beantwoord

Help, Zyxel modem met rode lampjes, geen internet meer

• 20 april 2017
  • 37 reacties
  • 5957 keer bekeken

Beste Telfort webservice,

Mijn Zyxel modem lijkt de geest te hebben gegeven.
Het lampje voor internet is rood, die voor DSL geel, en die voor WLAN/WPS oranje.

Heel af en toe zie ik via laptop of mobiel dat het wifi signaal er even is, maar verder geen verbinding, ook niet via bekabelde verbinding of via de Motorola TV doos.

Opnieuw opstarten zorgt voor een disco sensatie met knipperende lampjes, en een geluid alsof een oude matrix printer helium heeft ingeademd. Na een minuut of twee blijven alleen de vermelde lampjes geel/rood/oranje.

Ik heb het volgende al gedaan;
- opnieuw opstarten.
- alle bekabeling los gehaald en op ieuw ingestoken (ook stroom, telefoon en utp kabels, waarna ik utp kabels heb weggelaten)
- hard reset lukt niet, hoe lang ik het reset knopje ook indruk
- klanten service gebeld buiten kantooruren uren (werkt ook niet)

Graag hulp, ben ik iets vergeten?
icon

Beste antwoord door Kaag 15 mei 2017, 22:15

Telfort, jullie hebben toch gelijk, het nieuwe modem is vandaag aangekomen (snelle levering hoor) en na in pluggen deed hij het gelijk!
Ik ben vanavond dus een groen internet lampje aan het vieren, terwijl de rest van regio Rijnmond Rood en wit viert!

De snelheid van het internet valt nog wel tegen; 8 mbit downstream, wordt dat nog wel wat meer als de lijn wordt ingeregeld?

TV doet het ook nog niet, maar dat zou eventueel aan mijn nieuw doorgetrokken UTP kabel kunnen liggen waarvan de draden toch in een andere volgorde in de stekker terecht zijn gekomen dan de bedoeling is...
Bekijk reactie

37 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Heb je het aansluitkabeltje vanaf modem naar aansluitpunt al vernieuwd overigens vermoed ik dat het modem de geest heeft gegeven, maar webcare leest altijd mee dus die reageren vast wel
Reputatie 8
Badge +7
Hallo Kaag, dat ziet er inderdaad niet goed uit. Ik ontvang graag je naam, adresgegevens en 06-nummer in een privébericht. Na ontvangst ben ik je dan verder van dienst.
Reputatie 8
Badge +7
Bedankt voor jouw gegevens Kaag! Een nieuw modem wordt klaargemaakt voor verzending. Deze ontvang je binnen enkele werkdagen. Laat je dan even weten of de problemen hiermee zijn opgelost?
Beste Telfort Webservice,

Graag haak ik aan in dit Topic. Sinds ik overgegaan ben van mijn Fritzbox 7390 naar het Zyxel modem ivm verandering van de SIP diensten, ligt mijn internet verbinding er met regelmaat (1 à 2 per week) eruit met bovenstaande verschijnselen zoals genoemd in de openingsposting.
Alleen na een hard reset (paperclip) komt wordt de verbinding weer hersteld.
Alle bekabeling etc is gecontroleerd en bestaat nog uit de jaren dat de Fritzbox er aan hing.

Welke oplossing is er?
Bedankt voor deze snelle actie Stephen.
Ik laat weten Off met het nieuwe modem het probleem verholpen is, wellicht biedt het ook uitkomst voor Vliegwiel.
@Stephen:

Ik heb in een wanhoopspoging een hele oude Cisco 575 LRE met de telefoonkabel verbonden.
Die komt echter ook niet tot een verbinding.... Zou dat door een mismatch in de techniek veroorzaakt kunnen worden, of is het puur een indicatie dat het hem in de telefoon verbinding zit?
Reputatie 8
Als ik plaatjes en model zie van die zeer oude "Cisco 575 LRE", ga er maar vanuit dat het om een mismatch gaat van techniek. Die Cisco ondersteunt waarschijnlijk hooguit ADSL, terwijl er tegenwoordig hoog frequent VDSL-technieken aan te pas komen.

Nog wat verder zoekend is het zeker dat die niet werkt op huidige techniek.
http://www.cisco.com/c/en/us/support/switches/575-lre-cpe-device/model.html
Dank je wel Babylonische, dat was een geruststelling.

