vraag

Graag firmware updaten, erg instabiele verbinding + ook hier 's avonds erg traag

• 7 juli 2014
  • 27 reacties
  • 805 keer bekeken

@Telfort medewerker(s),
Ik ben een nieuwe gebruiker. Ik heb gisteren de boel aangesloten na een overstap van KPN waar ik eigenlijk zonder problemen jaren mee gewerkt heb. Op dezelfde lijn nu Telfort achter de Experiabox en het is zo instabiel als de neten, niet mee te werken (maar heb het wel nodig voor mn werk). Graag zo snel mogelijk de laatste firmware om te zien of dat helpt. Wat heb je van me nodig, of kan je mijn IP zien vanaf waar ik dit post? Huidige firmware is 02.00.125W4.

Bovendien was gisteravond (eerste avond dat ik het gebruikt heb) de snelheid dramatish laag. Mijn modem is ingetrained op net iets boven de 10Mbit, maar meer dan een paar kilobyte per seconde kwam er meestal niet voorbij. Compleet onwerkbaar. Vanaf een uur of 23.30 ging het weer stukken beter maar nog steeds met vlagen. Met andere woorden gelijke ervaring als https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-verbinding-267/zeer-lage-internetsnelheid-de-avonduren-42356. Het lijkt alsof er te weinig bandbreedte is op het Telfort netwerk, al dan niet intern, waardoor wanneer mensen massaal TV gaan kijken anderen hier last van hebben. Ik heb zelf overigens geen TV van Telfort maar enkel internet.

Hoe dan ook, graag zo snel mogelijk de laatste firmware op mijn modem, wellicht helpt dat iets. Wat wordt dat ding trouwens warm zeg!

27 reacties

Zojuist is mn modem / router ook gaan hangen en zichzelf gaan rebooten. Goed begin, ik heb het idee dat ik de mening van anderen over deze Experiabox moet gaan delen.

[edit]
Bovenstaande vergeten, de update is gestart door Telfort waardoor hij aan het rebooten ging.
Reputatie 3
@Rataplan626,

Ik heb zojuist opdracht gegeven je firmware te laten upgraden, binnen een uur vanaf nu beschikt nu over de nieuwste firmware.

Kan je mij in een reactie laten weten of alles naar behoren functioneert?

Yanick
Ah inderdaad hij stond nu ook op update. Ik zal mijn bericht hierboven even aanpassen. Bedankt, we gaan zien of het nu beter gaat, ik zal daar later deze week nog over posten hier.
Reputatie 3
@Rataplan626,

Goed om te horen! ik wacht je reactie af :)

Yanick
Zo'n probleem heb ik nu ook. Is al 2 weken gehad. Gisteren een e mail naar de klanten service gestuurd maar nog geen reactie. Kunt je ook mijn firmware updaten. Aub.
Reputatie 8
Badge +19
@Rataplan626

Mocht de modem na deze firmwareupgrade nog kuren vertonen dan raadt ik je aan om deze te resetten (resetbutton achterop de modem 10 seconden indrukken en vasthouden, modem geeft een 'tik' en lampjes gaan uit- en weer aan).

Wat ook wel zorgelijk is, is dat je aangeeft dat de modem behoorlijk warm wordt.
Staat of hangt deze met voldoende ruimte voor de ventilatie..?
Moet ik mijn ip adres doorgeven tot dat iemand kunnen updaten ?

Alvast bedank
Ik heb in een ander forum topic ook al om een firmware upgrade gevraagd, daar dat mijn probleem met vaste telefonie op zou moeten lossen. Alleen krijg ik daar geen reactie op. Dus bij deze nogmaals de vraag voor een update.
Huidige firmware is: 02.00.131W4

Groet,
Bram
Update tot zover; modem nog steeds verboden met ongeveer 10mbps. De webinterface is erg traag sinds de update, maar het internet op zich is nog niet uitgevallen. De grootste ergernis van velen speelt hier echter ook nog steeds; de snelheid is bij lange na niet wat hij straks na de update rond 17u nog was. Zie bijgevoegde screenshots. Ik heb twee 1GB testfiles aangezet, een van notabene een testserver in het Telfort netwerk eentje van Tele2, om de lijn zo hoger belast te houden. Verder dan pakweg 350/400KB/sec (net iets meer dan 3Mbit...) kom ik niet. Dat is al beter dan gisteren dat moet gezegd, maar dit is niet waar we voor betalen. Overdag heb ik vandaag van de 10mbit er ongeveer 8 gehaald, zo rond de 1MB/sec met testen, en dat is ook prima. Dat er wat overhead is (TCP overhead, errorcorrectie) is logisch.

