beantwoord

Glasvezel 50mb haalt net 20 mb

• 7 juni 2018
  • 59 reacties
  • 1134 keer bekeken

Voor de snelheid overgestapt naar glasvezel. Zou 50 MB moeten zijn maar na meting haalt het net de 20.
Het internet is zo enorm traag niet normaal. Dat we zelfs de wifi uitzetten om de 4g te gebruiken die duizendmaal sneller is als de glasvezel.

Wifi valt ook regelmatig weg. Heb de V10 al gereset op 5hz gebruikt andere kanalen geprobeerd. Zelfs al voor de modem gaan zitten en laptop bedraad aangesloten in de hoop dat het dan misschien beter zou worden. Niets lijkt te werken.

Dat met wetende dat we straks ook nog een tarief verhoging krijgen wil ik toch wel graag een oplossing.

Mvg Effie Vliek
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 26 juni 2018, 14:40

Goed om te lezen dat er verbetering is. Dat is fijn. En voor de babyfoon was het even zoeken, maar gelukkig werkt deze nu ook. Kan er in ieder geval op de kids gepast worden. :)

Ik ben benieuwd of het vervangen van het kabeltje verbetering geeft. Ik hoor het dan graag.
Bekijk reactie

59 reacties

Zeker bij afname van 50Mb op glasvezel mag dat niet uitmaken zoals Babylonia al verklaart. Mischien bij KPN bij afname van 500Mb omdat er dan een rest van 24Mb overblijft en dan nog betwijfel ik dat.
@Bart - Telfort kan je via de jullie beschikbare methoden niet zien wat er binnenkomt of werkt dit alleen bij dsl?
Reputatie 8
Dat is de verkeerde berekening / voorstelling van zaken die je maakt.

Bij een glasvezel van "1 Gigabit" zou dat als "totale bandbreedte" ook wel geleverd kunnen worden als "individuele keus". (Waarschijnlijk niet meer als iedereen die bandbreedte ook zou benutten).
KPN zelf heeft een "cap" op internet accounts en levert niet meer dan 500 Mbps.
Maar praktisch gezien nog met enige marge naar boven, ofwel die 524 Mbps die in fourstack pagina's naar voren komt bij glasvezel.

De rest van die "1 Gigabit", ofwel een krappe 500 Mbps, misschien met wat overhead en die 24 Mbps er nog afgetrokken, netto pakweg 400 Mbps die nog overblijft, kan gebruikt worden voor andere services, zoals TV en wat "reserve". (Met opkomend 4K voor TV, en dat bij meerdere TV-ontvangers wordt dat in rap tempo ook gebruikt).

Vandaar dat T-Mobile op dit moment accounts levert tot maximaal 750 Mbps aan "internet snelheid".
Dan blijft er nog 150 Mbps aan andere services over zoals TV, als je uitgaat van "slechts" 900 Mbps netto snelheid van de 1 Gigabit verbinding.

Bij VDSL heb je met de huidige gebruiksbehoefte nauwelijks een marge. Meestal wordt het maximale gevraagd, en in dat geval het totaal geleverd voor internet en TV tezamen.

Glasvezel heeft praktisch gezien zeker ook nog wel zijn beperkingen afhankelijk van de services die je afneemt, en van wie. Dat is dan weer afhankelijk van de achterliggende capaciteit aan servers e.d.
Dat zien we bijv. terug met de capaciteitsproblemen van KPN/Telfort zelf als het gaat om iTVonline. Ondanks op zichzelf een ruime marge aan glasvezelsnelheid, kunnen de servers van KPN/Telfort de vraag kennelijk niet aan van opgevraagde bandbreedte, en krijg je haperingen.

Andere bekende aanbieders van streaming diensten hebben die capaciteitsproblemen "nu nog niet" met het "gemiddelde" wat door de bank wordt afgenomen. Alles is zo sterk als de zwakste schakel.
Duidelijke uitleg.

Punt is hoe dan ook dat met glasvezel bedraad die 50Mb ruim behaald moet worden met een ondergrens van 48Mb (persoonlijke acceptabele grens) zelfs via WiFi met de v10 daar dichtbij of overheen.
Nu heb ik hier ook weleens 30/33 via wifi gemeten echter globaal toch meer boven de 60
Tv is bekabeld internet. Bedraad pc was geleend die van mij is hemelen.
In de avond is het logischer wijs drukker qua verschillende wifi signaal. Maar vanavond is het weer prut.
Ben alleen thuis enige draadloze apparaat wat aanstaat is mijn telefoon.
Met de volgende resultaten via speedtest app.

