beantwoord

Haperend internet

• 24 april 2020
  • 27 reacties
  • 521 keer bekeken

Reputatie 1

Internet via de glasvezel. Haperingen tijdens streaming / videobellen via bedraad netwerk. Ik denk dat het probleem ergens bij KPN zit. Kan Telfort dit bevestigen?

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 27 mei 2020, 10:40

@Telfort_M Ik heb jouw reactie verplaatst naar je eigen topic, om het overzichtelijk te houden. Afhankelijk van wat er aan de hand is, wordt het modem vervangen. Dat geldt zowel hier als wanneer je contact opneemt met de klantenservice.

Ik begrijp dat de problemen toch niet helemaal verholpen zijn, ondanks alle stappen die je hebt ondernomen. Het lijkt me daarom ook voor jouw verbinding een goed idee om de Experia Box te vervangen. Ik heb een nieuwe voor je aangevraagd. Je ontvangt 'm zo snel mogelijk thuis, binnen enkele werkdagen. Ik ben benieuwd hoe het daarna met de verbinding gaat. Laat je weten of alles is gelukt, en hoe het daarna gaat?

Bekijk reactie

27 reacties

Reputatie 8

En geen problemen met andere internet services?

Weet niet met wie je streamt / video belt, maar besef dat jij dan mogelijk wel een snellere glasvezelverbinding hebt. De andere kant mogelijk helemaal niet?

Alles is zo sterk als de zwakste schakel.
Welk glasvezel abonnement heb jezelf?  Indien een basis niet symmetrische  50/5 Mbbs verdeling.
Is die 5 Mbps om beeld “van jezelf” naar de andere kant te zenden, de beperking.

Heeft de andere kant daarentegen een slechte VDSL-verbinding, met praktisch gezien bijv. niet meer dan  30/3 Mbps, heeft die andere kant slechts 3 Mbps om beeld naar jou je te sturen.

Reputatie 1

Dank voor de reactie

• Ja, soms laadt een internetpagina onverwacht langzaam, beter gezegd tijdelijk even niet.
  • Videobellen bijvoorbeeld via MS Teams, die (Microsoft) hebben genoeg snelheid en capaciteit. Streamen bijvoorbeeld 8u journaal of Nieuwsuur kijken via de NPO app.
  • Glasvezelabbonnement is 50/50 symmetrisch.
  • De klacht gaat echt over haperingen, dus niet even wat langzamer.
Reputatie 8
Badge +11

Hallo @Telfort_M, wat lastig dat jouw verbinding geregeld hapert. Ik begrijp dat het niet om draadloos maar (ook) om internet via een kabel gaat. 

Met de gegevens in je profiel heb ik de verbinding nagekeken, daar kom ik gek genoeg geen problemen tegen. Daarom ben ik naar een paar dingen benieuwd: 

• Merk je dit haperen van de verbinding op één of meerdere apparaten? 
  • Maakt het verschil als je een andere (gele) ethernetpoort op het modem gebruikt?
  • Is het mogelijk om dit te testen met een andere internetkabel?
  • Heb je de Experia Box al gereset en zo ja, op welke manier?

Ik hoor graag van je, dan kijken we vanaf daar verder.

Reputatie 1

Hallo Alexandra, bedankt voor de reactie.

Verbinding is OK inderdaad. Alleen de datastroom hapert af en toe. Ik denk dat het “verderop”, zeg maar een aantal “hops”, zit. Dat is mijn conclusie als ik pingplotter gebruik, waarmee ik de weg die de data via de verschillende internet hops aflegt, kan monitoren in de tijd. Daarbij springt KPN er negatief uit.

inetnum: 139.156.0.0 - 139.156.255.255
netname: KPN-BUS
descr: KPN B.V.
country: NL
org: ORG-KOVN1-RIPE
admin-c: KPN-RIPE
tech-c: KPN-RIPE
status: LEGACY

Om toch even de vragen te beantwoorden:

• Meerdere apparaten: TV streaming via chromecast, laptop Teams/Zoom call.
  • Niet getest
  • Internetkabel = UTP kabel? Kabels haperen doorgaans niet een paar seconden als je er niet aanzit.
  • Ja, gereset. Met het knopje met scherp voorwerp.

