beantwoord

Glasvezel 50mb haalt net 20 mb

• 7 juni 2018
  • 59 reacties
  • 1146 keer bekeken

Voor de snelheid overgestapt naar glasvezel. Zou 50 MB moeten zijn maar na meting haalt het net de 20.
Het internet is zo enorm traag niet normaal. Dat we zelfs de wifi uitzetten om de 4g te gebruiken die duizendmaal sneller is als de glasvezel.

Wifi valt ook regelmatig weg. Heb de V10 al gereset op 5hz gebruikt andere kanalen geprobeerd. Zelfs al voor de modem gaan zitten en laptop bedraad aangesloten in de hoop dat het dan misschien beter zou worden. Niets lijkt te werken.

Dat met wetende dat we straks ook nog een tarief verhoging krijgen wil ik toch wel graag een oplossing.

Mvg Effie Vliek
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 26 juni 2018, 14:40

Goed om te lezen dat er verbetering is. Dat is fijn. En voor de babyfoon was het even zoeken, maar gelukkig werkt deze nu ook. Kan er in ieder geval op de kids gepast worden. :)

Ik ben benieuwd of het vervangen van het kabeltje verbetering geeft. Ik hoor het dan graag.
Bekijk reactie

59 reacties

Dat met wetende dat we straks ook nog een tarief verhoging krijgen wil ik toch wel graag een oplossing.

Ook zonder tariefsverhoging heb je recht op een goed werkende verbinding.
Met glasvezel moet je, zeker bedraad, gewoon de abo snelheid halen.
Heb je je glasvezelmodem al een keer 10 sec stroomloos gemaakt.
Heb je deze problemen al vanaf de oplevering? Of is het eerst goed geweest en zijn de problemen later begonnen?
Reputatie 4
Badge +1
Wat zijn de resultaten van een bedraade speedtest
Als die 20Mb via wifi is gemeten dan is of de omgeving heel druk of de experia staat niet op de beste instelling. Deze snelheid hoort bij 802.11 b,g met n en ac moet je zelfs via wifi heel dicht bij die 50 uitkomen soms er zelfs overheen.

Hoe recent is de laptop? Wat voor wifi specificaties.
We hebben al sinds Reggefiber is overgenomen door Telfort problemen. Ooit terug gegaan naar ADSL toen was het helemaal drama. Uiteindelijk de V10 gekregen met wel wat verbetering. Maar sinds een paar weke na, de laatste update on de 5hz goed te krijgen in de V10. Hebben we de problemen.

We hadden de 5hz uitgezet ivm de bug die in de modem zat. Dit heb ik vorige week wederom geprobeerd zonder resultaat.

Bedraad
Ping 6
Down 23.2
Up 15.2

En via wifi is het nu totaal ruk dus zit nu mobiel op 4g.

In de omgeving is het in de avond zeker iets drukker maar we wonen in buiten gebied van de stad en zijn de enige met 5hz Alle mobiele apparaten werken daar normaal goed op. Op mijn werk en school ook gewoon 5hz zowel laptop als telefoon prima snelheid.
Heb met de 2.4 al andere kanalen geprobeerd zonder resultaat.

Modem staat op 1.60 hoog in de meterkast in de gang. Ook al buiten de kast gehad geen verbetering. Heb harde reset gedaan stekker er langere tijd uit gehaald. Het blijft drama.

Lastige is dat ik in januari contract verlengt heb en van ADSL weer naar glasvezel ven gegaan. Omdat dit sneller zou zijn. Dus zit tot januari 2019 vast qua contract.
Bedraad moet via glasvezel 50 Mb ook echt 50Mb zijn. Via wifi zou dit met de meest recente toestellen ook haalbaar moeten zijn.
Wat betreft het glasvezel de experia zit toch wel aan de NT gekoppeld iets soortgelijks als op de foto.
Ja de expertia zit netjes gekoppeld aan de glasvezel setupbox of hoe je het ook nnoemt.Weet alle benamingen maar gelukkig ben ik wel een dame met techniek inzicht. Als mijn vrouw het moet aansluiten en controleren hebben we volgend jaar nog geen internet. (Sorry lieffie) 😋
De juiste benaming is NT glasmodem mag ook hoewel die term niet geheel juist is.
Maar goed die snelheid bedraad is niet goed je kan proberen of de kabel tussen de Experia en de NT vervangen nog iets uitmaakt. Anders zit het in het uiteinde van de vezel zelf stof is funest.

Als je weet waar je moet kijken controleer dan of de wifi instellingen wel goed staan dat zou iets met 802.11 b,g,n voor 2,4 ghz moeten zijn en het beste 802.11 ac bij het 5ghz deel.

