vraag

Hoe zit het met mijn glas 50/50 bij migratie naar KPN en mijn V10 fluctueert.

  • 4 februari 2020
  • 70 reacties
  • 1096 keer bekeken

Telfort heeft mijn contract nooit willen veranderen naar 50-50 i.p.v. 50-5,
wat overigens nog stamde toen ik nog geen glasvezel had.
Daar is het toen dus al verkeerd gegaan, terwijl ik er wel extra voor betaald heb, voor synchroon.

Toen ik erachter kwam dat het contract foutief was, heb ik de TKS gebeld.
Ik heb het er ook nog destijds in de Chat erover gehad.
Men vertelde dat dit niet veranderd kon worden maar dat ik wel mijn 50/50 bleef houden.
Dit klopt wel, tot zoverre dan...maar dit staat niet op papier omdat men dit niet wilde doen!

Dus ik kan die upload waarschijnlijk bij de migratie naar KPN kwijtraken??
Dit omdat het foutief in mijn contract staat, wat waarschijnlijk leidend is?

Als het contract dus één op één overgenomen wordt, weet je de daadwerkelijke snelheid niet.
Daar kom je pas achter als Thuis gemigreerd is naar KPN!
Maar dit is nu typisch iets wat ik voor de migratie wil weten en niet achteraf!!

Wat mij nu ook opvalt is dat mijn snelheid aardig fluctueert.
Vandaag gemeten.

ping 7 jitter 0 down 41.6 up 51.6
 ping 7 jitter 1 down 46.1 up 60.3
ping 7 jitter 1 down 40.1 up 61.2
ping 7 jitter 1 down 43.3 up 60.2

De download snelheid heeft altijd rond 49 gezeten en de upload rond de 70.
Nu snap ik ook waarom de pagina's op mijn beraadde PC af en toe slecht willen laden.


70 reacties

Voor glasvezel is 46 Mb download toch wel het minimun in mijn beleving de 40Mb is beneden de acceptabele norm voor glasvezel.

Ik heb zelf enorme verschillen per browser en de speestest app van ookla gemerkt. Daar kan deels de verklaring in zitten de op de tablet  aanwezige samsung browser scheelt in de download bijna 20Mb met de 50Mb van het abonnement de chrome browser en de app zitten minder ver uit elkaar dan meet ik soms 46Mb hoe ik ook meet de upload ligt altijd rond de 60Mb wel heb ik bij ookla een vaste server ingesteld dat kan ook al schelen.

Soms is een vergelijk tussen www,speedtest.net en  de KPN site ook nuttig.

 

Zelf meet ik bij voorkeur via wifi op de tablet met de ookla app en zit niet vaak beneden 48 of 49 Mb in het verleden op mijn vorig adres was de download vaak boven de 50Mb.

Dit overzichtje laat dat goed zien 20-8-18 was de oplever datum. Het KPN netwerk lijkt zuiniger afgesteld dan het Concepts netwerk. De vreemde upload van 10-8 heb ik geen verklaring voor.

Wat het eerste deel betreft kan denk ik niemand iets zinnigs vertellen zolang je ergens op papier de bevestiging van je bestelling hebt lijkt mij dat je zelfs zonder de € 2,50 extra die ik betaal recht heb op een synchrone snelheid.

Tsja, de TKS gebeld en nu ligt het ineens aan mijn PC,
maar ook dat een download van 40 acceptabel is.
Dit terwijl deze lage meting van de laatste tijd is. 
Er werd ook verteld dat het technisch niet mogelijk is om bij glasvezel een upload van 5 tegen een download van 50 hebben.
Wat moet ik nu geloven?
Hij heeft wel een meting gedaan en het glasvezelkastje is gereset en het gaat weer wat beter.

Geef mijn portie maar aan fikkie...

Voor een deel klopt het wel.

De metingen van meerdere 50/5 glasvezel klanten bewijzen het ook 50/30 is vrij normaal. De snelheden waren een beetje vanwege het gemak. Voor DSL was 50/5 en 100/10 normaal omdat de prijs gelijk is heeft onderscheid tussen de twee weinig nut. Wat ik eens heb gelezen is het gedaan om het producten lijst overzichtelijk te maken. 

