beantwoord

Haalbare download snelheid is veel hoger dan current download snelheid

• 7 september 2015
  • 28 reacties
  • 1000 keer bekeken

Beste Tefort,

Sinds een aantal weken is de snelheid van mijn verbinding enorm achteruit gegaan.
Hieronder de log:

Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1FCF528BA3558 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 2 db
attenuation upstream: 11 db
noise margin downstream: 16 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 27 db
loop length is 1632m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 1519 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 10.0 symbols
current rate downstream: 10053 kbps
attainable rate upstream: 1680 kbps
attainable rate downstream: 24865 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 2 min
CodeViolations near end: 0
FEC near end: 228
CodeViolations far end: 1
FEC far end: 0

Wat mij opvalt is dat de haalbare snelheid beduidend hoger ligt dat de werkelijke. Daarbij is het gegeven dat ik het 30 Mbit abonnement heb.
Volgens de postcode check zou ik 18 Mbit moeten kunnen halen maar ik kom niet verder dan 10. Het heeft altijd goed gewerkt maar zoals eerder aangegeven sinds kort niet meer.

Ik heb nu ook regelmatig last dat de verbinding plotseling wegvalt, als ik dan op de modem kijk is het lampje van DSL aan het knipperen. De laatste keer was zelfs het lampje van de power knop aan het knipperen orange, rood daarna weer groen.

Ik heb al een harde reset geprobeerd, helaas geen effect.

Wat kan er aan de hand zijn?
icon

Beste antwoord door Stephen 8 oktober 2015, 20:34

Hallo Raymond, ik heb zojuist je snelheid gemeten. Zie onderstaande afbeelding.

Zo te zien heeft de DLM geholpen. 😃
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo RKrijnen, ik zie inderdaad dat het modem een lage snelheid haalt. Heb je gecontroleerd of het modem wel is aangesloten op het IS/RA punt? Graag ook testen met een andere DSL-kabel. Deze mag niet langer zijn dan 50 cm. Ik kijk uit naar jouw reactie.
Hallo RKrijnen, ik zie inderdaad dat het modem een lage snelheid haalt. Heb je gecontroleerd of het modem wel is aangesloten op het IS/RA punt? Graag ook testen met een andere DSL-kabel. Deze mag niet langer zijn dan 50 cm. Ik kijk uit naar jouw reactie.

Hallo Stephen,

Het modem is aangesloten op het ISRA punt. Het heeft ook altijd gewerkt.
Ook geprobeerd met een kortere kabel, helaas geen effect. Waardes blijven hetzelfde.

Is DLM reset een optie?

Gr,
Raymond
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor het uitproberen. Vervelend dat de handelingen geen effect hebben gehad. Ik wil je vriendelijk verzoeken om je IS/RA punt te openen en deze te controleren op roestplekken, oxidatie of losse bekabeling. Kun je daarvan ook een foto maken en deze posten in dit topic? Bij voorbaat dank.
Bedankt voor het uitproberen. Vervelend dat de handelingen geen effect hebben gehad. Ik wil je vriendelijk verzoeken om je IS/RA punt te openen en deze te controleren op roestplekken, oxidatie of losse bekabeling. Kun je daarvan ook een foto maken en deze posten in dit topic? Bij voorbaat dank.

Stephen,

Hierbij de foto van het ISRA punt. Ik wil nogmaals vermelden dat dit altijd zo aangesloten heeft gezeten en hierin niets veranderd is. Ik heb alles nog eens goed aangeknepen zodat alles goed contact maakt.

Dit is wel het meest gammele isra punt wat ik ooit heb gezien 🙂 Als het al 'n isra is want als zodanig is dit niet herkenbaar.
Dat dit ooit gewerkt heeft is louter toeval.
Reputatie 8
Badge +10
Inderdaad prutswerk...
Kijk eens op de onderste afbeelding en sluit de twee aders waar het signaal op staat aan op het aansluitdoosje dat is bijgeleverd bij de modem.
En sluit de modem daarop aan met het dsl-kabeltje en/of stekker.

Dat het voorheen wel heeft gewerkt is geen garantie dat het blijft werken, er wordt continue gewerkt aan het netwerk en dat kan van invloed zijn op je verbinding.

