beantwoord

Geen KPN aansluiting / ISRA punt

• 22 september 2016
  • 14 reacties
  • 12624 keer bekeken

Reputatie 1
Begin oktober verhuis ik naar een nieuwbouwwoning. Er is hier geen KPN aansluiting / ISRA punt, er is alleen een COAX aansluiting voor Ziggo geregeld. Na het een en ander gelezen te hebben blijkt dit tegenwoordig redelijk standaard te zijn.
Door Telfort ben ik hierover teruggebeld na een e-mail gestuurd te hebben en KPN heb ik zelf gebeld.
Er werd mij verteld dat ik zelf voor de aansluiting dien te zorgen via www.mijnaansluiting.nl en dat kosten voor aanleg voor mijn rekening komen, dat tussen de €100 en €400 zou zijn.

Echter ik kom in verschillende topics op de officiële forums van KPN en Telfort tegen dat de aanleg van de aansluiting wel degelijk geregeld wordt en tot bepaalde afstanden vergoed wordt.
Bijvoorbeeld hier: https://forum.kpn.com/internet-9/aanleggen-kpn-aansluiting-401440#post401907
Ik begrijp dat KPN en Telfort liever de kosten door de klant laten betalen, aangezien het nogal een bedrag is.
Wat mij verbaasd is dat ik verschillende antwoorden lees, dit maakt het voor mij behoorlijk onduidelijk wat de kosten zijn en hoe het proces in zijn werk gaat.
Op de Telfort site zelf heb ik er überhaupt niet iets over kunnen vinden of ik moet er overheen gekeken hebben.
Nu ben ik bereid er tijd en moeite in te steken, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier zo over denkt en dan voor het gemak maar voor Ziggo kiest.

Mijn adres staat wel geregistreerd in het systeem dat er een aansluiting mogelijk is en dat ik een abonnement af kan sluiten, terwijl er zeker geen aansluiting of bekabeling is. Het betreft een appartement met een eigen huisnummer.

Welke van de antwoorden is nu correct?
Als ik een internet abonnement afsluit bij Telfort wordt de KPN aansluiting dan voor mij geregeld?
- Indien ja, zijn er voor mij kosten aan verbonden en is er globale inschatting op wat voor termijn dit geregeld kan worden?
Of dien ik dit toch wel zelf te regelen via www.mijnaansluiting.nl en komen de kosten voor mijn rekening?
icon

Beste antwoord door Tuut-Tuut 25 september 2016, 11:35

En met dit antwoord komen we weer bij de kernvraag, mag een gebruiker sleutelen aan een ISRA?
Ik zeg Nee.

Mijn advies, gewoon een abonnement afsluiten met een monteur, als deze komt dan zal hij constateren dat het niet mogelijk is om de aansluiting werkend op te leveren. Dit wordt terug gemeld naar Telfort die vervolgens een ticket inschiet bi KPN. KPN stuurt vervolgens een monteur om de verbinding werkend op te leveren. Gevalletje "je van de domme houden" en als de monteur komt zeggen dat je het niet weet en er geen verstand van hebt en "het was al zo" toen ik hier kwam wonen.

Het is niet netjes deze werkwijze maar wel de meest effectieve.
Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Het betreft een appartement met een eigen huisnummer.
Onderdeel van en groter complex / gebouw?
Mogelijk is er dan wel een uitgebreider ISRA-punt van de KPN grond-kabel nabij de hoofdingang van het gebouw, maar is het verder niet doorgetrokken? Zou je kunnen navragen bij de beheerder van het gebouw. Indien niet doorgetrokken, zou ik zelf de nodige actie ondernemen om een "eigen" kabel door te trekken tot je appartement, wat uitkomt bij dat ISRA-punt.

Laat je dat namelijk KPN doen, wordt er een standaard "telefoon-kabel" doorgetrokken.
Die voldoet niet aan de huidige eisen van snel internet. Veel te gevoelig voor interferentie van buitenaf.