Bij tien metingen in een week mag er 1 zo laag zijn  over het algemeen moet het boven 42,5 zijn dat is 85%,  van tien metingen mogen er maar 2 minder dan 48Mb zijn zeker bij glasvezel.

Voor glasvezel is 40Mb mischien een werkbare snelheid maar niet acceptabel!! Niet als je dit elke dag meet, het kan kan zijn wat ik al schreef dat je met een app op een tablet of smartfoon andere cijfers meet.

Wat de pc betreft heeft de TKS medewerker het niet helemaal mis het kan zeker meespelen.

Jouw 4 metingen zijn al bijna reden genoeg om uit te zoeken of er echt iets fout is.

Wil je het goed doen zijn er 10 nodig in ongeveer 7 dagen liefst met dezelfde server.

Ik meet juist bedraad omdat dit meestal aanbevolen wordt en mijn PC is bedraad.
Maar ik ga deze week meer metingen doen zowel met KPN als Ookla.
Worden de waardes weer zo laag, dan ga ik weer bellen.
Deze waardes waren van de laatste tijd en er is aan mijn PC niets veranderd of bijgekomen.
Dus ik hoop dat die reset van het glaskastje werkt.

 

Precies bedraad is beter via wifi is voor mij makkelijker de pc staat bijna nooit aan 😉

Doe een week elke dag  1 of 2 metingen op vaste tijden dan zullen we het kunnen zien.

Ik ben benieuwd.

Vanmorgen gemeten:

KPN: ping 7 jitter 1 down 49,3    up 60,3

Ookla ping 2           down 49,61  up 59,23

Tot nu toe lijkt het dus goed te gaan.

Wat nu, het ligt aan mijn PC?
Dit zijn de waardes die er altijd geweest zijn voor de reset van het glasvezelkastje.

Wel een vraag.
Toen destijds Reggifiber het glasvezelkastje gemonteerd heeft, werd er expliciet gezegd,
dat er niets met het kastje mocht gebeuren en dat er afgebleven moest worden.
Nu wordt er gezegd dat de stekker er regelmatig uit moet en dat vind ik wel vreemd.

Maar graag wel een antwoord van webcare over mijn vraag van mijn internetsnelheid.
Wat is waar betreft de 50/50 en 50/5 verbinding in samenwerking met glasverbinding.
Ik krijg de laatste tijd wel erg veel verschillende verhalen te horen van Telfort en daar wordt ik niet blij van.

Een poos terug werd er bv. door de TKS nog gezegd dat als ik weer dezelfde problemen had met de V10, dat ik een andere ging krijgen.
Maar dat zal wel zoals gewoonlijk weer geen notitie meer van bekend zijn.
Nu lijkt het ook niet nodig maar het gaat wel om het principe en daar baal ik van.

Al ben ik al heel erg blij met het antwoord van Galdor68!

Kleine tip houd het een dag of 6 bij.

Zet de de dag en tijd erbij als je ongeveer 10 metingen of 20 hebt, 10 per site post dan het overzicht.

Waarschijnlijk iets te vroeg gejuicht na de meting van vanmorgen.

Nu heb ik wel iets vreemds gezien maar ik moet zeggen dat nu een andere PC op de Wifi aanstond.
Maar dit was bij de eerste metingen in het begin, geen sprake van.
Toen stond die PC uit.

 

Met Ookla soortgelijke metingen behalve die van download 37.9 wat ik heel erg laag vind.

Ik ben er nu wel klaar mee.
Weer de TKS gebeld en die verteld gewoon dat deze spelingen normaal zijn terwijl ik ook nog metingen gehad heb onder de 37.9 download en dat dit acceptabel is.
Het is werkbaar, hallo, het is glasvezel notabene.
Dit mag dan volgens mij niet, althans niet zoveel verschillen bedraad.
Dat als er een monteur langs komt, dat dit voor eigen kosten is.
Richtlijnen van Telfort.
Maar geen verkeerd woord over mijn PC terwijl ik dit wel benoemd heb.
Ik heb nog een GB over in mijn geheugen en dat was gisteren ineens niet voldoende.
Dit is nu wel goed bevonden.
Nu moest ik een speedtest doen via www.speedtest.nl omdat die onafhankelijk is.
Waar blijft de speedtest van KPN en Ookla, zijn die nu ineens niet meer goed?
Gisteren moest ik nog met Ookla meten.
De TKS heeft metingen gedaan en natuurlijk waren die op dat moment normaal, dat zal je net zien.
Heel fijn, dat ik steeds verschillende antwoorden krijg.
Erg klantvriendelijk maar niet heus.
Dus laat die screenshots verder ook maar zitten, het heeft toch geen zin.
Hier heb ik geen vertrouwen meer in.
Ben er behoorlijk pissig over.

