beantwoord

Hoe kan ik een ASUS RT AC5300 gebruiken als VPN router bij Telfort glasvezel?

• 7 februari 2018
  • 6 reacties
  • 509 keer bekeken

Reputatie 1
Beste forumgangers.

Ik wil graag de Asus router ipv de experiabox v10.
Maar krijg mijn internet niet werkende.

Is dit uberhaupt mogelijk?

Telfort helpdesk kan/wil me niet helpen omdat ze aangeven dit niet te ondersteunen.

Asus helpdesk vertelde in eerste instantie dat ik de router als acces point moet instellen alleen dan gebruik ik hem niet als vpn router. (de optie VPN verdwijnt uit de interface met deze instelling).

Asus router expert via hun helpdesk legde uit dat ik in de asus interface een static ip moet instellen en de gegevens van de experiabox moet overkopieeren.

Ik heb de lan ip, subnet mask en primaire dns overgekopieerd.

Er staat dan wel verbonden alleen heb ik fysiek geen internet/wifi..

Misschien mis ik iets of heb ik iets overgeslagen...

ik raak een beetje wanhopig :?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

:8:D

groetjes
icon

Beste antwoord door Babylonia 8 februari 2018, 06:36

Asus router expert via hun helpdesk legde uit dat ik in de asus interface een static ip moet instellen en de gegevens van de experiabox moet overkopieeren.

Er staat dan wel verbonden alleen heb ik fysiek geen internet/wifi.

Ik vraag me af of het zodanig is in te stellen dat je de Asus router rechtstreeks aan glasvezel kunt hangen (als vervanger van de Experia Box)? < De gebruiksaanwijzing > is uiterst summier op dat punt.
Je zou dan VLAN instellingen moeten kunnen gebruiken. Dat woord (VLAN) komt in het geheel niet voor in de gebruiksaanwijzing. Wel een optie om IPTV te kunnen gebruiken, op blz. 70
Maar gaat niet verder in op de instellingen ervan. Men heeft het over "profielen" van ISP's.

Ik vermoed dat de mogelijkheden uiterst beperkt zijn.
In dat geval zou je de Asus router beter als 2e router achter de Experia Box kunnen inzetten.
Een NAT achter NAT set-up.
Dat is prima te doen. Zo gebruik ik het zelf al jaren (met een ander merk router).
Daarbij laat je TV en telefoon door de Experia Box afhandelen, de rest door de Asus router.

Voor de services in de Asus (of evt. nog verder erachter??) die je van buiten uit zou willen benaderen (bijv. als je een VPN-server gebruikt van de Asus router), zou je in de Experia Box de betreffende poorten van die services moeten doorsturen naar de WAN-poort van de Asus.
Voor verder achterliggende services (bijv. een NAS achter de Asus router), dan de bijbehorende poorten weer verder doorsturen naar de apparaten die achter de Asus hangen (zoals die NAS).

Alles twee keer instellen:
1x van Experia Box naar Asus router.
1x van Asus router naar achterliggende apparaten.

Alleen voor connectie van services die je van buiten uit naar binnen wilt bereiken is het doorsturen van poorten benodigd. Niet voor connectie van binnenuit naar buiten toe.
Bekijk reactie

6 reacties

Badge +18
Er zijn diverse topics over Asus router achter glasvezel.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Reputatie 1
Hoi Nelly.

Ja heb ik gebruikt alleen kom ik er niet verder mee.:(
Badge +18
En de Asus achter de Experiabox tbv de vpn functionaliteit?
Ik neem aan dat je wel weet waar je bezig bent, of ben je aan het avonturen?

Staat niets bruikbaars tussen?
https://forum.telfort.nl/search?q=Asus
Reputatie 8

Er staat dan wel verbonden alleen heb ik fysiek geen internet/wifi.

Ik vraag me af of het zodanig is in te stellen dat je de Asus router rechtstreeks aan glasvezel kunt hangen (als vervanger van de Experia Box)? < De gebruiksaanwijzing > is uiterst summier op dat punt.
Je zou dan VLAN instellingen moeten kunnen gebruiken. Dat woord (VLAN) komt in het geheel niet voor in de gebruiksaanwijzing. Wel een optie om IPTV te kunnen gebruiken, op blz. 70
Maar gaat niet verder in op de instellingen ervan. Men heeft het over "profielen" van ISP's.

Ik vermoed dat de mogelijkheden uiterst beperkt zijn.
In dat geval zou je de Asus router beter als 2e router achter de Experia Box kunnen inzetten.
Een NAT achter NAT set-up.
Dat is prima te doen. Zo gebruik ik het zelf al jaren (met een ander merk router).
Daarbij laat je TV en telefoon door de Experia Box afhandelen, de rest door de Asus router.

Voor de services in de Asus (of evt. nog verder erachter??) die je van buiten uit zou willen benaderen (bijv. als je een VPN-server gebruikt van de Asus router), zou je in de Experia Box de betreffende poorten van die services moeten doorsturen naar de WAN-poort van de Asus.
Voor verder achterliggende services (bijv. een NAS achter de Asus router), dan de bijbehorende poorten weer verder doorsturen naar de apparaten die achter de Asus hangen (zoals die NAS).

Alles twee keer instellen:
1x van Experia Box naar Asus router.
1x van Asus router naar achterliggende apparaten.

Alleen voor connectie van services die je van buiten uit naar binnen wilt bereiken is het doorsturen van poorten benodigd. Niet voor connectie van binnenuit naar buiten toe.
Reputatie 1
Het was een avontuurtje. Uiteindelijk ingesteld zoals jij voorstelde Babylon.
TV kastje via de experia en al de rest, tablet, laptop, smarthpones, ps4, pc & smartTV via de asus met vpn.

Nelly bedankt voor de links, heb weer wat geleerd mbt netwerk.

Babylon ernorm bedankt voor je reactie, de oplossing lag meer voor de hand dan ik zelf was opgekomen.

:D:D:D
Reputatie 8
Fijn dat je tot een werkende oplossing bent gekomen. ;)
Mocht je verder nog tegen vragen aanlopen, zie ik ze wel tegemoet.

Reageer