De kabel die wel aan de specificaties voldoet, moet een goede kwaliteit kabel zijn met getwiste koperen aders (per paar), en bovendien afgeschermd, en het best die afscherming ook nog geaard. Meer info via:
https://forum.telfort.nl/internet-267/arcadyan-modem-opniew-opstarten-59959/index1.html#post515783

Het enige wat je KPN dan laat doen is de keuze laten maken op welke contacten jou kabel aan dat "appartementen" ISRA-punt moet worden vastgemaakt.
Reputatie 1
Het is inderdaad onderdeel van een groter complex. Ik vermoed dat er wel een hoofdkabel van KPN loopt aangezien de koopwoningen in hetzelfde complex (voor zover ik weet) wel standaard voorzien werden van een ISRA-punt. Van mij betreft een huurwoning waar dat niet het geval is, ik kon dit vooraf wel aanvragen als optie maar toen op dat moment niet voor gekozen en uiteindelijk toch besloten dat ik wel een aansluiting zou willen om een internet abonnement af te sluiten.

Ik begrijp niet helemaal hoe je het verder doortrekken van een kabel bedoeld? Ik dacht dat iedere woning zijn eigen aansluiting en bekabeling heeft of is het bij appartementen complexen / flats anders geregeld?
KPN zorgt tot voor de aansluiting tot in huis die voldoet aan de eisen? De kabel tot in huis heb ik geen invloed op lijkt me, de bekabeling binnen is mijn zorg dat begrijp ik.
Reputatie 8
Je geeft aan dat jij geen "ISRA-punt" hebt. Vanuit een appartementencomplex waar het bij individuele woningen wel is aangesloten betreft het in dat geval hooguit doorgetrokken binnenkabels vanuit het hoofd aansluitpunt waar de KPN-kabel binnenkomt ----> dat is het "echte" ISRA-punt naar die woningen.

Hier een voorbeeld van zo'n ISRA-punt waar 20 aansluitingen op mogelijk zijn, maar slechts 3 aangesloten:

Als er vanuit het "centrale ISRA-punt" geen kabel naar jou woning toe is doorgetrokken, is de PVC-leiding waarschijnlijk "leeg", en zou je dat alsnog kunnen (laten) doortrekken (met een trekveer). Met de kanttekeningen die ik in mijn voorgaande reactie gaf, aan welke eisen de kabel moet voldoen.
Reputatie 1
Ah dit was mij totaal onbekend dat het bij appartementencomplexen op deze manier werkt.
Er is zelfs geen loze PVC leiding aangelegd, ik hoop wel dat dat alsnog geregeld kan worden, zou balen zijn als dit niet gebeurt. Tjah, was een stuk handiger geweest als ik dit van te voren had geregeld, maar o.a. door persoonlijke omstandigheden en de gedachte ik neem wel Ziggo niet van te voren aangevraagd.

Ik heb tevens een mail gestuurd naar de woningbouw daar hoop ik volgende week reactie van te krijgen.
Als ik het zo lees heb ik zowel de beheerder van het gebouw als KPN nodig, lijkt me niet dat ik zelf met kabels aan de slag mag gaan. Wellicht als de bekabeling tot het ISRA punt door de beheerder verzorgd wordt dat die fatsoenlijke kabels gebruikt?
Alleen jammer dat zowel de woningbouw als KPN en Telfort mij niet van dit antwoord hebben kunnen voorzien.

Overigens, het lijkt me dat een algemeen ISRA punt en langere afstand daar naar toe slechhte invloed kan hebben op de snelheid, waarbij de bekabeling ook een rol speelt? Bij bv rijtjeswoning heeft wel iedere woning zijn eigen ISRA punt waarbij de afstand naar het modem zo kort mogelijk dient te zijn?
Hoe moet ik zo'n groot ISRA punt zien? Als een grote switch die weer met (hopelijk) voldoende capaciteit op het hoofdnetwerk van KPN is aangesloten? Heeft het aantal gebruikers en de hoeveelheid bandbreedte die verbruikt wordt dan ook nog extra nadelige invloed?

Vraag me wel af of het zinvol is alvast een abonnement aan te vragen, ik kan het bestelproces namelijk gewoon doorlopen.

