beantwoord

Handmatige upgrade P-2812HNU-F1 firmware

• 16 februari 2018
  • 8 reacties
  • 1721 keer bekeken

Reputatie 1
Beste webcare,

Ik ontving van u een P-2812HNU-F1 ter vervanging van mijn oude modem. Door omstandigheden heb ik deze echter nooit in gebruik genomen. Omdat mijn oude modem nu deels kapot is wil ik het nieuwe modem alsnog installeren, maar zij brengt geen DSL verbinding tot stand.
Ik heb het geprobeerd met het meegeleverde kabeltje, hard reset van de modem (herstel fabrieksinstellingen) en een nachtje aan laten staan. Helaas, het modem connect niet.

Het modem heeft zeer oude firmware versie V3.10(TUE.3) aan boord. Misschien dat het DSL connectie het probleem opgelost zou zijn door de actuele firmware te installeren? Maar zonder DSL verbinding kan het modem deze helaas natuurlijk niet automatisch ontvangen.

Zou het daarom mogelijk zijn de actuele firmware te downloaden en deze handmatig te installeren (upgrade firmware functie)? Ik zocht op uw site maar vond geen firmware.

Met vriendelijke groet, Olaf
icon

Beste antwoord door Babylonia 23 februari 2018, 16:16

Via persoonlijk bericht is er contact geweest met @#Olaf.
Toevallig niet te ver uit de buurt, en is hij inmiddels bij mij langs geweest, en hebben we de ZyXEL aan mijn glasvezel gehangen + reset uitgevoerd. Aanvankelijk geen update van de firmware omdat die standaard naar een VDSL-mode gaat, waardoor geen internetconnectie. Door in te loggen konden we die wel weer op een WAN ethernet connectie zetten, en hadden we internet. Echter is dan de cycles van een reset weer voorbij, en werd er aanvankelijk nog steeds geen nieuwe firmware ingeladen.

Afgesproken om de ZyXEL hier te laten, en hopen dat de firmware dan 's nachts automatisch ingeladen zou worden. Zolang hebben we echter niet hoeven te wachten, want na pakweg een uurtje bleek de update van de firmware zich kennelijk alsnog te hebben doorgezet.

Bij glasvezel werken daarbij nu alle functies (internet - TV-ontvanger + telefoon).

Nu nog even afwachten of bij terugkomst de firmware ook correct werkt in combinatie met de VDSL.
(Ik verwacht dat dit nu ook correct zal werken).
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Dus eigenlijk is alles precies zo gegaan zoals van tevoren ingeschat dat het zou werken. Mooi. ;)
Graag, gedaan en succes er verder mee. (En jij ook bedankt voor het pakketje speciale biertjes).
Reputatie 1
Met dank aan Babylonia draait het nieuwe modem als een zonnetje op firmware versie V3.11TUE8.
De VDSL connectie komt nu wel goed tot stand! Blijkbaar is versie V3.10(TUE.3) niet meer compatible met het huidige Telfort VDSL netwerk.

Maar versie V3.10(TUE.3) werkt via de WAN poort nog wel samen met het glasvezelnetwerk en ontvangt dan ook automatisch updates. Hiervoor moet onder Network setting/Broadband de WAN mode handmatig op "EtherWAN" gezet worden.

Ik ben er erg blij mee!
Reputatie 7
Badge +13
Waanzinnig Babylonia! Mooi hoe je #Olaf uit de brand hebt geholpen! Jouw reactie markeer ik als voorlopig antwoord. 🙂
Reputatie 8
Via persoonlijk bericht is er contact geweest met @#Olaf.
Toevallig niet te ver uit de buurt, en is hij inmiddels bij mij langs geweest, en hebben we de ZyXEL aan mijn glasvezel gehangen + reset uitgevoerd. Aanvankelijk geen update van de firmware omdat die standaard naar een VDSL-mode gaat, waardoor geen internetconnectie. Door in te loggen konden we die wel weer op een WAN ethernet connectie zetten, en hadden we internet. Echter is dan de cycles van een reset weer voorbij, en werd er aanvankelijk nog steeds geen nieuwe firmware ingeladen.

Afgesproken om de ZyXEL hier te laten, en hopen dat de firmware dan 's nachts automatisch ingeladen zou worden. Zolang hebben we echter niet hoeven te wachten, want na pakweg een uurtje bleek de update van de firmware zich kennelijk alsnog te hebben doorgezet.

Bij glasvezel werken daarbij nu alle functies (internet - TV-ontvanger + telefoon).

Nu nog even afwachten of bij terugkomst de firmware ook correct werkt in combinatie met de VDSL.
(Ik verwacht dat dit nu ook correct zal werken).
Reputatie 8
Ik vind het een beetje zonde de nieuwe Zyxel af te schrijven en een vervangend modem te bestellen.

Kan ik me voorstellen.

Update zal naar ik vermoed alleen werken door de ZyXel werkelijk aan een glasvezel aansluiting te hangen. Dat is namelijk de enige wijze om de DSL-aansluiting te omzeilen.

Mocht je in het zuiden des land wonen, mag je die bij mij wel even aan de glasvezel hangen.
(Zou je een persoonlijk berichtje kunnen sturen voor verdere uitwisseling van contactgegevens).
Opsturen in een doosje met een retourlabel en voldoende porto voor terugsturen kan ook.
Reputatie 1
Wieger & Babylonia, hartelijk dank voor jullie vriendelijke suggesties!

Ik vind het een beetje zonde de nieuwe Zyxel af te schrijven en een vervangend modem te bestellen.

Daarom wil ik eerst proberen de update via de WAN poort binnen te gaan halen. De te updaten Zyxel heb hiervoor in EtherWAN mode gezet (onder broadband settings).
Zou ik de update ook binnen kunnen krijgen door de oude, deels kapotte, Zyxel in Bridge mode te zetten en de nieuwe Zyxel hieraan te hangen? Of gaat dat niet werken en moet ik hem aan een glasvezelmodem aansluiten?
Reputatie 8
Het modem heeft zeer oude firmware versie V3.10(TUE.3) aan boord. Misschien dat het DSL connectie het probleem opgelost zou zijn door de actuele firmware te installeren? Maar zonder DSL verbinding kan het modem deze helaas natuurlijk niet automatisch ontvangen.
Als je iemand kent met een Telfort glasvezel abonnement en je de ZyXEL tijdelijk daar aan de WAN-poort hangt en aldaar reset, heb je waarschijnlijk wel "beet". Connectie met de WAN-poort omzeil je het eventueel technisch achterlopen in de laatste (V)DSL-techniek. Terwijl met een udate van de firmware via glasvezel in daarbij wellicht ook nog de achterliggende updates m.b.t. (V)DSL worden meegenomen.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Olaf, ik kan je geen update bestand aanbieden. Dit wordt vanuit ons netwerk automatisch naar je modem verstuurd. De optie om handmatig de firmware te installeren gaat daarin niet op. Wel kan ik alsnog een vervangend modem voor je bestellen. Kan je daarvoor je postcode + huisnummer aan je profiel toevoegen?

Reageer