vraag

Hoe zit het met mijn glas 50/50 bij migratie naar KPN en mijn V10 fluctueert.

• 4 februari 2020
  • 70 reacties
  • 1085 keer bekeken

Telfort heeft mijn contract nooit willen veranderen naar 50-50 i.p.v. 50-5,
wat overigens nog stamde toen ik nog geen glasvezel had.
Daar is het toen dus al verkeerd gegaan, terwijl ik er wel extra voor betaald heb, voor synchroon.

Toen ik erachter kwam dat het contract foutief was, heb ik de TKS gebeld.
Ik heb het er ook nog destijds in de Chat erover gehad.
Men vertelde dat dit niet veranderd kon worden maar dat ik wel mijn 50/50 bleef houden.
Dit klopt wel, tot zoverre dan...maar dit staat niet op papier omdat men dit niet wilde doen!

Dus ik kan die upload waarschijnlijk bij de migratie naar KPN kwijtraken??
Dit omdat het foutief in mijn contract staat, wat waarschijnlijk leidend is?

Als het contract dus één op één overgenomen wordt, weet je de daadwerkelijke snelheid niet.
Daar kom je pas achter als Thuis gemigreerd is naar KPN!
Maar dit is nu typisch iets wat ik voor de migratie wil weten en niet achteraf!!

Wat mij nu ook opvalt is dat mijn snelheid aardig fluctueert.
Vandaag gemeten.

ping 7 jitter 0 down 41.6 up 51.6
 ping 7 jitter 1 down 46.1 up 60.3
ping 7 jitter 1 down 40.1 up 61.2
ping 7 jitter 1 down 43.3 up 60.2

De download snelheid heeft altijd rond 49 gezeten en de upload rond de 70.
Nu snap ik ook waarom de pagina's op mijn beraadde PC af en toe slecht willen laden.

70 reacties

Reputatie 8

Sla de webpagina’s van dit onderwerp op. Mogelijk nog aangevuld met schermafdrukken.
Als het uiteindelijk anders uitpakt, heb je “bewijs” over de discrepantie van technische oplevering waaronder je netwerk nu valt, en hetgeen in je account administratief wordt getoond.
Met eveneens de toezeggingen die door webcare worden gedaan.

Heb je nog ergens brieven of mail liggen die bevestigen dat je een 50/50 Mbps account hebt?

Reputatie 8

Test websites - browsers en apparaten waarmee je test:

Gebruik het beste altijd dezelfde speedtest website, en dezelfde server waar de test wordt gedaan. Kies ook dezelfde PC en webbrowser.  Zo heb je een beter vergelijk.

Je kunt natuurlijk wel eens met verschillende apparaten en browsers gaan testen om te zien wat onderlinge verschillen opleveren maar als totaal wordt het vergelijk daarmee wel complexer.
Verschillende meet software hebben andere algoritmen, dus die kunnen best onderling verschillen.

De website van Ookla is de meest bekende en internationaal gezien ook een referentie die door providers wordt geaccepteerd. De “eigen” speedtest van KPN en bij veel andere providers is daar meestal van afgeleid. De gekozen testserver is daarbij uiteraard wel een andere keus tegenover Ookla.

Met name ping-tijden zijn bij de KPN-server meestal korter dan via Ookla gekozen servers. In mijn geval levert een KPN-server (met de KPN-test website) echter niet altijd de beste snelheid op.

Kwaliteit van de thuis netwerk structuur - randvoorwaarden om te testen:

Zorg dat je netwerkstructuur thuis tip-top in orde is. Gebruik minimaal CAT5E maar beter nog CAT6 kabels met koperen kerndraden en als het kan ook nog eens afgeschermde types. Er worden steeds vaker kabels verkocht waarbij de kerndraden uit aluminium bestaan met een dun laag koper er overheen - bekend als “CCA” kabel (let op de specs.). Die voldoen niet.

Test met één apparaat, en ben ervan overtuigd dat er geen andere services actief zijn die tevens ook data gebruiken. Zoals updates van software, of het automatisch ophalen van virus databases. Maar ook achterliggende open verbindingen van veel openstaande web-pagina's zou de resultaten mogelijk negatief kunnen beïnvloeden, omdat door cookies je surfgedrag wordt bijgehouden, en daarmee dus ook data uitwisseling plaats heeft.   Maak zo nodig de cache van browsers leeg.