Bedankt tot zover voor de antwoorden!
Reputatie 8
Als ik het zo lees heb ik zowel de beheerder van het gebouw als KPN nodig, lijkt me niet dat ik zelf met kabels aan de slag mag gaan. Wellicht als de bekabeling tot het ISRA punt door de beheerder verzorgd wordt dat die fatsoenlijke kabels gebruikt?
Voor het "gezamenlijke" deel van het gebouw zul je inderdaad bij de woningbouwvereniging / beheerder moeten zijn om kabel te mogen doortrekken. Maar als je dat uitbesteed aan KPN en erop vertrouwen dat er voor internet de juiste bekabeling wordt gebruikt zou ik eerlijk gezegd zeer sceptisch zijn.
Het gebruik van standaard "telefoondraad" is zo ingesleten en ingeburgerd, dat ik eerder verwacht dat juist de "verkeerde" kabel zal worden gebruikt die niet goed is afgestemd om aan de huidige eisen van snel internet te kunnen voorzien.

Het principe is eigenlijk heel eenvoudig.
Die dikke blauwe KPN grondkabel waar heel veel dunnere draadjes doorheen lopen gaat door de grond en is zelf afgeschermd, en is tevens geaard. De geaarde KPN afschermingsmantel wordt zelfs doorgetrokken naar een "aarde-punt" van het ISRA-punt zelf, waar binnenbekabeling dan eventueel ook aan doorgekoppeld kan worden.

Op die eerdere foto te zien links- en rechtsonder die 2 metalen blokjes. Links zie je daar draad aan vast gemaakt van de KPN-grondkabel. (Ik vermoed dat het rechterpunt in de constructie van dat ISRA-punt achterlangs met een metalen strip in verbinding staat). Op die punten kun je de afscherming van kabels die voor binnen worden gebruikt dan aansluiten.

KPN-grondkabel heeft naast die afscherming "in de grond" nog een laag aarde over zich heen van pakweg 80 cm. Dus zolang die kabel in de grond ligt is die erg goed afgeschermd tegen allerlei elektromagnetische invloeden / interferentie van buitenaf.

Zo gauw de kabel boven de grond komt, is de bescherming van die laag aarde weg als “afscherming”. Moet het dan alleen nog hebben van de afscherming van de kabel zelf. Wil je “binnenshuis” bekabeling doortrekken zou je dus eigenlijk zo goed mogelijk die “afgeschermde eigenschappen” moeten doortrekken.

En daar wringt hem nu net de schoen. Van oudsher werd (en wordt nog steeds) daar altijd “standaard” PTT norm 88 kabel voor gebruikt. Prima voor dat laatste stukje in een gebouw voor ouderwetse “telefoon”-doeleinden.
Maar ja, voor hoogfrequent data-doorgifte van internet waarbij de laatste jaren met steeds meer trucjes die snelheden nog verder worden opgekrikt, is die “standaard” PTT norm 88 kabel niet geschikt. Die pikt namelijk als een soort “antenne” veel te gemakkelijk elektromagnetische invloeden van buitenaf op. Met storing, lagere internetsnelheid als gevolg.
(Ontstellend veel klachten die je op fora tegenkomt heeft daar mee te maken).

Vandaar altijd het advies om een modem/router zo kort mogelijk achter het ISRA-punt te zetten.
Bij “gewone woningen” is dat wel mogelijk, maar bij een appartementencomplex is dat praktisch niet goed uitvoerbaar.

In dat geval boots je het beste de omstandigheden dan maar zo goed mogelijk na in specificaties van een kabel om zoveel mogelijk die elektromagnetische invloeden buiten te sluiten. Dus een binnenbekabeling laten aanleggen die zeer beslist aan die specificaties voldoet zoals eerder aangegeven. (Getwiste koperen aders, met een geaarde afscherming).

Ik noem bewust “koperen aders” omdat er tegenwoordig ook kabels op de markt zijn waarvan de kern bestaat uit aluminium (of een ander metaal), die met een dun laagje koper is bedekt. Dat is een “surrogaat” oplossing.

Doe eens inspiratie op via de hyperlinks in de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/trage-internet-snelheid-internet-problemen-58099/index1.html#post503484
Reputatie 8
Badge +16
En met dit antwoord komen we weer bij de kernvraag, mag een gebruiker sleutelen aan een ISRA?
Ik zeg Nee.