Beste Mandy ik snap je helemaal toch wil ik je vragen eerst die 10 metingen  verdeeld over een aantal dagen te doen. Elke dag de tks bellen schiet je niks mee op,  speedtest.net is van ookla die gebruik je toch? Het gaat echt over het gemiddelde meerdere dagen.

Reputatie 8

www.speedtest.nl    is echt iets anders als   https://www.speedtest.net

Inmiddels is die eerste website wel aangepast aan huidige omstandigheden.
(Liep altijd jaren achter).  Zal dat eens in de gaten houden hoe betrouwbaar die nu is?

Update…..
Met een paar metingen is die eerste website kennelijk niet betrouwbaar, met name tussen de ene en de andere browser behoorlijke verschillen. Dus je hebt er eigenlijk niets aan.

Hallo Galdor68,

Nou volgens de TKS maakte dat niets uit.
Het internet werkt naar behoren werd er gezegd en daarmee was de kous af.
Ook al waren er metingen bij van ruim onder de 40.
Maar misschien heb je wel gelijk, maar ik vond die laatste persoon van de TKS ook echt niet prettig

De metingen van gisteren staan in het starttopic, van vandaag in de screenshots.
Maar daar heb ik er nog meer van.

Hallo Babylonia

Al mijn testen zijn uitgevoerd met Windows Edge Browser.

Ik heb zelf zowel dit KPN https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ waar de screenshots van zijn als dit Ookla https://www.speedtest.net/ gebruikt.

Van de eerste TKS moest ik Ookla gebruiken dus speedtest.net en bij de ander http://www.speedtest.nl/
Maar wel met dezelfde webbrowser.

Of is dit niet wat je bedoelt Babylonia?
Je bedoelt dat speedtest.nl niet betrouwbaar is?

In ieder geval beide hartelijk bedankt voor het meedenken en advies.
Ik zal van de week nog een paar screenshots maken.
 

Reputatie 8

Test websites - browsers en apparaten waarmee je test:

Gebruik het beste altijd dezelfde speedtest website, en dezelfde server waar de test wordt gedaan. Kies ook dezelfde PC en webbrowser.  Zo heb je een beter vergelijk.

Je kunt natuurlijk wel eens met verschillende apparaten en browsers gaan testen om te zien wat onderlinge verschillen opleveren maar als totaal wordt het vergelijk daarmee wel complexer.
Verschillende meet software hebben andere algoritmen, dus die kunnen best onderling verschillen.

De website van Ookla is de meest bekende en internationaal gezien ook een referentie die door providers wordt geaccepteerd. De “eigen” speedtest van KPN en bij veel andere providers is daar meestal van afgeleid. De gekozen testserver is daarbij uiteraard wel een andere keus tegenover Ookla.

Met name ping-tijden zijn bij de KPN-server meestal korter dan via Ookla gekozen servers. In mijn geval levert een KPN-server (met de KPN-test website) echter niet altijd de beste snelheid op.

Kwaliteit van de thuis netwerk structuur - randvoorwaarden om te testen:

Zorg dat je netwerkstructuur thuis tip-top in orde is. Gebruik minimaal CAT5E maar beter nog CAT6 kabels met koperen kerndraden en als het kan ook nog eens afgeschermde types. Er worden steeds vaker kabels verkocht waarbij de kerndraden uit aluminium bestaan met een dun laag koper er overheen - bekend als “CCA” kabel (let op de specs.). Die voldoen niet.

