beantwoord

Hoe vervang ik de Experia Box voor een DD-wrt router?

• 4 oktober 2017
  • 33 reacties
  • 3798 keer bekeken

All,

Ik heb Telfort glasvezel 200/200 en wil graag mijn Xperiabox v10 vervangen voor een DD-wrt router. Ik merk namelijk dat deze box wat moeite heeft met IoT en de E-thermostaat. Inmiddels heb ik enorm veel zitten googlen, maar geen passend antwoord gevonden. Hieronder wat ik geprobeerd heb, in wisselende samenstelling:
- Modem resetten, stroom eraf gehaald en tijdje later weer aangezet;
- WAN Connection type: Automatic Configuration - DHCP (ik heb ook static geprobeerd door de huidige IP-gegevens over te nemen vanuit de Xperia box;
- In Networking tab: Vlan 0 interface gekoppeld aan de Wan Poort (in mijn geval vlan2) en deze Tag Number 34 meegeven;
- Ook heb ik nog een MAC clone meegegeven van de Xperiabox.

Ik heb geen TV of bellen van Telfort, dus dat is voor mij geen issue.
Enige wat ik wil is dat ik een WAN IP krijg. Deze blijft echter 0.0.0.0
Ben een beetje ten einde raad; had verwacht dat dit een stuk eenvoudiger zou zijn.
Temeer omdat vrienden met KPN glasvezel het wel voor elkaar krijgen.

Dat was dus een zaterdagavond aan gort en niks opgeschoten. Wie kan mij helpen?
icon

Beste antwoord door Babylonia 8 oktober 2017, 11:05

Buiten XMS, zijn er nog een aantal oudere netwerken overgenomen (Lijbrandt, Kickx, Concepts.....).
Ik geef je alleen weer wat de ervaring is van enkele gebruikers met die oudere netwerken.

Het is niet gezegd dat het perse "fout" gaat aflopen.
Het kan ook goed uitpakken. Dat zal mogelijk per stad of wijkcentrale verschillend zijn, afhankelijk van wat er nog in die wijkcentrales aan oudere apparatuur of systemen vanuit die oude propositie is achtergebleven?

Met je informatie dat je al wel eerder een WAN IP op de dd-wrt kreeg, was dat vanuit de oude propositie, of de nieuwe?

Maar je bent in ieder geval gewaarschuwd als je het nu toevallig slecht treft.
Zie ook de reactie op het Synology forum < HIER >, en vanuit het Telfort forum een reactie < HIER >. En de specifieke één op één vergelijking die de gebruiker via persoonlijk contact en ik hebben gemaakt, met die ervaringen, twee reacties verder beschreven (< DEZE >).
Die gebruiker gebruikt dezelfde Synology router die ik heb.
Bekijk reactie

33 reacties

Reputatie 8
Weet jij of het iemand gelukt is met een DD-WRT modem? (Telfort Glasvezel)
Ik heb issues met mijn V10 i.c.m. mijn manage router en Synology Nas.

Met zoekacties kom ik wellicht aan dezelfde berichten ten aanzien van DD-WRT als jij?
Heb (nog) geen berichten gevonden die een en ander bevestigen. Uit mijn geheugen zelf, dacht ik dat eerder toch wel eens iemand met een Asus router en DD-WRT daar toch in geslaagd zou zijn?? Maar ik heb geen "Google search" optie gevonden wat mijn geheugen ondersteunt om dat te kunnen bevestigen. 😀

Voor wat betreft een Experia Box V10 zou dat geen enkel probleem moeten opleveren met een Symology NAS. Heb hier ook een V10 liggen (naast een V8 en een oude Telfort ZyXel modem/router), en met allen heb ik geen problemen om een NAS te benaderen. Niet met rechtstreekse connecties achter de modem/router modellen van Telfort. Niet met een 2e Synology router achter een van de Telfort modem/routers met een "NAT achter NAT" setup. (Is met twee verschillende sub-nets, en 2x port forwarding).

Dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn om je Linksys router "NAT achter NAT" in te zetten.
Reputatie 8
Voor de topic starter, om extra informatie te vergaren.
Een erg lange draad met enkele routers m.b.t. glasvezel:
https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-vervangen-49307

https://forum.telfort.nl/internet-267/draytek-router-ontavngt-geen-wan-adres-glasvezel-64388

https://www.synology-forum.nl/synology-router/tefort-experia-box-v8-vervangen-door-rt1900ac/
Wegens off topic naar koetjes en kalfjes verplaatst.
Dank voor de hulp, ik ga het vanavond proberen!
Ik zie in DD-wrt niet de mogelijkheid om IPoE aan te zetten. Kan het zijn dat ik iets mis? Ook het WAN protocol veranderen zie ik niet terug.

