Glasvezel (internet & TV) direct aansluiten op Netgear R8000

• 20 december 2017
  • 10 reacties
  • 734 keer bekeken

Meerdere topics en websites gevonden betreffende mijn vraagstuk maar tot op heden nog niet werkend gekregen.

Mijn vraagstuk cq. probleem: graag zou ik Telfort's router Experia v10 willen vervangen voor mijn Netgear R8000. Dus:

Glasvezel -> Netgear R8000 -> WiFi, TV, bedraad

Huidige en werkende opstelling is:
Glasvezel -> Experia v10 -> TV en Netgear R8000 -> WiFi, bedraad

Plaats ik Netgear R8000 direct achter glasvezel dan loop ik tegen de volgende problemen aan:
- geen WAN IP van Telfort;
- internet werkt niet;
- TV werkt niet.

De Netgear R8000 zou alle mogelijkheden moeten bieden om dit werkend te krijgen. Zoals de mogelijkheid om VLAN in te stellen (met bridge-groep of VLAN-tag inschakelen).

Wat zie ik over het hoofd? Of is het niet simpelweg onmogelijk?

10 reacties

Reputatie 8
Dan komt het aan op de juiste instellingen van die VLAN's.
Mogelijk niet op de juiste wijze gedaan?
(In de handleiding kom ik slechts summiere aanwijzingen tegen).
De volgende instellingen heb ik gehanteerd:

WAN1 1p/VLAN ID: 1/34
WAN3 1p/VLAN ID: 5/4

Zelfs dan lukt het niet. Wat zie ik over het hoofd?
Reputatie 8
Het lijkt erop dat de Nighthawk relatief eenvoudige instelmogelijkheden heeft.
(Geen aparte instellingen voor "tagged" / "untagged" voor verschillende VLANS en per poort).
Binnen de interface/mogelijkheden zie ik nu een rondje aangevinkt bij "VLAN-tag" inschakelen.
Poorten die "getagged" zijn, zijn in principe niet direct te benaderen.

Kun je dat rondje ook gewoon uitzetten?
Of is het een keus, een van de twee met het rondje erboven bij "Met Bridge-groep" ??
Probeer die anders eens. Wat levert dat op?

Heb je ook gekeken of er een firmware update beschikbaar is?
Daarbij zouden misschien meer uitgebreide instellingen mogelijk kunnen zijn.
Alles wat je ziet op de screenshot valt aan te passen/te bewerken. Je kunt ook nieuwe VLANs toevoegen en koppelen aan 1 of meerdere poorten en/of WiFi.

De bridge heb ik geprobeerd maar werkt alleen met de Experia V10 er voor.
Reputatie 8
Alles wat je ziet op de screenshot valt aan te passen/te bewerken. Je kunt ook nieuwe VLANs toevoegen en koppelen aan 1 of meerdere poorten en/of WiFi.

De bridge heb ik geprobeerd maar werkt alleen met de Experia V10 er voor.

IK snap dat je nieuwe VLAN's erbij kunt zetten. (Dat is de basis van een dergelijke functie).
Alleen een "Tagged" VLAN instelling is niet direct te benaderen.
Je zou dat kunnen zien als een "ingepakte" data-stream (door een virtuele tunnel).
Zou hooguit kunnen als je die VLAN erna met een managed switch weer "uitpakt" (Untagged), of een apparaat wat dat doet zoals een TV-ontvanger, of een meer uitgebreid Access Point, die dat voor WiFi dan weer uitpakken (voor gescheiden sub-nets).

Je hebt voor een poort in ieder geval één "Untagged" VLAN nodig om die poort te kunnen benaderen.
Meer "untagged" VLANS kun je niet op dezelfde poort combineren. Wel combinaties van één untagged VLAN en meerdere "Tagged" VLANS (die later worden uitgepakt).

De term "Routed TV" wat bij de Telfort modem/routers gebruikt wordt, is feitelijk het "Untagged" internet VLAN = "uitgepakt" op alle LAN poortjes, maar tegelijkertijd gaat er tevens op alle poorten een "Tagged" (ingepakte) VLAN TV-stream overheen. Die TV-stream wordt dan in de TV-ontvanger "uitgepakt".

Vandaar dat de TV-ontvanger zowel diensten "via het internet-kanaal" meeneemt in haar menus (zoals "Meer TV") en de pure TV-kanelen die over het andere VLAN lopen, en in de TV-ontvanger worden uitgepakt.

Ik ken de Netgear niet, en weet niet of je elders in het menu de poorten nog specifiek moet markeren met een "Port VLAN ID". Als het dan als zodanig is gemarkeerd, zou je er VLANS overheen kunnen zetten.

Elk merk en type apparaat heeft zou zijn eigen invalshoek en gebruiksbenadering hoe zoiets in te stellen. Dus altijd best wel wat uitzoekerij. En dan maar hopen dat het type router niet te "karig" is in de mogelijkheden om zaken in te kunnen stellen. Het is vaak een afweging van "niet te ingewikkeld" omdat de router bedoeld is voor de consumentenmarkt, tegenover de beperkingen die men daarbij dan weer oplegt in instelmogelijkheden.
En nee, verdere instelmogelijkheden zijn er qua vlan niet.

Of ik nu wel of niet vlan instel of simpelweg aan/uit zet, ik krijg tevens geen WAN op adres.
Reputatie 8
Afgezien van die VLAN instellingen, zelfs als ze correct ingesteld kunnen zijn, hebben een aantal gebruikers eerder toch problemen ermee gehad, dat ze geen WAN IP-adres krijgen toegewezen.
Zelf met exact gelijke instellingen die ik op mijn router gebruik, en met zo'n zelfde router elders.

Daaruit leek er een verband te zijn met de herkomst van de achterliggende glasvezel infrastructuur.
Zijn dat door Telfort overgenomen "oudere" glasvezelstructuren zoals Kicks, Concepts, Lijbrandt... blijken een aantal gebruikers geen WAN IP te krijgen, met hun eigen apparatuur. Zelfs als ze toch een nieuwe propositie glasvezel hebben. Mogelijk wordt achterliggend in de wijkcentrales nog apparatuur gebruikt, met een aantal beperkingen vanuit die tijd ??

Zelf zit ik op een nieuw aangelegde glasvezelstructuur in 2015 opgeleverd.

Er zijn eerdere draadjes daarover te vinden. Heb zo nu niet de links bij de hand, en heb er nu ook geen tijd voor om te achterhalen welke. Heb zo wat anders te doen nu in de aanloop naar Kerstmis.
Kom er anders later wel op terug.
In ieder geval bedankt voor je hulp :-)

Met WAN krijg ik, na herstart, tijdelijk een wan-ip adres. Internet en/of TV werkt dan niet. Wel/niet vlan.

Bridgen lukt maar dan wel met Experia V10 er nog voor.
Reputatie 8
Inmiddels terug en naar oud draadje gezocht. Lees ook de vervolgreacties:
https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-vervangen-49307/index8.html#post553280

Het enige met je eigen situatie wat ik kan bedenken is om de WAN MAC-gegevens te "spoofen" / over te nemen naar de WAN poort van de Netgear router.
Schweet! Morgen ga ik testen of het lukt. Thanks!

Reageer