beantwoord

Glasvezel kabel hangt los uit de muur, wie herstelt dit?

  • 10 september 2017
  • 5 reacties
  • 1725 keer bekeken

Hallo,

ik wil graag overstappen van Ziggo (kabel) naar Telfort (Glasvezel), maar mijn glasvezel aansluiting is niet meer dan een oranje draad met een groene binnendraad dat uit de muur komt. Sluit jullie monteur hierop ook een hoofdaansluiting aan? of moet ik hiervoor eerst aankloppen bij het bedrag dat bij mij de glasvezel gelegd heeft.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 12 september 2017, 15:39

Hoi Mickael, welkom op ons forum. Het is niet de bedoeling dat je glasvezel op die manier in je woning ligt. Zoals BeMu al aangaf, hoort er een dummy al aangesloten te zijn in je huis. In veel gevallen halen de vorige bewoners dan het aansluitpunt(FTU) van de muur en knippen ze deze los van de glasvezel. Hierdoor zullen er extra werkzaamheden gedaan moeten worden om je aansluiting weer te realiseren. Een aannemer in opdracht van Reggefiber komt bij je langs om het aansluitpunt te herstellen. Daarna komt er een monteur van Guidion langs om het glasvezel NT op je FTU aan te sluiten. Het herstel van je aansluitpunt en het installeren van je NT gebeurt kosteloos. Wel kan het voorkomen dat de herstelwerkzaamheden het activeren van je abonnement vertraagt.

@BeMu en Babylonia, dankjewel! 🙂
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 3
Vreemd dat de glasvezelkabel zo uit de muur hangt, hier in de Achterhoek zijn veel plaatsen de laatste jaren op glasvezel aangesloten door Reggefiber, elk huis werd aangesloten of men nu wel of geen abonnement nam.
De kabel wordt dan aangesloten op een zo genaamde "dummy" dat is een loos kastje waarin de kabel wordt gedaan, neem je een abonnement dan wordt de glasvezelkabel aangesloten op het glasvezelmodem, per provider kan dit verschillend zijn.
Zelf heb ik T-mobile als provider daar werkt het als volgt: je beslist welk pakket je wilt en je krijgt een datum door wanneer je wordt aangesloten, hou er rekening mee dat het vaak verschillende weken duurt,
bij mij werd enkele dagen voor aansluitdatum de benodigde apparatuur geleverd, denk aan modem/router en settopbox voor de tv.
Het aansluiten van het glasvezelmodem mag in geen geval door de consument worden gedaan, alleen een monteur van Gideon of een door provider gecontracteerd bedrijf mag dit doen, zij testen ook de verbinding zeg maar of internet werkt enz.
Hierin zit een groot verschil met kabel (Ziggo) dat is heel gemakkelijk zelf te doen!
het aansluiten van de settopbox en de rest is niet zo moeilijk.
Hoi, dank voor je snelle reactie,


Ik woon zelf in sint-oedenrode, geen idee bij wie ik moet zijn om die aansluiting te laten maken. (Gideon zit hier iig niet). Of regelt de provider dit met een bedrijf?
Reputatie 3
Klopt dat regelt de provider welke je ook neemt,
tip: op de volgende sites kunt u handig aan de hand van uw postcode eventuele acties zien
postcodecheck.nl
breedbandwinkel.nl
pricewise.nl

en ik denk dat er nog wel meer zijn, vaak krijg je als je via hun een provider kiest cashback, hoeveel het is staat op hun site vermeld, en u kunt ook handig vergelijken.
Reputatie 8
In dit specifieke geval zal de provider (Telfort) twee partijen aansturen.
1e - Reggefiber om de glasvezel op zo'n "dummy" aan te sluiten.
(Dat is echt heel specialistisch werk ---> zie demo van in dit geval nog een oude propositie.
Tegenwoordig heeft men een ander model dummy, het maken van de las is evenwel hetzelfde).

2e - Nadat glasvezel is getest en die dummy is geplaatst, de firma Gideon, die dan de aansluiting van het "NT-glasvezelkastje" komt doen en de aansluiting met modem/router en internet doorneemt.
Demo wat Gideon komt doen (dus niet zelf doen), alleen betreft het filmpje geen Telfort router.
Zie < dit demo-filmpje >

Doe ze in "Rooi" de groeten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mickael, welkom op ons forum. Het is niet de bedoeling dat je glasvezel op die manier in je woning ligt. Zoals BeMu al aangaf, hoort er een dummy al aangesloten te zijn in je huis. In veel gevallen halen de vorige bewoners dan het aansluitpunt(FTU) van de muur en knippen ze deze los van de glasvezel. Hierdoor zullen er extra werkzaamheden gedaan moeten worden om je aansluiting weer te realiseren. Een aannemer in opdracht van Reggefiber komt bij je langs om het aansluitpunt te herstellen. Daarna komt er een monteur van Guidion langs om het glasvezel NT op je FTU aan te sluiten. Het herstel van je aansluitpunt en het installeren van je NT gebeurt kosteloos. Wel kan het voorkomen dat de herstelwerkzaamheden het activeren van je abonnement vertraagt.

@BeMu en Babylonia, dankjewel! 🙂

Reageer