Met vriendelijke groet,

Maarten

Reputatie 8
  • Internetkabel = UTP kabel? Kabels haperen doorgaans niet een paar seconden als je er niet aanzit.

Nee, dat is geen aanwijzing daarvoor. Slechte kabel of kabel met de verkeerde kwaliteit kerndraden (aluminium met een dun laagje koper erover → CCA), kan de demping zodanig zijn dat je erg onregelmatig data-verkeer kunt hebben omdat er teveel data packets “tijdelijk” niet meer te corrigeren zijn.

Die KPN server reageert alleen niet op pings. Wil niet zeggen dat die niet zou werken.

Reputatie 1

Ik heb glasvezel, dus geen coax internet kabel. Of gaat die opmerking toch over de UTP kabel? Dan zou het tussen glasvezel kastje en Experia box moeten zitten, aangezien de haperingen ook via wifi plaatsvinden. Ik kan dit kabeltje wel eens vervangen, al heb ik het denk ik meegeleverd gekregen.

OK, die KPN server reageert niet op pings. Goed om te weten.

Reputatie 8

Het gaat bij glasvezel om de ethernet UTP-kabels tussen de verschillende apparaten onderling.

Verder zou je ook het NT glasvezelkastje eens 2 minuten van de stroom kunnen afhalen.
Erna weer inschakelen.

Reputatie 1

Nadat gisteren (20.04) en vandaag (2x) het 8u journaal haperde maar eens het NT kastje van de stroom gehaald. Ik laat nog weten of er verbetering optreedt. Ondertussen ook op zoek naar een kabel upgrade.

Reputatie 1

Eergisteren is de bestelde 2m Cat5e SF/UTP kabel (4,47 euro) binnengekomen. Meteen de kabel tussen NT kastje en Experia box vervangen. De oude kabel was inderdaad niet zo best, ook de connector niet. Tot zover geen haperingen. 1x 8u journaal gekeken. Wordt vervolgd.

Reputatie 8
Badge +11

@Telfort_M Dankjewel voor de update, dat klinkt positief! Fijn om te horen. We horen graag hoe het verder is gegaan.

Reputatie 1

Gisteren toch weer een hapering in het 8u journaal, zou nog wifi kunnen zijn, want Chromecast.

Zojuist een paar haperingen in de VPN van het werk. Maar eens een kabel erbij gepakt voor de laptop. Even kijken hoe het verder gaat.

Reputatie 1

Gisteravond haperingen bij het terugkijken van een programma via de NPO app op een bekabelde smart TV. Blijft vreemd.

Reputatie 1

Dus als je “contact gehad hebt met de klantenservice via social media”, dan krijg je een nieuw modem? Ik heb ook al een tijd last van wegvallend internet. Ik heb ook een V8, misschien tijd voor een nieuwe?

Admin: Reactie verplaatst naar je eigen topic

Reputatie 8
Badge +18

@Telfort_M om het forum overzichtelijk te houden kun je het beste zelf een topic aanmaken en meteen vermelden wat je gedaan hebt om je WiFi te verbeteren

Neem onderstaande link ook even

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/hulp-bij-technische-problemen-1/wifi-werkt-niet.htm

Reputatie 8
Badge +11

@Telfort_M Ik heb jouw reactie verplaatst naar je eigen topic, om het overzichtelijk te houden. Afhankelijk van wat er aan de hand is, wordt het modem vervangen. Dat geldt zowel hier als wanneer je contact opneemt met de klantenservice.

Ik begrijp dat de problemen toch niet helemaal verholpen zijn, ondanks alle stappen die je hebt ondernomen. Het lijkt me daarom ook voor jouw verbinding een goed idee om de Experia Box te vervangen. Ik heb een nieuwe voor je aangevraagd. Je ontvangt 'm zo snel mogelijk thuis, binnen enkele werkdagen. Ik ben benieuwd hoe het daarna met de verbinding gaat. Laat je weten of alles is gelukt, en hoe het daarna gaat?

Reputatie 1

Modem is zojuist binnengekomen. Verbinding maken via wifi lukt. Inloggen op het modem echter niet. Heb het admin password van de sticker geprobeerd en password veld leeg laten. Geen succes. Ik stuur hem maar weer terug denk ik. Al meerdere resets gedaan.

