beantwoord

Hoe gratis is "gratis" overstappen naar glasvezel? 3 verschillende verhalen van Telfort

• 7 augustus 2020
  • 64 reacties
  • 1204 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik krijg steeds onder ogen dat ik "gratis” kan overstappen naar glasvezel.

Gratis betekent voor mij, dat ik daarna dus hetzelfde betaal, en geen cent meer.

Enkele maanden geleden diverse keren gebeld door dame van Telfort (ondanks dat ik in privacy heb uitstaan om telefonisch benaderd te worden, maar dat ter zijde), dat ik dus gratis, zonder extra kosten kon overstappen naar glasvezel.

Nu word ik altijd erg argwanend als me iets "gratis” wordt aangeboden, dus ik wilde e.e.a. even rustig zelf kunnen bekijken, wat de eventuele addertjes waren.

Onlangs zelf e.e.a. nagekeken, en besloten dat ik de extra upload wel kan gebruiken.

(Dat is, ALS die sneller is, want er wordt maar 5 MB up aangeboden, en dat is echt minder dan dat ik nu heb via ADSL)….

Toen de dame me belde, betaalde ik € 28,50 voor internet met bellen, door combivoordeel.

Inmiddels is dat al wat verhoogd naar € 29,50.

Wil ik nu echter via Mijn Telfort overstappen naar glasvezel, kost dat ineens € 38,25 !!!

Gebeld, maar kort gezegd bleef de meneer van Telfort volhouden dat gratis voor mij niet opging omdat ik nog een supergoedkoop abo heb….

Ja, dus, dat betekent dat ik al heel lang klant ben!!

Daar ga je me toch niet voor afstraffen om nu € 5,- per maand te betalen?

Daarbij wordt er nergens een uitzondering gemaakt voor oude bestaande klanten met een goedkoper abo.

“Meneer zal ik het U nog eens uitleggen"???

NEE, je kunt niet uitleggen met kromme argumenten die nergens staan vermeld dat gratis niet gratis is….

Ik zie dat anderen hier ook al problemen mee hadden, zoals de topic van GerardZ

('Zet uw abonnement gratis over op glasvezel'.)

Moderator Bart biedt daar aan om het alsnog zonder meerprijs aan te bieden, hij zou zelfs €1,- goedkoper uit zijn.

De grote vraag is dus: Waarom meet Telfort op 3 verschillende manieren wat “gratis” is???

Ik wil wel overstappen naar Glasvezel, een paar maanden geleden wilde Telfort dat zo graag dat ze om de paar dagen belden, maar dan wel volgens de aangeboden voorwaarden, namelijk dat ik gratis kan overstappen.

(Zou ik mijn abo wijzigigen, krijg ik ook automatisch glasvezel, zonder bijbetaling… Dus waarom wel bijbetalen als ik alleen dat wil wijzigen??)

Graag reactie van een Moderator.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 19 augustus 2020, 14:25

We waren ongeveer tegelijkertijd aan het typen denk ik @Hansiehansie, ik had de vraag toevallig net boven jouw reactie beantwoord:

Goede toevoeging @Tuut-Tuut, dat was ik vergeten erbij te noemen inderdaad :slight_smile: Die korting heeft geen einddatum, die blijft net zo lang als dat pakket actief is. Als er iets gewijzigd wordt aan de basis, als er bijvoorbeeld later tv aan wordt toegevoegd, kan dat veranderen. 

Ik zet de wijziging daarvoor dan graag voor je in gang. Ik zie de laatste 3 cijfers van de IBAN nog niet op je profiel staan, zou je die daar nog aan kunnen toevoegen? Die heb ik daarvoor nodig als laatste check, zodat we het abonnement echt voor de juiste persoon wijzigen.

Bekijk reactie

64 reacties

Je wordt technisch omgezet van het koper/DSL netwerk naar het glasvezelnetwerk. Die fysieke omzetting is kosteloos. Dat wordt hoofdzakelijk bedoeld met gratis overstappen.

In sommige gevallen gaat het abonnement wel degelijk omhoog, of je houdt niet je volledig pakket.

Echt gratis is het bijna nooit.

