beantwoord

Herstartende Arcadyan modems

  • 18 maart 2015
  • 52 reacties
  • 2156 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +7
Een deel van onze klanten heeft last van automatisch herstartende (Arcadyan) modems (reboot).
Het modem gaat automatisch uit en start automatisch opnieuw weer op.
Alle diensten zoals internet en tv gaan hiermee ook even (ca. 3 min.) uit en dan weer aan.
Het tijdstip waarop dit gebeurt is willekeurig.

Deze herstart van het modem valt samen met een periodieke modemcheck vanuit het netwerk.
Hierbij wordt iedere 12 uur gecontroleerd of het modem nog goed werkt en worden eventuele wijzigingen bijgewerkt in het modem.
Om de impact voor de klanten tot een minimum te beperken heeft Telfort deze check op eens per week gezet.
De modems herstarten nu nog maximaal 1x per week maar daarmee is het probleem natuurlijk nog niet opgelost.

Voor de oplossing heeft Telfort bij 3 klanten zogenaamd trace apparatuur thuis geplaatst.
De verwachting is dat hiermee de echte oorzaak sneller kan worden gevonden en daarmee opgelost.
Dit heeft inmiddels een succesvolle trace van de reboot opgeleverd en deze is nu in onderzoek bij de leverancier van het modem.
De leverancier probeert nu in haar laboratorium het probleem te reproduceren en daarmee de oorzaak te vinden.
Dit is helaas tot nog toe niet gelukt.

Op de storingspagina en in dit topic plaatsen we updates die klanten kunnen bekijken als ze de status willen volgen.
icon

Beste antwoord door Stephen 13 april 2015, 19:46

@All,

De storing wat betreft het herstarten van het modem is opgelost, de dienst is hersteld.

Stephen
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

52 reacties

Reputatie 8
Badge +7
UPDATE 23-03-2015 18:18 uur:
De oorzaak van de storing waardoor de modems bleven herstarten is gevonden. De oplossing wordt in fases uitgerold. In de nacht van dinsdag/woensdag worden de eerste firmware upgrades uitgevoerd om het herstart probleem definitief te verhelpen. Wij zijn ons bewust van de ongemakken welke de storing heeft veroorzaakt, het daadwerkelijke uitsluitsel volgt spoedig.
Hallo Stephen, is er al een definitieve oplossing voor dit probleem? Gr Jeroen
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Stephen, is er al een definitieve oplossing voor dit probleem? Gr Jeroen

???

UPDATE 23-03-2015 18:18 uur:
In de nacht van dinsdag/woensdag worden de eerste firmware upgrades uitgevoerd om het herstart probleem definitief te verhelpen.
In de zelfde tekst staat ook dar en nog naar een definitieve oplossing gezocht gaat worden
Reputatie 8
Badge +7
@jeroen van den berg,

Wij gaan er vanuit dat de oplossing ook de definitieve oplossing is. Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?

Stephen
Reputatie 8
Badge +7
@omatonia,

Ik heb van jouw berichten een nieuw topic gemaakt. Graag daarin verder reageren aub.

Stephen
Reputatie 8
Badge +7
@All,

De storing wat betreft het herstarten van het modem is opgelost, de dienst is hersteld.

Stephen
Zojuist is mijn modem weer spontaan gereboot. Weer TR069 meldingen. Ik heb de nieuwe firmware gekregen een week of twee terug. Ik word er nu stilaan wel een beetje achterlijk van.

04/16/2015 15:57:28 TR069:Session end.
04/16/2015 15:57:27 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
04/16/2015 15:57:27 TR069:Received GetParameterValues
04/16/2015 15:57:24 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
04/16/2015 15:57:24 TR069:Received GetParameterValues
04/16/2015 15:57:24 TR069:Received InformResponse
04/16/2015 15:57:23 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/16/2015 15:57:22 sending ACK to 192.168.6.18
04/16/2015 15:57:22 TR069:Session end.
04/16/2015 15:57:22 TR069:Received InformResponse
04/16/2015 15:57:21 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/16/2015 15:57:21 TR069:Session end.
04/16/2015 15:57:18 TR069:Received TransferCompleteResponse
04/16/2015 15:57:17 TR069:Sending TransferComplete
04/16/2015 15:57:17 TR069:Received InformResponse
04/16/2015 15:57:13 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/16/2015 15:57:07 NTP Date/Time updated.
03/23/2015 00:02:00 Get system time from NTP server:195.241.76.236.
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.171.143.254,Lease time=7200
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.170.196.189
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Receive Offer from 82.171.143.254
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:25 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
03/23/2015 00:01:21 DSL Media Up !
03/23/2015 00:00:43 192.168.6.14 Admin login success
03/23/2015 00:00:39 192.168.6.14 login fail
03/23/2015 00:00:35 sending ACK to 192.168.6.14
03/23/2015 00:00:31 sending ACK to 192.168.6.14
03/23/2015 00:00:13 sending ACK to 192.168.6.3
03/23/2015 00:00:07 sending ACK to 192.168.6.10
03/23/2015 00:00:06 sending ACK to 192.168.6.2
Reputatie 8
Badge +7
@Rataplan626,

