beantwoord

Hoe modem aansluiten aan oud ISRA punt / PTT doosje

• 12 februari 2018
  • 16 reacties
  • 24160 keer bekeken

Beste Telfort,

Afgelopen weekend ben ik verhuisd naar een jaren 90 woning. In de meterkast heb ik het ISRA punt gevonden (zie foto's 1 en 2). Nu vraag ik mij af hoe ik aan deze losse draden mijn modem moet aansluiten. Moet ik de DSL kabel strippen en met de rode en de blauwe draad verbinden? Zo ja, moet dat direct in het ISRA punt, of aan de tweede draad die hier los aan hangt?

En waarvoor is de andere loshangende kabel met het kroonsteentje eraan? Toen ik hier kwam wonen zat daar de loshangende draad aan vastgemaakt (zie foto 3) maar waar moet mijn modem dan?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik werk veel thuis dus ik zou het fijn vinden als het internet het snel doet!

Vriendelijke groet,

Judith
icon

Beste antwoord door Enterprise 12 februari 2018, 09:29

Nee die heb ik niet. Zou ik die nog ergens kunnen kopen?
Die is in de meeste bouwmarkten en electronicawinkels wel te koop.
Wel vreemd dat dit niet in het pakket zit...
Je hebt hem echt nodig om een goeie en zo kort mogelijke aansluiting te maken in de huidige situatie.
Neem desnoods de foto hierboven mee naar de bouwmarkt om zeker te zijn.
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Zit er een aansluitdoosje in het pakket..?

Reputatie 8
Badge +11
Modem zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt. Ik zou zo min mogelijk verbindingen willen en de DSL-kabel strippen. Deze dan aansluiten waar nu op foto 1 rood en blauw zitten en de oude kabel verwijderen. Deze gaat/ging waarschijnlijk naar een telefoonaansluiting elders in huis. Deze aansluiting kun je toch niet meer gebruiken op deze manier. Wel als je deze aan de telefoonpoort van het modem hangt.
Je kunt ook een aansluiting monteren waar je de DSL-kabel zo kunt inpluggen en de huidige lasdoos verwijderen, maar waarschijnlijk zit je dan (letterlijk genomen) aan het ISRA-punt zélf te sleutelen en dat mag officieel niet.
Reputatie 8
Badge +19
Die is in de meeste bouwmarkten en electronicawinkels wel te koop.
Wel vreemd dat dit niet in het pakket zit...
Je hebt hem echt nodig om een goeie en zo kort mogelijke aansluiting te maken in de huidige situatie.
Neem desnoods de foto hierboven mee naar de bouwmarkt om zeker te zijn.
Dank voor jullie antwoorden! Ik ga zo eerst de methode van GJC nogmaals proberen (gisteren ook al gedaan en toen werkte het niet) en vanmiddag op zoek naar een aansluitdoosje. Heb ik dan ook een nieuwe DSL kabel nodig aangezien de oude al gestript is?

Dank voor jullie snelle reacties!
Reputatie 8
Badge +19
Graag gedaan en succes...
Reputatie 8
Badge +11
.... en toen werkte het niet....

Als ik foto 1 goed bekijk zitten rood en blauw nu op 1 en 3 (vanaf links). Ik kan de onderkant (inkomend) niet echt goed zien, maar heb het vermoeden dat je 1 en 4 of 5 kunt proberen. Simpel geredeneerd verwacht ik twee verschillende kleuren inkomend. Ook 1 en 2 is mogelijk. Eigenlijk kun je het niet fout doen zolang je ze maar niet onderling doorverbindt (sluiting).
Dank. Het zit nu zo(zie foto) en ik kan wel verbinding maken met WiFi, maar het internet doet het niet..
1 rood + 2 groen/blauw
1 rood + 5 groen/blauw werken ook niet
Broadband lampje blijft knipperen

Dit zijn de inkomende kabels
Reputatie 8
Badge +11
De wifi-verbinding wordt opgebouwd vanuit het modem, ongeacht of je een verbinding naar buiten hebt. Doordat er (nog) geen DSL-signaal binnenkomt op het modem krijg je via wifi dus nog geen data.
Laat rood eens zitten en probeer groen één voor één op de overige aansluitingen (heb mijn reactie hierboven aangepast. Ik schreef 5 of 6, maar dat moest 4 of 5 zijn :$).
Andere optie is om rood en groen er even beneden bij te zetten om te kijken of er überhaupt signaal is, maar dat valt waarschijnlijk onder sleutelen aan het ISRA-punt. Als er signaal op de lijn staat moet één van de combinaties beneden verbinding geven.
Let op voor sluiting! Dat vindt de leverancier niet leuk!
Ik ga dit vanmiddag proberen, dankjewel!
Reputatie 8
Badge +11
Graag gedaan en succes! Laat de afloop even weten.
Reputatie 8
Badge +16
Ik ga dit vanmiddag proberen, dankjewel!

En kijk even goed in de doos van het modem, vaak zit in de loze ruimte onderin de doos alle soorten aansluitmateriaal
Reputatie 8
Officieel bij een dergelijk ISRA-punt gelden de volgende aansluitingen:

1 + 2 (1A + 1B)
4 + 5 (2A + 2B)

De middelste aansluiting zou de aarde moeten zijn, maar vind het wel vreemd dat aan de onderkant daar een blauw draadje op uitkomt van de KPN kabel.
Maar omdat dit ISRA-punt helemaal niet is verzegeld, (Het deel van de KPN aansluitingen vrij bereikbaar is), vraag ik me af of door een eerdere gebruiker de aders zijn omgewisseld?

Ter referentie: Klik onderstaande afbeelding zo groot mogelijk op.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/KPN_ISRA_Punt.jpg
Reputatie 6
Badge +12
Hallo Judith, welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je verwacht had dat dit iets makkelijker zou gaan. Ik zie dat je goede hulp hebt van Babylonia, GJC, Enterprise en Tuut - Tuut, mijn dank daarvoor! Lukt het allemaal met het aansluiten en heb je zo'n kastje kunnen vinden? Volgens mij zou die wel gewoon in de doos moeten zitten en anders kijk ik of ik die los kan toesturen naar je. Als je er al 1 gekocht hebt, dan vergoed ik de kosten ervan en dan hoor ik graag hoeveel het gekost heeft. Wil je het laten weten?
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Judith, is het allemaal gelukt? Als ik hierin nog iets kan betekenen, dan hoor ik dat graag van je 🙂.

Reageer