Geen verbinding op Experia Box, wel op glasvezelkastje

• 29 juni 2019
  • 52 reacties
  • 1163 keer bekeken

Reputatie 1
De (bovenste 4) lampjes branden wel, maar de experia box geeft geen signalen af. Ik heb er ee router op aangesloten maar die geeft ook geen signaal. En de klantenservice is niet bereikbaar. Ik heb dus geen tv, geen WiFi en geen vaste telefoon.
War nu?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid en topic verplaatst naar juiste categorie

52 reacties

Ik denk bij de consumentenbond ook niet, de voorwaarden zijn helder maar worden nooit gelezen.
Reputatie 8
Ik ben lid van de Consumentenbond
Ik denk niet dat ze daar bij KPN/Telfort van onder de indruk zullen zijn.
Reputatie 1
Ik ben lid van de Consumentenbond
Reputatie 8
Er wordt kennis van genomen, krijg je een bericht terug dat het heel vervelend voor je was.
Dat is het denk wel? Op grond van de voorwaarden is er geen aanleiding je meer terug te geven.

Ik zou zeggen, bespaar je de moeite. Steek de energie beter in wat leukere dingen.
Ben je dit voorval het snelste vergeten.
Reputatie 1
Ik dien een klacht in
Reputatie 8
Hier ga ik dus niet mee akkoord...
En wat denk je daar dan tegenin te brengen?
Reputatie 1
Vervolg ....
Na de knullige 'hulp' van Telfort en eind juni - begin juli 6 dagen geen diensten, heb ik nu de afrekening van het mobiel internet, waar we vanwege schooleindopdrachtverplichtingen noodgedwongen gebruik hebben moeten maken: € 80,07 buiten de bundel. Zoals aangegeven op dit forum een schadeformulier ingevuld en wat blijkt? Ik krijg alleen van het maandabonnement alleen de dagen waarop ik geen gebruik van Telfort heb kunnen maken naar rato terug. Met enige coulantie (...) hebben ze de vergoeding op € 20 gezet. Dus heeft me dat hele 'geintje' naast alle ergernis en frustratie ook nog € 80 - € 20 = € 60,- gekost.

Hier ga ik dus niet mee akkoord...
Reputatie 8
Geen probleem.
Zoals ik eerder schreef "...een leermoment voor de volgende keer. 😉"
Reputatie 8
Badge +11

Je hebt gelijk, ik haalde beide Genexis' door elkaar zo te zien.
Reputatie 8
Bij de Experia V10 moet de LAN-kabel van de NT naar de WAN-zijde van de V10, dan wordt de modemfunctie toch overgeslagen en meteen het routerdeel aangesproken?
Er zit nog een deel DSL-connectie in de Experia Box. Die bij glasvezel echter niet wordt gebruikt.
Het zit er echter wel degelijk in. Bij aansluiting met DSL is dat deel een "modem". (Er zijn ook separate DSL modems, bijv. van DrayTek, om DSL naar één poortje ethernet om te zetten).

Daarnaast nog een omzetting van VOIP naar analoge telefoon. Of visa versa.

Een van de oudste type modems die bekend zijn, bijv. op het volgende plaatje.
(Een vergelijkbaar ding heb ik vroeger zelf gebruikt voor een "BBS" = Bulletin board system).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Modem

Ik ga wel mee met de uitleg echter dan toch de opmerking dat de genexis hybrid live titanium alle 3 is dus NT, router en blijkbaar gezien de uitleg van Babylonia modem vanwege het stukje telefoon hoewel dat mij eerder een ingebouwde ata functie lijkt zeker bij glasvezel.
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Babylonia ,
dan heb ik nog een aanvullende vraag, als het huidige NT-kastje geen modem is, maar een converter, welk apparaat neemt dan de modemfunctie waar? Bij de Experia V10 moet de LAN-kabel van de NT naar de WAN-zijde van de V10, dan wordt de modemfunctie toch overgeslagen en meteen het routerdeel aangesproken?
Reputatie 8
....Die doorgaans niemand in zijn PC heeft zitten.
Ik ga gewoon uit van de "normale" situatie van gebruikers, en de normale internet - TV en VOIP functionaliteiten waar je als gebruiker mee te maken hebt, en waar het onderwerp over gaat.