Als je dan toch tegen vreemde resultaten aanloopt, kies om te beginnen dan eens een andere ethernet-kabel, of steek die op een ander routerpoortje.

Enkele resultaten hier:

Diverse nieuwe testen gedaan, zowel bekabeld, als ook via WiFi.
In mijn set-up gebruik ik twee routers in een NAT achter NAT opstelling (achter elkaar aangesloten).
Gebruik daarbij de WiFi van de 2e router (dus niet die van Telfort).  Glasvezel 100/100 Mbps

Gebruik alternatieve DNS-servers in mijn eigen router. Google 8.8.4.4  En voor versleutelde https verbindingen het Cloudflare domein. (Speciale mogelijkheid van mijn router).

PC bekabeld (oude model - Windows 8 , ook nog aangesloten achter een switch.

Ookla speedtest.net  met Google Chrome web-browser:
Dit resultaat is vergelijkbaar met wat ik al enkele jaren als resultaat heb.

Speedtest via die alternatieve  speedtest.nl  website - met Firefox als webbrowser.

1e meting:

2e meting: Op een ander tijdstip - met Firefox als webbrowser.
Levert een heel ander beeld op. Die is eigenlijk niet goed in te passen? Terwijl de speedtesten via een Chrome webbrowser resultaten geeft vergelijkbaar zoals de 1e meting met Firefox hierboven.

Van daaruit dat ik die test website “voorlopig althans” maar even laat, voor wat het is.
(Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik veel tabbladen nu heb open staan. Denk dat de cache mogelijk ook erg vol zit. Wil ik omwille van deze test nu niet allemaal leegmaken).

(Overigens bij automatisch serverkeuze, wordt hier doorgaans een server in Frankrijk gekozen)

Lenovo laptop (Windows 10), via WiFi (circa 5-6 meter van router vandaan).

Ookla speedtest.net  met Google Chrome web-browser:

Met Microsoft Edge web-browser:

Met Firefox web-browser  1e meting :
Trager download - sneller upload als via de Google Chrome web-browser of Microsoft Edge.

Met Firefox web-browser  2e meting :
Trager download - ietsje snellere upload als via de Google Chrome web-browser of Microsoft Edge.

Op grond van mijn ervaringen, gebruik het beste de  Ookla speedtest.net  metingen.
En beperk je testen tot gebruik van de Google Chrome browser of Microsoft Edge.
De huidige versie Firefox laat meer en meer een wat trager resultaat zien voor download.
Iets wat ik ook heb ontdekt als ik via de web-interface van een NAS, bestanden download.
De Chrome browser lijkt efficiënter van CPU bronnen gebruik te maken.

Reputatie 8

Reclame wordt door mij al tegen gehouden door add blockers
en aanvullende filter-mogelijkheden in mijn router.  :sunglasses:

Ik lees nu het bericht van Bart terug en ik denk dat ik wat verkeerd begrepen heb.
Ik had het zo gelezen, dat het chatgesprek niet had plaats gevonden.
Maar ik denk dat hij het had over de verlenging die niet in te voeren was.
Dat klopt, er is ook geen verlenging gedaan omdat ik teveel kwijt ging raken.

Galdor68, gezien de reactie van Babylonia zal ik nu wel gelijk krijgen.
Ik ben ook begonnen met 50/50 met glasvezel.
Maar zoals geschreven is dit nooit goed in mijn abonnement geplaatst.

En ja het is al meerdere keren bevestigd dat ik 50/50 technisch behoud,
maar ik heb gekkere dingen meegemaakt.

Het is ondertussen ook gelukt om dit in het geheel op te slaan als document.
Dit lukte niet met Edge maar wel met Chrome.
Dank je wel Babylonia.

Reputatie 8

Met nieuwe berichten erbij wel weer opnieuw opslaan. :open_mouth::wink:

Reputatie 8

Klopt hier gaat het om nieuw versus nieuwer.

In 2015 gold alleen een symmetrische snelheid.
In 2016 heb ik nl. een nieuw aanbod gekregen, waarbij die symmetrische snelheid niet meer gold.

