beantwoord

Glasvezel aanvraag en aansluiting

• 11 juli 2018
  • 47 reacties
  • 853 keer bekeken

Reputatie 1
Enige weken geleden zijn wij, mede doordat wij al een mobiel telefonie abonnement bij Telfort hebben lopen, naar de Telfortwinkel te Apeldoorn geweest om een simpel internet en tv abonnement af te sluiten. Eenmaal in de winkel vertelden wij dat er volgens ons geen glasvezelkabel in de woning aanwezig is en dus een reguliere kabelverbinding voldoende is. De betreffende medewerker wist ons te vertellen dat Telfort haar klanten graag de beste service en verbinding wil laten ervaren en aanbieden. Blij verrast kregen wij te horen dat er een glasvezelkabel zou worden gelegd door Reggefiber en dat door Guidion de installatie zou worden gerealiseerd. Tevreden verlieten wij de winkel.
Een paar dagen later kregen wij een melding om een afspraak met de monteur van Guidion in te plannen. Wij toch maar even een belletje gedaan, aangezien wij nog geen glasvezelkabel hebben liggen. Bij Guidion werden wij doorverbonden met Reggefiber, want daar dienden wij allereerst een afspraak mee in te plannen. Reggefiber wist ons te vertellen dat er reeds een aansluiting aanwezig is. Deze zou niet op de reguliere plek in de meterkast zitten, maar ergens achter in de garage. Vervolgens vroeg ik dus of deze dan niet op de reguliere wijze in de meterkast kan komen te zitten. Het antwoord was dat dit inderdaad mogelijk is, maar dat dit een zogenaamde cosmetische aanpassing is en hier dus kosten à €299,= in rekening voor zouden worden gebracht. Hier schrokken wij uiteraard van en dus maar weer naar de servicebalie van Telfort gebeld. Na enig overleg werd mij verteld dat Telfort dit voor ons zou gaan regelen; 'u hoort nog van ons', werd er gezegd.
Maar … na een week niks gehoord te hebben, zijn wij afgelopen zaterdag (7-7-2018) toch maar weer even naar de Telfort winkel te Apeldoorn geweest om te vragen naar de stand van zaken. Hier hebben wij de situatie uitgelegd en werden wij wederom vriendelijk geholpen. De medewerker had niet alle antwoorden voorhanden en heeft de servicebalie voor ons gebeld. Uiteindelijk hebben wij de servicebalie aan de lijn gekregen en werd ons doodleuk meegedeeld dat, wanneer u een glasvezelkabel verlegd wilt hebben, dit extra kosten met zich meebrengt, aangezien het een zogenaamde cosmetische aanpassing is.
Inmiddels waren wij al lichtelijk gefrustreerd en gepikeerd. Maar goed, de medewerker in de winkel wist ons te vertellen dat er tevens een reguliere kabelaansluiting in de woning aanwezig is, dus zeiden wij tegen de medewerker van de servicebalie; 'geen probleem, wij zijn immers bij Telfort binnen gekomen omdat wij een simpele aansluiting wensen, dus zet ons dan maar gewoon op de reguliere kabel'. Hij vertelde ons dat dit niet mogelijk is. Waarom niet? vroegen wij. Dat is ons beleid werd er gezegd. Verbijsterd en inmiddels al aardig boos geworden, vroeg ik vervolgens waarom ons dit niet eerder is gemeld en wij hierover niet zijn teruggebeld? Hier kon hij geen antwoord op geven.
De spanningen liepen aardig hoog op, waarop wij hebben verzocht om het abonnement maar te laten voor wat het is, zodat wij op zoek kunnen gaan naar een andere provider. Hierop werd geantwoord dat wij dan een afkoopsom van 12 x het maandbedrag moeten voldoen, omdat de annuleringsperiode is verstreken met één dag. Wij hadden voor afgelopen vrijdag (6-7-2018) ons contract op moeten zeggen. Totaal verbijsterd en inmiddels enorm boos geworden hebben wij de verbinding verbroken.
Inmiddels hebben wij dus een abonnement bij Telfort lopen waar wij geen gebruik van kunnen maken, maar wel voor betalen.
Kan iemand ons hier a.u.b. mee verder helpen? Want ik heb het gevoel dat ik flink ben voorgelogen, afspraken niet worden nagekomen en erger nog, wij nog steeds geen internet en tv in huis hebben!

