vraag

Geen IP6 verkeer vanaf KPN (naar Telfort)

• 26 augustus 2020
  • 21 reacties
  • 236 keer bekeken

Reputatie 1

Nog maar eens een poging.

Gister op bezoek bij een KPN klant. Wilde iets laten zien wat ik thuis host (Telfort glasvezel klant). Kreeg ik geen verbinding. Dacht eerst dat de site/Telfort-verbinding eruit lag, maar via mobile Vodafone verbinding lukte het wel. Terug naar Wifi en KPN werkt weer niet. Bij controle bleek het een KPN IP6 adres te zijn en blijkbaar kan je daar of helemaal niet of naar het Telfort glasvezel netwerk geen http(s) verbinding maken. Een VPN verbinding gaat overigens wel. Firewall log controle wijst erop dat request ook in zijn geheel niet aankomt. Dus zit er een of ander filter tussen KPN en Telfort???!???

Andere IP6 requests komen wel aan hoewel het een zeldzaamheid is. Issue ook al bij KPN voorgelegd maar die weten het ook zo niet. Hebben een test gedaan maar dat ging weer op IP4 en komt gewoon binnen.

21 reacties

Hallo @cu645490 Telfort ondersteunt geen IPv6.

I.v.m. de overgang naar KPN gaat dat ook niet meer gebeuren.

KPN zelf is wèl bezig IPv6 uit te rollen, maar nog niet iedere thuis-klant heeft dat, maar wel alle, zo niet de meeste, mobiele klanten.

Reputatie 1

JanD, dat is de vraag niet.

Er is geen http(s) verkeer mogelijk tussen KPN IP6 en Telfort IP4. Althans zoiets lijkt het. Dit is een netwerk/firewall issue ofzo. Als je Googled zijn er wel meer netwerken die vanaf KPN IP6 niet te bereiken zijn. Hoe breed het is kan ik niet zien, maar het werkt in ieder geval niet tussen de KPN en Telfort aansluitingen die ik gebruik.

Hallo @cu645490 , dan kan ik je helaas niet verder helpen, wacht s.v.p. de reactie van een moderator of een ander forumlid af.

Succes.

IPv6 is ook niet met IPv4 bereikbaar en andersom ook niet zover ik dit goed begrijp.

@cu645490 waar jij was deze persoon of aansluiting heeft al ipv6 ondersteuning begrijp ik dat goed?

Vodafoon mobiel ondersteund nog geen IPv6 dus dat wat jij host bereikbaar is klopt.

De modem/router is mogelijk niet goed ingesteld. Het zal mij niks verbazen als de ipv4 dhcp uit staat waar jij was, dan kan je nooit en te nimmer een IPv4 adres bereiken. Dat heeft verder niet veel met het KPN netwerk te maken.

Hoe werdt de VPN opgebouwd? Dat zal ipv4 naar ipv4 zijn.

Daarom is er dual stack wat erop neer komt dat modem/routers beiden ondersteunen en websites via beide protocollen bereikbaar zijn zoiets. 

https://whatismyipaddress.com/dual-stack

Ziggo mijn provider ondersteund ook IPv4 en IPv6 mijn Tablet en Smartphone krijgen een ipv6 en ipv4 adres. Ik kan in de Compal router beiden aan of uit zetten. Zet ik ipv4 uit zal ik vermoedelijk weinig kunnen bereiken op het web omdat wereldwijd IPv6 net 30% is.

Reputatie 1

Galdor68, Ja deze aansluiting heeft kennelijk IP6 ondersteuning. Dit is ‘automatisch’ gebeurt. Het was bij mijn 84 jarige vader en die past zelf echt niets aan :-) En ik heb het ook niet gedaan :-), dat doe ik alleen thuis.

Ik was er zelf net zo verbaast over toen ik het IP-adres controleerde via zo'n testsite als jij noemt. Er is blijkbaar wel connectie mogelijk. Een VPN-connectie vanaf mijn telefoon via zijn WIFI (dus niet mobiele data) ging wel (Poort 1702, 4500 en 500) maar http(s) (poort 80 en 443) niet. Nu had ik geen laptop bij me om uitgebreid ‘onderzoek’ te doen.

Maar vanochtend weer thuis alle logfiles gecontroleerd blijken de http(s) requests hier helemaal niet aan te komen. Daardoor denk ik meer aan een infrastructuur/firewall achtig protocol issue tussen KPN en Telfort wat toch ook deels weer hetzelfde netwerk kan/moet zijn. Maar ik kan natuurlijk nog iets over het hoofd zien.