Omdat ik in de tussentijd toch reeds als “proef” mijn snelheid had geüpdatet naar 100/100 Mbps,
en dat zo wilde houden, en een nieuw abonnement daarin sowieso toch al in voorzag heb ik toen mijn abonnement herzien. Wetende dat als ik terug zou gaan naar “50 Mbps” de upload dan daar wel slechts het 10e deel ervan zou zijn (5 Mbps tegenover 50 Mbps).

De “algemene” aanbiedingen van glasvezel abonnementen met verschil in upload snelheid is echter pas doorgevoerd in 2016.

Reputatie 8

Voor mij gold toen een persoonlijk gericht aanbod, wat te grote financiële verschillen zou opleveren. (Voor het eerste jaar). Daar ben ik toen op ingegaan, en heb dat abonnement nu nog steeds.
En relatief nog steeds gunstig tegenover de laatste Telfort aanbiedingen toen het nog kon.
Heb de alternatieven al lang doorgerekend, en houd ik achter de hand als KPN ook maar iets zou willen veranderen bij overgang van Telfort naar KPN in een volgend traject.

Ja, dat klopt en dit gebruik ik nu, Paint 3D.

Ik denk dat het nu wel lukt.
Dank jullie wel!

Kleine tip houd het een dag of 6 bij.

Zet de de dag en tijd erbij als je ongeveer 10 metingen of 20 hebt, 10 per site post dan het overzicht.

Dat is niet helemaal de bedoeling van mijn reactie. Niet de veel druk bij Bart leggen. 😉

Je verwarring is niet onterecht, omdat je iets anders op papier hebt staan dan er daadwerkelijk wordt geleverd. Laten we maar van het meest positieve uit blijven gaan.

Reputatie 8

www.speedtest.nl    is echt iets anders als   https://www.speedtest.net

Inmiddels is die eerste website wel aangepast aan huidige omstandigheden.
(Liep altijd jaren achter).  Zal dat eens in de gaten houden hoe betrouwbaar die nu is?

Update…..
Met een paar metingen is die eerste website kennelijk niet betrouwbaar, met name tussen de ene en de andere browser behoorlijke verschillen. Dus je hebt er eigenlijk niets aan.

De einddatum per 2018 staat er inderdaad vanwege de laatste aanpassing/ verlenging van 2017. Bij mij staat er nu 2019 in plaats van 2016 door de verhuizing in 2018, ik ben dus net zo verbaasd dat de bestelstatus de aanvraag van het oude adres laat zien. Het is bij jouw niet anders de eerste aanvraag en opleverdatum voor glasvezel staat daar.

Als een moderator niet een specifieke vraag krijgt kan of mag deze niet verder kijken dan noodzakelijk. Het had wel eerder voor opheldering gezorgd.

In mijn ogen is men bij die verlenging in 2017, vergeten om te melden, dat snelheids behoud kon tegen betaling van € 2,50 extra en dat deze mogelijkheid er alleen was voor klanten met oud glasvezel niet beschikbaar voor klanten die al via het nieuwe systeem bestelden. 

Er is nu in dit topic toegezegd dat jou snelheid gelijk blijft net zo goed, dat het in 2017 is bevestigd. Heel jammer dat er geen nieuwe bevestiging van die toezegging is verzonden. 

Het chat gesprek gaat uit van de zichtbare gegevens, de bevestigingen. Daarmee klopt het dat je feitelijk maar 50/5 mag krijgen bij elke verandering op dat moment gemaakt.

Ik meet hier ook wel eens vreemde lage waarden wat op zich niet vreemd is gezien ik altijd via wifi meet. Ook bedraad kan het voorkomen, hoewel het de stabiliteit van glasvezel wel tegenspreekt. Het mag niet maar gebeurt wel, dat kan aan zoveel andere zaken liggen ook de hard en software van de computer, dus ik zou zeggen toevals treffer.

Heb je nog ergens brieven of mail liggen die bevestigen dat je een 50/50 Mbps account hebt?

Dat is juist het probleem, zoals Mandy eerder in dit topic aan geeft. Er is 50/50 bestelt maar nooit zo bevestigd. Als er iets is dan een screenshot van de bestel pagina.

Zie de openings regels van het start bericht.