Kortom, help!!!

Titel van topic aangepast i.v.m. vindbaarheid - Admin
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 17 september 2018, 14:36

Het heeft wat pijn en moeite gekost inderdaad, maar het is goed om te lezen dat het nu gelukt is :)
Wat ik kan inzien zijn de facturen die voor het abonnement zijn verschenen. De laatste daarvan is op 8 augustus verschenen, de factuur van juli is met een tussentijdse factuur weer vergoed en de nieuwste factuur gaat over een periode die na de monteur begon. De abonnementskosten lijken daarmee al vergoed te zijn voor de periode waarin de problemen speelden.
Andere facturen met gemaakte kosten zijn voor mij niet zichtbaar, jij hebt daarnaast nog andere facturen ontvangen begrijp ik?

Beste @Jasper - Telfort als het goed is heb je de bijlage nu ook in de mail zitten

Ik heb de mogelijkheden bekeken, ik heb besloten het volledige bedrag dat je daarvoor betaald hebt te vergoeden. Dit zal via een factuur verrekend worden en wat er overblijft zal binnen 2 weken na die factuur op je rekening worden gestort.
Bekijk reactie

47 reacties

Badge +18
Het mooie van glasvezel is dat je het V10 modem kan neerzetten waar je wilt.
Een wat langere, goede kwaliteit utp kabel vanuit de garage naar de woonkamer of de hal, en je kan je internet gewoon gebruiken.
Idee?
Het zal op verzoek van een vorige bewoner zijn geweest dat de meterkast niet is gebruikt.

Wat Nelly al schreef de v10 in de woonkamer of andere gewenste plek hangen. Liggen er al utp aansluitingen?
Reputatie 1
Hartelijk dank voor de info!
Monteur zal morgen de boel installeren, dus ik zal her met hem doornemen. Ikzelf heb er simpelweg geen verstand van.
Badge +18
Klinkt goed!
Waarschijnlijk moet je de utp kabel betalen, maar dat zal geen kapitaal zijn.
Hier noemen ze het: ethernet kabel
https://m.webshop.telfort.nl/nl/kabels/

Laat je weten of het gelukt is?
Reputatie 1
Dank je, ik laat het je weten!
Reputatie 3
Badge +8
Jeetje Jordi, ik schrik van je verhaal! Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er over zulke zaken miscommunicatie ontstaat of dat je je bedrogen voelt 😞 Ook is het onwijs balen dat je een dag buiten de annuleringstermijn zat... Dit is wel heel veel pech natuurlijk. Wil je op dit moment nog annuleren? Ik vrees dat de termijn is verstreken, maar wanneer er geen verbinding kan worden geleverd maakt dat het verhaal natuurlijk weer anders.

Ik heb even in het systeem gekeken en zie dat je met een van mijn collega's hebt gesproken. Ook zie ik dat mijn collega een vergoeding heeft aangemaakt en dat er een monteur komt. De oplossing die Nelly Jacoba noemt is denk ik het interessantst, wanneer je verbinding binnen komt op een plek die onhandig is in het huis. De monteur kan je ook adviseren tijdens zijn bezoek. In het ticket van de monteur staat dat het bezoek kosteloos is voor de standaard installatie, tenzij je ter plekke besluit om toch de kabel te laten trekken, dit is wellicht goed om te weten.

