beantwoord

Graag firmware updaten

• 18 juli 2012
  • 6 reacties
  • 3717 keer bekeken

Badge
Vanavond voor de tweede maal telefonisch contact gehad met de klantenservice.

Sinds vorige week een nieuw modem ZyXEL P-2812HNU-F1 ontvangen. Deze heeft nog steeds firmware V3.10(TUE.3), terwijl mijn vorige modem V3.10(TUE.4)-20120702 had. Ook maandag jongstleden had ik hierover telefonisch contact met de klantenservice en toen werd aangegeven dat er nog een ticket openstond dat inmiddels is gesloten. De firmware upgrade zou maandag op dinsdag nacht worden uitgevoerd.

Inmiddels is het woensdag en is de upgrade nog niet uitgevoerd. Bovendien krijg ik nu het antwoord dat het een kwestie van afwachten is en dat de medewerker van de klantenservice dit niet kan bespoedigen. Hij adviseerde mij om dan maar een topic op het forum te plaatsen. Verbazingwekkend...

Dit alles terwijl uit andere topics is op te maken dat de firmware gewoon door de tweede of derde lijn kan worden "afgetrapt". Aldus bij deze het verzoek om V3.10(TUE.4)-20120702 op mijn modem te plaatsen zodat ik het bijbehorende 'config.rom' met mijn instellingen kan restoren.

Bij voorbaat dank.

P.S.1: Kan er eens een fatsoenlijk overzicht met "release notes" bij iedere firmware op dit forum worden geplaatst. Ik ben altijd zeer benieuwd wat er zoals wordt gewijzigd.

P.S.2: Ook zou het fijn zijn als alle features (Vier SSID's, Parental Control, ...) van de ZyXEL P-2812HNU-F1 door Telfort worden uitgebracht.
icon

Beste antwoord door Hugo 19 juli 2012, 12:30

Sinds vorige week een nieuw modem ZyXEL P-2812HNU-F1 ontvangen. Deze heeft nog steeds firmware V3.10(TUE.3), terwijl mijn vorige modem V3.10(TUE.4)-20120702 had. Ook maandag jongstleden had ik hierover telefonisch contact met de klantenservice en toen werd aangegeven dat er nog een ticket openstond dat inmiddels is gesloten. De firmware upgrade zou maandag op dinsdag nacht worden uitgevoerd.

Inmiddels is het woensdag en is de upgrade nog niet uitgevoerd. Bovendien krijg ik nu het antwoord dat het een kwestie van afwachten is en dat de medewerker van de klantenservice dit niet kan bespoedigen. Hij adviseerde mij om dan maar een topic op het forum te plaatsen. Verbazingwekkend...

Dit alles terwijl uit andere topics is op te maken dat de firmware gewoon door de tweede of derde lijn kan worden "afgetrapt". Aldus bij deze het verzoek om V3.10(TUE.4)-20120702 op mijn modem te plaatsen zodat ik het bijbehorende 'config.rom' met mijn instellingen kan restoren.

Bij voorbaat dank.

Uw modem is zojuist voorzien van nieuwe firmware, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Development heeft het modem een aantal keer gereboot en er meerdere updateverzoeken op afgevuurd.

P.S.1: Kan er eens een fatsoenlijk overzicht met "release notes" bij iedere firmware op dit forum worden geplaatst. Ik ben altijd zeer benieuwd wat er zoals wordt gewijzigd.
Dit is de changelog van TUE.3:

LAN: fix – Microsoft XboX 360 could not work on WLAN security WPA2 (default) or WPA.
LAN: impr – NAT type Port Restricted Cone NAT selectable in GUI (not default).
LAN: fix – Applying Home Networking settings (gui) could break iTV, reboot needed or re-apply broadband settings.
LAN: impr – IPv6 RADVD parameter MTU size updated to 1480 when using 6RD
LAN: impr – IPv6 RADVD sends 2 DNS servers when 3 are configured.
LAN: new – RTSP proxy added for routed-mode IP-TV VOD.
LAN: impr – WOL works with static ARP when selecting static DHCP IP.

Changelog van TUE.4b1:
WAN: new – New ADSL2+ code with work-around for WBA-E cards, improves downstream rate performance.
WAN: new – New VDSL2 code improves downstream rate on WBA-E
WAN: new – Reset DSL (GUI) and reboot device (GUI or FW upgrade) aren’t registered as line drop by DLM.
LAN: impr – IPv6 RADVD parameter prefix and router life-time.
Sys: impr – System sometimes not boot correctly after upgrade, reboot needed.

TUE.4 bevat o.a. een fix voor AirPlay. Voor TUE.4 20120702 heb ik ook geen officiële log, maar ik weet dat deze o.a. fixes bevat voor IPv6, onterecht firmwareupdatescherm en DLNA / mDNS.

P.S.2: Ook zou het fijn zijn als alle features (Vier SSID's, Parental Control, ...) van de ZyXEL P-2812HNU-F1 door Telfort worden uitgebracht.
Onze firmware wijkt af van de retail versie. Sommige functies zijn toegevoegd, andere aangepast en een aantal ook weggelaten. De focus ligt zoals Franzki al aangeeft op het functioneren van de internet verbinding, vast bellen en de televisie dienst. Iedere extra functie die daar mee niet direct mee te maken heeft kost bij iedere update weer extra tijd om te testen.