Nee, het kan zelfs in sommige gevallen duurder uitpakken als je ook bv. TV afneemt.
Digitenne zal met glasvezel, dacht ik, niet meer gratis zijn.
Het eerste kastje is gratis, voor een tweede betaal je €5,00.
Dan heb je nog de TV zenders, heb je nu bv. het uitgebreide pakket gratis,
dan ga je er nu €5,00 voor betalen.

Reputatie 8

Dus toch de bekende addertjes onder het gras, als men zegt “gratis” een overstap aan te bieden.

@Mandy, Digitenne is nu ook niet gratis, je betaald voor elk Digitenne kastje nu ook 5 euro huur na de overstap op huurkastjes, de oude eigendom kastjes werken niet meer.

@Babylonia , de overstap is wel degelijk "gratis” je betaald geen overstap kosten in ieder geval.:wink:

Dat het daarna meer per maand kost omdat je abonnement moet worden aangepast aan de huidige maatstaven is een detail.:money_mouth:

Mandy doelt er meer op dat bij glasvezel Digitenne niet meer voor €5.00 beschikbaar is dan kost het de volle mep. 

Het abonnement wat de topic starter nu heeft is nog van voor 2016 dat is wel duidelijk, daar wringt de schoen vermoedelijk.

Kortom zoals te lezen valt laten we een moderator maar latenklaten wat er voor @Hansiehansie wel of niet mogelijk is.

Reputatie 2
Badge

Hoi allemaal, en bedankt voor de reacties!

Ik zit inderdaad al “eeuwen” bij Telfort, met een basic abonnement, en een stuk of 5 mobiele abo’s.

Maar de vraag is waarom je daarvoor gestraft moet worden?

Als het niet gratis is, (wat overigens in de eerste telefoontjes expliciet wél werd aangeboden, ik zou nog 50 cent of 1 € goedkoper uit zijn,)

dan moeten ze er een minimum aan verbinden! 

Dus gratis over naar glasvezel, met een minimum maandbedrag van € xx,-

schrijf je dat niet, dan is gratis gratis. Technisch/juridisch kun je daar niks anders van maken. 

En mijn pakket veranderd niet, ik wil geen tv, alleen bellen en internet.

Sterker nog: als je zuiver leest wat er staat, beweren ze zelfs dat ze je bij een wijziging van je pakket, omzetten naar glasvezel. 

In de test: Ik neem een 2e telefoonlijn voor 2,50, volgens hun voorwaarden ga je dan automatisch over op glasvezel, want ik wijzig mijn abo!

Dan gaat alleen de prijs voor het bellen erbij, en geen euro’s per maand voor glasvezel!

En dat kan ik later ongedaan maken!

Ik denk dat Telfort zelf niet goed weet hoe ze de “regels” moeten toepassen, voorzover die überhaupt duidelijk zijn...

Ook zie ik dat diverse moderators alsnog hebben aangeboden om het idd gratis om te zetten, zoals het door mij genoemde VB van GerardZ.

Hoe dan ook, ik ga geen euro’s meer betalen per maand.

Als je in een winkel een onduidelijke aanbieding hebt, maar wel een prijs, is die ook verplicht te leveren.

Denk aan de medewerkers die vergeten zijn de reclame van vorige week weg te halen, ze zijn dan verplicht het je voor de aangeboden prijs te leveren!

Stukje van Consumentenbond:

Verkeerd prijskaartje

Is een product dat je in de winkel wilt kopen of online hebt besteld volgens de verkoper fout geprijsd? En wil de verkoper je het product alleen              voor een hogere prijs verkopen? Als je niet kon weten dat de prijs onjuist was dan is de koop rechtsgeldig en moet je het product voor die lagere prijs krijgen. 

Maar goed, we zullen wel zien wat het wordt…

Het zou Telfort sieren zich aan hun woord te houden, ipv zich moeilijk/vervelend op te stellen,

zoals degene die ik de laatste keer aan de telefoon had...

Reputatie 2
Badge

Dus toch de bekende addertjes onder het gras, als men zegt “gratis” een overstap aan te bieden.

Addertjes onder het gras moeten trouwens wel vindbaar zijn…

Dus als er ergens al regels staan dat het wel geld kost, wil ik daar graag op gewezen worden. Dat is mij dan “verborgen”.