& telfort webteam ;
De nieuwe modem is binnen, heb hem aangesloten en wifi werkt, maar internet helaas niet. Ook na vervanging van de kabel tussen modem en muur contactdoos geen succes.

Ik zou nog kunnen proberen de modem direct op de binnen komende kabel aan te sluiten in de meter kast, maar mis daarvoor de middelen.

Het lukt me overigens ook niet bij het modem in te loggen (Admin;1234)
Reputatie 8
Badge +17
Je zult toch echt even een aansluiting moeten maken op het aansluitpunt in je meterkast, dat zal webcare je namelijk ook vragen
Inmiddels is het gelukt in te loggen op het modem. Dat werkt inmiddels weer.

De verbinding via de telefoon leiding echter niet. Ik heb nog een tweede aansluiting in huis, die naar hetzelfde doosje leidt, maar met hetzelfde rode lampje tot gevolg.

Is er iemand die me kan vertellen welke draadjes ik zou moeten verbinden uit de telefoon kabel met de 1a - 2b contacten?
Dan snij ik mijn telefoon kabeltje even open.

Ik bedenk me net, kan het niet zijn dat de telefoon aan sluiting is afgesloten door KPN na 4 jaar geen gebruik buiten ADSL?
Reputatie 8
Badge +17
De combinaties is altijd de blauwe en rode draden of de oranje en witte draden aansluiten
Reputatie 8
Als ik die dubbele rood/blauwe aansluitingen zie in het KPN-aansluitpunt (ISRA), belooft dat weinig goeds voor een strakke storingsvrij internetaansluiting.
Voor verbinding met je modem/router mogen er geen vertakkingen zijn.

Je hebt inmiddels al wel een internetverbinding.
Weet je ook op welke punten die verbinding tot stand is gekomen?
Via de rood/witte aansluiting of de de oranje/witte.

Als je de modem/router perse niet in de meterkast wilt hebben (wat ik me goed kan voorstellen), en je die ergens in het verlengde van een van die kabels ergens in een wandcontactdoos (in een woonkamer??) hebt aangesloten, voldoet die bekabeling die er nu zit NIET aan de specificaties om kwalitatief een zo goed mogelijk storingsvrij en strakke internetverbinding op te zetten.

Zie volgende verwijzingen:
https://forum.telfort.nl/internet-267/wegvallende-verbinding-65632/index1.html#post548342
https://forum.telfort.nl/internet-267/aansluiting-nieuwe-woning-klopt-niet-66720/index1.html#post554689

Als je je zelf aan de gang gaat om kabels uit te wisselen:
Uitvoerige beschrijving met foto's < DEEL 1 > en vervolgreacties naar beneden.
Verdere uitbouw < DEEL 2 > en < DEEL 3 >
Als de kabel door PVC-buis getrokken moet worden, gebruik dan kabelvet:
< HIER uitvoerige beschrijving >

Telefoon sluit je aan op de modem/router:
Groene poortje B achter in de Experia Box V8

Heel erg bedankt voor de complete beschrijving Babylonia!
Je hebt duidelijk zelf flink wat problemen moeten overwinnen.

Ik ga vanavond eens een verse kabel in het IS/RA punt steken en zien of er dan wel contact met de centrale te leggen is.

Fingers crossed...
Reputatie 8
Nou die problemen vallen wel mee hoor. ;)
Het is een kwestie van de realiteit onder ogen zien, en daarop handelen.

Indertijd toen ik nog een ADSL-verbinding had, namen de storingen en haperingen en blokkerig TV-beeld toe met de "normale" PTT telefoonkabel die standaard vanuit het ISRA-punt was aangelegd naar mijn contactdoos in de woonkamer op de 1e verdieping.

Bij het eerste contact met klantenservice werd bij meting dat ook bevestigd dat het stuk tussen ISRA en modem niet 100% was, terwijl ik bewust niets had gezegd hoe mijn situatie was.
Dat was de bevestiging van wat ik al vermoedde waar het hem in zat. Wist genoeg, en heb daarop mijn bekabeling direct aangepast aan de specificaties welke wel voldoet.

Probleem opgelost.

Later bij overstap naar glasvezel stond voor mij vast om de FTU meteen naar de woonkamer op de 1e verdieping door te laten trekken. Omdat de heren monteurs daar zelf niet goed op voorbereid waren (geen trekveer e.d.), heb ik ze verzocht maar even elders in de straat hun werkzaamheden te doen, en heb ik in de tussentijd als voorstel en in samenspraak met hen, de glasvezel zelf doorgetrokken naar de 1e verdieping. (Ik hield er al rekening mee en was er namelijk zelf al wel goed op voorbereid).