Telfort heeft mijn contract nooit willen veranderen naar 50-50 i.p.v. 50-5,

Reputatie 8

Dat is juist het probleem, zoals Mandy eerder in dit topic aan geeft. Er is 50/50 bestelt maar nooit zo bevestigd. Als er iets is dan een screenshot van de bestel pagina

Kopieën van van DIT complete onderwerp op het forum, waarin uitvoerig wordt beschreven hoe de situatie in elkaar zit, en door @Bart - Telfort wordt bevestigd. Inmiddels twee pagina’s, compleet met schermafdrukken van snelheidstests en informatie.

Dat is de betekenis van:    "Sla de webpagina’s van dit onderwerp op.”

Rechter muisknop van je PC:  “Pagina opslaan als..”

Het viel me nu pas op dat je ineens naar die andere site werdt gestuurd Mandy. Laten we dat maar een menselijke vergissing noemen.  De reactie van Babylonia laat goed zien wat ik bedoel met de verschillende meet resultaten. Wat is het meest betrouwbaar hun eigen(ookla) site  of de app gezien ik ook verschillende waardes meet per browser.

De speedtest.net site is denk ik wel goed om als enige te gebruiken wel met een vaste server zoals Babylonia al aangeeft. Daar kan je namelijk een mooi overzicht zien met alle metingen onder elkaar zoals dat plaatje met de metingen rond mijn verhuizing.

Ik zie dat ookla voor win10 ook een app heeft mischien is dat beter of betrouwbaarder dan een browser. En geen hinderlijke reclame 😊

Reputatie 8

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik verbaasd was dat ik door de tweede TKS naar speedtest.nl gestuurd werd omdat ik daar nog nooit van gehoord had.

En dan ook nog zeggen dat die onafhankelijk en betrouwbaarder is.

Ik denk dat TKS medewerker gewoon een vergissing maakte met het benoemen van de extensie.

speedtest.nl      versus      speedtest.net

Alleen de laatste betreft de Ookla website

Reputatie 8

Gezien de vraag- en antwoorden die TKS medewerkers meestal geven, denk eigenlijk van niet. :nerd:  :laughing:

Reputatie 8

Ik heb ondertussen ook de laatste suggestie van Babylonia uitgevoerd,
met alleen mijn eigen screenshots.

Als je met de rechtermuisknop kiest voor:  “Pagina opslaan als”.
(Kies dan een kortere naam voor de HTML bestandsnaam. Dat is wel zo makkelijk).
Word de complete Telfort-webpagina met menu’s en opgenomen schermafdrukken van alle reacties  lokaal bij je op de PC opgeslagen. Doe dat dan voor de 1e en 2e forum-pagina van je onderwerp.
Heb je alle berichten in chronologische volgorde bij elkaar. Laten we zeggen, dit is “aanvullend” indirect “het bewijs” dat je abonnement als zodanig is afgestemd.

Je kunt zelf ook nog naar de datum kijken wanneer je abonnement is gestart met glasvezel.

Voor glasvezel is 46 Mb download toch wel het minimun in mijn beleving de 40Mb is beneden de acceptabele norm voor glasvezel.

Ik heb zelf enorme verschillen per browser en de speestest app van ookla gemerkt. Daar kan deels de verklaring in zitten de op de tablet  aanwezige samsung browser scheelt in de download bijna 20Mb met de 50Mb van het abonnement de chrome browser en de app zitten minder ver uit elkaar dan meet ik soms 46Mb hoe ik ook meet de upload ligt altijd rond de 60Mb wel heb ik bij ookla een vaste server ingesteld dat kan ook al schelen.

Soms is een vergelijk tussen www,speedtest.net en  de KPN site ook nuttig.

Zelf meet ik bij voorkeur via wifi op de tablet met de ookla app en zit niet vaak beneden 48 of 49 Mb in het verleden op mijn vorig adres was de download vaak boven de 50Mb.

Dit overzichtje laat dat goed zien 20-8-18 was de oplever datum. Het KPN netwerk lijkt zuiniger afgesteld dan het Concepts netwerk. De vreemde upload van 10-8 heb ik geen verklaring voor.

Wat het eerste deel betreft kan denk ik niemand iets zinnigs vertellen zolang je ergens op papier de bevestiging van je bestelling hebt lijkt mij dat je zelfs zonder de € 2,50 extra die ik betaal recht heb op een synchrone snelheid.