Maar een interpretatie maken, en dat koppelen aan een nieuwe minimum prijs, is geen verborgen addertje, dat is addertjes verzinnen...😜

Reputatie 8

Kennelijk heeft KPN / Telfort niets geleerd van onduidelijke aanbiedingen.
Vorig jaar is KPN nog beboet voor een kleine  3,5 miljoen Euro

https://www.acm.nl/nl/publicaties/vier-telecomaanbieders-beboet-voor-onduidelijke-websites

Ik doelde inderdaad, met Digitenne, dat je dan de volle mep gaat betalen.

Ook heb ik gelezen, dat als je naar glasvezel overgaat, dat je niet meer terug kunt naar ADSL(?).
En ja, je gaat inderdaad een nieuw abonnement aan.

Je zal, net zoals bij de voorwaarden van dit Forum, alles moeten lezen, vooral de kleine lettertjes.
Dit om erachter te komen wat die addertjes kunnen zijn.
Dan ook nog lezen op dit Forum omdat niet alles gedeeld wordt via mail, brief ect.

En babylonia heeft ook goede punten.

Dat je geen korting meer krijgt op digitenne is gewoon verklaarbaar, je hebt er alleen recht op als je niet genoeg decoders kunt aansluiten, bij Glasvezel kun je er gewoon de maximale hoeveelheid aanvragen, dus dat vind ik geen argument dat het duurder word.

En je kunt wel terug naar ADSL maar niet bij KPN, die leveren glas voor dezelfde prijs, trouwens je zou niet meer terug willen.

Reputatie 2
Badge

Kennelijk heeft KPN / Telfort niets geleerd van onduidelijke aanbiedingen.
Vorig jaar is KPN nog beboet voor een kleine  3,5 miljoen Euro

https://www.acm.nl/nl/publicaties/vier-telecomaanbieders-beboet-voor-onduidelijke-websites

Mooi punt!

En leerzame stof voor Telfort/KPN.

ik heb de uitspraak er even bij gepakt.

Expliciet over de website Telfort.nl staat er:

“Door aanbiedingen op de website te plaatsen met Onbeperkt bellen en sms, terwijl in de Productinformatie en Tarieven, waar de consument akkoord mee moet gaan, opgenomen is dat er een maximum voor Onbeperkt bellen geldt van 3000 minuten per maand, heeft verzoekster volgens de ACM misleidende informatie gegeven ten aanzien van de voornaamste kenmerken van de aanbieding. Deze abonnementen zijn dus, hoewel ze wel zo worden genoemd, niet onbeperkt.”

Even vrij vertaalt naar mijn situatie (en vele anderen):

”Deze omzetting naar glasvezel is dus, hoewel het zo wel wordt genoemd, niet gratis”…

Doe er je voordeel mee Telfort....

Reputatie 2
Badge

@Mandy Ik snap dat er in een nieuw pakket wijzigingen kunnen zitten, en als dat vermeldt wordt, het zij zo.

Maar nu wordt de ene klant overgezet zonder bijbetaling, gratis dus, zoals aangeboden, en andere klanten, zoals ik, moeten wél bijbetalen!

En dat is volgens mij niet verkoopbaar door Telfort, zeker niet als ze aanbieden het “Gratis” om te zetten.

Verder heb ik, zoals al gezegd, geen tv, dus zijn die wijzigingen op mij niet van toepassing...

Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat je als klant, te vaak, heel goed moet zoeken naar de juiste informatie.
Dat het meestal te goed verstopt zit en eventuele wijzigingen worden meestal niet verteld.
Dit vindt ik niet kunnen.
Net zoals het woord verlengen in feite niet klopt omdat je een nieuw abonnement aangaat,
met de dan geldende voorwaarden.
Daar ben ik zelf destijds bijna ingevlogen maar op tijd geannuleerd.
Ik had meer gaan betalen voor minder.
Zo heb ik nog wel een voorbeeld...
Maar ook dat het er maar net aan ligt wie je aan de telefoon krijgt met de juiste informatie.
Soms ook wel 3 verschillende versies gehoord...

Ik begrijp dus wat je bedoelt.

En bij het woord gratis, pas ik ook op mijn tellen.

En als ik er dit geval 'gratis’ gezegd of geschreven wordt en je moet bijbetalen,
dat zal er bij mij ook niet ingaan.

Reputatie 2
Badge

@Mandy

Kijk dan zijn wij het alvast helemaal eens!