Wordt er een beetje moedeloos van. Betaal me scheel maar krijg niet waar ik voor betaal.

Zit zelfs te denken aan aanvraag van contract beëindiging. Ondanks dat we officieel nog tot januari moeten. Want dit is echt niet te doe aangezien we beiden normaliter in de avond uren nog studeren en het internet nodig hebben.

Bedraad is leuk en aardig maar veel kleinere laptops hebben deze mogelijkheid niet meer. En ben niet van plan nieuw spul te kopen omdat de wifi ruk is.

Graag zsm een oplossing anders ga ik Telfort een aangetekende brief sturen met de geprinte screenshots voor beëindiging contract en verzoek tot compensatie.
@evlieknikkelsIk heb er al eerder op gewezen wat je nog zelf kan controleren is de instelling van je wifi in de experiabox.
Niet de chanel op auto maar de meest rustige optie kiezen, het belangrijkste is de mode bij de 5ghz dat hier n en ac bij mixed mode is gekozen vooral als er hoofdzakelijk van wifi gebruik wordt gemaakt.

@evlieknikkelsIk heb er al eerder op gewezen wat je nog zelf kan controleren is de instelling van je wifi in de experiabox.
Niet de chanel op auto maar de meest rustige optie kiezen, het belangrijkste is de mode bij de 5ghz dat hier n en ac bij mixed mode is gekozen vooral als er hoofdzakelijk van wifi gebruik wordt gemaakt.

Jammer genoeg moet hij wel op auto blijven staan. Anders werkt de babyfoon niet. Als ik het kanaal vast zet dan krijgen we geen signaal meer door van de babyfoon.

De rest staat ingesteld zoals je al benoemde. Ben nu bezig een oude pc aan de praat te maken om bedraad te controleren. Maar die heeft 2 jaar stil gestaan dus heeft even de tijd nodig om alles weer op orde te krijgen. Bedraad is volgens mij redelijk prima maar het gaat me echt om het wifi signaal. En vind het best als het niet de 50 haald op drukkere tijden. Maar onder de 25 is echt niet prettig meer.
Reputatie 8
Niet de chanel op auto maar de meest rustige optie kiezen,
Jammer genoeg moet hij wel op auto blijven staan. Anders werkt de babyfoon niet. Als ik het kanaal vast zet dan krijgen we geen signaal meer door van de babyfoon.

Dat zou wel heel jammer zijn als je omwille van een babyfoon, niet je kanalen kunt kiezen.
De WiFi van de V10 is namelijk van een behoorlijke kwaliteit. Het komt echter wel aan om handmatig het meest gunstige kanaal te kiezen. Het "WiFi-bos" in zijn algemeenheid is namelijk zodanig overvol, dat je al snel problemen hebt. Welk andere router je ook zou hebben.

Kijk eens naar een WiFi test die ik eerder heb uitgevoerd met de V10 < HIER >

Huiver en verbaas je over de drukte van WiFi netwerken in zijn algemeenheid om je heen:
https://forum.telfort.nl/internet-267/restart-modem-76388/index1.html#post629743
https://forum.telfort.nl/wifi-269/hele-onstabiele-wifi-verbinding-75379/index1.html#post619785

Om welk merk en type babyfoon gaat het?
Kan ik uitzoeken waarom het niet zou werken met een vast WiFi kanaal.
(Verbaast me eerlijk gezegd).
De links van Babylonia brengt me op nog een punt staat er een vinkje bij up to 450? Zou nog verbetering kunnen opleveren.
Ik gebruik zelf geen Experiabox dus via die eerste link zal je vermoedelijk de beste instellingen vinden hoewel de meest ideale kanalen kunnen afwijken.