Ik kan dit inderdaad zien in het systeem. Verder zie ik geen bijzonderheden dus ik neem aan dat het modem nu naar behoren functioneert?
Mocht het modem weer rebooten dan verneem ik het graag van je.

Stephen
Mijn modem is ook spontaan opgestart, rond hetzelfde tijd als voor de laatste weken :
moest vannacht werken. En wéér reboot (2x binnen 24 uur dus):

04/17/2015 03:59:24 TR069:Session end.
04/17/2015 03:59:24 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
04/17/2015 03:59:24 TR069:Received GetParameterValues
04/17/2015 03:59:23 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
04/17/2015 03:59:23 TR069:Received GetParameterValues
04/17/2015 03:59:23 TR069:Received InformResponse
04/17/2015 03:59:23 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/17/2015 03:59:21 TR069:Session end.
04/17/2015 03:59:21 TR069:Received InformResponse
04/17/2015 03:59:20 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/17/2015 03:59:20 TR069:Session end.
04/17/2015 03:59:20 TR069:Received TransferCompleteResponse
04/17/2015 03:59:20 TR069:Sending TransferComplete
04/17/2015 03:59:20 TR069:Received InformResponse
04/17/2015 03:59:15 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/17/2015 03:59:09 NTP Date/Time updated.
03/23/2015 00:02:00 Get system time from NTP server:195.241.76.236.
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.171.143.254,Lease time=7200
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.170.196.189
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Receive Offer from 82.171.143.254
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:26 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
03/23/2015 00:01:11 DSL Media Up !
Reputatie 2
Badge +3
Na paar weken rust, nu weer 2 x binnen 12 uur een herstart...oepsie?
Reputatie 8
Badge +7
@All,

Wij hebben meerdere van deze signalen ontvangen en we gaan dit verder onderzoeken. Ik hoop jullie vandaag nog een update hierover te kunnen geven. Excuses voor het ongemak.

Stephen
Reputatie 1
Ook hier weer hommeles. Zie verzameltopic.
In december interactieve TV toegevoegd aan het abonnement. Sinds die tijd is de stabiliteit van het modem dramatisch. Ben er erg ontevreden over. Vorige week een mail gehad dat de problemen opgelost zouden zijn, maar ze houden onverminderd aan.
Vanaf maandag ben ik bij gaan houden:
13-4 17:00H herstart
15-4 modem niet bereikbaar via intern netwerk nog wel internet +TV
16-4 18:50H herstart
17-4 06:50H herstart
Vraag me af of het arcadyan modem wel geschikt is voor internet, TV en bellen.
Reputatie 8
Badge +7
@All,

Uit onderzoek bleek dat er in de instellingen van de updates een fout zat waardoor de modems uitvielen. Deze is inmiddels opgelost waardoor het uitvallen nu niet meer zou moeten voorkomen. Excuses voor het ervaren ongemak.

Stephen
Ik krijg nog gisteren avond een reboot.

04/21/2015 19:54:31 TR069:Session end.
04/21/2015 19:54:31 TR069:Sending GetParameterValues error response
04/21/2015 19:54:31 TR069:Received GetParameterValues
04/21/2015 19:54:31 TR069:Received InformResponse
04/21/2015 19:54:31 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/21/2015 19:54:29 TR069:Session end.
04/21/2015 19:54:28 TR069:Received InformResponse
04/21/2015 19:54:28 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/21/2015 19:54:28 TR069:Session end.
04/21/2015 19:54:28 TR069:Received InformResponse
04/21/2015 19:54:27 TR069:Sending 1 BOOT inform.
Beste Stephen,

Ook bij mij reboot het modem nog steeds (of alweer). Ik was in de veronderstelling dat het opgelost was, maar helaas valt bij mij toch weer met enige regelmaat de verbinding weg. Zojuist om iets over 13:00 viel de verbinding weer weg.