Dit is wel het meest gammele isra punt wat ik ooit heb gezien 🙂 Als het al 'n isra is want als zodanig is dit niet herkenbaar.
Dat dit ooit gewerkt heeft is louter toeval.

Dat het niet de schoonheidsprijs verdient ben ik met je eens. Woon in een oud huid en hier komt internet binnen.

Het punt blijft dat deze opstelling altijd goed heeft gewerkt en sinds een paar maanden ondertussen ik dit probleem ervaar. In een ander topic heb ik ook al gemeld dat het modem niet goed functioneert en soms uit het niets internet weg valt en soms ook de complete power. Daarbij ben ik niet de enige als ik zo eens dit forum bekijk en zijn er tal van mensen die hetzelfde probleem ervaren. Ik heb altijd met 2 tv's tegelijk HD televisie kunnen kijken, echter door de lage bandbreedte is dit dus niet meer mogelijk.

Ik wil nu graag een oplossing voor dit probleem anders zit er niets anders op dan kijken of er een beter alternatief is.
Reputatie 8
Badge +16
De oplossing is al aangedragen. Zorg voor een juiste aansluiting.
@RKrijnen

Het is nu eenmaal zo dat in de elektrotechniek niet altijd alles blijft zoals het was. Inwerking van vocht, trillingen enz. kunnen op den duur nadelig invloed hebben op het transport van zo'n dsl signaal. Vroeger, met analoge telefonie kreeg je dan gekraak op de lijn. Juist dat gekraak wil je bij dsl aansluitingen niet hebben want dat heeft direct invloed op de werking van je modem.
Dus om zeker te zijn dat je hiermee niet de mist in gaat wordt er geadviseerd om alles volgens de regelen der kunst aangesloten te krijgen.
Wat overigens niet wegneemt dat de modem wel degelijk defect kan zijn uiteraard. Dat komt voor ja. Maar ik zou persoonlijk gokken op de bekabeling. Van zoals die er nu bij hangt schiet bij de techneuten hier het gemoed vol. 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Als ik naar de foto kijk, dan lijkt het een aansluiting die met aderhulsjes is gemaakt. Maar die hoort in een lasdop te zitten (zie de foto van Enterprise) en niet achter een afdekplaat. Verder lijken er koperdraadjes om de aders gedraaid te zitten. Zoals eerder geschreven: prutswerk.

Als dit inderdaad de hoofdaansluiting is mag je er zelf niks aan doen. Dan zal er een KPN-monteur bij moeten komen om opnieuw een kabel te lassen aan de KPN-kabel.

KPN kan kosten rekenen voor herstel van een ISRA-punt. Dat kan oplopen tot circa 300 euro.
Goedemiddag allemaal,

De bekabeling was inderdaad prutswerk, hier moet ik jullie gelijk in geven. Dat dit in de toekomst invloed kan hebben op een stabiele verbinding ben ik me van bewust.

Ik heb dan ook de aansluiting helemaal opnieuw gemaakt en aangesloten middels het plaatje hierboven, met het bijgeleverde aansluitdoosje en dsl kabeltje. Ik heb het modem voor de zekerheid een harde reset gegeven. Het lijkt erop dat de verbinding stabieler is geworden, tot op heden nog geen uitval gehad (A). De attainable rate downstream is ook opgelopen tot bijna 27 mb.

Hoelang duurt het nu voor de daadwerkelijk snelheid weer gaat oplopen tot zijn maximum? Kan dit versneld worden met bv. een DLM reset?
Reputatie 8
Badge +16
Nee, een DLM reset is niet echt noodzakelijk. Gewoon modem met rust laten, verbindingssnelheid gaat vanzelf verder omhoog als je verbinding stabiel blijft.
Dan laat ik het even voor wat het is en zal het in de gaten houden. Bedankt allemaal voor de hulp tot dusver.
Ik houdt jullie op de hoogte.
Goedenavond,

Even een andere vraag tussendoor.
De postcode check van Telfort geeft aan 16Mbit maximaal op mijn adres.
De nieuwe attainable rate downstream na aanpassing bekabeling geeft echter aan 26 Mbit.

