beantwoord

glasvezel aansluiting, hoe werkt dat?

• 20 december 2016
  • 3 reacties
  • 3094 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ben overgestapt van een adsl aansluiting naar een glasvezel aansluiting.
Vandaag het glasvezelmodem ontvangen en nu wachten op de monteur.
Heb begrepen dat het glasvezelmodem in mijn meterkast komt te hangen,waar
mijn glasvezel binnen komt.Ik zou mijn zyxel router in de buurt moeten ophangen,dus in
de meterkast.Maar hoe sluit ik dan mijn tv en telefoon aan op de router.Heb nu alles in de
kamer staan en wil dat natuurlijk ook zo houden en niet in de meterkast.Kan ik het glasvezelmodem
ook in de kamer laten hangen en sluit een monteur het daar ook aan?
Bedankt voor de moeite Groeten Leisbo
icon

Beste antwoord door leisbo 24 december 2016, 09:37

Bedankt voor de reactie Babylonia.
Ik had dit wel gedacht maar kon het nergens op de site terug vinden,zou gemakkelijker
zijn als het op de site vermeld werd,ook dat het niets uit maakt hoe lang zo'n kabel is.
Er word alleen gesproken over draadloos en zet je router zo dicht mogelijk bij het
glasvezelmodem.Maar heb de kabel aangelegd en alles werkt naar behoren.
Bedankt
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 8
Mooi dat alles werkt. Bedankt voor de terugkoppeling.

De modem/router vlakbij het "ISRA-aansluitpunt" geldt als algemeen advies bij ADSL/VDSL aansluitingen.
Bij die techniek over twee draadjes is een "gewone" telefoondraad erg gevoelig voor elektromagnetische interferentie.
Bij ethernetaansluitingen zou dat ook wel kunnen spelen, maar is lang niet zo gevoelig en kwetsbaar. (Als je twijfelt zou je altijd enkel- of dubbel afgeschermde kabels kunnen gebruiken om de negatieve effecten ervan tegen te gaan).
Reputatie 1
Bedankt voor de reactie Babylonia.
Ik had dit wel gedacht maar kon het nergens op de site terug vinden,zou gemakkelijker
zijn als het op de site vermeld werd,ook dat het niets uit maakt hoe lang zo'n kabel is.
Er word alleen gesproken over draadloos en zet je router zo dicht mogelijk bij het
glasvezelmodem.Maar heb de kabel aangelegd en alles werkt naar behoren.
Bedankt
Reputatie 8
Met (Telfort) glasvezel, is het erg gemakkelijk de modem/router elders te plaatsen.
Omdat bij glasvezel de optische data door glasvezel wordt omgezet naar een "ethernet" verbinding, kun je één gewone netwerkkabel doortrekken vanuit de meterkast naar je woonkamer en daar alles aansluiten.

Je kunt wachten tot de monteur komt om alles aan te sluiten, maar als je handig bent kun je het net zo goed zelf doen.
Ik ga er even vanuit dat in het pakket er zich een "NT-glasvezelkastje" bevindt:
Je vindt een erg verhelderende uitleg voor het aansluiten van dat NT-kastje < hier op YouTube >

Kom niet met je vingers aan de glasvezel eindstopjes, omdat vingerafdrukken en stof, de doorgifte van optische data erg gemakkelijk dempt / negatief beïnvloed.

In de plaats van een "korte ethernetkabel" zoals in het filmpje getoond tussen het NT-kastje en de modem/router, kun je een langere netwerkkabel gebruiken (tot 100 meter toe), en de modem/router elders plaatsen.

Het enige verschil met "Fiber" als provider (waar het filmpje voor geldt) is dat je geen Fritz!box hebt ontvangen maar ofwel een Experia Box V8 of een V10 model.
Daarbij sluit je de ethernetkabel vanaf het NT-kastje aan op de oranje WAN-poort van de modem/router.
NIET op LAN-poort 1
zoals bij de Fritz!box geldt. (Die heeft geen aparte WAN-poort, vandaar de afwijkende set-up).
Een en ander zoals in het aansluitschema van Telfort zelf wordt aangegeven.

Mocht je een andere glasvezel-aansluiting hebben dan in het filmpje getoond, zou je mogelijk beter de monteur het zaakje kunnen laten aansluiten. (Instructiefilmpjes van andere aansluitingen zie het "Fiber" YouTube kanaal ).