beantwoord

Glasvezel wordt binnenkort aangesloten, wanneer overzetten?

• 7 april 2020
  • 64 reacties
  • 1459 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hallo , hier is sinds kort door KPN netwerk glasvezel tot aan de deur gelegd. Over precies 3 weken wordt deze glasvezel in de woning gebracht en aangesloten, bij ons toch in de meterkast ( we mochten kiezen , mocht ook in de woonkamer ).  Mijn vraag aan Telfort is :  Wordt diezelfde dag gelijk de internet verbinding omgezet van koper vsdl naar de nieuwe glasvezelverbinding? Of komt daar later een melding van Telfort /KPN over?    In mijn Telfort staat al maanden vermeld dat glasvezel beschikbaar komt.

Als ik het goed begrepen heb komt er een (FTU ?) kastje wat je via een netwerkkabel dan aansluit op het (Arcadyan V10)  modem.  Ik had al gelezen bij de forum legendes dat je via een Cat 6e kabel het modem wat verder weg kan zetten van het FTU kastje  , Als ik het goed begrepen heb heeft dit FTU kastje geen aparte 230 V voeding nodig. Jeetje toch nog glasvezel bij ons ik had dat niet meer verwacht na de upgrade naar vsdl zo'n 4-5 jaar geleden :grinning:

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 14 april 2020, 08:29

@Galdor68  hoi,  van Telfort had ik een tijdje geleden een mail gekregen dat een overstap naar glasvezel gratis zou zijn . Bij de migratie van Telfort naar KPN  zou het hele all in pakket -TV- Internet en bellen - in stand blijven met alle voorwaarden e.d. . Maar we gaan het  zien , zoals ik al eerder in deze post vermelde is dat we hier dus toch nog glasvezel gaan krijgen.Waar ik helemaal niet meer op gerekend had na de wijkkasten update naar VSDL 5-6 jaar geleden.

mvrg Sheep/Sander

Hi Sander, dat klopt helemaal: Bij de overzetting van Telfort naar KPN later dit jaar behoud je gewoon het pakket, prijs en voorwaarden van het Telfort pakket dat je hebt.

Het omzetten van jouw abonnement van koper naar glasvezel gaat niet vanzelf, ik ben wel benieuwd of je de mogelijkheid al ziet in Mijn Telfort om jouw snelheid te verhogen? Wat je ook kan doen, is even contact opnemen met de klantenservice voor hulp hierbij. Dan helpen onze collega's je daar meteen verder met de mogelijkheden. 

Bekijk reactie

64 reacties

Reputatie 8
Badge +18

Het glasvezel kastje heeft een adapter aansluiting waarvoor je dus wel een stopcontact nodig hebt, voor je overige vraag wanneer en hoe moet je het bericht van Telfort afwachten

De ftu is de grondplaat vergelijk naar met de isra bij koper. Daarop komt een mediaconverter, daaraan komt de Experiabox. Het is mogelijk dat er zelfs nog een extra kastje wordt geplaatst als de laatste techniek wordt gebruikt.

Als in mijn Telfort staat dat het beschikbaar komt zal het niet lang duren voor je daadwerkelijk een glasvezel abonnement kan aanvragen.

Je zal zeker niet dezelfde dag overgaan.

Reputatie 8
Badge +18

https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt.htm 

Lijkt mij dat je toch dateen stopcontact nodig is voor het NT kastje

Reputatie 3
Badge +2

@jimny , @Galdor68   Weer bedankt voor deze info ,duidelijk zo.

Op internet met al die plaatjes van de  in meterkasten aangebrachte glasvezel aansluitingen ( zelfs al 8-9 jaar “oud”) is het zo verschillend. Maar ik heb nu een goed idee hoe alles straks gaat worden. Het modem komt straks 3-4 meter van het glasvezelkastje in de trapkast . de diverse netwerkkabels even hardwarematig iets verleggen , denk nog aan een netwerkkabel richting zolder maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de glasvezelaansluiting .

Als de aansluiting / omzetten gereed is  informeer ik een ieder ,

Oh postcode gebied is 3607 Maarssen(broek)

Groeten  Sheep /Sander

https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt.htm 

Lijkt mij dat je toch dateen stopcontact nodig is voor het NT kastje

Dat klopt voor de NT is een stroompunt nodig mogelijk zijn er zelfs twee nodig met de huidige gpon methode. De ftu is passief deze heeft geen stroom nodig.

@sheepxp vanaf het glasvezel aansluit punt is een Cat6 kabel prima. De Experiabox kan prima in die trapkast houd dan wel in de gaten dat het wel het wifi signaal kan hinderen.

Reputatie 3
Badge +2

@Galdor68  , weer bedankt   , heb nog even de tijd, even die kabellengte opmeten .