Vanmorgen eerst met KPN gesproken (support voor mijn vaders aansluiting) maar daar kwam geen antwoord bovendrijven, dus daarna ook maar even aan mijn kant (Telfort) ingeschoten. Ik heb verder geen idee aan welke kant dit niet goed gaat. Samenwerken doen ze in ieder geval niet :-) Je kan er meer over vinden dat klanten die bij KPN op IP6 over zijn services op het Internet niet meer kunnen benaderen. Soms een IP6 instelling aan de ontvangende kant maar soms ook onduidelijk en vergelijkbaar met wat ik zie. En je weet dus niet waar je nog meer niet meer bijkomt. Blijft een raadsel. De Experiabox heeft helaas geen protocol logging, dus misschien t.z.t. maar een smet Wireshark aan de gang als er geen antwoord van KPN of Telfort komt.

@cu645490 helder verhaal.

Ipv4 en ipv6 kunnen gewoonweg niet direct met elkaar communiceren punt einde discussie.

De Telfort Experiaboxen zijn wel IPv6 geschikt echter staat de firmware dit nog niet toe, dat zit er simpelweg niet in. Vanaf IPv6 is een Telfort Experia gewoonweg niet bereikbaar die ondersteunen enkel IPv4 .

De vraag is dus wat klopt er niet in de instellingen van de Experiabox bij je vader. Gaf die testsite ( https://ipv6-test.com/) enkel een IPv6 adres dat zou mijn vermoeden bevestigen.

Als die  vraag is beantwoord dan moet het inderdaad bij KPN zelf worden gezocht.

Andere diensten en services werken wel bij je vader?

Reputatie 1

We zullen eens zien wat Telfort hierover heeft te zeggen. Ze zijn nog akelig stil.

We zullen eens zien wat Telfort hierover heeft te zeggen. Ze zijn nog akelig stil.

Het gaat niet om een cruciaal verbindings probleem dus even geduld, gezien het vanaf de verbinding bij je vader speelt(KPN klant) ligt de oorzaak en oplossing puur aan de KPN kant. Dus de instellingen in je vaders Experiabox en de afhandeling op het netwerk in de KPN netwerk apparatuur.

Kan je de andere twee vragen beantwoorden.

1. Gaf de IP testsite alleen een IPv6 adres en welke testsite was dat.

2. Je vader kan gewoon alles doen wat hij gewend is te doen.

Reputatie 1

1. Gaf de IP testsite alleen een IPv6 adres en welke testsite was dat.

• Ja alleen een IP6 adres

2. Je vader kan gewoon alles doen wat hij gewend is te doen.

• Dat weet ik dus niet, heb niet even het hele internet kunnen proberen. Gaat mij niet eens om mijn vader want die doet niet zo heel veel op Internet. Gaat mij om andere KPN aansluitingen die ook mijn websites eventueel niet kunnen bereiken. En Google geeft mij daar geen goed algemeen gevoel over.
  • En als dat inderdaad het geval is, is het wel degelijk een cruciaal verbindingsprobleem.

Ik heb nog even mijn web logfiles van de laatste 3 jaar geanalyseerd. Zal morgen hetzelfde ook eens met de mail-logs doen. Blijk er dit jaar nog geen enkele IP6 requests te zijn geweest, maar voorgaande jaren wel en daar zitten naast o.a. Libertel en Proximus maar ook KPN IP6 adressen tussen (2a02:a4/25 reeks). Misschien dat Telfort dat, of delen ervan, ergens blokkeert zonder zich daar bewust van te zijn. Maar kan ook nog steeds zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk.

Het punt dat er enkel een IPv6 zichtbaar was zegt mij bijna genoeg, gebruik ik een IPv6 test zie ik een ipv4 en IPv6 adres.

Nu van jou kant benaderen, je bent glasvezel klant hoe lang? Zat je bij een overgenomen provider of via dat netwerk?

Ik was Telfort glasvezel klant via het concepts netwerk daar had ik ook een IPv6 adres beschikbaar, RD dat dan wel, mijn eigen Sitecom AC2600 kon hier mee overweg de Sitecom die Telfort mij leverde niet. Sinds de afbouw van oud glasvezel met een Experiabox was IPv6 bij Telfort voor mij voorbij.

Telfort zal niks blokkeren een IpV6 only modem/router kan jouw website (server) niet bereiken niet zonder dual stack voorziening etc. 

Ik weet dat Telfort ooit op het eigen netwerk met IPv6 bezig is geweest en dat het een en ander aan hardware nog aanwezig is of was 

Wat je mogelijk over het hoofd ziet is dat ipv4 en IPv6 twee verschillende zaken zijn die gewoon weg niet direct met elkaar kunnen communiceren. En mogelijk ben je ook oudglasvezel klant.