Mijn advies, gewoon een abonnement afsluiten met een monteur, als deze komt dan zal hij constateren dat het niet mogelijk is om de aansluiting werkend op te leveren. Dit wordt terug gemeld naar Telfort die vervolgens een ticket inschiet bi KPN. KPN stuurt vervolgens een monteur om de verbinding werkend op te leveren. Gevalletje "je van de domme houden" en als de monteur komt zeggen dat je het niet weet en er geen verstand van hebt en "het was al zo" toen ik hier kwam wonen.

Het is niet netjes deze werkwijze maar wel de meest effectieve.
Reputatie 8
Ik zeg Nee.

Het aansluiten van een "binnenbekabeling" is niet anders dan wat je met de kleinere ISRA-punten voor aparte woningen ook doet. Draadjes aansluiten op de contacten die "vrij toegankelijk zijn" voor een gebruiker. Je sleutelt niet aan de KPN grondkabel of het ISRA-punt zelf, dat zit allemaal al aan die contacten doorverbonden. Alleen moet er in dit geval door KPN wel worden aangegeven op welke contacten de aansluiting van de gebruiker zijn gereserveerd. (Dat kun je eventueel door KPN of Guidion laten aansluiten).

Bij de voorbeeldfoto zie ik aan de "binnenkant" naast de cijfer-plaatjes, KPN-draadjes aangesloten op contacten 1 t/m 9, 11 en 12. Daar blijf je gewoon vanaf. Alleen de "buitenste" contacten zijn voor aansluiting van de binnenbekabeling.

Verder heeft de topic starter al aangegeven dat de aanleg van die binnenkabel voor eigen rekening is wat bij aanleg door KPN tussen de €100 en €400 zou kosten. Dat stuk zou ik dan toch mooi zelf doen, tenminste als het een situatie betreft zoals aangegeven. Die informatie krijgt hij bij navraag dan nog wel te horen.
Ben je bovendien verzekerd dat je een goede kabel kunt inzetten die optimaal aan de specificaties voldoet.
Reputatie 8
Badge +10
...
ik kon dit vooraf wel aanvragen als optie maar toen op dat moment niet voor gekozen en uiteindelijk toch besloten dat ik wel een aansluiting zou willen om een internet abonnement af te sluiten.
...

door niet te kiezen voor deze optie tijdens de oplevering zo het zomaar eens kunnen zijn dat je nu alsnog de kosten moet gaan betalen.
Reputatie 1
Op zich vind ik het ook logisch dat ik wel zou moeten betalen, dat vind ik ook niet het grootste punt.
Een ingewikkelder punt vind ik om het nu alsnog wel aangesloten te krijgen.
Wat ik wel raar vind is dat er op in verschillende topics blijkbaar wel wordt aangegeven dat de kosten (deels) door KPN/Telfort betaald worden.

Babylonia: dank voor de uitgebreide reactie en de heldere uitleg! Mocht er sprake zijn van zo'n situatie in het appartementencomplex is het voor mij de vraag mag en kan ik zoiets zelf uitvoeren. Wel vreemd dat de standaard geleverde binnenbekabeling niet mee vernieuwd is met de hedendaagse technieken, zeker aangezien KPN toch aardig aan het investeren is om behaalde snelheden op het koper netwerk te verhogen in plaats van door te pakken met Fiber-to-the-Home. Maar goed, mocht ik dat inderdaad zelf uit mogen voeren vind ik dat ook zeker de moeite waard. Ik heb het topic waar je naar verwijst ook doorgelezen met de verwijzing naar goede bekabeling.

Zoals ik het her en der gelezen heb, ook zoals Tuut-Tuut aangeeft en dit gaf de woningbouw ook bij mij aan, de procedure:
Een abonnement afsluiten, dat komt er vanzelf een monteur, waarna een aanleg aangevraagd zou kunnen worden en dan kijken of het mogelijk is om zelf de binnenbekabeling te regelen.

Het leek me handig om de aanleg alsnog "alvast" aan te vragen, aangezien er anders nu weer een aantal weken extra overheen gaat voordat het aanleggen van de bekabeling aangevraagd wordt.
Blijkbaar werkt dat dus niet zo.