Je kunt achter een NT-kastje ook een managed switch hangen om VLANS te scheiden.
Evenals dedicated "Firewalls", of bepaalde modellen routers. Ook die kunnen ermee overweg.
Maar alle doorsnee gebruikers van KPN/Telfort kunnen er werkelijk niets mee.
Dus houdt dat soort uitzonderingen voor het gemak er beter buiten.
Alleen maar "non" informatie en "ruis" in het bestek van het onderwerp waar het hier om gaat.
https://forum.telfort.nl/koetjes-en-kalfjes-249/challenge-accepted-laptop-direct-op-nt-71656?postid=587948

Met de juiste ethernet kaart moet het gewoon werken.
Reputatie 8
Nee, je hebt het niet goed begrepen. Een "NT glavezelkastje" is juist géén modem.

Het is een zogenaamde "media-converter" . Het zet alleen een optisch "licht" signaal (wat uit de glasvezel komt) om naar een vergelijkbaar data-signaal, maar dan voor ethernet (een "koper" verbinding over 8 lijntjes). En visa versa. Niets meer niets minder. Het data-signaal zelf daar wordt niets mee gedaan. Het is een "gecombineerd" signaal ingedeeld onder verschillende VLANS.

Je kunt er derhalve géén computer achter hangen.
Want die kan niet met het data-signaal overweg wat uit dat ene etherpoortje komt.

De "vroegere" (oude) glasvezel propositie behelsde dat kastje (wat géén NT" kastje is), juist wel een modem functie. Het zette niet alleen het optische data-signaal om naar een ethernet signaal, maar haalde die data vervolgens ook nog uit elkaar met als scheiding een internet-signaal (op één ethernet poortje), één interactief TV-signaal, wat dan naar een "TV-poortje" werd gezet. Telefonie wat naar analoog werd omgezet, om er je analoge telefoons op aan te sluiten.
(Dat is eigenlijk de "echte" modem functie in de betekenis van het woord "modem". Omzetting van digitaal naar analoog).

Tevens over de aparte 2e glasvezellijn een separaat "optisch" TV-signaal wat naar Coax werd omgezet.

Op de oude propositie kun je om die reden daar geen "Experia Box" achter hangen. Die kan niet met het enkele internetsignaal overweg wat op een "internet" ethernetpoortje wordt aangeboden.

Die Experia Box is juist bedoeld om achter een "NT glavezelkastje" te hangen.
Die kan wel overweg met dat "gecombineerde" signaal ingedeeld onder verschillende VLANS.
Tevens een modem-deel m.b.t. VDSL wat wordt omgezet naar ethernet - TV en VOIP.
Mocht je die Experia Box achter VDSL hangen.
Bovendien heeft een Experia Box nog een modemdeel omdat telefonie als "VOIP-signaal expliciet wordt omgezet naar een analoog telefonie signaal op de RJ-11 telefoon poortjes.

Vandaar dat een Experia Box een "modem/router" is. (Zowel modem als router).

De term "modem" wordt als terminologie nogal eens overlappend gebruikt in de verschillende functies waarmee je als gebruiker feitelijk mee te maken hebt.
En waar houdt "analoog" op, en is iets "digitaal"??

De oudste vorm van "digitale" informatie over een telefoonlijn is "morse code".
Precies.
Om het compleet te maken bij dsl heb je het isra punt dat is bij Glasvezel de Ftu het passieve deel waar het licht binnen komt.