Waar kan ik vanuit gaan?
Ik kon voorheen altijd 2 x HD tv kijken + internet.
Met de 16 Mbit zou dit dus krap worden aangezien 2 x HD tv al 16 Mbit tot zich neemt.
Reputatie 8
Badge +10
Goedenavond,

Even een andere vraag tussendoor.
De postcode check van Telfort geeft aan 16Mbit maximaal op mijn adres.
De nieuwe attainable rate downstream na aanpassing bekabeling geeft echter aan 26 Mbit.

Waar kan ik vanuit gaan?
Ik kon voorheen altijd 2 x HD tv kijken + internet.
Met de 16 Mbit zou dit dus krap worden aangezien 2 x HD tv al 16 Mbit tot zich neemt.

De (attainable) snelheid die de modem aangeeft is uiteraard leidend, de postcodecheck is indicatief...
Reputatie 8
Badge +16
Hallo RKrijnen, bedankt voor het posten van de foto. Ik heb mijn collega's hierover op de hoogte gesteld. Wij zijn altijd bereid om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Binnen 2-3 werkdagen wordt er contact met jou hierover opgenomen. In de tussentijd kun je bij mij terecht voor vragen of opmerkingen.

@Nisan, @Enterprise, @Franzki, @Tuut-Tuut,

Bedankt! 🙂
Goedenavond allemaal,

Ondertussen heb ik al bijna 6 dagen een stabiele omgeving.
Wanneer kan ik verwachten dat het modem richting de attainable snelheid gaat oplopen?

Groeten
Hallo RKrijnen, bedankt voor het posten van de foto. Ik heb mijn collega's hierover op de hoogte gesteld. Wij zijn altijd bereid om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Binnen 2-3 werkdagen wordt er contact met jou hierover opgenomen. In de tussentijd kun je bij mij terecht voor vragen of opmerkingen.

@Nisan, @Enterprise, @Franzki, @Tuut-Tuut,

Bedankt! :)

Bedankt Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Beste Rkrijnen, mijn collega's hebben een aantal keer geprobeerd om contact met jou op te nemen. Helaas zonder succes. Vervolgens hebben zij jou een e-mail gestuurd waarin wordt aangeven wanneer de volgende belpogingen zijn. Kun je mij aangeven wanneer jij het beste te bereiken bent zodat ik dit aan mijn collega's kenbaar kan maken? In afwachting van jouw reactie. Bij voorbaat dank.
Beste Rkrijnen, mijn collega's hebben een aantal keer geprobeerd om contact met jou op te nemen. Helaas zonder succes. Vervolgens hebben zij jou een e-mail gestuurd waarin wordt aangeven wanneer de volgende belpogingen zijn. Kun je mij aangeven wanneer jij het beste te bereiken bent zodat ik dit aan mijn collega's kenbaar kan maken? In afwachting van jouw reactie. Bij voorbaat dank.

Hoi Stephen,

Ik heb gereageerd op de e-mail.
Ik zie dat ik momenteel al bijna 12 dagen een stabiele verbinding heb, maar de snelheid is nog steeds hetzelfde.
Kan ik een DLM reset aanvragen?

Groet,
Raymond
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Raymond, ik zag dat je had gereageerd maar helaas was het niet meer mogelijk om daarop te reageren. Kun je mij aangeven op welke tijdstippen je te bereiken bent zodat ik deze intern kan doorzetten? Alvast bedankt!
Reputatie 8
Badge +16
Beste Raymond, ik kijk uit naar jouw reactie.
Beste Raymond, ik kijk uit naar jouw reactie.

Beste Stephen,

Ik was net te laat met opnemen.
Ik heb een mail gestuurd met de volgende tijdstippen:
Woensdag, donderdag en vrijdagmiddag rond 14:00 uur.

Gr,
Raymond
Reputatie 8
Badge +16
Beste Raymond, mijn collega neemt op 6 oktober contact met jou op tussen 19:00 en 19:30 uur. Laat je mij dan weten hoe dit gesprek is verlopen?
Beste Raymond, mijn collega neemt op 6 oktober contact met jou op tussen 19:00 en 19:30 uur. Laat je mij dan weten hoe dit gesprek is verlopen?

Hoi Stephen,

Ik heb contact gehad met je collega.
Ze gaan een DLM reset aanvragen en ik ga het modem resetten.
Daarnaast ga ik proberen om het modem zo dicht mogelijk op het ISRA punt aan te sluiten.

Gr,
Raymond