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/ipv6-als-regel-in-plaats-van-uitzondering

Wat dit voor je log inhoud is mij onduidelijk.

Aanvulling ik zie net je andere topic betreffende email dat lijkt het antwoord te bevatten. Ik weet nu bijna zeker dat je sinds ergens in 2019 een monteur over de vloer hebt gekregen.

Reputatie 8

Van- en naar IPv6 en bijv. IPv6 only websites.
Er zijn een aantal test websites wat mogelijk snel inzichtelijk maakt waar de bottleneck ligt.
Hoewel sommige resultaten tegenstrijdige suggesties kunnen geven.  (bijv. die van Google).

https://test-ipv6.com/index.html.nl_NL

https://ipv6test.google.com/

https://ipv6-test.com/

https://www.stipv6.nl/ipv6-test-sites/ ………..

Deze zijn aardig in hun vergelijking:     "links”  -  “rechts”

http://ip4.me/

http://v4.testmyipv6.com/

@Babylonia het gaat erom dat een server achter een Telfort router van @cu645490 niet bereikbaar is via ipv6, de feitelijke vraag is blokkeert Telfort dit of ligt het bij KPN.

Ik ben van mening dat dit niet zo is puur omdat ipv4 en ipv6 niet met elkaar kunnen communiceren. Dat het via de KPN aansluiting niet werkte wijt ik aan instellingen op die router.

Hij komt van oud glasvezel in het verleden zal ipv6 verkeer wel mogelijk zijn geweest na de migratie van oud naar nieuw glas niet.

@cu645490 schreef

Ik heb nog even mijn web logfiles van de laatste 3 jaar geanalyseerd. Zal morgen hetzelfde ook eens met de mail-logs doen. Blijk er dit jaar nog geen enkele IP6 requests te zijn geweest, maar voorgaande jaren wel en daar zitten naast o.a. Libertel en Proximus maar ook KPN IP6 adressen tussen (2a02:a4/25 reeks). Misschien dat Telfort dat, of delen ervan, ergens blokkeert zonder zich daar bewust van te zijn. Maar kan ook nog steeds zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk.

•  

Reputatie 1

@Galdor68 en @Babylonia Ik ben 10  juli 2019 overgegaan. Uit mijn logfiles blijkt dat ik ook na die tijd nog IP6 connecties heb gehad op de webservers. Ook vanaf het KPN netwerk, dus het overgaan op het nieuwe glasvezel op zich lijkt niet de oorzaak. Maar de laatste is van 18 aug 2019 maar ook weer niet heel veel later. Ook vreemd dat ik er dit jaar nog geen heb. Het is een zeldzaamheid maar tot op heden elk jaar minmaal 15 keer voorgekomen.

Mijn mail log bestanden geven helaas niet veel informatie omdat ik die niet zo lang bewaar en maar 6 maanden terug gaan. Ook moet ik die eerst parsen op zoek naar IP6 adressen. Daar ontbreekt het mij nu even de tijd voor.

Vandaag nog even mijn Apache config files bekeken omdat ik die eind vorig jaar allemaal heb genormaliseerd toen ik die naar Letsencrypt certificaten heb omgezet. Misschien dat ik daar ergens IP6 weigerde of zo maar dat is ook niet het geval. Zoals al eerder gezegd ik kan ook iets over het hoofd zien.

Blijft ook het verschijnsel dat il wel vanaf het KPN IP6 adres een VPN verbinding kan maken. Het probleem treed op bij HTTP(S). Andere protocollen heb ik ook niet uitgeprobeerd.

Over een week of 2 als ik weer bij mijn vader ben mijn laptop maar eens even meenemen voor een verder analyse. Kijken of het nog steeds IP6 is daar. Zou me ook niet verbaen dat het aanmelden bij KPN ze zich ineens iets realiseren en het terugdraaien.

Verder nog even gezocht hoe ik zelf kan testen als ik van een ander IP6 aansluiting mijn eigen servers benader. Kijken of daar een testserver voor bestaat.

Zal ook mijn eigen IP6 test subnetje weer eens starten. Dat zou ook uitsluitsel moeten geven of het ergens in mijn webservers zit.

Let er er bij je vader vooral op of deze naast IPv6 ook een IPv4 adres heeft.

Het is goed mogelijk dat waar jij woont KPN ook IPv6 al ondersteund, toch zal het me verbazen als een test met enkel de Experia van Telfort een positief resultaat geeft. Dat zit gewoonweg niet in de firnware. Met een eigen router aan het glasvezelkastje mogelijk wel.

Een link local adres fe80::/10.[3 zou nog mogelijk zijn, hoewel ook vreemd, zover mijn kennis strekt.