De apparaten waarmee je verbind moeten die protocollen ook ondersteunen, gezien je eerdere reacties zit dat wel goed.
Reputatie 3
"Uiteindelijk de V10 gekregen met wel wat verbetering. Maar sinds een paar weke na, de laatste update on de 5hz goed te krijgen in de V10. Hebben we de problemen."

Is de bedraade snelheid altijd langzamer geweest dan de 50mb/s of is deze ook beïnvloed door het bovenstaande?

Wat is het resultaat van de bedraade speedtest ? en wat zijn de specificaties van de laptop die je hebt gebruikt om deze bedraade test uit te voeren.
Reputatie 8
Badge +18
Zet de 5 Ghz band eens uit in je modem
Reputatie 8
Badge +12
Hoi evlieknikkels, wat balen dat het internet niet helemaal werkt zoals zou moeten. Dat kan ik goed begrijpen. Nu is er al veel geprobeerd alleen zonder succes. Je geeft aan dat de snelheid niet gehaald wordt. Ik vermoed dat het om de WiFi gaat, maar het is mij niet helemaal zeker? Kan je dit bevestigen? Of gaat het juist om de bekabelde verbinding? Want als die de snelheid niet haalt dan is het logisch dat het via de WiFi ook graag is. Ik ben benieuw naar de uitkomst van de speedtest.

Nu hebben de users al vele tips gegeven, geeft het iets van verbetering?
@Bart - Telfort
Uit de post van 2 dagen geleden:
Bedraad
Ping 6
Down 23.2
Up 15.2
Reputatie 8
Badge +12
Excuses, ik heb daar helemaal overheen gelezen. Bedankt nelly jacoba.

Die snelheid is inderdaad niet goed. Er zou gewoon 50 Mbit/s binnen moeten komen op het modem. Ik wil daarom ook graag met je op zoek naar de oorzaak om van daar verder te zoeken naar de oplossing. Ik wil graag starten met het doormeten van de verbinding. Ik heb helaas nog geen gegevens evlieknikkels. Zou je jouw profiel zo volledig mogelijk willen invullen? Wil je mij een seintje geven als je dat hebt gedaan?

Zou je ondertussen ook het glasvelkastje en het modem eens 2 minuten stroomloos willen maken? Dan eerst het glasvezelkastje laten opstarten en vervolgens mag ook het modem weer aan het stroom. Wordt de verbinding dan beter?
Hallo, Excuus voor de late reactie.
We waren op vakantie.

Heb mijn profiel verder aangevuld.
Heb alles stroomloos gehad en glasvezel eerst laten opstarten en daarna modem.
Verbinding kan ik nu niet meten de laptop die bedraad kon is gaan hemelen in de vakantie.

Ik kan wel de speedtest draadloos doen.
Deze zal ik toevoegen. Dit is op de 2.4 g

Op mijn mobiel kan ik wel op de 5 g daar zijn de uitslagen
ping 19, jitter 10, down 23,2 en up 38,2

Al met al dus nog lang niet de 50 mbit die via glasvezel beloofd is.
Al begrijp ik wel dat het draadloos vaak minder is als dat het via bedraad is.
Maar het is erg vervelen dat de wifi van de buren ( die een aantal huizen verderop wonen, met glasvezel kpn) bij ons thuis sneller internet heeft als ons eigen glasvezel internet.
Welkom terug van vakantie,
Die ping vind ik persoonlijk te hoog.
Op zich niet heel slecht maar zelfs via wifi zou dit beter moeten kunnen.
Het kan aan de site van kpn liggen even ter vergelijk.
Gemeten op een samsung tablet via wifi(sitecom router) glasvezel(oud)
Lagere ping bijna gelijke up en down

Test via de ookla app http://www.speedtest.net
Hogere gelijke up en down.

Ik heb hier voor een test server in de buurt gekozen.
Reputatie 8
Badge +12
Dat is inderdaad zeker nog niet de 50 Mbit/s, maar het is wel WiFi. En daar kunnen we wel mee aan de slag. Alleen dan moeten we wel weten hoe het internet er bekabeld voor staat. Want als die niet goed is, zoals het eigenlijk is, dan wordt de WiFi ook niet beter. Kun je mij vertellen hoe het modem is aangesloten op het het glasvezelkastje? Is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter? Heb je het glasvezelkastje al eens twee minuten van het stroom gehaald en daarna het modem hersteld via de herstelknop? Merk je verbetering?
Maar het is erg vervelen dat de wifi van de buren ( die een aantal huizen verderop wonen, met glasvezel kpn) bij ons thuis sneller internet heeft als ons eigen glasvezel internet.
Zeg ik het goed dat jullie mobieltjes en of tablets via de wifi van de buren hogere snelheden behalen?
Er van uit gaande dat ook daar een v10 hangt welke snelheid meten jullie daar via wifi?
Dat is inderdaad zeker nog niet de 50 Mbit/s, maar het is wel WiFi. En daar kunnen we wel mee aan de slag. Alleen dan moeten we wel weten hoe het internet er bekabeld voor staat. Want als die niet goed is, zoals het eigenlijk is, dan wordt de WiFi ook niet beter. Kun je mij vertellen hoe het modem is aangesloten op het het glasvezelkastje? Is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter? Heb je het glasvezelkastje al eens twee minuten van het stroom gehaald en daarna het modem hersteld via de herstelknop? Merk je verbetering?

