vraag

Herstel grondkabel

• 16 september 2020
  • 11 reacties
  • 179 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Voor de aanleg van vloerisolatie ben ik onze kruipruimte aan het opruimen. Naast het afvoeren van een heleboel puin en andere zooi, ben ik ook het leidingwerk aan het ontvlechten. In de oude situatie liep de KPN grondkabel rond een water- en een gasleiding, en heeft zo jaren (decennia?) op de vochtige bodem gelegen. Met als gevolg het compleet wegroesten van de buitenste laag van de kabel (zie foto). Moet KPN deze buitenste laag nog herstellen, voordat ik de kabel aan de onderkant van de vloerbalken monteer?

Alvast bedankt, ik hoor het graag!

Groeten, Marc

11 reacties

Reputatie 1

iemand?

Hallo @Marc_S , dit forum is geen chatdienst, dus je krijgt niet meteen antwoord.

Alle aanvragen worden op volgorde van binnenkomst afgehandeld (FIFO), verder is het behoorlijk druk i.v.m. alle aan de gang zijnde veranderingen, dus nog even geduld a.u.b.

@Marc_S je kan deze vraag beter meteen bij https://www.kpnnetwerk.nl/ stellen Telfort de provider en KPN de provider staan daar buiten. 

Als die kabel al decennia zo functioneert gaat deze nog wel even mee.

Ps is er bij jullie in de woonplaats al Glasvezel via KPN beschikbaar? Zoja niet druk maken niet jou probleem 😉 gezien KPN ooit de koperleidingen zal afschalen.

Reputatie 8

Zoja niet druk maken niet jou probleem 😉

Ik vind het nogal wat om je er niet druk om te maken?

Zul je net zien dat als straks de vloerisolatie er ligt er dan ineens wel problemen opduiken?
Verwacht KPN dan mogelijk alsnog in de kruipruimte te kunnen duiken, wat dan misschien niet eens meer mogelijk is, na die werkzaamheden?

Vind het heel netjes en positief dat  @Marc_S  met die kabel zoals die er in deze slechte staat bij ligt, hij daar terecht rekening mee wil houden. Mes snijdt aan twee kanten. Is ook nog eens zijn eigen belang om daarmee niet nog eens met een hoop trammelant en onnodige kosten “achteraf” daarmee te worden geconfronteerd.

@Babylonia het is zeker niet zo zwart/wit bedoeld zoals het mogelijk overkomt. Lees ook de context wat betreft glasvezel, NetwerkNL zal op termijn koper uitfaseren dan blijven alle koperleidingen voor oud vuil in de bodem. Vandaar ook de knipoog jammer dat het uitleg nodig heeft.

Het is zeker verstandig te informeren vandaar ook de weg naar het juiste aanspreekpunt. Als KPN er ooit zelf voor koos kabels onder een huizenblok door te trekken is en blijft dat hun eigen verantwoording.

Mijn tip is zelfs niet aankomen om beschadiging te voorkomen. Anders zal er juist een monteur onder de vloer moeten. Het is verder onbekend om wat voor vloer isolatie het gaat een laag tegen de vloer gespoten dan juist niet vooraf de kabel aan de vloer vast maken. De hele kruipruimte vol met schelpen? Kom jezelf ook nergens meer bij achteraf, er is wat dat betreft teveel onbekend. 

Reputatie 8

….er is wat dat betreft teveel onbekend. 

Precies de reden om er juist actief wel achteraan te gaan, zodat je niet alsnog voor verassingen komt te staan. Alles op zijn beloop laten is de slechtste optie.

Daarom voor de topic starter het gegeven advies neem contact op met Netwerk NL dat is in deze de enige en juiste partij voor deze vragen.

Nogmaals je neemt een terloops bedoelde opmerking veel serieuzer dan het is bedoeld. 

Reputatie 1

Hallo allen,

Dank voor alle goedbedoelde adviezen. Netwerk NL wimpelt me helaas weer af, terug naar Telfort. Volgens de klantenservice medewerker doen ze alleen glasvezel aanleggen (ook al staat het anders op hun website).

De isolatie wordt Tonzon; bodemfolie en isolatiezakken tussen de balken. De kabel moet dus van de grond af, maar blijft wel bereikbaar. Ik wil vooral voorkomen dat de kabel breekt oid. Glasvezel is bij mij in de wijk nog niet voorzien.

De providers maken via zoals dat heet operators  gebruik van een netwerk.

Je hebt in jouw geval de provider Telfort, de operator KPN Wholesale en de Netwerkbeheerder KPN Netwerk NL. Die laatste is ondanks het afwimpelen het aanspreekpunt ook voor het koper netwerk.

Als NetwerkNL het afschuift doe het netjes en probeer het via https://www.mijnaansluiting.nl/home

Reputatie 8
Badge +11

Hi @Marc_S, ik kan me voorstellen dat je liever problemen voorkomt, zeker nu je bij de kabel kan en voordat je de vloerisolatie hebt gelegd. Ik zie dat er hier al volop met je mee gedacht is, dat is fijn om te zien. Ik begrijp dat je contact gehad hebt met KPNnetwerkNL, maar dat je daar niet wijzer van geworden bent.

Heb je de laatste tip van Galdor in de tussentijd nog geprobeerd, en zo ja, wat is er uit gekomen? Ik hoor het graag, anders ga ik navraag voor je doen.

Reputatie 1

Hoi @Alexandra - Telfort. Dank voor de reactie. Ik heb nog wel gekeken naar mijnaansluiting.nl, maar kon daar geen ingang vinden voor herstel. Alleen voor "nieuwe aansluiting, een wijziging of verwijdering”. Als jij nog verder zou kunnen nagaan graag!

Gr, Marc

Reageer