Nu Telfort nog....

Dat de ene klant zonder extra kosten wordt omgezet zal met het abonnement te maken hebben, als je een abonnement van na zeg 2018 hebt zit je al rond het huidige tarief en deels zal het worden bepaald of een klant dit zelf via Mijn Telfort regelt of dit regelt via de klantenservice.

@Hansiehansie

Ik betwijfel of je met het bestellen van een tweede lijn al naar glasvezel wordt omgezet. Dat zal me verbazen, de enige reden hiervoor is dat telefonie is losgekoppeld. Jij hebt wellicht een twee in één of drie in één pakket. Nu is telefonie een optie.

Nogmaals de upgrade van DSL naar glasvezel is gratis de monteur die wat zaken komt installeren en aan de provider kant kost je niks extra. Dat staat los van abonnementskosten.

Een ander zichtspunt hoezo gestraft je hebt jaren geprofiteerd van lagere abonnentskosten. Nu ga je als je pech hebt hetzelfde betalen wat de andere klanten betalen.

Reputatie 2
Badge

@Hansiehansie

Ik betwijfel of je met het bestellen van een tweede lijn al naar glasvezel wordt omgezet. Dat zal me verbazen, de enige reden hiervoor is dat telefonie is losgekoppeld. Jij hebt wellicht een twee in één of drie in één pakket. Nu is telefonie een optie.

Dat zegt Telfort dus zelf als ik in mijn Telfort eea probeer aan te passen…

Maar ze zeggen wel meer, dus ik kan ook niet garanderen dat het zo werkt.

Ik lees iets, en mag er vanuit gaan dat dat klopt.

zij horen duidelijk te communiceren op hun site.

Reputatie 2
Badge

Nogmaals de upgrade van DSL naar glasvezel is gratis de monteur die wat zaken komt installeren en aan de provider kant kost je niks extra. Dat staat los van abonnementskosten.

Er wordt niet aangeboden: Gratis installatie/monteur, maar gratis overstapppen.

Als ik dat doe en moet meer betalen, is het niet gratis. 

Kun je lang en breed over discussiëren en proberen er iets van te maken, maar dit is precies waar ze dus miljoenen boete voor hebben gekregen!

Je mag als klant verwachten dat wat er staat klopt. En 20-25% verhoging van mijn abo is niet gratis!

Je hebt geen ongelijk het is onduidelijk.

Toch staan de hogere abonnementskosten daar los van zelfs als er op jou adres geen glasvezel mogelijk is zal een significante wijziging betekenen dat je de huidige abonnements prijs gaat betalen.

Een significante wijziging is een ander product afnemen jij hebt nu een ouder product mogelijk nog een 40/4 abonnement dat product bestaat niet meer. 

Dan klopt het wel dat bijna elke wijziging die je zelf door voert resulteert in een nieuw jaar contract met de nieuwe prijzen. En dat wordt dan standaard via de beste mogelijkheid geleverd.

PS ik ben zelf net zo gestraft door een simpele verhuizing omdat mijn Glasvezel product niet meer werdt geleverd moest ik verplicht een €10,00 duurder pakket afnemen om dezelfde diensten te houden.

Maar goed laten we het woord geven aan een moderator wat deze voor je kan doen.

Reputatie 2
Badge

Je hebt geen ongelijk het is onduidelijk.

Zijn we dat toch met elkaar eens!!! :sweat_smile:

Toch staan de hogere abonnementskosten daar los van zelfs als er op jou adres geen glasvezel mogelijk is zal een significante wijziging betekenen dat je de huidige abonnements prijs gaat betalen.

De aanbieding in de mail luidde:

“Zet uw abonnement gratis over op glasvezel”

Telefonisch is mij verteld dat ik inderdaad van 40/4 naar 50/5 zou gaan, en daar geen cent meer voor zou hoeven te betalen!

Dus zoals ik hiervoor al zei, het gaat niet over het installeren of opleveren wat gratis zou zijn, maar het omzetten van het abonnement...

Dus eigenlijk is het helemaal niet onduidelijk, wat er staat en wat aangeboden wordt is simpel en helder. Alleen begrijpt Telfort kennelijk zelf niet zo goed wat het betekent als ze iets gratis  aanbieden..

