beantwoord

Geen VPN/SSH/HTTPS verkeer tussen telfort glasvezel en telfort vdsl klanten?

• 10 mei 2016
  • 9 reacties
  • 647 keer bekeken

Mijn ouders en ik hebben hebben beide Telfort als ISP. Nu zaten we voorheen beide op VDSL, ik ben onlangs overgestapt naar glasvezel wegens problemen met mijn VDSL verbinding.

Nu had ik voorheen een werkende VPN verbinding tussen mijn adres en die van mijn ouders voor remote beheer en backup.

Sinds ik overgestapt ben naar Glasvezel werkt de VPN ineens niet meer. Ik dacht eerst dat het aan mijn VPN verbinding lag maar aan de configuratie is niets veranderd. Het lijkt er sterk op dat ik helemaal geen connectie krijg naar mijn ouders. Geen enkele geforwarde poort op hun adres lijkt vanaf mijn kant bereikbaar, VPN, SSH, HTTPS, net alsof er een firewall tussenbeide zit.

Het is zo erg dat ik geen antwoord krijg als ik het IP ping van mijn ouders, als ik een online tool gebruik krijg ik wel antwoord. We zitten allebei in hetzelfde segment 145.129.228.x.

De VPN server draait overigens aan mijn zijde, maar als zij mij niet kunnen bereiken dan is de kans groot dat ze mij ook niet kunnen bereiken. Als ik overigens mijn IP ping vanaf mijn ouders krijg ik wel antwoord.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
icon

Beste antwoord door Michael 11 januari 2017, 17:32

Graag verwijs ik naar dit topic wat betreft updates over dit onderwerp.

Op dit topic plaats ik een slotje.
Bekijk reactie

Reageren op topics is niet meer mogelijk. Heb je een nieuwe vraag? Ga dan naar het KPN Forum.

9 reacties

Reputatie 8
We zitten allebei in hetzelfde segment 145.129.228.x.
Met IP's binnen dezelfde IP Gateway is dat probleem al eens eerder gemeld.
Het lijkt zich nu dus ook verder uit te strekken naar twee verschillende netwerkstructuren. VDSL en glasvezel.

Eerste draad met probleemstelling van een tijd terug < HIER >
Tweede draad later ingebracht met zelfde probleem < HIER >

Het is verder in onderzoek. Resultaten of een oplossing hoever men daarbij is gevorderd zijn mij helaas niet bekend.

Zou je kunnen controleren met vrienden of familie of je vanuit een andere provider of IP-gebied wel een connectie kunt leggen of kunt pingen, zodat we zeker weten dat we met een vergelijkbaar probleem te maken hebben?
Heb ondertussen al geprobeerd om mijn oude Experiabox aan te sluiten en daarmee een nieuw IP adres te krijgen maar helaas krijg hetzelfde IP adres en dus blijft het probleem bestaan.

Heb een melding gemaakt bij de klantenservice maar deze zijn niet erg behulpzaam.

code:
Geachte heer of mevrouw,
Bedankt voor uw bericht. U geeft aan problemen te ervaren met het op afstand beheren van een ander adres sinds u glasvezel heeft. Het IP adres van uw ouders is vanaf ons netwerk bereikbaar en te pingen, het probleem lijkt veroorzaakt te worden door iets anders.

Vaak kunt u dit oplossen door een juiste portforward in te stellen op uw Experiabox. Een handleiding van de box vindt u op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/handleiding-en-specificaties-arcadyan-experia-box-v8.htm . Wij bieden verder geen ondersteuning op het instellen van de Experiabox. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice.
Met vriendelijke groet,
Telfort klantenservice
Reputatie 8

Heb een melding gemaakt bij de klantenservice maar deze zijn niet erg behulpzaam.

Maar dat is een ander clubje dan degene die van webcare zich daarover buigt.
Maar zoals gezegd, ik heb er nog geen update gezien van die informatie.
Reputatie 8
Badge +2
Al vaker heb ik hiervoor een ticket aangemaakt bij de helpdesk met een soortgelijk probleem. Helaas heb ik hier geen adequate reactie op mogen krijgen. Zodoende heb ik een mail gestuurd naar de mensen die gaan over het netwerk en de routering. Ook ik vermoed namelijk dat er problemen zijn in de routering (in bepaalde gevallen). Het is een lastig probleem, aangezien niet iedereen dit probleem lijkt te hebben en het kennelijk alleen voorkomt in exotische situaties. Hoe dan ook: zodra ik meer verneem hierover, deel ik dit mede.

Mijn excuus voor het inmiddels ervaren ongemak.
Ik heb ondertussen mijn VDSL weer aangesloten en het werkt direct. Het ligt dus zeker niet aan mijn configuratie.

Hoe dan ook; ik ga hier eens goed over nadenken. Glasvezel is mooi en snel maar als dit niet werkt dan heb ik er niet zoveel aan. Mogelijk dat ik dan toch weer terugga naar VDSL.

Glasvezel is nu in ieder geval afgekoppeld.
Reputatie 8
Ik heb ondertussen mijn VDSL weer aangesloten en het werkt direct.
Het ligt dus zeker niet aan mijn configuratie.
......De VPN server draait overigens aan mijn zijde

Mogelijk dus wel, want als het met de oude configuratie direct werkt, vraag ik me af of je de "Client" software van de VPN bij je ouders wel had aangepast aan de nieuwe situatie met glasvezel waarbij je een ander WAN IP-adres hebt gekregen en in dat geval dus ook de configuratie van die VPN-Client moet zijn aangepast aan het nieuwe IP-adres.
Ik heb ondertussen mijn VDSL weer aangesloten en het werkt direct.
Het ligt dus zeker niet aan mijn configuratie.
......De VPN server draait overigens aan mijn zijde

Mogelijk dus wel, want als het met de oude configuratie direct werkt, had je de "Client" software van de VPN bij je ouders misschien niet aangepast aan de nieuwe situatie met glasvezel waarbij je in ieder geval een ander WAN IP-adres hebt en in dat geval dus ook in de configuratie van die VPN-Client moet zijn aangepast.

Ja maar ik heb DDNS :D
Maar had het ook al op het nieuwe IP adres gebruikt.
En trouwens beide routers (glasvezel en VDSL) heb ik gereset en op dezelfde manier geconfigureerd, dus daar zit het ook niet in.

Heb ondertussen al wat testen gedaan maar beide kanten kunnen elkaar niet pingen, geen traceroute.
Wat wel bijzonder is, is dat er wel een IP adres is wat vanaf beide kanten te pingen is. Dus het ook weer niet zo dat de hele scope onbereikbaar is.
Reputatie 8
Badge +2
Inmiddels is het bekend dat er routeringsproblemen zijn met bepaalde IP-reeksen. Momenteel is men de oplossing aan het testen en het zal niet lang meer duren voordat 'de fix' in gang wordt gezet. Dit zal naar verwachting voor eind november opgelost moeten zijn. Zodra er meer concreet nieuws is wat dit issue betreft, laat ik het je weten. Ik ben in ieder geval blij met dit toch wel heuglijke nieuws. 🙂
Reputatie 8
Badge +2
Graag verwijs ik naar dit topic wat betreft updates over dit onderwerp.

Op dit topic plaats ik een slotje.