Gelukkig heb ik weinig te klagen over  de  Wifi kwaliteit van de V10 , is natuurlijk vooral afhankelijk van de lokale /buren/ omgeving enz .Vanwege een verbouwing vorig jaar heb ik noodgedwongen toen de desktop aangesloten op een WIFI dongle/adapter  ,na wat uitzoekwerk is het van TP-Link  T4U AC1300 geworden . heeft toen prima  gewerkt  bij de 50mb met kabel was het via die TP link iets van 35mb.

1 verdieping en later ook bij 2 verdiepingen hoog gaf dit resultaat . Nu alleen 2 telefoons en 1 tablet op wifi.

Groeten Sheep /Sander

Reputatie 8

Dat klopt voor de NT is een stroompunt nodig mogelijk zijn er zelfs twee nodig met de huidige gpon methode. De ftu is passief deze heeft geen stroom nodig.

En waarom twee stroompunten voor G-pon?

Het blijft gewoon een optisch glasvezel eindpunt --zonder stroompunt--  en één mediaconverter,
om het naar ethernet om te zetten. Voor die mediaconverter heb je dan een stroompunt nodig.
Tenminste als je gebruik maakt van een router met een WAN ethernetpoort zoals Experia Box.
(Die bij de topic starter in de trapkast wordt aangebracht).

Met een glasvezel poortje op een router (zoals bijv. een bepaald Fritzbox model), heb je niet eens een NT-kastje, maar wordt de glasvezel, met een glasvezel patchkabel direct in de router geplugd.

@Babylonia ik ben niet zeker van dat aantal stroom punten ik baseer me op wat ik zie in het filmpje op deze pagina. Als ik nu goed kijk zijn het maar 2, 1 voor de Experia en 1 voor het kleine zwarte kastje. De NT die over dat aansluitpunt schuift lijkt te zijn vervangen voor het kastje wat er naast wordt gemonteerd.

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/eerste-glasvezelaansluiting-ftth-met-pon-technologie

Reputatie 3
Badge +2

@Galdor68  en @Babylonia    Bedankt voor jullie reacties ,

Omdat optische signaal om te zetten naar een "netwerksignaal” zal daar energie voor nodig zijn lijkt mij. Ik heb gelukkig in de meterkast een stopcontact (deurbel) .

Reputatie 8

De NT die over dat aansluitpunt schuift lijkt te zijn vervangen voor het kastje wat er naast wordt gemonteerd.

Dat klopt. Op het laatste model glasvezel aansluitpunt (klein wit vierkant doosje), zit nu een grotere soort deksel overheen geschoven met een glasvezel patchkabel eraan. Het andere einde van die patchkabel gaat dan naar die losse zwarte mediaconvertor.

Naar ik vermoed heeft het laserlicht van een G-PON structuur een andere golflengte en/of kleur dan eerder werd toegepast. Waarmee de eigenschappen ervan niet meer overeen komen met de standaard NT die daarvoor werd gebruikt. (Totdat de leverancier van die gebruikelijke NT-kastjes met een aangepaste versie komt om eroverheen te kunnen schuiven).
Tenslotte kan de G-PON structuur nog worden omgezet naar PON 10 Gbps.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 en @Babylonia , onderstaand een foto van een PON-aansluiting, waarbij alleen de zwarte PON-kast van stroom wordt voorzien:

PON-aansuiting

Reputatie 8

Netjes zoals eerder omschreven :wink:

Zo'n afbeelding zocht ik. Verhelderd het een en ander.

Reputatie 8
Badge +11

Hi @sheepxp, leuk dat binnenkort de glasvezelaansluiting bij jou in huis gemaakt wordt! Ik kan me voorstellen dat je dan ook graag op glasvezel over wilt gaan. 

Ik zie dat je al flink hulp gekregen hebt hier, dat is fijn! Is het zo al een stuk duidelijker geworden? Zie je de mogelijkheid om over te gaan naar glasvezel ook al terug in Mijn Telfort? Wat Galdor aangeeft klopt, het overgaan op de glasvezelverbinding zal sowieso niet dezelfde dag gebeuren, omdat ook jouw abonnement omgezet moet worden. Dat kan pas gebeuren zo gauw glasvezel helemaal beschikbaar is. 

We horen graag hoe het verder gegaan is, laat het ook gerust weten als je nog vragen hebt.

Reputatie 3
Badge +2

@Telfort  Als de glasvezelaansluiting in de woning is aangebracht wordt  dit natuurlijk door de uitvoerder aan Telfort/KPN gemeld. 

Neemt Telfort  later dan contact met mij op of moet ik zelf nog in actie komen ?

@Telfort ,Offtopic: Overzetting van koper naar glas , en ook nog halverwege 2020 overzetting van Telfort naar KPN.

Gaat vanwege de huidige Corona crisis e.e.a nog volgens planning , ik kan me voorstellen dat alles gewoon doorschuift naar later dit jaar, vooral het netwerk al druk bezet is .