Reputatie 8

Heb het admin password van de sticker geprobeerd en password veld leeg laten. Geen succes.

Mogelijk een V10A modem/router ??

Heb je het kaartje wat er achter op het apparaat zit opzij geschoven?
Gegevens op het kaartje kunnen anders zijn dan op de sticker op het apparaat zelf.

Als het met het op het apparaat zelf aangegeven wachtoord dan nog niet lukt,
zou je een”‘reset” kunnen doen, door een omgevouwen paperclip 5-10 seconden in het resetgaatje achter in het apparaat te gebruiken, totdat het LED-lampje voorop van status wisselt.

Daarna (na enkele minuten als alles is herstelt), zou je het nog eens kunnen proberen met het wachtwoord wat achterop het apparaat wordt weergegeven (niet dat van het kaartje).

Reputatie 1

Het is een V10A, maar er zit geen kaartje in. Heb de doos nog extra doorzocht. Reset met scherp voorwerp al een paar keer geprobeerd, met het wachtwoord op de sticker. De hoekjes van de sticker zitten los, ik denk dat ik niet de eerste ben die tegen dit probleem aanloopt met dit apparaat.

Reputatie 8

Een scherp voorwerp?

Bijvoorbeeld met een spits toelopend mes gaat het niet, de punt ervan loopt te snel breed uit.
Dan kun je dat er niet ver genoeg indrukken.
Zelfs de punt van een tandenstoker kan al te breed uitlopen.

Omgevouwen paperclip is het handigste, omdat het uiteinde “stomp” is.
Een dun spijkertje kan ook, maar door de spitse punt, beschadig je daarmee makkelijker het membraam waar je tegenaan drukt.

Zelf heb ik voor dat soort doeleinden twee spijkertjes in verschillende dikten, waarvan de spitse punt is weg geslepen (daarmee een “stomp” uiteinde). Een (rood) plakbandje om het spijkertje heen aan de andere kant. Heb je een “vlaggetje". Die twee vlaggetjes bewaar ik. :sunglasses:

Als het toch niet goed gaat, (reset zie je aan de statuswisseling van de led voorop),
helaas pindakaas.  Zal @Alexandra - Telfort  je toch een ander exemplaar moeten sturen.

Reputatie 1

Ik gebruik een klein schroevendraaiertje. Ik voel de klik van het knopje en ik zie de status verandering van de LED, dus de reset gaat wel goed. Ik ga nog 1 keer proberen met langer wachten na de reset. Als het niet lukt, dan stuur ik hem weer terug, geen probleem.

Reputatie 8

Het is wel vaker voorgekomen dat de gegevens op het stickertje niet klopt met wat het zou moeten zijn, en dat mensen er dan niet in kunnen komen. Vooral in het begin dat dit type router werd uitgeleverd.

Reputatie 1

Toch gelukt! Er zat een uitroepteken in, waarvan de punt was doorgelopen in de streep. Ik dacht dat ik alle varianten al had gehad (l, 1, i) maar dus nog niet de !. Nu eens kijken hoe het met de stabiliteit gaat.

Reputatie 8

Ja, sommige karakters zijn soms slecht leesbaar.
Ook dat is eerder al voorgekomen dat mensen dan net het verkeerde karakter intikten.

In ieder geval nu een werkende versie. Hopen dat het je biedt wat je ervan verwacht.

Reputatie 8
Badge +11

@Telfort_M Het was nog een uitdaging om op het nieuwe modem in te loggen lees ik :disappointed_relieved: Fijn dat 't uiteindelijk toch is gelukt! Net als Babylonia hoop ik dat 't met dit nieuwe modem goed werkt. Probeer het rustig even uit en we horen graag wat je bevindingen zijn.

Reputatie 1

Laatst toch weer wat onderbrekingen tijdens het NPO streamen via de Chomecast. Tegelijkertijd zaten 2 huisgenoten te whatsapp bellen, dus het zal toch wel iets met de wifi te maken hebben. Dat de V10a zijn limitaties heeft kan ik accepteren.

Reageer