Hugo
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Die P.S.2 gaat waarschijnlijk niet lukken...

Telfort development legt de focus vooral op het ondersteunen van de basisfunctionaliteit van het modem die nodig is om de internetverbinding goed te laten werken.
Badge +2

Bij voorbaat dank.

Uw modem is zojuist voorzien van nieuwe firmware, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Development heeft het modem een aantal keer gereboot en er meerdere updateverzoeken op afgevuurd.

Dit is de changelog van TUE.3:

LAN: fix – Microsoft XboX 360 could not work on WLAN security WPA2 (default) or WPA.
LAN: impr – NAT type Port Restricted Cone NAT selectable in GUI (not default).
LAN: fix – Applying Home Networking settings (gui) could break iTV, reboot needed or re-apply broadband settings.
LAN: impr – IPv6 RADVD parameter MTU size updated to 1480 when using 6RD
LAN: impr – IPv6 RADVD sends 2 DNS servers when 3 are configured.
LAN: new – RTSP proxy added for routed-mode IP-TV VOD.
LAN: impr – WOL works with static ARP when selecting static DHCP IP.

Changelog van TUE.4b1:
WAN: new – New ADSL2+ code with work-around for WBA-E cards, improves downstream rate performance.
WAN: new – New VDSL2 code improves downstream rate on WBA-E
WAN: new – Reset DSL (GUI) and reboot device (GUI or FW upgrade) aren’t registered as line drop by DLM.
LAN: impr – IPv6 RADVD parameter prefix and router life-time.
Sys: impr – System sometimes not boot correctly after upgrade, reboot needed.

TUE.4 bevat o.a. een fix voor AirPlay. Voor TUE.4 20120702 heb ik ook geen officiële log, maar ik weet dat deze o.a. fixes bevat voor IPv6, onterecht firmwareupdatescherm en DLNA / mDNS.

Onze firmware wijkt af van de retail versie. Sommige functies zijn toegevoegd, andere aangepast en een aantal ook weggelaten. De focus ligt zoals Franzki al aangeeft op het functioneren van de internet verbinding, vast bellen en de televisie dienst. Iedere extra functie die daar mee niet direct mee te maken heeft kost bij iedere update weer extra tijd om te testen.

Hugo
Badge
Dag Hugo,

Bedankt voor het zeer uitvoerige antwoord en voor de genomen moeite!

Ik zie inderdaad in mijn logging dat er drie keer een poging (10:48 uur, 11:10 uur en 11:25 uur) is gedaan om het modem te voorzien van nieuwe firmware. Op zich is dit goed gegaan maar mijn SIP Accounts waren sindsdien niet meer geregistreerd. Vanavond de modem nog een keer gereboot en toen was het in orde.

Jammer dat de standaar features van de ZyXEL P-2812HNU-F1 vooralsnog niet door Telfort worden toegepast. Deze zijn zeer de moeite waard, en maken het modem mijns inziens nog completer.

Ik ben nog wel even benieuwd hoe het kan dat dat de medewerker van de klantenservice niet in staat is om development te vragen om het modem te upgraden en dat jou dit wel lukt.
Goed dat er meer mensen naar Parental Control vragen (op de P-2812).
Dat is zeker basisfunctionaliteit op een Internetmodem als onderdeel van de ingebouwde firewall.
TV is dat zeker niet. Telefonie misschien, veel mensen bellen via DSL of kabel.

Ik begrijp dat Telfort net als elk ander bedrijf zorgvuldig omgaat met de schaarse resources maar de dat afdeling "productontwikkeling" die de Zyxel releases (af fabrikant) moet testen geen tijd zou hebben voor eenvoudige basis functionaliteit die bovendien al onderdeel is van de Firewall maar met een mooi woord Parental Control wordt genoemd, heeft waarschijnlijk meer te maken met de keus om ook een aanvullend pakket (4 Euro per maand voor op de PC) aan te bieden. Daarmee blokkeer ik de X-box van mijn zoon niet, noch de Whattsapp op zijn Android telefoon en is dus geen optie.

Langs deze weg vraag ik nogmaals vriendelijk om Parental Control aan te zetten. Zelfs de helpdesk wist feilloos dat het onder Security zit. Omdat het in andere Zyxel modems die Telfort voert gewoon wel aan staat. Die testen zijn dus eerder door Telfort gedaan en kunnen makkelijk en op korte termijn worden herhaald. Ik accepteer ook een ongeteste Beta. Test ik wel voor Telfort.
Sinds afgelopen maandag 30 juli heb ik in verband met een nieuw abonnement een nieuw modem ZyXEL P-2812HNU-F1 ontvangen en heb deze direct geinstalleerd. Deze heeft nog steeds firmware V3.10(TUE.3), terwijl mijn vorige modem V3.10(TUE.4)-20120702 had. Destijds heb ik hierover telefonisch contact met de klantenservice en toen werd mij aangegeven dat deze firmware upgrade iedere nacht automatisch plaatsvind. Het is vandaag 1 augustus en de firmware upgrade is nog niet uitgevoerd.
Kan deze svp zo spoedig mogelijk uitgevoerd worden?

Mocht u nog meer gegevens nodig hebben dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank,

Ad
Reputatie 4
Badge +3
@adp01,

Vanochtend om 04.22 is uw modem van de laatste firmware voorzien. :)

Henk

Reageer