Allemaal een fijn Paasweekend gewenst :rabbit:   .

Sheep/Sander

Telfort/KPN krijgen via de Netwerkbeheerder een seintje van de oplevering. Het is voor jou te hopen dat dit voor de migratie plaats vind anders zal het een Hussel abonnement worden.

Reputatie 3
Badge +2

@Galdor68  hoi,  van Telfort had ik een tijdje geleden een mail gekregen dat een overstap naar glasvezel gratis zou zijn . Bij de migratie van Telfort naar KPN  zou het hele all in pakket -TV- Internet en bellen - in stand blijven met alle voorwaarden e.d. . Maar we gaan het  zien , zoals ik al eerder in deze post vermelde is dat we hier dus toch nog glasvezel gaan krijgen.Waar ik helemaal niet meer op gerekend had na de wijkkasten update naar VSDL 5-6 jaar geleden.

mvrg Sheep/Sander

Klopt bestaande abonnementen zullen niet wijzigen en de omzetting van koper naar glas zal zonder extra kosten zijn. Je gaat van lever methode A naar lever methode B gebeurt lever methode B onder de KPN vlag is het verstandig er rekening mee te houden dat dit tegen de KPN voorwaarden en prijzen zal zijn niet de Telfort voorwaarden.

Reputatie 8
Badge +11

mvrg Sheep/Sander

Hi Sander, dat klopt helemaal: Bij de overzetting van Telfort naar KPN later dit jaar behoud je gewoon het pakket, prijs en voorwaarden van het Telfort pakket dat je hebt.

Het omzetten van jouw abonnement van koper naar glasvezel gaat niet vanzelf, ik ben wel benieuwd of je de mogelijkheid al ziet in Mijn Telfort om jouw snelheid te verhogen? Wat je ook kan doen, is even contact opnemen met de klantenservice voor hulp hierbij. Dan helpen onze collega's je daar meteen verder met de mogelijkheden. 

Reputatie 3
Badge +2

Afgelopen dinsdag is de glasvezelkabel in huis aangesloten . Op mijn verzoek in de trapkast en niet in de meterkast. Complimenten voor de 2 uitvoerende medewerkers , klantvriendelijk , gewoon goed het werk gedaan .! ik kon natuurlijk geen hand geven , nee ik heb niet gezongen en/of geklapt !!

@ Telfort  ter info  :  bij de KPN postcodecheck ( woordwaarde !!)  is nu glasvezel beschikbaar ,

Bij mijn Telfort nog niet zichtbaar onder extra’s. Heeft geen haast hoor ik houd het komend tijd in de gaten .

groeten  Sheep/Sander

Heeft zeker geen haast, op dit moment krijg je geen DSL naar glasvezel omzetting, er komt alleen een monteur als je geen verbinding meer hebt ivm de corona maatregelen.

Zou je wel haast hebben is alleen overstappen een optie.

Reputatie 8

Ondanks Corona is wel de glasvezel netjes in de trapkast aangelegd.
Dus waarom niet een monteur om DSL naar glasvezel om te zetten?

Maar ik vermoed wel dat in een wijk eigenlijk eerst een heel cluster van aansluitingen in orde moeten zijn, wil het lonen om voor een hele horde aan abonnees DSL daadwerkelijk naar glasvezel om te zetten.

Reputatie 3
Badge +2

@Doornekamp33    nee hoor geen haast ,de VSDL 40Mbits lijn voldoet prima , De aanleg van glasvezel is hier erg snel gegaan . Half februari is met komen schouwen ,3 weken later lag de glasvezelkabel al tot de voordeur dus zeg 5 weken later is de kabel al in huis op de gewenste plek .

Ik kijk uit op de technische (prefab) ruimte van KPN  , er wordt nog steeds glasvezel de leidingen ingeblazen  ,  Denk niet dat zo'n ruimte al in bedrijf gaat als er nog volop kabels worden ingeschoten , s . Mooi werk zo'n glasvezel lassen .

groet Sheepxp/Sander

Reputatie 3
Badge +2

@Babylonia   Bij ons in de wijk is de deelname voor de gratis glasvezel behoorlijk groot . Denk ook omdat je nu iets anders kan kiezen dan de coaxkabel van Ziggo.

Denk dat bestaande klanten van KPN en Telfort als eersten van een aansluiting in de woning worden voorzien.

Reputatie 8

Maar de ene straat is sneller klaar als de andere met het doortrekken tot in de woning.
Als er dan voldoende woningen klaar zijn van wellicht een aantal straten bij elkaar (een cluster), zal dat voor zo'n compleet cluster zoveel mogelijk tegelijk/opeenvolgend worden omgezet.
Lijkt me wel zo efficiënt om dat op die wijze te doen.

Reageer