Kortom, het is iets beter, maar de snelheid zakt ook hier 's avonds in, terwijl we geen tv hebben via Telfort dus dat heeft geen invloed. Overigens alles bekabeld, cat6 met gbit poorten, maar ook op andere systemen (waarvan ook twee wifi) zelfde snelheden.

[edit]
overigens modem compleet gereset en opnieuw geconfigureerd zoals ik graag wil (wat inhoudt andere LAN range en WiFi geconfigureerd) en hij staat in een hele ruime meterkast met de deur open, maar er zit ook afzuiging in de meterkast. Daar zit het echt niet in. Ik zal in de gaten houden of het met deze firmware nog steeds zo heet is.

Voor mijn eigen zaak zit ik eigenlijk de hele dag ingelogd via RDP op een van mn management servers. Dat is vandaag overdag de hele dag goed gegaan, maar nu 22:30 is dat totaal onwerkbaar zo traag. Ik kom van een 4Mbit lijn van KPN af, en die was vele malen sneller dan wat ik nu ervaar. Nogmaals, overdag ging het redelijk met wel veel momenten dat het inzakt, nu vanavond is het net als gisteravond compleet onwerkbaar.
Update vanochtend 8:30
de bandbreedte is weer wat hoger, maar de algemene traagheid qua gevoel is er nog steeds. DNS lijkt ook niet echt goed te gaan op die Experiabox:

C:\Users\Rataplan_>nslookup www.tweakers.net
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Server: UnKnown
Address: 192.168.6.1

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Name: www.tweakers.net
Address: 213.239.154.20

Twee keer een timeout op een DNS resolve. Ik ga eens kijken of het nog helpt om andere (of mijn eigen) DNS servers te gebruiken. De verbdinging zelf is dus qua bandbreedte weer wat beter (ongeveer 800KB/sec, nog niet wat het moet zijn dus) maar het lijkt bij elk pakketje wat erover moet even te hikken. Hierdoor werkt bijvoorbeeld RDP (over https) erg traag. Waar ik met mijn 4mbit KPN lijntje gewoon vloeiend kon werken wordt het beeldt nu blokje voor blokje opgebouwd.

Ik wil gaan kijken of dit in de Experiabox zit, de lijn zelf is niet veranderd (tenzij deze op een andere kaart is gezet in de centrale, dat weet ik niet).

@Telfort, is het mogelijk een eigen ADSL2+ modem aan te sluiten? Ik heb nog wel een en ander liggen.
Update vanochtend 8:30
de bandbreedte is weer wat hoger, maar de algemene traagheid qua gevoel is er nog steeds. DNS lijkt ook niet echt goed te gaan op die Experiabox:

C:\Users\>nslookup www.tweakers.net
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Server: UnKnown

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Name: www.tweakers.net
Address: 213.239.154.20

Twee keer een timeout op een DNS resolve. Ik ga eens kijken of het nog helpt om andere (of mijn eigen) DNS servers te gebruiken. De verbdinging zelf is dus qua bandbreedte weer wat beter (ongeveer 800KB/sec, nog niet wat het moet zijn dus) maar het lijkt bij elk pakketje wat erover moet even te hikken. Hierdoor werkt bijvoorbeeld RDP (over https) erg traag. Waar ik met mijn 4mbit KPN lijntje gewoon vloeiend kon werken wordt het beeldt nu blokje voor blokje opgebouwd.

De webinterface van de Experiabox is ook weer ontzettend traag. Het inlogscherm komt, maar daarna zit ik minuten te wachten op de statuspagina.

Line Status --- SHOWTIME
Link Type --- Interleave Path
Trained Mode Auto G.992.5 (ADSL2+)

ADSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 1049 (Kbps.) 10015 (Kbps.)
Attainable Rate 1096 (Kbps.) 10088 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 7.0 dB 6.1 dB
Attenuation 15.9 dB 39.9 dB

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 123175 25838
CRC Error 0 0
HEC Error 0 0

DTU Counters:
Upstream Downstream
corrected DTU Counter 0 0
uncorrected DTU Counter 0 0

Showtime Counter:
Showtime Counter 0 days, 9 Hours, 18 Minutes, 20 Seconds

Ik wil gaan kijken of dit in de Experiabox zit, de lijn zelf is niet veranderd (tenzij deze op een andere kaart is gezet in de centrale, dat weet ik niet).