Wel zie ik Ethernet Over IP Tunneling: maar hier moet ik een Remote IP Address invullen en de vraag of ik een bridge wil?

Ook zie ik de instelling: WAN Protocol: MAC Encapsulated Routing nergens terug komen.
Ik heb hier en een ASUS RC66 en een TP-Link WDR4900 liggen.
Ik zie in DD-wrt niet de mogelijkheid om IPoE aan te zetten. Kan het zijn dat ik iets mis? Ook het WAN protocol veranderen zie ik niet terug. twee of drie reacties terug staan alle instellingen.

Ik lees dat DD-wrt een linux based firmware is op wat voor router heb je dat dan draaien? Ik gok een linksys.
Ik weet dat je PPOE moet aanzetten met usr =macadres@direct-adsl en pw=kpn.
Maar ook VLAN6 op WAN poort schijnt aangezet te moeten worden.

Iemand een idee hoe dat moet?
Reputatie 8
Voor Telfort is PPPoE niet van toepassing, en ook VLAN 6 wordt niet gebruikt.

Voor alle relevante settings:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm
Ok.
Maar ik heb recent een nieuwe NTU en Experiabox gekregen en mij werd verteld dat ik nu op kpn glasvezel zit.
En KPN glasvezel schijnt met PPOE te werken.
DHCP in mujn router zoals voorheen werkt niet.
Dus nu staat de Experiabox voor mijn eigen router want daar krijg ik met geen mogelijkheid een WAN IP mee.
Ik ga die 24 uur eens afwachten. Dat gaat zondagavond in, dus ik kom er wat later deze week op terug om de resultaten terug te koppelen. Dank tot dusver!
Hi Babylonia,

Inderdaad, dus tot nu toe nog geen 'witte rook' gezien.

Ik heb wel diverse problemen met het apparaat i.c.m. mijn thuis netwerk, na veel gedoe werkte het.
Gisteren is bij de stroom er af geweest en dan is alles weer ontregeld.
  • uitzendig gemist werkt niet meer via het Arros kastje (error 3023)
  • Apple TV kan niet meer connecteren naar Internet
  • Synology kan niet meer op Internet
  • en dan is Telfort's oplossing - https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/foutcode-3023.htm
  • optie 2...
  • Dat is geen oplossing, dat is een 'work around' dat zou je van de monteur van je auto ook niet accepteren!
Dan werkt het weer even (na een paar pogingen) tot de volgende stroom uitval.
Voor mij is dat (inclusief de zeer beperkte mogelijkheden van het modem echt onacceptabel:
  • Geen backup/restore van de config mogelijk...
  • Slechts 10 DHCP reserveringen (huh?? Wie heeft dat bedacht?)
  • Geen mogelijkheid om een andere DHCP server aan te wijzen (DHCP relay/forwarding)
zou bovenstaande kunnen oplossen)
  • Geen mogelijkheden om een Vlan te creëren
  • Geen mogelijkheid om de router in Bridge modus te zetten (i.v.m. tweede router)
Tevens lijkt het praktisch onmogelijk om IPTV te laten werken op een ander modem (DD-WRT discussie)

Voor mij is dat een soort gijzeling van je gebruikers.. :(

Ik ga proberen de DD-WRT router achter de V10 te zetten.
  • V10 voor alleen verbinding en de IPTV.
  • DD-WRT voor Wifi/router etc...
Ik zal laten weten hoe dat lukt NAT over NAT is natuurlijk geen sinecure en lekker error gevoelig...

Ik zou Telfort willen vragen:
a. Wat te doen aan de firmware op de V10, om bovenstaande op te lossen.
b. Wat extra info te geven om de problemen echt op te lossen.

Dank je wel voor je feedback!

Mijn setup:
  • Glasvezel modem=>
  • V10 router
  • Lan1 -> Arris kastje
  • Lan 2 -> Managed Layer 2 switch: TL-SG1016DE
  • -> Synology NAS DS1815+
  • -> Apple TV, Samsung TV, 2x media player, AVReciever, Playstation
  • Lan 3 -> PoE switch
  • -> 4 IP (PoE) kamera's, Ikea Tradfri gateway
  • Wifi -> iPhones, Ipad's
  • Wifi guest.
Reputatie 8
Ik ga proberen de DD-WRT router achter de V10 te zetten.
  • V10 voor alleen verbinding en de IPTV.
  • DD-WRT voor Wifi/router etc...
Ik zal laten weten hoe dat lukt NAT over NAT is natuurlijk geen sinecure en lekker error gevoelig...

