beantwoord

Glasvezel alles in 1 50mb download en 5MB upload hoe kan dit?

• 23 april 2018
  • 13 reacties
  • 923 keer bekeken

Glasvezel alles in 1 50mb download en 5MB upload hoe kan dit?
Normaal bij glasvezel zijn de Download en Upload het zelfde (wijkt wel iets af in de praktijk) Hoe kan het dat Telfort alleen voor de 50MB glasvezel verbinding een upload heeft van 5 mb?

Weet hoe het netwerk van KPN is opgebouwd en dat het eindigt in de Reggefiber pop locatie en vandaar word de dienst geleverd over glasvezel naar de woning. Alleen bij VDSL/ADSL en CAI diensten zit er verschil in Download en Upload dus ik volg het niet meer bij Telfort.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 24 april 2018, 13:44

Hoi EVDHNL, wij leveren op glasvezel een 50/5 abonnement. Van sommige klanten heb ik eerder bij een speedtest begrepen dat hun snelheid wel eens hoger uitpakt. Het abonnement biedt de snelheid van 50/5Mbit. Hopelijk weet je hiermee voldoende.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Klopt, Telfort glasvezel is 50Mbps down en 5Mbps up.

voor €7,50 kan je upgraden naar 100Mbps up en down.

50Mbps up en down is er sinds 24 oktober 2016 niet meer...

Maar hoe kan dit. Het gaat slecht over 1 glasvezel van uit de reggefiber POP heen die op een port zit van 50mb dus zou het ook 50mb upload moeten zijn. Het gekke hiervan is dat ze dit ook alleen bij de 50mb glasvezel dienst doen en niet bij de andere.
Reputatie 8
Badge +10
symmetrisch up- en down kan en is meestal zodanig toegepast op glasvezel, maar dat hoeft niet.
Ook glasvezel kan asymmetrisch ingesteld worden...

voor €7,50 kan je upgraden naar 100Mbps up en down.

50Mbps up en down is er sinds 24 oktober 2016 niet meer...

Daarom wil ik graag weten hoe dit technische mogelijk is over 1 glasvezel. Zie het namelijk staan bij Telfort op de website maar technische gezien is dit naar mijn weten niet mogelijk. vandaar dat ik me afvraag hoe ze dit doen. Hoop ook dat iemand dit van de technische dienst van Telfort/KPN dit kan uitleggen. Weet hoe het hele xWDM netwerk eruit ziet tot in de POP locatie maar begrijp niet hoe je een glasvezel kan knijpen naar 5mb upload of dit moet in de modem thuis gedaan worden. Dan lijkt het me alleen dat Telfort ontmoedigd om een 50mb glasvezel dienst te leveren het is toch weer 7,50 extra voor 100MB up/down wat heel veel huishoudens niet nodig hebben.
symmetrisch up- en down kan en is meestal zodanig toegepast op glasvezel, maar dat hoeft niet.
Ook glasvezel kan asymmetrisch ingesteld worden...

Daar ben ik dus benieuwd naar wat voor SFP of GBIC hiervoor gebruikt word.
Reputatie 8
Badge +10
tja, een glasvezel kan op zich nog veel hogere snelheden aan.

die 100Mbps is ook "geknepen" want je kan ook 200Mbps afnemen voor €12,50...

kwestie van profielen?!

1e profiel: 50/5Mbps
2e profiel: 100/100Mbps
3e profiel: 200/200Mbps
4e profiel: ...
Reputatie 3
Badge +1
Dat heeft niets te maken met de SFP of GBIC die gebruikt wordt.
In de POP heeft iedere woning een eigen aansluiting op de DSLAM (switch)
Je wordt daar of op een 100Mbit (EoF) of op een 1000Mbit (GoF) poort aangesloten.
Op jouw poort kan een profiel worden ingesteld en een snelheid worden geconfigureerd.
Anders zou iedereen op een EoF poort altijd 100Mbit krijgen of 1000Mbit op een GoF poort.

Overigens als je bij Telfort 50/5 bestelt, krijg je geloof ik wel 50/50.
Dat heeft niets te maken met de SFP of GBIC die gebruikt wordt.
In de POP heeft iedere woning een eigen aansluiting op de DSLAM (switch)
Je wordt daar of op een 100Mbit (EoF) of op een 1000Mbit (GoF) poort aangesloten.
Op jouw poort kan een profiel worden ingesteld en een snelheid worden geconfigureerd.
Anders zou iedereen op een EoF poort altijd 100Mbit krijgen of 1000Mbit op een GoF poort.

Overigens als je bij Telfort 50/5 bestelt, krijg je geloof ik wel 50/50.

Dit klinkt inderdaad logisch vind het alleen wel heel apart van Telfort dat ze niet gewoon 50/50 neerzetten. Hoop dat er nog een medewerker van Telfort reageert die het bevestigd als het namelijk gewoon 50/50 is krijgen ze er waarschijnlijk 2 klanten bij en ook 2 mobiele abonnementen.
Hoop dat er nog een medewerker van Telfort reageert die het bevestigd als het namelijk gewoon 50/50 is

Dat kunnen ze natuurlijk niet doen. Dan hadden ze het wel in de productomschrijving gezet.
Je kan beter aan 50/5 glas klanten vragen welke snelheden zij geleverd krijgen.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi EVDHNL, wij leveren op glasvezel een 50/5 abonnement. Van sommige klanten heb ik eerder bij een speedtest begrepen dat hun snelheid wel eens hoger uitpakt. Het abonnement biedt de snelheid van 50/5Mbit. Hopelijk weet je hiermee voldoende.
In de lijn van deze vraag lijkt het mij dat ook een koperlijn symetrisch aan moet kunnen, maar dat dit bewust niet gedaan wordt.
Reputatie 8
Badge +10
In de lijn van deze vraag lijkt het mij dat ook een koperlijn symetrisch aan moet kunnen, maar dat dit bewust niet gedaan wordt.Natuurlijk kan dat, maar het frequentiespectrum wat nu gebruikt wordt voor download zal dan moeten wijken voor de upload. Niet logisch, gezien men toch meestal een hoge download wil...
@Kees-JanDank je voor de bevestiging van wat ik al vermoedde.

Over de snelheden vandaag kom ik niet eens aan de 50Mb zowel up als down (glas oude propositie 50/50)
Door de afgelopen 2 jaar heen zitten de getallen er eerder boven dan dan onder die 50Mb zelfs via wifi.
Getallen combinaties van 60/70 en zelfs 60/80 afgerond zijn niet vreemd. Sporadisch is de upload lager maar doorgaans ligt deze vaak hoger dan de download.

Er zullen vast profielen zijn of iets anders wat de uiteindelijke snelheid bepaalt maar met wat wij hier over het algemeen halen is voldoende voor een 2 persoons huishouden met 1 tv ontvanger (niet vaak in gebruik) en veelvuldig Netflix via de smart tv en dan 4 toestellen via wifi waarvan doorgaans 2 in gebruik voor diverse activiteiten die internet verbinding nodig hebben.

Het is niet zozeer ontmoedigen om 50/5 af te nemen het zal andersom werken als upload belangrijk is dan is de keus voor 100/100 makkelijk gemaakt gezien de redelijk lage extra kosten. Is 50 Mb download genoeg dan zal de theoretische 5Mb upload vaak ook genoeg zijn.

Het blijft vreemd dat is waar. Er worden wel meer vreemde beslissingen genomen. Niet altijd of mischien zelfs bijna nooit in het voordeel van de klant.

Reageer