@Telfort, is het mogelijk een eigen ADSL2+ modem aan te sluiten? Ik heb nog wel een en ander liggen. Hier zit iets niet goed waar ik zoals gezegd voorheen met KPN zonder problemen kon werken. Ik kan nu mijn werk haast niet doen, heb al bijna spijt van de overstap.
Wat zijn de stappen die we kunnen nemen?
Nog een kleine update, zie hier een test met DNSBench. De DNS servers die in de experiabox zijn opgegeven heb ik los toegevoegd. Deze komen als snelste eruit, echter laten deze af en toe wel eens een request vallen. Echter de router zelf, die als DNS cache zou moeten fungeren, komt ergens onderaan omdat hij meer request niet resolved dan wel. M.a.w. ik verwacht dat de DNS server / cache host in de router niet naar behoren functioneert. Omdat je je interne DHCP hosts wil kunnen resolven zit ik toch vast aan de DNS van die router.

Overigens is mijn snelheid nu wel weer prima, rond de 1MB. Niet stabiel dus over de dag heen. Ik verdenk eerder capaciteitproblemen dan de router in deze, de router en lijn blijven gelijk, de belasting van de Telfort backbone is 's avonds natuurlijk vele malen hoger dan overdag.

@Telfort, getuige het aantal posts over problemen met de Experiabox, en na twee dagen al ook mijn bevindingen, wat is hierin het standpunt van Telfort? 'Jan op de hoek' zal er niet zoveel last van hebben als de IT'er, maar dat neemt niet weg dat er wel structurele problemen in de router software lijken te zitten.
Reputatie 3
@budikurnia,

Zojuist is ook jou firmware geupgrade naar de nieuwste versie. Wil je mij in een reactie laten weten of alles naar behoren functioneert?

Yanick
Reputatie 3
@Rataplan626,

Om problemen met het modem uit te sluiten heb ik je een nieuwe verstuurd. Deze wordt binnen enkele werkdagen bij je thuis bezorgt.

Zou je deze willen testen en jouw ervaringen hier met ons delen? :)

Yanick
Ook hier stort de verbinding s'avonds in, router staat dan erg laag tot niet meer werkbaar (zie snep)
😞
Reputatie 3
@larissah,

Wil je mij een privébericht sturen met daarin de stappen die je hebt ondernomen, dan kan ik een onderzoek opstarten voor je.

Yanick
Reputatie 8
Badge +16
@larissah:

Dit lijkt een heel ander probleem... namelijk een probleem met de fysieke DSL-lijn.
Hoe is je modem op je ISRA-punt aangesloten? En wat voor type ISRA-punt heb je?
@ Yanick

Ik heb net gezien. Alleen datum vind ik wel raar 27-05-2014. Het is niks veranderd Yanick. Vind echt jammer.
Reputatie 3
@budikurnia,

De datum betreft het datum waarop de firmware is uitgekomen. Kan je mij laten weten wat je precies ervaart? In ons systeem behaal je de juiste snelheid, zie ik geen uitval en ik ben dan eigenlijk wel benieuwd of het bekabeld internet betreft waar de problemen mee zijn.

Indien je draadloos internet problemen ervaart, zit de oplossing niet meer in onze soft of hardware eerder in de situatie met de buren en hun "wifi zenders".

Ik wacht op je reactie :)

Yanick
Nieuw modem gekregen, tot nu toe zelfde resultaat, zie screenshots. De best scorende DNSsen zijn die waar de experiabox zelf bij queried. Ik merk ook dat DNS gewoon traag is. Soms zelfs timeouts, uiteindelijk komt er dan wel een keer respons maar dit komt de ervaring niet ten goede. Ik kon me al niet voorstellen dat dit in de hardware zit, de verbinding zelf werkt namelijk gewoon en wanneer ik op externe DNS servers wel snel kan resolven, maar op de router zelf niet, zit dat in de software / firmware.
Ik zal voor nu intern een DNS server aanzetten om te kijken of dat de algehele ervaring wat verbeterd. Ik moet zeggen dat ik de laatste twee avonden weinig van internet gebruik heb gemaakt, geen idee hoe het 's avonds gaat nu qua snelheden.