04/22/2015 13:08:43 sending ACK to 192.168.1.4
04/22/2015 13:08:28 TR069:Session end.
04/22/2015 13:08:28 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
04/22/2015 13:08:28 TR069:Received GetParameterValues
04/22/2015 13:08:27 TR069:Received InformResponse
04/22/2015 13:08:27 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/22/2015 13:08:24 TR069:Session end.
04/22/2015 13:08:24 TR069:Received InformResponse
04/22/2015 13:08:24 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/22/2015 13:08:23 TR069:Session end.
04/22/2015 13:08:23 TR069:Received InformResponse
04/22/2015 13:08:22 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/22/2015 13:08:16 NTP Date/Time updated.
03/23/2015 00:02:00 Get system time from NTP server:195.241.76.236.
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.168.149.254,Lease time=7200
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.171.158.250
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Offer from 82.168.149.254
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
03/23/2015 00:01:02 DSL Media Up !
03/23/2015 00:00:28 192.168.1.2 Admin login success
03/23/2015 00:00:18 sending ACK to 192.168.1.2
03/23/2015 00:00:10 sending ACK to 192.168.1.1
Reputatie 8
Badge +7
@kakou,

Ik zie deze reboot inderdaad in de logs. Ik verneem het graag van je als het modem vanavond weer reboot. Mocht dit het geval zijn dan zet ik het intern door naar de technici.

@S.Visser,

Mocht het modem de volgende 12 of 24 uur rebooten dan verneem ik dat ook graag van jou. Het kan namelijk een eenmalige reboot zijn.

Stephen
Ik heb nu ook al weken last van het opnieuw opstartende modem. Ik lees hier dat het probleem inmiddels opgelost is, maar mijn modem start nog dagelijks minimaal eenmaal opnieuw op. Kan ik zelf iets ondernemen om dit op te lossen?

Log van de meest recente restart:

04/23/2015 19:27:27 TR069:Session end.
04/23/2015 19:27:27 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
04/23/2015 19:27:27 TR069:Received GetParameterValues
04/23/2015 19:27:27 TR069:Received InformResponse
04/23/2015 19:27:26 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/23/2015 19:27:22 TR069:Session end.
04/23/2015 19:27:22 TR069:Received InformResponse
04/23/2015 19:27:22 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
04/23/2015 19:27:21 TR069:Session end.
04/23/2015 19:27:21 TR069:Received InformResponse
04/23/2015 19:27:21 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/23/2015 19:27:15 NTP Date/Time updated.
Reputatie 8
Badge +7
@hesjo,

Ik heb de logs van deze week bekeken en ik zie dat het modem alleen gisteren opnieuw is opgestart. Een dagelijkse herstart kan ik niet zien. Mocht je weer een herstart ervaren dan verneem ik dit graag van je. Voorlopig ga ik er vanuit dat dit eenmalig was.

Stephen
@hesjo,
Voorlopig ga ik er vanuit dat dit eenmalig was.
Stephen


OK, ik ga het in de gaten houden. Bedankt.
@Stephen,
hier heb ik nog een reboot gekregen :
04/23/2015 22:33:21 TR069:Session end.
04/23/2015 22:33:21 TR069:Received InformResponse
04/23/2015 22:33:20 TR069:Sending 1 BOOT inform.
Ook hier nog steeds random reboots

04/26/2015 14:46:43 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
04/26/2015 14:46:43 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
04/26/2015 14:46:43 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/26/2015 14:44:03 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
04/26/2015 14:44:03 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.171.191.254,Lease time=7200
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.168.240.xxx
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Offer from 82.171.191.254
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = telfort.nl
03/23/2015 00:01:06 DHCP Client: [ATM1]Send Discover

Tevens verliest mijn experimenteer doos v8 ook regelmatig het wan adres,
Het enige wat hierin constant is dat het sowieso gebeurt nadat ik met VNC inlog
04/26/2015 14:44:03 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/26/2015 14:43:23 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
04/26/2015 14:43:23 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
04/26/2015 14:43:23 TR069:Sending 1 BOOT inform.
04/26/2015 14:43:13 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
04/26/2015 14:43:13 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
04/26/2015 14:43:13 TR069:Sending 1 BOOT inform.
Reputatie 8
Badge +7
@kakou, @Impeesa,

Mocht het modem weer rebooten dan wil ik jullie vriendelijk verzoeken om het modem een harde reset te geven. Met een tandenstoker of paperclip het resetgaatje ingedrukt houden totdat het powerlampje begint te branden. Wellicht dat dit de oplossing is.

Stephen