Hoe kun je dvb-c radio luisteren via coax?

• 5 mei 2014
  • 8 reacties
  • 1507 keer bekeken

Reputatie 1
Via dvb-c kun je een groot aantal radiozenders ontvangen. Hoe kan ik die ontvangen? Vanuit het modem is maar één coax kabel aan te sluiten. Of moet ik die splitsen met een splitter waarvan een kabel naar de tv loopt en de ander naar de radio?

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

8 reacties

Badge +1
Je geeft zelf het antwoord al: Je kan met een splitter inderdaad het signaal van de coax splitsen.
Als je televisie kijkt met een digitale DVB-C decoder kan je daarmee ook radiozenders luisteren.
Als je radio wilt aansluiten kun je gewoon een splitter gebruiken. Normaal is het signaal daar sterk genoeg voor..
Maar de radio ontvangt dan gewoon de analoge zenders in de FM band. Bij dvb-c zitten ook radio zenders maar deze kun je via TV of een aparte dvb-c ontvanger ontvangen. Maarbij je de audio uitgang van dvb-c ontvanger aansluit op je versterker.
Reputatie 1
@Stinger en @Hans_ bedankt voor jullie antwoorden!
Reputatie 1
Badge
yup heb ik ook gedaan 🙂
Reputatie 1
yup heb ik ook gedaan :)

Het is mij nog steeds niet gelukt om beeld en geluid te krijgen. Ik probeer eerst alleen de analoge radio omdat hij mij daarom gaat. Ik heb een coax kabel aangesloten van het modem naar de radio maar er gebeurt niets. Ik zie op jouw foto van het glasvezel modem dat het lampje brandt bij het tv-icoontje (de derde van boven). Bij mij brandt die niet. Zou het kunnen dat het niet geactiveerd is?
Badge +1
Dat TV lampje moet inderdaad branden. Ook als er geen kabel in zit.
Ik heb een andere modem waar het lampje ook brand.

Lampje hoort volgens mij ook te branden (kan het nog niet controleren omdat ik over een week wordt aangesloten). Ik denk dat je het beste de helpdesk kunt bellen en zeggen dat het RTV lampje niet brandt.
Reputatie 1
Inmiddels contact gehad met de helpdesk en het lampje hoort inderdaad te branden. Er is een storingsmelding voor gemaakt en ik krijg spoedig een reactie.