Ik hoor graag wat de bevindingen zijn van de monteur en wat er uit het bezoek komt. Zou je kunnen aangeven wat je op dit moment van me nodig hebt? Ik denk namelijk graag met je mee voor oplossingen en andere mogelijkheden. Ik hoor het graag van je!
@Rozemarijn - Telfort standaard installatie zou dan inhouden de experia in de garage nabij de NT hangen?
Ik las dat er ook tv is bestelt dus als er dan geen ethernet kabel aanwezig is wordt tv kijken toch lastig.
Reputatie 3
Badge +8
Klopt inderdaad @Galdor68, de volledige installatie met het trekken van de extra kabel kost 50 euro, hier is de helft al van vergoed. Na de installatie gaan we kijken wat we hier nog meer in kunnen betekenen. Laat je weten hoe de afspraak ging, @Jordi CR?
Reputatie 1
Morgen 12.45 uur komt de monteur! Jullie horen de resultaten!
Badge +18
Succes!
Ik hoop dat het naar tevredenheid wordt aangesloten!
Reputatie 1
@Rozemarijn - Telfort
Pfff, mijn vriendin vanmiddag vrij genomen om de monteur te ontvangen is hij niet geweest. Na er achteraan te hebben gebeld, werd er doodleuk gemeld dat zij de afspraak naar morgen hebben verplaatst, maar vergeten te zijn ons te informeren! Ik wordt hier inmiddels echt moedeloos van.
Door Telfort voorgelogen, afspraken die door Telfort en Guidion niet nagekomen worden, valse beloftes, extra kosten en bovendien nog steeds geen oplossing!!!!
Echt een hopeloos verhaal!!!
Reputatie 3
Badge +8
Wat een moedeloze situatie inderdaad zeg! Het is natuurlijk niet in orde dat jullie hier niet over geïnformeerd zijn. Wanneer je extra kosten hebt gemaakt zou ik je willen vragen om deze na de komst van de monteur in een bericht in dit topic (waar mogelijk met screenshots) te plaatsen zodat ik voor je kan kijken hoe ik je tegemoet kan komen. Dit is absoluut niet de bedoeling en ik ga dit intern bespreken zodat hier melding van wordt gemaakt. Ben je wel in staat om morgen thuis te zijn om 12:30? Ik zie inderdaad dat de afspraak is verzet naar morgen. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 1
Wat een moedeloze situatie inderdaad zeg! Het is natuurlijk niet in orde dat jullie hier niet over geïnformeerd zijn. Wanneer je extra kosten hebt gemaakt zou ik je willen vragen om deze na de komst van de monteur in een bericht in dit topic (waar mogelijk met screenshots) te plaatsen zodat ik voor je kan kijken hoe ik je tegemoet kan komen. Dit is absoluut niet de bedoeling en ik ga dit intern bespreken zodat hier melding van wordt gemaakt. Ben je wel in staat om morgen thuis te zijn om 12:30? Ik zie inderdaad dat de afspraak is verzet naar morgen. Ik hoor het graag van je!

Ik neem aan dat het systeem bij jullie ondertussen uitpuilt over Guidion? Als je zoekt op internet staat het er vol van. Ik heb het zelf ook ervaren. Toen ze niet op kwamen dagen heb ik de NT maar zelf geplaatst. Signiaal in de wijkcentrale zat er gelukkig automatisch op. Telfort en Guidion maar uitijndelijke gebeld en de afspraak die hun hadden verzet maar geannuleerd. Werdt me nog wel even aan de telefoon verteld dat het niet de bedoeling was dat mensen dit zelf thuis gaan doen. Toen heb ik maar verteld als afspraken gewoon nagekomen worden had dit inderdaad niet gehoeven.
Reputatie 1
@Rozemarijn - Telfort
Vanmiddag was de monteur van Guidion netjes op tijd. Na goed rond gekeken te hebben, heeft hij (na telefonisch overleg) moeten concluderen dat het niet realiseerbaar is om de glasvezelkabel vanuit het bijgebouw/garage op een goede manier aan te sluiten. Dit zodat wij op een normale wijze tv en internet kunnen ontvangen. Zijn professionele mening geeft aan dat het eigenlijk een must is dat de glasvezelkabel via de reguliere weg vanuit de straat de meterkast in moet gaan. Heeft niks met zogenaamde cosmetische aanpassing te maken, zegt hij. Wij zullen aankomende maandag telefonisch gecontact worden.
Rozemarijn, wil jij de vinger aan de pols houden en zorgen dat wij geen extra kosten meer maken?
Waar ik nu eigenlijk heel benieuwd naar ben is waarom Reggefiber dat uberhaupt daar heeft geplaatst, ligt er een doorgaande weg aan die kant en was dit een gemakzuchtige of wel goedkope oplossing of toch op verzoek van een vorige bewoner. Hebben buren hun aansluiting ook aan die kant van het huis of wel in de meter kast.

