beantwoord

Halvering Internet snelheid

• 27 juli 2016
  • 9 reacties
  • 271 keer bekeken

Hoi Allemaal.

Gebruik al sinds Tiscali Telfrt was een internet verbinding via Telfort. Sinds begin van dit jaar heb ik het standaard modem vervangen voor een Fritzbox 7490. Helemaal succesvol en blij!
Tot afgelopen week. In twee nachten is de internetsnelheid gehalveerd. Zie rapportage van Fritz: de 18e nog 25, de 19e ongeveer 17 en vanaf de 20ste opeens 12 Mbits/seconde.
De maximale snelheid mogelijk is niet veranderd, zie Max. DSLAM throughput op het andere plaatje.

Helpdesk snapt het niet, weet niet waarom en begrijpt het niet. Stuurt een nieuw modem op om te kijken of het aan het de Fritzbox ligt ("... want die dingen, mijnheer, die doen het, of ze doen het niet!") . Heeft iemand van jullie ideeen over wat er mis kan zijn?

Daarnaast vraag ik me nog iets af: Ik heb onlangs (7 juli) mijn telefoonnummer geporteerd naar een andere provider. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van deze verlaging van de snelheid?

Groet,
Jarno
icon

Beste antwoord door Stuiver 28 juli 2016, 12:18

Haha, wil niet spammen, maar 20 minuten geleden werd de reset aangevraagd, en de modem waarden op dit moment zijn

Max. DSLAM throughput kbit/s 33024 3424
Min. DSLAM throughput kbit/s 1024 0
Attainable throughput kbit/s 27845 2388
Current throughput kbit/s 27547 2338

Lijkt het gewoon geholpen te hebben! Dank u wel Telfort!
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Telfort maakt gebruik van DLM (dynamic line management)... daarbij wordt de internetsnelheid verlaagd als de lijn niet stabiel is. Het zou dus kunnen zijn dat je lijn instabiel is of dat het modem veel herstart is de afgelopen tijd.

Aan de andere kant... het kan zijn dat je DLM-profiel is gereset bij de abonnementswijziging... dan zou je gewoon je modem een weekje met rust moeten laten om weer omhoog te gaan.

En het klopt dat Telfort geen Fritzboxen ondersteunt. Bij een probleem zul je dus het originele modem aan moeten sluiten om Telfort aan het werk te kunnen zetten.
Modem is gearriveerd en geinstalleerd. Probleem niets anders dan dat het was.
Het enge is wel dat de medewerker van de helpdesk nu zegt dat de postcodecheck aangeeft dat hier max 16 Mbits/sec is te halen, maar dat de modem zegt dat er 28 mbits/sec is te halen. En dat is er ook de afgelopen paar jaar geweest.

Het zal toch niet zo zijn dat KPN de wijk "terugschroeft"/ "halveert" zonder dat te vertellen of zo? Zou dat kunnen en mogen?
Reputatie 8
Badge +16
De postcodecheck wordt regelmatig bijgewerkt met daadwerkelijke snelheden. Dus als je een tijdje te laag zit, zie je dat daar ook terug. Wat doet de postcodecheck bij buren en andere adressen in je straat?

Verder vroeg je of het zomaar mag dat KPN je snelheid halveert. Bij DSL heb je in principe geen snelheidsgarantie en zelfs het resultaat van de Telfort postcodecheck is niet bindend.

Maar... als je aannemelijk kunt maken dat de snelheid is gehalveerd, dan is dat in principe gewoon een gebrek dat opgelost moet worden. En als Telfort het niet oplost, is dat vermoedelijk voldoende reden om je contract tussentijds te ontbinden.
Zojuist een zeer vriendelijke 2de-lijnsmedewerker gesproken nadat ik daarom gevraagd had. Uiterst kundige man, en een zeer goed gesprek gehad. Hij was zelfs erg enthausiast over Fritzbox! Conclusie van het verhaal is dat men een DLM reset gaat aanvragen, omdat naar alle waarschijnljikheid daarmee de oude snelheid weer gerealiseerd kan worden. Ik heb er best vertrouwen in dat dit gaat lukken, maar kijk het uiteraard nog even aan.

Overigens Franzki, ik twijfel over jouw opmerking van de postcode-check, dat deze daadwerkelijke snelheden weergeeft. De postcodecheck bevat helemaal geen koppeling met de daadwerkelijke snelheden, en is eigenlijk een semi-standalone database waar ingevuld kan worden wat men wil. Het lijkt er nu op dat de weergegeven waarden zijn ingegeven op basis van de zeker-te-realiseren-waarden, nav een wetswijziging. Mijn modem zegt namelijk dat hogere waarden zijn te realiseren dan de postcodecheck.

De 1e-lijnsmedewerkers hebben blijkbaar het protocol dat alleen de postcodecheck gebruikt mag worden, en dat ze dan volhouden: what you see is what you get.

Jarno
Haha, wil niet spammen, maar 20 minuten geleden werd de reset aangevraagd, en de modem waarden op dit moment zijn

Max. DSLAM throughput kbit/s 33024 3424
Min. DSLAM throughput kbit/s 1024 0
Attainable throughput kbit/s 27845 2388
Current throughput kbit/s 27547 2338

Lijkt het gewoon geholpen te hebben! Dank u wel Telfort!
Reputatie 8
Badge +16
Overigens Franzki, ik twijfel over jouw opmerking van de postcode-check, dat deze daadwerkelijke snelheden weergeeft.
Tijden lang werd de postcodecheck regelmatig bijgewerkt met actuele waarden om deze betrouwbaarder te maken. Of dat nu nog zo is, weet ik niet zeker. Misschien dat Telfort Webcare dat kan toelichten.

Maar vooral fijn dat de snelheid nu weer de goede kant op gaat!
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Stuiver, bedankt voor het melden. Fijn dat je goed bent geholpen door mijn collega. :)
Het klopt inderdaad wat Franzki zegt. De postcodechecks worden regelmatig bijgewerkt. Ik zou er niet van opkijken als de postcodecheck op jouw adres is bijgewerkt met een hogere snelheid. In de praktijk halen de meeste klanten ook een hogere snelheid dan de postcodecheck weergeeft.
Hallo Stuiver, bedankt voor het melden. Fijn dat je goed bent geholpen door mijn collega. :)
Het klopt inderdaad wat Franzki zegt. De postcodechecks worden regelmatig bijgewerkt. Ik zou er niet van opkijken als de postcodecheck op jouw adres is bijgewerkt met een hogere snelheid. In de praktijk halen de meeste klanten ook een hogere snelheid dan de postcodecheck weergeeft.

Dan ga je nu wel "opkijken" 🙂 want mijn postcodecheck ging in drie dagen van 30 mbps naar 16 mbps. Hij verláágde dus. Terwijl modem juist normale waarden bleef aangeven. helemaal terecht blijkt nu.
Maar enfin, 2e lijns heeft het zeer prettig opgelost. Nu nog voorkomen dat je in dit soort gevallen eerst 5 keer met de 1e-lijns moet bellen.
Reputatie 8
Badge +16
Dan ga je nu wel "opkijken" 🙂 want mijn postcodecheck ging in drie dagen van 30 mbps naar 16 mbps. Hij verláágde dus.

Dat klopt toch gewoon met de snelheid die je haalde?

In twee nachten is de internetsnelheid gehalveerd. Zie rapportage van Fritz: de 18e nog 25, de 19e ongeveer 17 en vanaf de 20ste opeens 12 Mbits/seconde.

De postcodecheck wordt bijgewerkt met de daadwerkelijke snelheid... niet met de attainable (haalbare) snelheid