En wie weet zou het inderdaad zinvol zijn een andere babyfoon te nemen, en voor onderzoek en hulp inderdaad merk en type noemen.
Een andere babyfoon zal goedkoper zijn dan nieuwe laptops met utp aansluiting hoewel ik bij eventuele vervanging van deze laptops dat toch als tip wil meegeven omdat bedraad 'normaal gesproken' altijd beter is.
Reputatie 8
Als een laptop of tablet alleen WiFi heeft, kun je daar een "USB naar ethernet" adapter aan koppelen. Waarbij dan alsnog een bekabelde internetverbinding mogelijk is.

https://www.beslist.nl/products/accessoires/r/Konig_USB_20_Ethernet_RJ45_Adapter/

Bij wel gebruik van WiFi heb voor de instellingen inderdaad een vinkje gezet bij 450 Mbps

Reputatie 8
Badge +12
@Galdor68 Helaas kan ik de snelheid niet inzien van glasvezelinternet. 😞 Het systeem kijkt naar het profiel, als deze op 50 Mbit/s staat, dan gaat het systeem er vanuit dat het gehaald wordt.

@evlieknikkels Het is dus puur de WiFi die de problemen geeft. Kanaal aanpassen kan niet omdat anders de babyfoon niet werkt. Dat is wel erg spijtig. Heb je het toch eens getest? Om te kijken of de WiFi bij een kanaalwijziging beter wordt?

Verder zie ik dat je nog goede tips hebt gekregen, ben je daar al mee aan de slag geweest? Geeft dat verbetering?

Dat zou wel heel jammer zijn als je omwille van een babyfoon, niet je kanalen kunt kiezen.
De WiFi van de V10 is namelijk van een behoorlijke kwaliteit. Het komt echter wel aan om handmatig het meest gunstige kanaal te kiezen. Het "WiFi-bos" in zijn algemeenheid is namelijk zodanig overvol, dat je al snel problemen hebt. Welk andere router je ook zou hebben.

Huiver en verbaas je over de drukte van WiFi netwerken in zijn algemeenheid om je heen:
https://forum.telfort.nl/internet-267/restart-modem-76388/index1.html#post629743
https://forum.telfort.nl/wifi-269/hele-onstabiele-wifi-verbinding-75379/index1.html#post619785

Het gaat om een Motorola mbp 48, er zit wel een ouder unit bij maar voor de oppas is het makkelijk als we de hub app gebruiken. Dan kunnen buren makkelijk oppassen.
Heb de instellingen veranderd. Geeft wel verbetering. Speedtest gemeten met 5ghz mobiel dus die is prima nu.
Zal vanavond nog proberen met een 2.4 apparaat en bedraad.
Nu proberen de babyfoon te resetten om te zien of deze het huidige kanaal accepteert.
Bedraad kan ik vanavond pas testen ivm loslopende peuter.
Ik vond in de gauwigheid dat deze 21 kanalen ter beschikking heeft zover ik vond niet zelf instelbaar maar dit zou goed genoeg moeten zijn.
Reputatie 8
Het gaat om een Motorola mbp 48, er zit wel een ouder unit bij maar voor de oppas is het makkelijk als we de hub app gebruiken. Dan kunnen buren makkelijk oppassen.
Ik kan er geen gebruiksaanwijzing van vinden specifiek van dit model/type.
De Motorola website laat alleen smartphones zien. Wel een YouTube filmpje gevonden.

Het lijkt een gesloten systeem te zijn tussen de camera en de ouder unit.
Hoe je die koppelt met een bestaand WiFi netwerk is me daarom onduidelijk / niet bekend.
Oke ik heb alles gemeten.

Dit is bedraad

Dit is 2.4 Hz op.kanaal 13 rustigste in de omgeving.

En dit is de 5 Hz.
Via wifi valt niet tegen, in mijn ervaring zou dit wel beter kunnen maar er zijn zoveel invloeden waar je rekening moet houden, bedraad valt me echt tegen heel eerlijk gezegd. Had je het kabeltje tussen de Experia en de NT(Glasmodem) al eens vervangen.

De babyfoon werkt naar behoren?
Via wifi valt niet tegen, in mijn ervaring zou dit wel beter kunnen maar er zijn zoveel invloeden waar je rekening moet houden, bedraad valt me echt tegen heel eerlijk gezegd. Had je het kabeltje tussen de Experia en de NT(Glasmodem) al eens vervangen.

De babyfoon werkt naar behoren?