Het is net hoe je het benoemt. Ik noem het "NAT achter NAT", en niet NAT "over" NAT. ;)

Maar waarom een dergelijke set-up meer foutgevoeig zou zijn?? Denk juist het tegendeel !!
De Telfort modem/router doet wat die moet doen.
De basis-functies TV - VOIP en het internet doorgeven.
Alle specifieke persoonlijke internet / intranet (eigen netwerk) perikelen waar die Telfort modem/router niet echt geschikt voor is, regel jezelf via je eigen router.

Zelf heb ik mijn set-up op die wijze opgezet, en bevalt me eerlijk gezegd prima.
Het mooie is, dat ik heel gemakkelijk even een andere Telfort modem/router kan uitwisselen voor een paar tests m.b.t. vragen op het forum. Maar heeft geen effect op het eigen netwerk erachter.

Ik ben er juist van overtuigd dat je eigen set-up van een V10 met managed switche etc. minder opties biedt dan je als "uitgebreid" thuisgebruiker zou willen inzetten. Omdat je daarbij de V10 als hoofdrouter gebruikt voor je gehele netwerk. Daar biedt die V10 met "uitgeklede" aangepaste "KPN/Telfort" firmware nu juist te weinig opties voor, zoals je ze zelf al hebt opgemerkt en benoemd.

Het meest uitgebreide netwerk als "NAT achter NAT" setup wat ik heb opgezet met een extra router "achter" een Experia Box V10 (in dat geval wel met een KPN 500/500 Mbps glasvezel account), maken dagelijks circa 20-40 mensen ervan gebruik, zonder noemenswaardige problemen.
(Zijn meestal persoonlijke problemen met individuele laptops, mobiele apparaten e.d.).
Reputatie 8
Pin me er niet op vast, maar even "uit mijn hoofd" vanuit alle onderlingen contacten e/of reacties van gebruikers die een eigen router wilden aansluiten als vervanging van de Experia Box.
Ik denk dat WAN IP-adressen maximaal binnen 10 minuten zouden moeten worden uitgegeven.
Dat het bij een enkeling 24 uur heeft geduurd heeft mogelijk te maken met "verwarring" van het achterliggende systeem, waarbij indertijd men nog in de WBA-leverstraat zat en een gebruiker zijn MAC adres had gespoofd.

Telfort glasvezel gebruikers van overgenomen oude proposities van andere providers, blijken ook tegen problemen te lopen, waarbij geen WAN IP-adres wordt toegekend aan een "eigen" router.
Reputatie 8
Heb je een KPN abonnement of een Telfort abonnement?

Voor KPN zit je op het verkeerde forum en gelden andere instellingen dan voor Telfort.
Heb je Telfort dan geldt datgene waar ik in mijn vorige reactie naar heb verwezen.

Telfort is een dochteronderneming van KPN.
Dus dat je achterliggend gebruik maakt van KPN gerelateerde servers e.d. is niet vreemd.
De instellingen ervoor zijn echter zoals gemeld verschillend voor KPN en Telfort.

Een nieuw NT-kastje zegt niets want die zet alleen optische glasvezel data om naar ethernet.
Welke Experia Box heb je, V8 of V10?

Als je om te beginnen gewoon eens de Experia Box achter het glasvezel hangt (achter het NT-kastje), en je geeft een algemene reset (met omgevouwen paperclip in reset-gaatje, vasthouden totdat LED-lampjes van status wisselen). Zou je in principe een internetverbinding moeten hebben.

Als dat werkt, pas dan kun je eens gaan kijken wat het oplevert om met een eigen router aan de gang te gaan.
Tsja, ik kom van xms af. Maar dat is nu alweer anderhalf jaar Telfort trouwens. Heb altijd 100/100 gehad en bij de recente verhoging naar 200/200 een nieuw modem gekregen. Daarvoor kreeg ik wel een wan ip op de dd-wrt. Vreemd allemaal...
@Babylonia

Weet jij of het iemand gelukt is met een DD-WRT modem? (Telfort Glasvezel)
Ik heb issues met mijn V10 i.c.m. mijn manage router en Synology Nas.
(Oplossing Telfort forum, reset alles, maar dat werkt slechts tot dat de zaak weer online is)
Daarom wil ik (proberen) het modem te vervangen voor een Linksys EA6700 op DD-WRT software.
Maar de eerste tests/setting lopen al niet echt 'positief'.
Voor ik er nachtmerries van krijg, maar even de check bij jou.