Behalve dat het model van de topic starter een CATV converter voor dvb had zou het NT deel gewoon hebben moeten werken met naar alle waarschijnlijkheid de beperking van max 100 Mb hoewel er andere dieper liggende reden kunnen zijn dat het NT deel niet lekker samenwerkt. Op het huidige systeem daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Galdor68 , ik heb me ook eens verdiept in de techniek en de terminologie van het glasvezelgebeuren.
Als ik het goed begrepen heb is de glasvezelaansluiting in de meterkast de NT-kast oftewel het modem voor glasvezel, waar ik bijvoorbeeld direct een computer op aan zou kunnen sluiten, er achter sluit je bijvoorbeeld de Experia V10 aan en de kabel die van het glasvezelmodem komt sluit je aan op de WAN-poort van de Experia, waardoor het modemdeel van de Experia uitgeschakeld is en de Experia gaat werken als een router met 4 LAN-poorten en WiFi, toch?🤔
De term modem en glasvezel horen niet bij elkaar. Dat het foutief wel wordt gebruikt helpt niet. Wat een Modulator Demodulator bij dsl doet dat doet de NT/MC bij glasvezel.
De P1090 is juist weer geen modem maar een Media convector, op de oude genexis kun je ook een computer zonder de router aansluiten, zelf geprobeert en het werkte prima, de genexis heeft alleen geen router functie dus met meer aansluitingen zit je daar wel aan vast, dit was bij dit model ook niet geactiveerd, alleen poort 1 voor internet en poort 2 voor de TV stream.

Net deze weer gevonden http://fiberdordrecht.nl/?Alles_over_glasvezel:Genexis_modem:Genexis_modem_aansluiten
@Babylonia het is ook niet de beste optie maar een beter vergelijk de Genexis is en was geen modem zie verder op. Het is ook de bedoeling de Fritz 5490 in de meterkast te hangen nabij de FTu daarom is die patch ook zo kort verder heb je gelijk het is bij AVM bij dit model gebleven zover ik weet.

Alleen het NT deel(p1090 bijvoorbeeld) van de diverse Genexis modellen heeft "modem" functie daarmee houd het op. Met die Genexis hadden we in feite een nat achter nat opstelling. Het is dus jammer dat die poorten 3 en 4 niet in gebruik waren daardoor werd de extra router noodzakelijk.

T-mobile gebruikt dan ook eigenwijs een niet passend MC bij een standaard FTu, KPN en Telfort hebben dit tijdelijk ook gedaan met de laatste Generatie FTu het witte blokje met de blauwe klep bij gebrek aan voldoende NT's die daar overheen schuifden.
Toch klopt het die oude genexis is een modem, en daar koppel je een router achter voor de wifi en verdeling van de bekabelde verbinding.

Als ik het goed heb is poort 1 op de genexis voor internet en poort 2 voor de TV aansluiting, 3 en 4 werden niet gebruikt.

@Babylonia kun jij T-mobile niet even overtuigen, die gebruiken ook nog eens een los koppelstukje en losse kabel zonder een mooie afwerkkap om de boel aan te sluiten.
Reputatie 8
Een vergelijk met de Fritbox 5490 gaat nog het beste op in mijn ogen. Deze patch je middels een kabeltje ook regel recht op de ftu.

Heb daar mijn bedenkingen in of dat "de beste optie" zou zijn?

Het ziet er aardig uit, maar is minder flexibel in de plaats waar je de router neerzet.
Een langere fiber patchkabel laat zich door de vast eraan gelaste eind contactpunten niet door standaard aanwezige PVC leidingen heentrekken die in woningen vaak reeds zijn aangebracht.

Bovendien kwetsbaar door meer "glas aansluitpunten" (elke "losse" optische aansluiting kan stof/vuil bevatten waardoor demping wordt "opgeteld"). Ook nog eens beperkt inzetbaar mocht je verhuizen, en bij een andere woning niet tot een dergelijke aansluiting kunnen overgaan.

Maar kennelijk heeft men bij AVM zelf ook nog wel hun bedenkingen !!
Laatst bij advies aan een kennis van mij die contact opnam met de Support afdeling van AVM (Fritz!box) voor de aankoop van een Frit!box, gaf als advies mee "voorlopig" beter te kiezen voor een 7590 model. Die vond het "te vroeg" om op dit soort fiber patch aansluitingen over te gaan.