Module. Is aangesloten met een rode kabel van max 50 cm.
Heb net de glasvezel van het stroom gehaald en modem hersteld. Bedraad geprobeerd is nu rond de 40mbit. Draadloos blijft rond de 20 hangen.
Zeg ik het goed dat jullie mobieltjes en of tablets via de wifi van de buren hogere snelheden behalen?
Er van uit gaande dat ook daar een v10 hangt welke snelheid meten jullie daar via wifi?

Klopt buren hebben KPN met V10. Hebben een hoger pakket met 100 aan snelheid. Bij ons thuis meet ik dan 80 ongeveer. Zit 6 huizen tussen. En hij werkt in de electronica dus hun wifi is echt super goed.
De v10 is overal gelijk dus dat hij in de electronica werkt doet er niet veel toe. Mischien dat er nog een extra accespoint is dat zou kunnen. Het laat wel goed zien dat het toch echt in jullie v10 zit en niet in de gebruikte toestellen.

Eigenlijk is de wifi van die buren te goed want dat veroorzaakt ook weer overlast voor de omwonenden.
Reputatie 8
Badge +10

Klopt buren hebben KPN met V10. Hebben een hoger pakket met 100 aan snelheid. Bij ons thuis meet ik dan 80 ongeveer. Zit 6 huizen tussen. En hij werkt in de electronica dus hun wifi is echt super goed.

No way dat je op de wifi van de V10 van de buren 80 Mbps haalt als er 6 huizen tussen zitten.
Die snelheid haal je zelfs niet met 5 Ghz wifi-ac en een electronische buurman... ;)
5 Ghz heeft sowieso minder bereik (in afstand) door de hogere frequentie en dringt dus moeilijker door muren etc. heen.

No way dat je op de wifi van de V10 van de buren 80 Mbps haalt als er 6 huizen tussen zitten.
Die snelheid haal je zelfs niet met 5 Ghz wifi-ac en een electronische buurman... ;)
5 Ghz heeft sowieso minder bereik (in afstand) door de hogere frequentie en dringt dus moeilijker door muren etc. heen.

Plus heel slecht beveiligd of het wachtwoord gedeeld, die snelheid is met ac wel haalbaar maar op die afstand onwaarschijnlijk.
Is het wellicht je eigen V10? 🙂
Reputatie 8
Badge +12
Bekabeld komt dus tot 40 Mbit/s. Dat is toch nog echt te weinig. Ik ben nu wel heel benieuwd of de computer op dat moment het enige apparaat was wat aanstond tijdens de meting. Dus niet dat de tv ook nog wat van de snelheid afsnoept. En heb je wellicht nog een screenshot van de meting?Ik zou ook graag de upload willen weten namelijk.

Heb je overigens de WiFi-tips al eens doorgenomen. Geeft dat verbetering?
Reputatie 8
Is het wellicht je eigen V10? :)
En die lagere snelheid juist van de WiFi van de buren 😉
Reputatie 8
Bekabeld komt dus tot 40 Mbit/s. Dat is toch nog echt te weinig. Ik ben nu wel heel benieuwd of de computer op dat moment het enige apparaat was wat aanstond tijdens de meting. Dus niet dat de tv ook nog wat van de snelheid afsnoept.
Anders dan bij VDSL wordt er bij glasvezel niets van de specifieke (web) "internet" bandbreedte afgesnoept. TV zit op de "overcapaciteit" aan bandbreedte van glasvezel via een ander VLAN.

Dus of je nu 1, 2, 3 TV-ontvangers zou hebben aangesloten, maakt niet uit.
De "cap" (begrenzing) op de bandbreedte specifiek voor het "internet" (PC verbindingen e.d.) wordt enkel toegepast op het VLAN van die "internet"-verbinding.

Met storing of demping in het glasvezel signaal heeft dat uiteraard wel effect op "alle" verbindingen.
(Maar zou je dan ook al snel aan je TV ontvangst merken).

Reageer