Ps, V10 mis wat dat betreft wat essentiele features!
  1. backup van instellingen
  2. setup van (port based) Vlanom de componenten te scheiden.
Mvg,
Axel
Reputatie 8
Buiten XMS, zijn er nog een aantal oudere netwerken overgenomen (Lijbrandt, Kickx, Concepts.....).
Ik geef je alleen weer wat de ervaring is van enkele gebruikers met die oudere netwerken.

Het is niet gezegd dat het perse "fout" gaat aflopen.
Het kan ook goed uitpakken. Dat zal mogelijk per stad of wijkcentrale verschillend zijn, afhankelijk van wat er nog in die wijkcentrales aan oudere apparatuur of systemen vanuit die oude propositie is achtergebleven?

Met je informatie dat je al wel eerder een WAN IP op de dd-wrt kreeg, was dat vanuit de oude propositie, of de nieuwe?

Maar je bent in ieder geval gewaarschuwd als je het nu toevallig slecht treft.
Zie ook de reactie op het Synology forum < HIER >, en vanuit het Telfort forum een reactie < HIER >. En de specifieke één op één vergelijking die de gebruiker via persoonlijk contact en ik hebben gemaakt, met die ervaringen, twee reacties verder beschreven (< DEZE >).
Die gebruiker gebruikt dezelfde Synology router die ik heb.
Reputatie 6
Badge +7
In principe zou het ook moeten werken wel raar als je er dan een laptop of pc aansluit op het NT kastje krijg je dan wel verbinding?
Reputatie 6
Badge +7
sorry per ongeluk dubbel gepost.
Pfff veel geëxperimenteerd, maar niks lijkt te werken.
Eerder kreeg ik wel gewoon een IP, toen had ik nog 100/100. Inmiddels dus overgestapt naar 200/200.
Heb de Xperiabox met frisse tegenzin eraan gehangen; ik mis enorm veel dingen die deze crappy box gewoon niet kan, zoals IP-adressen de toegang tot het internet blokkeren.
Is hier nog iets aan te doen? Ik wil dolgraag Openwrt/DD-wrt draaien.
Reputatie 8
In dat geval hang je eigen router NAT achter NAT achter de Experia Box.
Dan kun je in je eigen router alsnog datgene doen wat je wilt, of tegenhouden wat je wilt.

Elders beheer ik de volgende set-up achter een Experia Box V10 (van KPN).
Ik ben er nog geen beperkingen in tegen gekomen.
https://www.synology-forum.nl/the-lounge/keus-aan-'power'-router(s)/msg223877/#msg223877
Ja weet ik en dat gaat me ook wel lukken; ik vind het alleen niet zo elegant. Zal niet enorm veel snelheidsverlies en energie kosten, maar toch. Het voelt erg onnodig allemaal.
Super bedankt voor je hulp in ieder geval!
Reputatie 8
Snelheidsverlies heb ik nooit opgemerkt, of ik nu een eigen router echtstreeks achter glasvezel hang of als 2e router achter een Experia Box.

Dat een 2e router NAT achter NAT niet elegant is, en ook extra onnodige energie kost is jammer.
Maar soms kun je beter eieren voor je geld kiezen dan oneindig veel tijd en energie steken in iets wat praktisch gezien op dit moment eigenlijk nauwelijks haalbaar is, om je "gelijk te willen halen".
Reputatie 7
Badge +13
Hoi crappy, welkom op het forum. Wat betreft deze instellingen durf ik niet goed te zeggen wat je moet doen. Op deze pagina wordt een korte uitleg gegeven voor het instellen van je eigen netwerk. Mocht je daar niet aan uit komen, dan zijn er hier nog een paar handige klanten die je kunnen helpen. @Babylonia, @Franzki hebben jullie misschien tips?

@Cobus, thanks. Een eigen laptop of PC aansluiten direct op de NT zal niet gaan werken. Daarvoor moet je een flink stuk in je instellen al aanpassen om het überhaupt werkend te krijgen.
Reputatie 6
Badge +7
Oke sorry ik dacht dat dat wel kon namelijk.

Reageer