Je bent al over gezet op de nieuwe propositie en hebt een oud glasvezel modem, nu begint het te vallen.
Doe had volgens mij vervangen moeten worden, is een oud Modem en geen echte NT.(media converter)
Precies wat ik dus al heb gezegt, die genexis is een modem.

Dan eerder een NT/router combinatie geen modem zoals we deze van dsl kennen.
Een vergelijk met de Fritbox 5490 gaat nog het beste op in mijn ogen. Deze patch je middels een kabeltje ook regel recht op de ftu. Genexis heeft dit netter opgelost door een apparaat te leveren die je erop klikt ipv dit op de foto het blauwe stekkertje gaat naar de FB of ander merk waar dit bij mogelijk is. Wat betreft is het jammer dat voor de huidige setup is gekozen.

Je bent al over gezet op de nieuwe propositie en hebt een oud glasvezel modem, nu begint het te vallen.
Doe had volgens mij vervangen moeten worden, is een oud Modem en geen echte NT.(media converter)

Precies wat ik dus al heb gezegt, die genexis is een modem.
Reputatie 8
Dit onderwerp neem ik (helaas) nu pas door, en maak daarbij al direct op dat eerder gegeven antwoorden, met name door @Jasper - Telfort als Telfort webcare medewerker gegeven, pertinent onjuist zijn. Een en ander heeft daardoor beslist tot onnodige vertragingen geleid.

Gezien het onderwerp met in de titel "Experia Box" gaat het inmiddels om een "nieuwe" propositie glasvezel. (In dit specifieke geval omgezet van oud glasvezel naar nieuw).
De topic starter heeft die Experia Box inmiddels al wel door Telfort ontvangen.

De foto van het Genexis glasvezelmodem --met rechts ervan nog steeds een Coax aansluiting--
is expliciet nog een aansluiting die hoort bij de oude glasvezel netwerk structuur.
Daar werkt een Experia Box absoluut niet op !!!
Die is afgestemd op de nieuwe glasvezel structuur met VLAN indelingen.

Het glasvezelkastje dat je hebt is inderdaad al een ouder beestje, maar er zijn ook bij KPN (daar is het oude glasvezel niet geweest) aansluitingen met deze Genexis.
Die zou het nieuwe glasvezel daarom wel aan moeten kunnen.

Zoals ik al zei wordt deze Genexis ook bij KPN voor glasvezelaansluitingen gebruikt, dus in de basis moet die gewoon kunnen werken.
Voor de nieuwe propositie glasvezel is dat type Genexis glasvezelkastje niet te gebruiken.

Dat de eigen router niet zou kunnen werken vind ik ook bijzonder, daarvoor heeft het type glasvezelverbinding geen enkele invloed.
Zou de oude propositie nog actief zijn, had hij die eigen router inderdaad nog wel "standaard" kunnen inzetten. Maar nu het niet werkt, is het duidelijk dat het glasvezelsignaal kennelijk al is omgezet naar de nieuwe propositie. Alleen is men kennelijk "vergeten" dat oude type Genexis glasvezelkastje om te wisselen.
Wat verder blijkt uit de actie die de KNP monteur uiteindelijk alsnog heeft uitgevoerd.

In ieder geval voor @Jasper - Telfort een leermoment voor de volgende keer. 😉

Ter referentie zie dit verhelderende YouTube filmpje < HIER > waarbij vanaf "Stap 7"
daar een type Genexis "NT kastje" wordt opgeschoven wat voldoet aan de huidige nieuw glasvezel netwerkstructuur (een "media convertor" met omzetting van optisch naar ethernet met één UTP ethernet poortje aan de rechterkant).

Een compleet nieuwe grondplaat en FTU aansluiten in een meer hedendaagse uitvoering kost teveel geld, en is ook helemaal niet nodig. Het inwendige moederbordje van alle modellen "media convertors" wat er in dat plastic kastje zit, zal naar ik vermoed voor alle type "NT-kastjes" die in omloop zijn, "hetzelfde" zijn, (of nauwelijks onderling verschillen).

De verschillen oud / nieuw.
(Zie opdruk en ontbreken van een Coax aansluiting rechts):

Reageer