Reputatie 8

Het gaat niet eens over “oud glas” versus “nieuw glas”.
Glasvezel abonnementen in die tijd hadden simpelweg een symmetrische snelheidsindeling !!

In mijn geval ben ik namelijk helemaal niet over gegaan van oud naar nieuw glas.
Maar van koper naar glas.

Men moest indertijd wel “van tevoren” een toezegging doen voor een glasvezel abonnement.
Bij 30% aanmeldingen ging de aanleg van glasvezel door. Ik had me volgens die voorwaarden  echter aangemeld bij “Vodafone” (wat nu T-Mobile is). Maar na anderhalf jaar “wachten” op daadwerkelijke aansluiting,  voelde ik me niet meer gebonden aan de afspraken met Vodafone.

Heb toen gewoon een nieuw abonnement afgesloten met Telfort en bij Vodafone bedankt, zonder gebruikmaking van speciale Telfort acties voor “mijn wijk”. Gewoon toen indertijd de algemene voorwaarden en technische specificaties van nogal wat glasvezel aanbieders vergeleken.
(Indertijd kon ik kiezen uit zo'n 19 of 20 aanbieders).
Voor Telfort gold een symmetrische indeling.

Naar mijn weten is het abonnement van 2015.

Wat ik wel heb gezien is dat KPN weer synchrone snelheden heeft voor glasvezel.

En het geeft niet dat er afgedwaald wordt hoor.:grinning:

Ook ik houdt achter de hand dat er dingen kunnen veranderen als Telfort,
KPN is in een volgend traject.
Dit zal niet gebeuren tijdens of net na de migratie.

Met het doorrekenen van abonnementen, is dit misschien voor sommigen,
een alternatief op Tweakers.
Freedom Internet gaat 'vanaf' 50 euro per maand rekenen voor 1Gbit/s-glasvezel 

Tja dat Freedom zal zich eerst moeten bewijzen. 

Ps @mandy  wat zie je als je in Mijn Telfort bij bestel status kijkt?

Ik zie daar de oplever datum van de aansluiting op het vorig adres.

Reputatie 8

Wat ik wel heb gezien is dat KPN weer synchrone snelheden heeft voor glasvezel.

Daar zullen de abonnementsprijzen naar ik vermoed wel op zijn aangepast, ofwel “te duur”.

Met het doorrekenen van abonnementen, is dit misschien voor sommigen,

een alternatief op Tweakers.
Freedom Internet gaat 'vanaf' 50 euro per maand rekenen voor 1Gbit/s-glasvezel 

Dat is ook maar een kale prijs (Het gaat om een vanafprijs) voor een internet-verbinding.
In die zin lijkt me een T-Moblie abonnement met € 40,- per maand voor een kale gigabit glasvezelverbinding interessanter.

Voor een deel klopt het wel.

De metingen van meerdere 50/5 glasvezel klanten bewijzen het ook 50/30 is vrij normaal. De snelheden waren een beetje vanwege het gemak. Voor DSL was 50/5 en 100/10 normaal omdat de prijs gelijk is heeft onderscheid tussen de twee weinig nut. Wat ik eens heb gelezen is het gedaan om het producten lijst overzichtelijk te maken. 

Bij tien metingen in een week mag er 1 zo laag zijn  over het algemeen moet het boven 42,5 zijn dat is 85%,  van tien metingen mogen er maar 2 minder dan 48Mb zijn zeker bij glasvezel.

Voor glasvezel is 40Mb mischien een werkbare snelheid maar niet acceptabel!! Niet als je dit elke dag meet, het kan kan zijn wat ik al schreef dat je met een app op een tablet of smartfoon andere cijfers meet.

Wat de pc betreft heeft de TKS medewerker het niet helemaal mis het kan zeker meespelen.

Jouw 4 metingen zijn al bijna reden genoeg om uit te zoeken of er echt iets fout is.

Wil je het goed doen zijn er 10 nodig in ongeveer 7 dagen liefst met dezelfde server.

Precies bedraad is beter via wifi is voor mij makkelijker de pc staat bijna nooit aan 😉

Doe een week elke dag  1 of 2 metingen op vaste tijden dan zullen we het kunnen zien.

Ik ben benieuwd.

Reageer