Reputatie 8

Een significante wijziging is een ander product afnemen…

Nee, zo wordt het niet gepresenteerd. Men heeft een abonnement waar niets aan wordt veranderd. Wat men naar de letter van de informatie aanbiedt is feitelijk alleen dat men gratis de wijze van aanleveren van de data via de netwerkstructuur verandert van VDSL naar glasvezel. Laat men dat dat dan ook als zodanig uitvoeren en de rest hetzelfde houden.

Er zitten namelijk geen financiële verschillen tussen glasvezel en VDSL internet aansluitingen.
Dat men nog een erg oud abonnement heeft doet verder niet ter zake.

Zou Telfort daaraan houden.
Zo niet, direct een klacht bij ACM indienen om nog eens een boete uit te delen.

Ik ben het met Babylonia eens.

@Babylonia je haalt wat ik schreef uit het verband!

Nu is het gelijkgesteld voorheen(tot 2015/16) waren internet via dsl en via glasvezel twee verschillende producten met een andere prijs. Net zo goed dat een drie in één pakket een ander product is dan twee in één. Het oudere abonnement is ook een ouder product zo simpel is het.

De aanbieding gedaan door Telfort zelf is inderdaad duidelijk genoeg dat houd in dat de actie door Telfort wordt uitgevoerd niet door de klant zelf daar zit het verschil. Telfort biedt nu zelf een nieuw product aan tegen de prijs van het oudere product.

​​​​​​Ga je het zelf wijzigen krijg je te maken met de huidige prijzen. Dat probeer ik duidelijk te maken niet zelf de actie ondernemen laat het van Telfort afkomen. Alleen dan kan je reclameren als iets niet klopt.

Dat zal dan inderdaad betekenen, dat als Telfort zelf met die actie komt en dito actie onderneemt,
uiteraard met toezegging van de klant, dat de prijs dus inderdaad niet duurder mag worden,
als er verder na de overzetting geen wijzigingen bijkomen.
Dan klopt het verhaal dat het overzetten gratis is anders niet.

Dus de klant moet zelf niet bellen of zo.

Reputatie 8

Nu is het gelijkgesteld voorheen(tot 2015/16) waren internet via dsl en via glasvezel twee verschillende producten met een andere prijs.

Daar heb je nu niet mee te maken. Het voorstel om VDSL om te zetten naar glasvezel geldt nu.

Ik heb ook eens ooit mobiele telefonie aangeschaft en zou je extra moeten betalen als je G4 wilde hebben tegenover G3. Dat is ook allemaal achterhaald en niet meer van toepassing. Gebruik op hetzelfde abonnement vrolijk G4. En als er geen verschil meer zit in tarief met G5, ook dan weer G5.

De aanbieding gedaan door Telfort zelf is inderdaad duidelijk genoeg dat houd in dat de actie door Telfort wordt uitgevoerd….

Precies. Moeten ze echter geen onduidelijkheden verkopen afhankelijk met welke medewerker men contact heeft. Bij de een is het gratis, de andere geeft aan dat het abonnement duurder wordt.

Met die onduidelijkheid hoef je als klant geen genoegen te nemen.
Zou ik sowieso melden bij ACM.

Nu is het gelijkgesteld voorheen(tot 2015/16) waren internet via dsl en via glasvezel twee verschillende producten met een andere prijs.

Daar heb je nu niet mee te maken. Het voorstel om VDSL om te zetten naar glasvezel geldt nu.

Mee eens toch is het in mijn ogen niet meer dan logisch dat je dan ook de prijs van nu gaat betalen. Niet de prijs van xx jaar geleden toen DSL standaard ongeveer €10 goedkoper was dan Glasvezel. Niet dat ik het HansieHansie niet gun naar andere klanten is het ook niet geheel eerlijk. 

Ditzelfde gedoe zagen we in 2018/19 met de afbouw van oud glasvezel enkel bij een 1 op 1 omzetting behield je de oude prijs en pakket samenstelling, klanten die van een korting of een actie gebruik maakten, of hun pakket wouden aanpassen kregen uiteindelijk te maken met een hogere abonnementsprijs en een afgeslankt basis tv pakket.

Ook die migratie was niet zonder diverse bijkomende kosten zoals ineens extra betalen voor een tweede tv ontvanger en noem maar op. Topic oud glas migratie. 

Reageer