Reputatie 1

Tijdens het scrollen door mijn laatste mail log, hopende bij stom toeval een IP6 adres tegen te komen, realiseerde ik me ineens nog wat anders. ik zag entries staan voor mijn adresbook en calender. Ik bedacht me opeens dat ik al een tijdje als ik bij mijn vader kwam synchronisatie error op mijn mobiel krijg. dacht iedere keer zoek ik later wel uit maar kwam ze uiteindelijk niet meer tegen. Wat blijkt nu, dat gaat ook via HTTPS(Webdav) en zodra ik dus bij mijn vader ben en ik via zijn Wifi een IP6 krijg is er een probleem. Toen ik afgelopen woensdag daar mijn VPN aan heb gezet zie je het ineens weer lukken via mijn eigen Telfort IP4, op het moment dat ik mijn mobiele data daar gebruikte lukt het ook met een Vodafone IP4 adres. op het moment dat ik weer naar de Wifi ga connectie errors.

Een Google IP6 site zegt trouwens dat mijn Telfort aansluiting wel IP6 ready is, wat dat ook precies mag inhouden, maar de Experia ondersteund dat natuurlijk niet, maar lijkt dat de Telfort infrastructuur hier in de buurt er wel klaar voor is.

Allemaal Food for Thought, Maar voed wel mijn gedachte dat er iets in het KPN of Telfort netwerk niet goed is. Ook omdat VPN wel lukt en HTTP(S) niet.

Zal morgen ook een een extra connectie aan de NT kast maken die alleen IP6 aan heeft staan. Kijken of die via DHCP een IP6 adresje krijgt van Telfort. Als dat werkt heb ik ook een dual-stack om mee te testen.

Groeten Ronald

Het enige wat ik zeker weet zonder fratsen kan ipv4 nooit met ipv6 communiceren.

Ik ben benieuwd.

Wat je schrijft over de synchronisatie van je telefoon sterkt het idee dat de Experia bij je vader geen ipv4 uitdeelt wat wel zou moeten.

Schiet me nog iets te binnen heb je sinds 18 augustus 2019 een ander publieke IP?

Reputatie 1

Schiet me nog iets te binnen heb je sinds 18 augustus 2019 een ander publieke IP?

Nee, vanaf het begin op het nieuwe glasvezel 1 en hetzelfde IP adres gehad. Zoals eerder gezegd het enige positieve tot nu toe is dat het wel stabiel is :fingers_crossed::vulcan:

Dan valt dat weg.

Wordt vervolgd.

Reputatie 1

Maar eens even tijd voor een update. Dag na laatste reactie een ip6 (only) modem aan mijn Telfort glasvezel gehangen. Resultaat "0”. Ondanks dat meerdere testsites (o.a. Google) zeggen dat mijn verbinding Ip6 ready etc. is deelt Telfort (nog) geen IP6 adressen uit. Dat weten we dan ook weer, zal misschien veranderen als Telfort volledig geassimileerd is door KPN.

Vervolgens even een korte vakantie gehad en gisteren weer bij mijn vader en zijn KPN langs/aan geweest. Deze keer gewapend met mijn eigen laptop voor de nodige testen.

Wat blijkt, deze aansluiting (WAN) heeft inderdaad zowel IP4 als IP6. Nu geven verschillende testsites verschillende resultaten. De 1 ziet alleen IP4 adres de ander weer alleen het IP6 adres en sommige netjes beiden. Eerste keer had ik alleen mijn mobiel en die site gaf alleen het IP6 adres. Echter deelt het (via) modem ook IP6 adressen uit aan alle apparaten (WIFI en LAN). Mijn laptop en mobiel hebben netjes een private IP4 adres uit de Experia reeks en een public IP6 adres van KPN. De KPN Experia-box heeft ook duidelijk meer settings en een optie om IP6 aan cq. uit te zetten. Deze uitgezet, modem herstart en je hebt alleen IP4 wat vervolgens netjes aankomt op mijn eigen Telfort netwerk en waardoor je ook vervolgens andere meldingen ziet.
Probleem (voor nu) daarmee inmiddels opgelost. Er is weer verbinding tussen KPN en Telfort.

Overigens van zowel KPN en/of Telfort nooit wat gehoord behalve of ik een self proclaimed niet zeggend "Correct Anwtoord” een Thumbs Up wilde geven. Dodo's

Mogelijk is ipv6/ipv4 nog niet goed geimplementeerd dat wil zeggen geen goede Dual Stack.

Ps je kreeg 2001: adressen?

Reputatie 1

Mogelijk is ipv6/ipv4 nog niet goed geimplementeerd dat wil zeggen geen goede Dual Stack.

Ps je kreeg 2001: adressen?

Nee 2a02:

Reageer