Bij ons zit de aansluiting ook in de meterkast Ik weet dat in een paar flatgebouwen vlakbij de kabel door de buitenmuur de woonkamer is ingevoerd.
Bij mijn schoonouders in een rijtjeswoning is deze ook in de woonkamer naar binnen gebracht.

Wat is eigenlijk de afstand van de plek waar de glasvezel binnenkomt tot de meest ideale plek waar je de Experia zou willen hebben?
En is er eerder internet via de kabel(ziggo) gebruikt?
Reputatie 8
Hoop voor @Jordi CR dat er zoals hij stelt geen extra kosten in rekening worden gebracht.

Vind het wel opmerkelijk dat de monteur als conclusie zou hebben dat het voor internet niet realiseerbaar is om de glasvezelkabel vanuit het bijgebouw/garage op een goede manier aan te sluiten?

Ben hier op het forum toch zeker wel eens aparte plaatsen voor aansluitingen tegen gekomen die toch echt gewoon te realiseren zijn.. Bijv. aansluiting bij woonboten. De hoofdaansluiting is altijd op de wal.
Van daaruit wordt dan een flexibele kabel aangesloten die tot in de woonboot gaat.
Daar wordt pas de modem/router aangesloten.

Met glasvezel is dat nog makkelijker. Men kan tot 100 meter UTP-kabel gebruiken om internet naar een andere plek te brengen, en pas daar de modem/router aansluiten. (Zou dan wel een zwaarder type CAT6 kabel gebruiken met afscherming. De afscherming geeft meer stevigheid aan de kabel).
Met glasvezel is dat nog makkelijker. Men kan tot 100 meter UTP-kabel gebruiken om internet naar een andere plek te brengen, en pas daar de modem/router aansluiten. (Zou dan wel een zwaarder type CAT6 kabel gebruiken met afscherming. De afscherming geeft meer stevigheid aan de kabel). Door een pvc pijp voor extra bescherming langs de zijkant van de tuin mischien beter niet ondergronds.

Vind het wel opmerkelijk dat de monteur als conclusie zou hebben dat het voor internet niet realiseerbaar is om de glasvezelkabel vanuit het bijgebouw/garage op een goede manier aan te sluiten?

Dit zal de beste monteur van Guidion teveel werk zijn geweest op de zaterdag niks ten nadele van deze monteurs maar ik vind dit ook een slap verhaal, het zal wat materiaal kosten (wellicht niet bij zich gehad) maar ik zou dit zelf nog wel kunnen. Dan vooral inderdaad niet beknibbelen op de kwaliteit van de kabel.
Reputatie 3
Badge +8
Hi Jordi,