Test met één apparaat, en ben ervan overtuigd dat er geen andere services actief zijn die tevens ook data gebruiken. Zoals updates van software, of het automatisch ophalen van virus databases. Maar ook achterliggende open verbindingen van veel openstaande web-pagina's zou de resultaten mogelijk negatief kunnen beïnvloeden, omdat door cookies je surfgedrag wordt bijgehouden, en daarmee dus ook data uitwisseling plaats heeft.   Maak zo nodig de cache van browsers leeg.

Als je dan toch tegen vreemde resultaten aanloopt, kies om te beginnen dan eens een andere ethernet-kabel, of steek die op een ander routerpoortje.

Enkele resultaten hier:

Diverse nieuwe testen gedaan, zowel bekabeld, als ook via WiFi.
In mijn set-up gebruik ik twee routers in een NAT achter NAT opstelling (achter elkaar aangesloten).
Gebruik daarbij de WiFi van de 2e router (dus niet die van Telfort).  Glasvezel 100/100 Mbps

Gebruik alternatieve DNS-servers in mijn eigen router. Google 8.8.4.4  En voor versleutelde https verbindingen het Cloudflare domein. (Speciale mogelijkheid van mijn router).

PC bekabeld (oude model - Windows 8 , ook nog aangesloten achter een switch.

Ookla speedtest.net  met Google Chrome web-browser:
Dit resultaat is vergelijkbaar met wat ik al enkele jaren als resultaat heb.


Speedtest via die alternatieve  speedtest.nl  website - met Firefox als webbrowser.

1e meting:


2e meting: Op een ander tijdstip - met Firefox als webbrowser.
Levert een heel ander beeld op. Die is eigenlijk niet goed in te passen? Terwijl de speedtesten via een Chrome webbrowser resultaten geeft vergelijkbaar zoals de 1e meting met Firefox hierboven.

Van daaruit dat ik die test website “voorlopig althans” maar even laat, voor wat het is.
(Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik veel tabbladen nu heb open staan. Denk dat de cache mogelijk ook erg vol zit. Wil ik omwille van deze test nu niet allemaal leegmaken).

(Overigens bij automatisch serverkeuze, wordt hier doorgaans een server in Frankrijk gekozen)


 

Lenovo laptop (Windows 10), via WiFi (circa 5-6 meter van router vandaan).

Ookla speedtest.net  met Google Chrome web-browser:


Met Microsoft Edge web-browser:


Met Firefox web-browser  1e meting :
Trager download - sneller upload als via de Google Chrome web-browser of Microsoft Edge.


Met Firefox web-browser  2e meting :
Trager download - ietsje snellere upload als via de Google Chrome web-browser of Microsoft Edge.



Op grond van mijn ervaringen, gebruik het beste de  Ookla speedtest.net  metingen.
En beperk je testen tot gebruik van de Google Chrome browser of Microsoft Edge.
De huidige versie Firefox laat meer en meer een wat trager resultaat zien voor download.
Iets wat ik ook heb ontdekt als ik via de web-interface van een NAS, bestanden download.
De Chrome browser lijkt efficiënter van CPU bronnen gebruik te maken.

Het viel me nu pas op dat je ineens naar die andere site werdt gestuurd Mandy. Laten we dat maar een menselijke vergissing noemen.  De reactie van Babylonia laat goed zien wat ik bedoel met de verschillende meet resultaten. Wat is het meest betrouwbaar hun eigen(ookla) site  of de app gezien ik ook verschillende waardes meet per browser.

De speedtest.net site is denk ik wel goed om als enige te gebruiken wel met een vaste server zoals Babylonia al aangeeft. Daar kan je namelijk een mooi overzicht zien met alle metingen onder elkaar zoals dat plaatje met de metingen rond mijn verhuizing.

 

Ik zie dat ookla voor win10 ook een app heeft mischien is dat beter of betrouwbaarder dan een browser. En geen hinderlijke reclame 😊

Reputatie 8

Reclame wordt door mij al tegen gehouden door add blockers
en aanvullende filter-mogelijkheden in mijn router.  :sunglasses:

 

Hartelijk bedankt Babylonia, voor de uitgebreide uitleg.
Dus in principe test ik goed, dezelfde webbrowser maar ik kan beter alleen met Ookla testen.
IK heb een Windows 10 computer en gebruik Edge browser.
Verder gebruik ik alleen de V10 en de witte wifiversterker, dus geen andere router.