Zal morgen het kabeltje nog eens vervangen je weet maar nooit.
Babyfoon werkt. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat na een volledige reset en opnieuw pairen van de camera deze de wifi instellingen oppakt. Maar als ik het kanaal nu verander is de verbinding weg. Dus bij elke kanaal verandering. Zal de camera gereset en opnieuw gepaird moeten worden
Reputatie 8
Badge +12
Goed om te lezen dat er verbetering is. Dat is fijn. En voor de babyfoon was het even zoeken, maar gelukkig werkt deze nu ook. Kan er in ieder geval op de kids gepast worden. :)

Ik ben benieuwd of het vervangen van het kabeltje verbetering geeft. Ik hoor het dan graag.
En daar zijn we weer. Het is gezellig langzaam op de wifi.
5hz mobiel zie de speedtest. Geen storingen gemeld van de glasvezel modem reset al gedaan. Maar goed dat we in oktober verhuizen. Dag dag Telfort ik ben er klaar mee.

Reputatie 8
Badge +12
Dat is inderdaad niet heel snel, ik kan mij dan ook goed voorstellen dat je baalt. Heb je nog weer een kanaal wijziging getest? Ondanks dat je daarvoor de babyfoon opnieuw moet pairen? WiFi blijft nou eenmaal een lastige manier van verbinden. Hier hebben alle providers mee te maken. Dit signaal kunnen we niet garanderen. Dit omdat het verstoord kan worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben. Zo kunnen de muren, leidingen, maar ook veranderingen bij de buren invloed hebben op de kwaliteit. Dat blijft gewoon heel lastig.
Ik zou wel een screenshot van een wifi analyzer willen zien op die plek. Dit is wel heel erg laag als het niet in de bedrading en de vaste verbinding zit, die ook te laag is, en de clienten (lees telefoons etc) dan moet het in een defecte antenne van de experia zitten.

Bedraad onder de 40Mb is voor een glasvezel verbinding in mijn ogen ook onacceptabel.

https://forum.telfort.nl/internet-267/glasvezel-50mb-haalt-net-20-mb-76274?postid=630363
Hier geef ik Galdor68 gelijk, voor glasvezel is dit superlaag.
Die snelheid is inderdaad onacceptabel.
Ik zou wel een screenshot van een wifi analyzer willen zien op die plek. Dit is wel heel erg laag als het niet in de bedrading en de vaste verbinding zit, die ook te laag is, en de clienten (lees telefoons etc) dan moet het in een defecte antenne van de experia zitten.

Bedraad onder de 40Mb is voor een glasvezel verbinding in mijn ogen ook onacceptabel.

https://forum.telfort.nl/internet-267/glasvezel-50mb-haalt-net-20-mb-76274?postid=630363

Hierbij een speedanalyzer en een wifi analyseren.

Mijn telefoon gebruikt de 5hz. De 2.5 is druk maar vandaar dat we apparaten hebben met 5z ondersteuning.
Ik sta op de 1e verdieping met de deur van de slaapkamer open. Xperia staat beneden in de gang. Normaal nooit problemen gehad.
Een range extender ofwel de Telfort wifi versterker zou zinvol zijn op die verdieping. Als je op de begane grond bent zal de snelheid vermoed ik niet veel beter zijn.

Wel vreemd dat een eerdere meting na veranderde settings een beter resultaat gaf.
Als je in de speedtest app op resultaten klikt staat dan bij elke meting een wifi symbool
Of zie je daar ook LTE staan?
Zoals op dit screenshot de LTE metingen zijn via een data verbinding. Als je op een smartphone meet moeten we dit wel kunnen uitsluiten.

Die signalen in je omgeving zijn allemaal redelijk sterk hoe lager het getal hoe sterker je signaal ook even hoe het er hier uit ziet de eigen 2,4 is onze router een aantal van de andere signalen zijn van aan de overkant van de straat dat weet ik omdat ik van hier een Curves pand zie.

Ik ben eigenlijk toch nog steeds van mening dat hoewel je omgeven bent van wifi signalen dit die extreem lage waardes niet helemaal verklaart maar het speelt zeker mee.
Ik begin het vermoeden te krijgen. Dat iemand in onze rij woningen een wifi verstoorder heeft ofzo. Beneden zijn de testen momenteel.prima rondom.de 40. En nu na 23.00 is het signaal boven ook beter. Rondom de 30 en dat is redelijk acceptabel.
Iemand een idee.hoe je erachter komt komen of je buren een spelletje wifi signaal treiteren spelen????

Reageer