Nogal ingewikkelde bestelprocedure lijkt me zo. Zeker aangezien het volgens mij vaker voor komt dat er alleen een Coax aansluiting is en geen KPN aansluiting. Nu weet ik ook weer waarom ik in eerste instantie ervan uitging om voor Ziggo te kiezen ;)

In elk geval bedankt tot nu toe voor het delen van de kennis!
Reputatie 8
Babylonia: dank voor de uitgebreide reactie en de heldere uitleg! Mocht er sprake zijn van zo'n situatie in het appartementencomplex is het voor mij de vraag mag en kan ik zoiets zelf uitvoeren. Wel vreemd dat de standaard geleverde binnenbekabeling niet mee vernieuwd is met de hedendaagse technieken, zeker aangezien KPN toch aardig aan het investeren is om behaalde snelheden op het koper netwerk te verhogen in plaats van door te pakken met Fiber-to-the-Home.
Kijk voor de aardigheid eens terug naar die eerder geplaatste foto. Bovenaan de foto zie je twee binnenkabels. Een platte (dat is de slechtste keus om te maken), en dan nog zo'n ronde, maar dat lijkt de gewone "standaard" kabel te zijn (ik zie aan het eind van de isolatie geen afscherming. Aders zijn ook niet getwist). Geen van beide kabels voldoet voor ongestoord snel internet om in langere lengtes door te trekken.
Reputatie 1
Vandaag de oplevering van het appartement en er blijkt toch "iets" te zitten van KPN.
Voor zover ik het kan beoordelen is het nog geen echte aansluiting maar een loos kastje, althans het klepje leek niet open te kunnen.
Het ziet er in ieder geval niet uit of ik daar zelf iets op aan kan sluiten.
Reputatie 8
Badge +16
Ja hoor, ter hoogte van de witte puntjes zit aan de onderzijde de aansluiting voor je telefoonkabel, kastje hoeft namelijk niet open. op onderstaande foto is de onderzijde zichtbaar

Reputatie 1
Ik zat het me net nog te bedenken.... In alle andere punten die ik gecontroleerd heb zoals algehele staat van de oplevering ben ik tussen alles door vergeten ónder het kastje te kijken. Kom ik ook lekker snugger over. Ach kan gebeuren zullen we maar zeggen. Volgende keer dat ik er ben direct even controleren.
Zal ook eens goed kijken naar de binnenkomende kabel, mijn eerste ingeving was dat het een dikke kabel is met hopelijk voldoende afscherming en niet zo'n dunne platte kabel als waar Babylonia aan geeft in de geplaatste afbeelding. Zo'n platte kabel, stel aderparen met een omhulsel erom heen zeg maar lijkt het niet te zijn.
Maar goed dat de middengolf zo goed als uitgeschakeld is, je zou bij wijze van sprake de ooit sterke middengolf zender Arrow Classic Rock via het modem kunnen beluisteren ;)

Dus eigenlijk allerlei gedoe om niets, ondanks allerlei tegenstrijdige berichten die ik kreeg, lijkt er dus op dat er gewoon een functionele aansluiting is. Als op de optielijst nu alleen om de bekabeling binnenshuis gegaan is ben ik blij dat ik dat niet heb aangevraagd, dat kan ik zelf ook wel regelen dan komt het nog uit op de plek waar ik het handig vind ook.
Ach ja, ik heb wel weer het en ander geleerd over aansluitingen zullen we maar zeggen.
Reputatie 8
In ieder geval een heel stuk meer eenvoudige aansluiting dan ik eerder als voorbeeld gaf (voor meerdere appartementen met een gezamenlijke opgang). Kennelijk heb je een eigen opgang + eigen meterkast / aansluitingen. Want het betreft duidelijk een "individuele" ISRA-annsluiting.
Lijkt erg veel op mijn eigen situatie. Alleen mijn ISRA-punt is van een ouder type.

De binnenbekabeling kun je daarom dan ook bijna op een vergelijkbare wijze doortrekken zoals ik dat indertijd heb gedaan. Kijk eens naar de volgende aanwijzingen en neem de hyperlinks daarin mee.
Scroll erna verder naar beneden met voorbeelden met foto's.
(De voorbereiding van tevens glasvezel doortrekken daarin moet je maar vergeten):
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/eigen-router-achter-zyxel-modem-58068/index1.html#post503551

Reageer