Jij ook hartelijk bedankt Galdor68 voor je hulp.
ik moet ook eerlijk zeggen dat ik verbaasd was dat ik door de tweede TKS naar speedtest.nl gestuurd werd omdat ik daar nog nooit van gehoord had.
En dan ook nog zeggen dat die onafhankelijk en betrouwbaarder is.

Ook toevallig, ik heb vanmorgen de Ookla app voor Windows 10 gedownload.
Nu zie ik ook het overzicht zoals in het eerste screenshot van Galdor68.
Daar zal ik voortaan mee gaan testen.

Ik heb er net een aantal achter elkaar gemaakt en het ziet er nu even zo uit.

 

Reputatie 8

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik verbaasd was dat ik door de tweede TKS naar speedtest.nl gestuurd werd omdat ik daar nog nooit van gehoord had.

En dan ook nog zeggen dat die onafhankelijk en betrouwbaarder is.

Ik denk dat TKS medewerker gewoon een vergissing maakte met het benoemen van de extensie.

speedtest.nl      versus      speedtest.net

Alleen de laatste betreft de Ookla website

Nee, dat denk ik niet.
Ik had specifiek gezegd dat ik ook met Ookla getest had.
Het lijkt mij dat de TKS wel weet wat Ookla is en onder welke website het zit.
 

Reputatie 8

Gezien de vraag- en antwoorden die TKS medewerkers meestal geven, denk eigenlijk van niet. :nerd:  :laughing:

De naam ookla zal niet elke medewerker kennen als je had gevraagd of er punt net werdt bedoelt had de medewerker zich nog kunnen verbeteren.

Over je eerste metingen niet heel afwijkend wat ik hier zie met 4 metingen kort achterelkaar 

Ik zal maar niet schrijven hoe ik het gesprek ervaren heb met die TKS.
Wel dat de persoon zich voordeed als autoritair.

Gisteren heb ik o.a. ook nog deze meting gehad..

Maar nu lijkt, bij die laatste metingen, het inderdaad niet heel afwijkend.

(Off topic, ik doe iets verkeerds met die screenshots, ik krijg deze niet kleiner.)

Reputatie 8

De download loopt eigenlijk maar heel langzaam op, en komt nog niet aan een waarde die je zou mogen verwachten. (En is ook niet de geadviseerde Ooka).
Ben daarom ook nog benieuwd of je iets met de andere adviezen hebt gedaan?
(Andere kabel, leegmaken van de browser cache e.d.).

Schermafdrukken kun je kleiner maken, nog voor je ze plaatst met een simpele beeld-editor.

Het laatste KPN screenshot 35 down had ik eerder gemaakt maar deze had ik niet geplaatst, 
Die was ook van de 5-de.

Het laatste rijtje is wel van de Ookla app voor Windows 10.

De browser cookies ect. worden automatisch leeggemaakt als ik de browser sluit.
De cache heb ik ook leeggemaakt.
Alleen heb ik nog niet naar de kabel gekeken, dat moet mijn huisgenoot doen.
Ik heb geen flauw idee wat voor een kabel er nu inzit.

Ik ben aan het stoeien met 3D print of heb jij een betere suggestie voor beeld iditor?

De paint editor zou standaard aanwezig moeten zijn.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @mandy, ik heb even meegekeken naar jouw abonnement. Deze staat technisch op 50/50. Dat zal niet veranderen. Dit hoort bij het abonnement dat je hebt, om die reden kan ik het administratief ook niet op 50/50 zetten. Waarom dat eerder niet tegen je gezegd is, is mij een raadsel. 

 

En dan de snelheden. Deze verschillen, de ene keer 35, de andere keer wel 49. Dat is wel apart. Het zou wel stabiel moeten zijn. Ik wil je wel vragen net als Galdor68 om het eens een week lang te meten en dan elke keer op hetzelfde tijdstip onder dezelfde omstandigheden. Want in principe zijn de snelheden goed, maar soms minder. Ik ben dus wel benieuwd hoe de snelheid er over een langer periode uitziet. 

Reageer