Na pakweg een half uurtje toen ze weer terug kwamen, en mijn eigen actie om de glasvezel door te trekken net was afgerond, hebben zij de werkzaamheden verder afgerond met aansluiten van de FTU.
Inmiddels heb ik de verbinding naar de centrale kunnen leggen via een direct verbinding met het IS/RA punt. Het probleem zit hem dus in de kabel tussen IS/RA punt en de wandcontactdoos in de woonkamer.
Aan de modem ligt het dus niet meer.

(wel opmerkelijk overigens dat er geen verschil is in de brandende lampjes, of er nou wel of geen contact is met de centrale)

Bedankt voor alle support, ik ga een eens aan de slag met nieuwe kabels trekken...
Reputatie 8
Succes. Laat je het resultaat wel weten?
Voorlopig heb ik nog geen verbinding weten te maken. Het is gelukt een oude UTP kabel door te trekken, met de bedoeling twee aders te gebruiken per contact. Maar na het doortrekken bleek de kabel toch te kort...

Nu eerst even een trekveer bemachtigen.
Reputatie 8
Ik weet niet wat voor type kabel je wilt gebruiken, maar "zomaar" een UTP-kabel voldoet mogelijk niet. Je moet echt een kabel kiezen die aan de specificaties voldoet. Een type met afscherming.
Het mooiste zou het volgende type kunnen zijn:

Andere varianten kijk bij de volgende link:
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html
@ Babylonia : Dank je voor de info, ik heb inderdaad even overwogen om een dure ftp kabel aan te schaffen, maar ben eigenwijs en heb het eerst met een UTP kabel gedaan, en dat leek te werken, want er was wel een downstream/upstream verbinding, Maar websites wilden niet laden.

Dus rigoureuze aangepakt en de modem maar gemonteerd in de meterkast en met een hele korte verbinding verbonden met het IS/RA punt. En vrijwel dezelfde down/upstream verbinding. Maar gene verbinding met internet....
Het internet lampje op de modem blijft ook rood, hoewel het "broadband" lampje wel groen knippert...

@telfort webcare: wat moet ik nu? Kunnen jullie iets uitlezen vanaf jullie zijde? Mijn opties lijken uitgeput.
Hier het xDSL overzicht van de Xperiabox

Reputatie 8
Je hebt al het mogelijke gedaan.
Ik hoop dat webcare snel reageert voor controle verder in het achterliggende systeem.
(Aansturen voor monteur m.b.t. nalopen storingen in wijkcentrale / wijkkast......e.d.)

Punt van aandacht waar we het niet eerder over hebben gehad, is de plaats van de modem/router precies naast die "slimme meter". Weet niet of zo'n ding nog nadelige invloed heeft m.b.t. elektromagnetische interferentie op de modem/router.
Maar is iets wat een aangestuurde monteur dan maar moet bekijken.

Zie oplossing / Beste antwoord... volgende bericht meteen bovenaan:
https://forum.telfort.nl/internet-267/onderbrekingen-vdsl-60412
Reputatie 8
Badge +7
Beste Kaag, ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met een terugbel linkje. Laat je hier even weten wanneer je bent gebeld? Bij voorbaat dank!
Inmiddels contact gehad met de technische afdeling. Die konden weinig voor me doen. Nu is het wachten tot de 2e lijn me terug belt.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo Kaag, ik heb begrepen dat je weer een nieuw modem van ons ontvangt. Laat je even weten of je dan weer gebruik kunt maken van het internet na ontvangst van het nieuwe modem?
Reputatie 8
- Een ZyXEL mode/router ----------------- geeft een rood/oramje lampje voor internet
- Een vervangende Experia Box V8 --- geeft een rood/oramje lampje voor internet
. (Met verschillend toepaste aansluiting en wisseling van kabeltjes nog steeds geen verbetering).

Het zou natuurlijk kunnen dat twee verschillende type modem/routers toevallig hetzelfde euvel zouden hebben, maar acht de kans daarin toch echt uitermate klein.
Om dan eerst nog eens een 3e router te gaan proberen lijkt me eigenlijk verloren energie.
Waarom door Telfort niet meteen een 2e (3e) lijns monteur daadwerkelijk ingeschakeld?

Reageer