@Yarnick: Ik zit nu wel weer op de 'oude' firmware, en heb een ander IP gekregen. Graag wederom nieuwe firmware klaarzetten.

Andere vraag; ik heb een lage pet op van de Experiaboxen, welke versie dan ook. relatief goedkope en 'onderkant van de markt' spullen. Ik heb altijd de bijgeleverde routers op bridge gezet of een echt modem gebruikt, om daarachter mijn eigen spullen het werk te laten doen. Kunnen we deze experiaboxen eventueel in bridge krijgen? Zo niet, kan ik een regulier ADSL2+ modem gebruiken? Die heb ik ook nog wel liggen. (ik heb geen VDSL hier, 4km van de wijkkast...)
Reputatie 8
Badge +16
Heb je je lokale DNS nu op 192.168.6.1 draaien?

Overigens... een ander modem gebruiken is gewoon mogelijk in dit geval.
De DHCP server in de Experiabox geeft standaard zn eigen LAN IP als DNS server mee, en dat doet hij nu dus ook. Router is inderdaad 192.168.6.1. Overigens staan er in de Experiabox nog twee extra DNSsen opgegeven, namelijk de publieke DNS servers van Telfort. Deze worden niet door de DHCP server uitgedeeld aan de client. Op zich ook goed, want daarmee kan je je lokale resouces natuurlijk niet resolven. Wel vreemd hoe het vanuit de interface van de Experiabox geconfigureerd staat.

Dit is een voorbeeld van wat er gebeurt:

C:\Users\>nslookup www.nu.nl
Server: frikandellenrouter.lan

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Non-authoritative answer:
Name: www-nu-nl.gl.sanomaservices.nl
Addresses: 62.69.166.15
62.69.166.18
62.69.174.75
62.69.174.78
Aliases: www.nu.nl

C:\Users\>

Je ziet dat hij een query doet op 192.168.6.1 (de Experiabox). Die timed in eerste instantie uit, tweede poging lukt in dit geval wel (ook niet altijd). Wanneer hij eenmaal gecacht is gaat het goed, totdat hij uit de DNS cache van de Experiabox is gevallen. Daarna weer trager en meestal eerst een timeout. Dit heeft direct gevolg voor de respons van pagina's, met name natuurlijk initieel voor ze beginnen laden, maar ook voor de content die van andere webservers af moet komen zoals banners, centrale stylesheets of noem maar op. De verbinding zelf is de laatste drie dagen overdag eigenlijk toch wel prima, maar de DNS van de Experiabox blijft slecht.
Reputatie 8
Badge +16
Allereerst...

Hoewel het aanpassen van IP-adressen en subnets niet uit mag maken, doe ik dat bij de Experiabox liever niet. Ik heb de indruk dat op sommige plaatsen de verwijzingen naar de IP-adressen hard gecodeerd zijn en dan werkt het modem dus niet meer optimaal. Bijvoorbeeld in de module die de USB-server aanstuurt voor file- en printersharing.

Verder herken ik het langzaam laden van onderdelen van pagina's en ik zat ook al aan DNS te denken. Maar vreemd genoeg heb ik vergelijkbare problemen gezien met de Zyxel 2812.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er hard gecodeerde adressen in een firmware zitten, daarmee zou je je zelfs als de meest beginnende programmeur compleet belachelijk maken. De USB functie heb ik uitgezet, niet werkbaar. Ik heb het wel getest en functioneel werkt het, maar met een doorvoer van pakweg 5MB/sec compleet zinloos.

Hoe dan ook, ik heb straks toen ik het nieuwe modem had aangesloten getest met de standaard configuratie (router op 192.168.2.254) en zelfde issue. DNS is gewoon gammel in die firmware. Trage dns = trage ervaring.

@Telfort, doe er wat aan.
Reputatie 8
Badge +16
Met die IP-adressen ben ik vastgelopen toen ik het modem op 192.168.1.254 had gezet en vervolgens de USB-functionaliteit niet goed meer te configureren was. Er lijken wat afhankelijkheden in te zitten die niet goed reageren... los daarvan is de USB-functionaliteit gewoon erg buggy.

Voor wat betreft de DNS... waarom maakt Telfort het niet gewoon mogelijk om caching door het modem over te slaan?

[edit]
En ik bedenk me ineens dat dat bij de Arcadyan wel lijkt te kunnen maar dat het hier weer op de defaults stond... :?

Dus maar weer even DNS1 aangepast en zien of het blijft lopen...

Reageer