Er is in ieder geval een melding gemaakt van je ongelukkig situatie. Ik zie in het rapport van de monteur dat het niet mogelijk was om ter plekke een kabel te trekken en dat KPN is gebeld zodat zij Reggefiber kunnen aansturen. Er wordt dan naar de situatie gekeken en hoe deze hersteld kan worden. Er wordt inderdaad vandaag gebeld om een afspraak te maken met Reggefiber, dus wanneer zij geweest zijn en er extra kosten zijn zullen we via het forum onze uiterste best doen om je hierin tegemoet te komen. Je hebt al een lange weg achter de rug, dus we willen hier zeer zeker werk van maken. Geef ons gerust een seintje wanneer er meer nieuws is, zodat we actie voor je kunnen ondernemen!
Reputatie 1
@Rozemarijn - Telfort
Gisteren is er inderdaad na overleg iemand langs geweest om de situatie te beoordelen en zal er een plan opgesteld worden om de glasvezelkabel in de meterkast aan te leggen. Ik ga ervan uit dat dit, gezien onze initiële afspraak bij afsluiting van het abonnement in de Telfort winkel, via Telfort en op kosten van Telfort zal geschieden!
Wil jij de vinger aan de pols houden en waar nodig ingrijpen en ons informeren van de voortgang?
@Jordi CR is de meterkast de door jouw gewenste plek? Voor het beste wifi bereik zou je de Experiabox daar eigenlijk niet willen. Wat ook niet perse verplicht is maar dan moet je meteen al zelf extra kabels gaan trekken.
Reputatie 1
@Galdor68
Dank voor het advies!
Ik ga er eigenlijk vanuit dat degene die de kabel legt en de monteur mij van het juiste advies voorziet en de beste installatie regelt!
Reputatie 8
Daar ga ik bij voorbaat eigenlijk NIET vanuit.
Die plaatsen het liefst een modem/router die hen het "gemakkelijkste" uitkomt en het minste werk kost.
(Wellicht ook de reden dat men eerder het aansluitpunt in de garage heeft geplaatst).

Niet wat voor een bewoner het makkelijkste en meest efficiënt is. Je zult als bewoner ZELF op je strepen moeten staan wil je dat anders geregeld hebben, anders loopt men alleen maar over je heen.

Een modem/router in de meterkast is uit oogpunt van efficiency m.b.t. WiFi een van de slechtste plekken. (Vandaar dat veel bewoners kiezen om het aansluitpunt van glasvezel maar direct in de woonkamer te laten plaatsen).

Alleen als je in heel je huis internet-bekabeling wilt aanleggen (met kabels door leidingen) zou een meterkast als "centraal" punt waar leidingen samenkomen, mogelijk wel handig kunnen zijn om daar de router te plaatsen. Voor WiFi gebruik je dan extra Access Points die je op betere plekken opstelt.
Reputatie 8
Badge +11
Hi Jordi, ik neem het over van Rozemarijn. Het aansluitpunt wordt initieel geplaatst op basis van een schouwing, daarbij is gekeken wat voor de invoerkabel de meest efficiënte plek is om het aansluitpunt te plaatsen. Voor jouw verbinding is dat niet altijd de meest efficiënte oplossing en voor WiFi is bijvoorbeeld een meterkast een soort zwart gat.
Nu het aansluitpunt verplaatst zal worden, kan je aar inderdaad zelf invloed op uitoefenen. Ik hoor graag van je hoe dat verloopt!
Reputatie 1
@Jasper - Telfort
Hoi Jasper,
Je hebt met een leek te maken die een internet en tv abonnement heeft afgesloten op basis van de kennis, kunde, expertise en vooral service van Telfort en het hele traject voor zijn rekening neemt. Dus ik ga ervan uit dat nadat de kabel is gelegd de montage en installatie dusdanig gebeurd dat ik eindelijk kan gaan genieten van mijn tv en WiFi internet. Ik neem dus aan dat wanneer er sprake is van een zogenaamd zwart gat in de meterkast, daar rekening mee wordt gehouden bij montage & installatie en uiteraard getest wordt!
Badge +18
Heb je niet iemand in je omgeving die met je mee kan kijken naar wat een goede plaats zou zijn?
Buren wellicht, die al een glasvezel aansluiting hebben en de voor- en nadelen kunnen beoordelen van hun glasvezelmodem positie?

Reageer