest of slijtage kan ervoor zorgen dat je niet de maximale snelheid behaalt. Kan je van het ISRA-punt zelf een foto sturen? Daarnaast wil je vragen om het ISRA-punt open te maken en daar ook een foto van te sturen. Alvast bedankt!
Teejoow
Reputatie 1
Hallo Deborah, ik ben pas in het weekend in de gelegenheid om naar de winkel te gaan voor een nieuw kabeltje. Bij mij rijst wel de vraag; zie jij indicaties dat er nu wat mankeert aan de kabel? Het is dat ik nu open kaart speel en aangeef dat ik de kabel zelf heb gemaakt maar het zou jammer zijn als dat wordt bestraft. Ik heb ook RJ-45 stekkers zelf gemonteerd en die doen het prima, 2 adertjes in een RJ-11 stekker is daarbij vergeleken peanuts. Daar komt nog bij dat sinds ik deze nieuwe zelf geknipte kabel ertussen heb gehangen de lijn een stuk stabieler is geworden tov het door Telfort aangeleverde kabeltje wat er eerst tussen zat.

Ik begrijp dat we deze stappen nou eenmaal moeten doorlopen maar een kabeltje is niet gratis en met een kind en fulltime baan ben ik ook niet in de gelegenheid om zo maar even naar de bouwmarkt te gaan.

Maar als ik dan toch een kabel ga halen; zijn daar dan nog eisen aan? Qua prijs, kwaliteit?
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Als je met het juiste type tang, de juiste kabel en goede stekkertjes zelf een kabel knutselt, is daar op zich weinig mis mee. Maar als bijvoorbeeld een ader niet lekker contact maakt in het stekkertje, kan dit vreemde verschijnselen opleveren, zeker bij een hoogfrequent DSL-signaal.

Je hoeft dus niet persé een dure kabel met gouden contacten te kopen. Maar advies is wel om een andere kabel te proberen om uit te sluiten dat er nu net in deze kabel iets niet lekker zit.

Verder gaat het om het totaalplaatje... dus ook het ISRA-punt etc.
Deborah - Telfort
Reputatie 2
Badge +1
Bedankt voor de aanvulling @Franzki!

@Teejow, het is belangrijk dat de kabel niet langer is dan 1,5 meter. Zo'n kabel is ongeveer 4 euro. Als je mij een foto van de bon stuurt van de kabel, dan kan ik de kabel voor je vergoeden. Je kan de kabel ook in onze webshop bestellen. Dan hoef je niet op pad! Kan je mij als je in de gelegenheid bent ook foto's sturen van je ISRA-punt?
Teejoow
Reputatie 1
Das helemaal handig! Ik heb zojuist het kabeltje besteld bij jullie. Foto's van het ISRA punt zal ik vanavond wel even maken (verkopen jullie die ook in de webshop ;))?
Deborah - Telfort
Reputatie 2
Badge +1
Haha super Teejow! Helaas zijn die foto's net uitverkocht ;);).
Teejoow
Reputatie 1
Dat had ook gekund! Ik doelde eigenlijk op het ISRA punt zelf, mocht die niet conform Telfort-eisen zijn ;) (woning is uit 1970 dus die kans is aanwezig)
Deborah - Telfort
Reputatie 2
Badge +1
Haha! Mocht het ISRA-punt niet in orde zijn, dan zorg ik dat het intern wordt opgepakt:$.
Teejoow
Reputatie 1
Foto van het isra punt! Heb je hier wat aan?

Edit: vond nog wat oude foto's van toen ik er initieel mee bezig ging (voor het geval ik wat zou slopen). De laatste toont een van mijn probeersels waarmee ik het ISRA punt probeerde te omzeilen. Geen verschil.
Teejoow
Reputatie 1
Het kabeltje is aangekomen en zit er inmiddels ook tussen. De waarden (zie attachment) lijken mij niet wezenlijk anders.
nnndoh
zonde van je 4 euro
Teejoow
Reputatie 1
nnndoh schreef:

zonde van je 4 euro

Lig ik niet zo van wakker, maar hopelijk is hiermee wel aangetoond dat het kabeltje niet het issue is.
DaanvanE
Beste Teejoow,

Volgens mij is dit niet het officiële ISRA punt, lijkt meer op een verlenging met UTP kabel naar een telefoon stopcontact. aderpaar 1 is rood en blauw, aderpaar 2 is oranje en wit.
DaanvanE
Ow, bij inzoomen op de foto is het zo te zien gelast, hoe is het gelast onder de groene en grijze isolatie kous ?
Teejoow
Reputatie 1
DaanvanE schreef:

Ow, bij inzoomen op de foto is het zo te zien gelast, hoe is het gelast onder de groene en grijze isolatie kous ?

Ik moest je vraag even 2 keer lezen maar volgens mij wil je dit zien!

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)